Sprawdź się
Tadeusza Mikulskiego rozprawa o hymnie Święta miłości kochanej ojczyznyW porównaniu z innymi wierszami patriotycznymi tego okresu — nasyconymi aluzjami aktualnymi lub komentującymi konkretne zdarzenia polityczne — Hymn odznacza się charakterem ogólnym, nieprzywiązanym do żadnego szczególnego wypadku historycznego. To uczyniło go operatywnym, dało mu wielką zdolność obsługiwania różnych epok historycznych i wyrażania tych samych uczuć różnych pokoleń. Będąc pozbawionym aluzji aktualnych, jest przecież Hymn jako całość ogólną aluzją do sytuacji historycznej narodu polskiego w czasach po pierwszym rozbiorze. W porównaniu z artykułami monitorowymiIndeks górny 11 Indeks górny koniec11 stwierdzamy znamienne przesunięcie akcentów: o ile tam przeważa dyskurs o istocie patriotyzmu i obowiązkach obywatela w jego codzienności, to w Hymnie akcent pada na pierwiastek heroizmu wymaganego od obywateli w czasach decydujących dla bytu narodowego. Równocześnie — w przeciwieństwie do Mazurka Dąbrowskiego i MarsyliankiIndeks górny 22 Indeks górny koniec22 — zwraca w Hymnie uwagę jego charakter bierny. To nie wezwanie bojowe lub wołanie o wzmożoną aktywność, lecz konsolacjaIndeks górny 33 Indeks górny koniec33 patriotyczna, próba wskazania możliwości rekompensaty cierpień, których już wtedy, po raz pierwszy w naszej nowszej historii, nie mogli uniknąć ludzie zaangażowani w obronę podstawowych wartości narodowych, jak niezawisłość, suwerenność i prawo do swobodnego kształtowania swego bytu zbiorowego. W tym charakterze Apostrofa odpowiadała czasom rozbiorów, kiedy to więcej zależało od wytrwałości i stałości przekonań niż od jednorazowego heroicznego porywu. Apostrofa miała na celu uświęcenie cierpień dla dobra kraju; jest ona jak gdyby przeznaczona na pociechę ludziom, którzy miłość ojczyzny muszą stwierdzić zdolnością do niezwykłych poświęceń, wytrwałością w cierpieniach i godnością w klęskach i nędzy. Krasicki, pisząc Hymn, miał zapewne w pamięci doświadczenia okresu konfederacji barskiej, porwanie senatorów, gwałty wojsk obcych na ludności polskiej oraz pierwsze deportacje na Sybir. W ten sposób zasadnicza treść i problematyka życia porozbiorowego znajduje swoje analogie już w pierwszych latach panowania Stanisława Augusta i pod piórem Krasickiego powołała do życia poezję cierpień za ojczyznę, poezję kajdan i blizn chwalebnych.
Z apostrofy rozpoczynającej utwór Ignacego Krasickiego wypisz wszystkie epitety, a następnie wyjaśnij, jak je rozumiesz i jaką pełnią funkcję.
Wypisz z tekstu przykłady wskazanych środków stylistycznych oraz określ ich funkcje.
Sformułuj dwa argumenty potwierdzające tezę, że utwór Ignacego Krasickiego można uznać za przykład liryki patriotycznej.
Bogurodzica i inne pieśni polskie do końca XVIII w.Wspaniała apostrofa Krasickiego była z pewnością tekstem nadającym się na hymn państwowy, lecz że miała charakter świecki, a nie religijny i zarazem niemonarchiczny wzoru angielskiego (God save the KingIndeks górny 44 Indeks górny koniec44), było wówczas jeszcze nie do pomyślenia uznanie jej za pieśń ojczystą. A poza tym utwór Ignacego Krasickiego, napisany w 1774 r. dla Szkoły Rycerskiej, „Święta miłości kochanej Ojczyzny” miał wprawdzie charakter narodowy, lecz słowa jego były raczej chłodne i przemawiały bardziej do rozumu niż do serca, toteż nie wzbudził większego zainteresowania. Poza tym sam fakt, że pieśń ta wiązała się ze Szkołą Rycerską utworzoną przez ostatniego króla, z którego imieniem łączono utratę niepodległości, podważył później możliwość jej rozpowszechnienia po rozbiorach, chociaż znana była wśród młodzieży w latach XIX i XX wieku. Stała się ona nawet pieśnią popularną, gdy melodię do wiersza Krasickiego ułożył Wojciech Sowiński.
Na podstawie tekstu Hymnu do miłości ojczyzny przygotuj mapę myśli wyjaśniającą, jak według Ignacego Krasickiego należy postrzegać i rozumieć ideę miłości do ojczyzny.