Sprawdź się
Pokaż ćwiczenia:
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie 5
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7
Ćwiczenie 8
Zwróć uwagę na obecność jonów HIndeks górny ++ w przestrzeni zewnątrzkomórkowej.
Transport sacharozy do wnętrza komórki jest transportem aktywnym wtórnym, ponieważ do transportu tej cząsteczki wykorzystana jest energia gradientu elektrochemicznego wytworzona podczas aktywnego transportu jonów HIndeks górny ++ na zewnątrz komórki. Jony HIndeks górny ++ wracają do komórki zgodnie z gradientem przez kotransporter, a wraz z nimi do jej wnętrza wnika cząsteczka sacharozy.
Przypomnij sobie, jakie są rodzaje transportu biernego.
1. Na schemacie przedstawiono zjawisko dyfuzji prostej, o czym świadczy to, że zachodzi ono zgodnie z gradientem stężeń, bez nakładów energii oraz bez udziału białek nośnikowych.
2. Znakiem X oznaczono cząsteczkę tlenu (OIndeks dolny 22), a znakiem Y – cząsteczkę dwutlenku węgla (COIndeks dolny 22).
Zwróć uwagę, jakie jony są przenoszone i w jakim kierunku.
Na schemacie przedstawiono działanie pompy sodowo‑potasowej, czyli znajdującego się w błonie komórkowej białka transportującego jony KIndeks górny ++ i NaIndeks górny ++. Jony są przenoszone tak, aby wewnątrz komórki panowało mniejsze stężenie NaIndeks górny ++ i większe stężenie KIndeks górny ++. Pompa sodowo‑potasowa, dzięki energii dostarczanej w formie ATP, zmienia swój kształt, wiążąc lub uwalniając jony. Taki rodzaj przenoszenia substancji przez błonę komórkową to transport aktywny pierwotny.