Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RlEaiMuD6vxqv1
Ćwiczenie 1
Utwór Krasickiego został określony w tytule jako hymn. Na taką przynależność gatunkową wskazują... Możliwe odpowiedzi: 1. wzniosłość treści, 2. zastosowanie oktawy, 3. uroczysty, podniosły ton, 4. obecne w utworze pochwały, które podnoszą miłość do ojczyzny do rangi świętości, 5. rymy
R1CEnUizrD1wX11
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń na temat utworu Ignacego Krasickiego. Według poety patriotyzm to idea bliska każdemu obywatelowi. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Poeta nobilituje cierpienie poniesione w imię obrony kraju. Jest ono chwalebne, a nawet rozkoszne. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Miłość ojczyzny nie jest czymś zwykłym i powszednim – to wyjątkowy dar.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Poeta uważa, że miłość do ojczyzny ma zdolność transformowania wartości negatywnych w pozytywne. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz.
11
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z podanym tekstem, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z podanym tekstem, a następnie wykonaj polecenia.
Roman Wołoszyński Tadeusza Mikulskiego rozprawa o hymnie Święta miłości kochanej ojczyzny

W porównaniu z innymi wierszami patriotycznymi tego okresu — nasyconymi aluzjami aktualnymi lub komentującymi konkretne zdarzenia polityczne — Hymn odznacza się charakterem ogólnym, nieprzywiązanym do żadnego szczególnego wypadku historycznego. To uczyniło go operatywnym, dało mu wielką zdolność obsługiwania różnych epok historycznych i wyrażania tych samych uczuć różnych pokoleń. Będąc pozbawionym aluzji aktualnych, jest przecież Hymn jako całość ogólną aluzją do sytuacji historycznej narodu polskiego w czasach po pierwszym rozbiorze. W porównaniu z artykułami monitorowymiIndeks górny 111 Indeks górny koniec stwierdzamy znamienne przesunięcie akcentów: o ile tam przeważa dyskurs o istocie patriotyzmu i obowiązkach obywatela w jego codzienności, to w Hymnie akcent pada na pierwiastek heroizmu wymaganego od obywateli w czasach decydujących dla bytu narodowego. Równocześnie — w przeciwieństwie do Mazurka Dąbrowskiego i MarsyliankiIndeks górny 222 Indeks górny koniec — zwraca w Hymnie uwagę jego charakter bierny. To nie wezwanie bojowe lub wołanie o wzmożoną aktywność, lecz konsolacjaIndeks górny 333 Indeks górny koniec patriotyczna, próba wskazania możliwości rekompensaty cierpień, których już wtedy, po raz pierwszy w naszej nowszej historii, nie mogli uniknąć ludzie zaangażowani w obronę podstawowych wartości narodowych, jak niezawisłość, suwerenność i prawo do swobodnego kształtowania swego bytu zbiorowego. W tym charakterze Apostrofa odpowiadała czasom rozbiorów, kiedy to więcej zależało od wytrwałości i stałości przekonań niż od jednorazowego heroicznego porywu. Apostrofa miała na celu uświęcenie cierpień dla dobra kraju; jest ona jak gdyby przeznaczona na pociechę ludziom, którzy miłość ojczyzny muszą stwierdzić zdolnością do niezwykłych poświęceń, wytrwałością w cierpieniach i godnością w klęskach i nędzy. Krasicki, pisząc Hymn, miał zapewne w pamięci doświadczenia okresu konfederacji barskiej, porwanie senatorów, gwałty wojsk obcych na ludności polskiej oraz pierwsze deportacje na Sybir. W ten sposób zasadnicza treść i problematyka życia porozbiorowego znajduje swoje analogie już w pierwszych latach panowania Stanisława Augusta i pod piórem Krasickiego powołała do życia poezję cierpień za ojczyznę, poezję kajdan i blizn chwalebnych.

C3 Źródło: Roman Wołoszyński, Tadeusza Mikulskiego rozprawa o hymnie Święta miłości kochanej ojczyzny, „Pamiętnik Literacki” 1959, nr 3-4, s. 74–75.
R11Ub0zKEyBYj
1. Według autora utwór Ignacego Krasickiego „odpowiadał czasom rozbiorów”, a jednocześnie ma ponadczasową wymowę. Sformułuj dwa argumenty potwierdzające tę obserwację. (Uzupełnij) 2. Wyjaśnij, na czym polega „bierny charakter” Hymnu... Krasickiego. (Uzupełnij).
1
2
3
11
Ćwiczenie 4

Z apostrofy rozpoczynającej utwór Ignacego Krasickiego wypisz wszystkie epitety, a następnie wyjaśnij, jak je rozumiesz i jaką pełnią funkcję.

RIiisaIzyeKCN
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wypisz z tekstu przykłady wskazanych środków stylistycznych oraz określ ich funkcje.

R8aV5DzaTB2sq
Środek stylistyczny: oksymoron. Przykład z tekstu (Uzupełnij). Funkcja, wymowa (Uzupełnij). Środek stylistyczny: anafora. Przykład z tekstu (Uzupełnij). Funkcja, wymowa (Uzupełnij). Środek stylistyczny: powtórzenie. Przykład z tekstu (Uzupełnij). Funkcja, wymowa (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Sformułuj dwa argumenty potwierdzające tezę, że utwór Ignacego Krasickiego można uznać za przykład liryki patriotycznej.

RRzUJ93ZlI9NR
argument 1. (Uzupełnij) argument 2. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenia.
Marian Przedpełski Bogurodzica i inne pieśni polskie do końca XVIII w.

Wspaniała apostrofa Krasickiego była z pewnością tekstem nadającym się na hymn państwowy, lecz że miała charakter świecki, a nie religijny i zarazem niemonarchiczny wzoru angielskiego (God save the KingIndeks górny 444 Indeks górny koniec), było wówczas jeszcze nie do pomyślenia uznanie jej za pieśń ojczystą. A poza tym utwór Ignacego Krasickiego, napisany w 1774 r. dla Szkoły Rycerskiej, „Święta miłości kochanej Ojczyzny” miał wprawdzie charakter narodowy, lecz słowa jego były raczej chłodne i przemawiały bardziej do rozumu niż do serca, toteż nie wzbudził większego zainteresowania. Poza tym sam fakt, że pieśń ta wiązała się ze Szkołą Rycerską utworzoną przez ostatniego króla, z którego imieniem łączono utratę niepodległości, podważył później możliwość jej rozpowszechnienia po rozbiorach, chociaż znana była wśród młodzieży w latach XIX i XX wieku. Stała się ona nawet pieśnią popularną, gdy melodię do wiersza Krasickiego ułożył Wojciech Sowiński.

C4 Źródło: Marian Przedpełski, Bogurodzica i inne pieśni polskie do końca XVIII w., „Bieżuńskie Zeszyty Historyczne” 1997, t. 11, s. 28–29.
R9u00gLM1CW6P
1. (Uzupełnij) 2. (Uzupełnij) 3. (Uzupełnij).
4
1
311
Ćwiczenie 8

Na podstawie tekstu Hymnu do miłości ojczyzny przygotuj mapę myśli wyjaśniającą, jak według Ignacego Krasickiego należy postrzegać i rozumieć ideę miłości do ojczyzny.

RlTkLV3pjxs341
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Idea „miłości do ojczyzny" [br]według Ignacego Krasickiego
    • Elementy należące do kategorii Idea „miłości do ojczyzny" [br]według Ignacego Krasickiego
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Idea „miłości do ojczyzny" [br]według Ignacego Krasickiego
3
Ćwiczenie 8
R1MYbfTIGgM1c
(Uzupełnij).
Praca domowa
Zapoznaj się z opisem zdjęcia. Wyjaśnij, w jaki sposób autor rzeźby rozumie ideę patriotyzmu, a następnie wskaż punkty wspólne, które dostrzegasz pomiędzy opisanym tu wyobrażeniem plastycznym a tekstem Ignacego Krasickiego.
Zapoznaj się z opisem zdjęcia. Wyjaśnij, w jaki sposób autor rzeźby rozumie ideę patriotyzmu, a następnie wskaż punkty wspólne, które dostrzegasz pomiędzy opisanym tu wyobrażeniem plastycznym a tekstem Ignacego Krasickiego.
R19Q8V3USiQxA
Francisco Pérez del Valle, Alegoria patriotyzmu, 1840
Źródło: Luis García, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.