Sprawdź się
Teksty do ćwiczeń
Judyta & HolofernesTeatrzyk Zielona Gęś
ma zaszczyt przedstawićIII akt opery pt.
„Judyta & Holofernes”Występują:
Judyta
Holofernes
Chór
i TrębaczeJudyta:
Po dnia spiekocie
mroki niezmierne.
Tam w tym namiocie
śpi Holofernes.
(wchodzi do namiotu drzemiącego Holofernesa)
Jakie to jednak smutne.
Serce przenika strach.
Zaraz cię, głowo, utnę.
Ciach.Chór:
Ucina, ucina,
ucina głowę mu.
Ucina, ucina,
ucina.Trębacze:
(trąbią)
Tru‑tu‑tu.Judyta:
Koniec krwawego dzieła,
strach się z radością miesza,
już cię, głowo, ucięłam,
głowo Holofernesa.Chór:
Ucięła, ucięła,
ucięła głowę mu.
Ucięła, ucięła,
ucięła.Trębacze:
(trąbią)
Tru‑tu‑tu.Holofernes:
(z brakującą głową)
Ciekawe, jak ja teraz będę żył. Chyba żebym się przyzwyczaił.Chór:
(podaje w wątpliwość oświadczenie Holofernesa)
Azaliż, azaliż,
azaliż, podły psie,
przyzwyczaisz, przyzwyczaisz,
ach, przyzwyczaisz się?Kurtyna
HamletTeatrzyk Zielona Gęś
ma zaszczyt przedstawić
z oburzeniem„Hamleta”
Spektakl, niestety, nie dopuszczony do konkursu szekspirowskiego, a to dzięki ponurym machinacjom intrygantów, karierowiczów oraz kombinatorów.
Prof. Bączyński:
Narodzie polski, oto jakie wiekopomne wysiłki teatrologiczne idą na mamę z powodów jak wyżej!
(rozdziera szaty, ale ceruje je natychmiast)Hamlet:
Być albo nie być - oto jest pytanie,
Które powtarzam od lat trzystu w kółko.
Lecz, cyt! Poloniusz schodzi na śniadanie,
Nie, to Gżegżółka. Jak się masz, Gżegżółko?Gżegżółka:
Niedobrze mam się, bo w życiu trza przebyć
Przez las problemów, a któż je rozwiąże?
Więc gdy dylemat stoi: być czy nie być,
Może spróbujmy nie być, mości książę!Obaj, tj. Gżegżółka i Hamlet:
(na próbę przestają być)Kurtyna sprytnie wykorzystuje sytuację i skwapliwie zapada.
Ballada „Lilie”Teatrzyk Zielona Gęś
ma zaszczyt przedstawić„Balladę «Lilie»”
Występują:
Gżegżółka - młody asceta
i PaniGżegżółka
(ukazuje się przerażony)
Zbrodnia to niesłychana
Pani...Pani
(zabija pana)Gżegżółka
Co dalej? Aha:Zabiwszy, grzebie go w gaju,
Na łączce, przy ruczaju,
Grób liliją zasiewa,
Zasiewając tak śpiewa:Pani
(śpiewa)
Tomasz, skąd ty to masz?Gżegżółka
(zgorszony spuszcza kurtynę)
Trzynasty największy wysiłek HerkulesaTeatrzyk Zielona Gęś
ma zaszczyt przedstawić„Trzynasty największy wyczyn Herkulesa”
Herkules:
Pozwolicie, obywatelstwo, że się przedstawię: Jestem Herkules, syn Jowisza i Alkmeny, znany sportowiec. Moje wyczyny? Proszę bardzo! Liczcie! Dwanaście:
l) położyłem lwa nemejskiego; 2) takoż hydrę lernejską; 3) takoż dzika erymantejskiego; 4) ścigałem się z kózką, co miała złote różki i miedziane nóżki; 5) zrobiłem porządek z ptakami stymfalijskimi; 6) pobiłem pewnego byka na Krecie; 7) takoż Diomeda, króla Tracji, który podkarmiał swoje konie ludzkim mięsem; 8) [...] spuściłem manto Amazonkom, tym mitologicznym kociakom; 9) oczyściłem stajnię Augiasza, skierowując na tę stajnię moim ramieniem rzekę Alfeusz; 10) zrobiłem na szaro niejakiego Geriona; 11) otrząsnąłem złote jabłka w ogrodzie Hesperyd oraz 12) wyzwoliłem Tezeusza, co było, moi drodzy, najtrudniejsze. Ale to wszystko mi, proszę was, nie wystarcza.
To nic nie jest. Ja chcę, obywatele, pobić własne rekordy. Absolutnie. Tylko czego by tu takiego dokonać? O, natchnij mnie, Apollinie, i ty, Diano awentyńska! Bo chcę coś takiego zrobić, coś takiego, żebym istotnie zasłużył sobie na sławę u potomnych.
(zamyśla się)
Eureka! Mam!!!!!
(chwyta w Warszawie za słuchawkę telefoniczną i uzyskuje połączenie w godzinach porannych)Kurtyna
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz w tabeli P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F - jeśli jest fałszywe.
Zdanie | P | F |
Konstanty Ildefons Gałczyński interesował się teatrem, zanim zaczął tworzyć Teatrzyk Zielona Gęś. | □ | □ |
Teatrzyk Zielona Gęś nie poruszał tematów politycznych, miał wymowę uniwersalną. | □ | □ |
Teatrzyk Zielona Gęś ukazywał się w “Przekroju” w XX-leciu międzywojennym. | □ | □ |
Gałczyński w Teatrzyku Zielona Gęś nawiązuje do tradycji oświeceniowego racjonalizmu. | □ | □ |
Jedną z najważniejszych cech tekstów Teatrzyku Zielona Gęś jest obecność groteski. | □ | □ |
Przyporządkuj cechom groteski ich znaczenie.
brak logiki, nieprawdziwość, przeciwieństwo, zniekształcenie, zjawiska niedorzeczne, zjawiska w krzywym zwierciadle, humor
deformacja | |
absurd | |
kontrast | |
nierealność | |
komizm | |
karykatura | |
nonsens |
Napisz, do jakich utworów nawiązują poniższe teksty Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.
Wyjaśnij, na czym polega groteska w wymienionych utworach Gałczyńskiego.
Wyjaśnij na wybranych przez siebie przykładach, na czym polegała stylizacja w utworach Teatrzyku Zielona Gęś. Posłuż się funkcjonalnymi cytatami.
Udowodnij, że groteska w tekstach Teatrzyku Zielona Gęś jest kształtowana nie tylko na poziomie dialogów.
Uzasadnij, że Teatrzyk zielona gęś to miniatura teatralna.
Na czym polega absurdalne poczucie humoru Konstantego Gałczyńskiego?
Wyjaśnij funkcję groteski w utworach Gałczyńskiego. Twoja wypowiedź powinna liczyć przynajmniej 100 słów.
Wskaż inny utwór z podstawy programowej, w którym występuje groteska. Wyjaśnij, na czym ona polega.