Zapoznaj się z opisem pewnej społeczności etnicznej.
1
Społeczność ta wykazuje silne przywiązanie do swojej kultury i tradycji. Duża jej część wskazuje swoją własną narodowość (obok polskiej). Język, którego używa ta społeczność, jest językiem regionalnym Polski, używa się go w szkołach, tłumaczy się na ten język podręczniki szkolne i można z niego zdawać egzamin dojrzałości.
RmEl37uOOSlno
Zaznacz nazwę społeczności etnicznej w Polsce, której opis przedstawiono powyżej. Możliwe odpowiedzi: 1. Kaszubi, 2. Kociewiacy, 3. Ślązacy, 4. Łowiczanie
RmrLyvkK8mWLi
Dokończ zdanie.
Społeczność ta znajduje się głównie... Możliwe odpowiedzi: 1. na Pomorzu Środkowym., 2. w województwie śląskim., 3. w centrum Polski., 4. na Suwalszczyźnie.
RbdSFIgd8M4GR1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 3
Na fotografiach przedstawiono obiekty sakralne wybranych religii, charakterystyczne dla różnych kręgów kulturowych.
REwZNRAZdm3B9
Zdjęcie przedstawia budynek. Jest zbliżony do kształtu okręgu, posiada wysokie wieżyczki zakończone kolorowymi kopułami.
A
Źródło: E. Charlton, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 2.0.
R17ehmdgeqzqD
Zdjęcie przedstawia budynek. Jest cały biały. Składa się z prostokątnej części oraz bogato zdobionej wieży .
Zdjęcie przedstawia budynek. Jest prostokątny a w centralnej części posiada okrągłe wgłębienie z sześcioramienną gwiazdą.
C
Źródło: O. Kořínek, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
RkH4WmwFjz1Yv
Zdjęcie przedstawia budynek katedry. Przed wejściem znajduje się wiele schodów. Główna część budynku posiada bogato zdobione wysokie wieże.
D
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.
R1ZfS6kKBmAVW
Zdjęcie przedstawia budynek. Na pierwszym planie znajduje się plac. Wokół niego znajdują się budynki podtrzymywane przez czerwone kolumny. Końcówki pomarańczowego dachu głównego budynku są wygięte do góry
E
Źródło: K. Pearce, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 2.0.
R16IiTpDcDil9
Zdjęcie przedstawia zdobienia. W trzech wykuszach siedzą ze skrzyżowanymi nogami figurki. Od lewej strony jest to kobieta, słoń i znowu kobieta. Dach nad nimi jest kolorowy i bogato zdobiony.
F
Źródło: D. Davies, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 2.0.
RM9CcSDGN7aDd
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 4
Wymień dwa pozytywne i dwa negatywne skutki zróżnicowania kulturowego na świecie.
R7sY9chT2Jqm8
(Uzupełnij).
Weź pod uwagę kwestie religijne, rasowe, językowe czy narodowościowe.
Przykładowa odpowiedź
Pozytywne skutki
Korzystanie z dorobku kulturowego innych narodów czy grup etnicznych, np. kuchni, tradycji.
Nauka tolerancji dla różnorodności.
Negatywne skutki
Mieszanie się i zanikanie obyczajów, a czasem nawet zatracanie tożsamości kulturowej.
Nietolerancja na różnym tle, ksenofobia.
2
Ćwiczenie 5
Przeanalizuj poniższy wykres obrazujący strukturę religijną w wybranych państwach świata w 2020 r., a następnie połącz literę na wykresie z odpowiednią nazwą państwa.
Zapoznaj się z opisem wykresu obrazującego strukturę religijną w wybranych państwach świata w 2020 r., a następnie połącz literę na wykresie z odpowiednią nazwą państwa.
R134u6zky6Yrf
Wykres przedstawia udział religii. W państwie A chrześcijaństwo 20% a brak religii prawie 80%. W państwie B chrześcijaństwo 10%, islam prawie 90%. W państwie C chrześcijaństwo 90%. W państwie D islam prawie 100%. W państwie E chrześcijaństwo mniej niż 10%, buddyzm ponad 10%, pozostałe religie około 50%, brak religii ponad 20%. W państwie F chrześcijaństwo poniżej 10%, islam i hinduizm poniżej 10%, buddyzm około 80%.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Pew Research Center, licencja: CC BY-SA 3.0.
R95ezJVfghi9s
A Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola B Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola C Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola D Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola E Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola F Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola
A Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola B Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola C Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola D Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola E Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola F Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola
21
Ćwiczenie 6
Poniżej przedstawiono piramidę płci i wieku ludności Kataru w 2019 roku. Wyjaśnij przyczynę bardzo dużej nadwyżki liczby mężczyzn w tym kraju.
R7hIr1OIe2zLD
Ilustracja przedstawia piramidę płci i wieku Kataru. Mężczyzn w wieku 0‑4 jest 2,4% a kobiet 2,3%. Mężczyzn w wieku 5‑9 jest 2,4% a kobiet 2,3%. Mężczyzn w wieku 10‑14 jest 2,1% a kobiet 2%. Mężczyzn w wieku 15‑19 jest 2,4% a kobiet 1,6%. Mężczyzn w wieku 20‑24 jest 7,2% a kobiet 1,7%. Mężczyzn w wieku 25‑29 jest 12% a kobiet 2,6%. Mężczyzn w wieku 30‑34 jest 12% a kobiet 3,3%. Mężczyzn w wieku 35‑39 jest 9,2% a kobiet 2,9%. Mężczyzn w wieku 40‑44 jest 7,1% a kobiet 2%. Mężczyzn w wieku 44‑49 jest 5,8% a kobiet 1,4%. Mężczyzn w wieku 50‑54 jest 4,2% a kobiet 1%. Mężczyzn w wieku 55‑59 jest 2,6% a kobiet 0,6%. Mężczyzn w wieku 60‑64 jest 1,4% a kobiet 0,3%. Mężczyzn w wieku 65‑69 jest 0,7% a kobiet 0,1%. Mężczyzn w wieku 70‑74 jest 0,3% a kobiet 0,1%. Mężczyzn w wieku 75‑79 jest 0,1% a kobiet 0,1%.
Piramida płci i wieku ludności Kataru w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie populationpyramid.net, licencja: CC BY-SA 3.0.
RGMqUmic5ZZhk
(Uzupełnij).
Głównej przyczyny tej nadwyżki nie należy upatrywać wśród miejscowej ludności Kataru - byłoby to nienaturalne.
W krajach Zatoki Perskiej występuje znaczna nadwyżka liczby mężczyzn w wieku produkcyjnym spowodowana imigracją ekonomiczną głównie w związku z rozwojem przemysłu petrochemicznego i budownictwa. Imigranci pochodzą głównie z Azji (np. Indii, Pakistanu czy Filipin). Są to robotnicy o niskich kwalifikacjach (ten rodzaj gospodarki nie wymaga wykwalifikowanych pracowników).
31
Ćwiczenie 7
Poniżej przedstawiono wykresy obrazujące udziały poszczególnych odmian ludzkich w ogólnej populacji trzech państw południowoamerykańskich. Wykonaj polecenia.
RM4GfTKd1XZQD
Wykresy przedstawiają udział odmian człowieka. Wykres 1. Najwięcej występuje odmiany żółtej - Indian, potem Metysów, odmiany białej i najmniej pozostałych odmian ludności. Wykres 2. Prawie połowa to odmiana biała. Równie dużo jest Mulatów, mniej jest odmiany czarnej i żółtej - Indian. Wykres 3. Ponad 75% to odmiana biała, mniej jest Metysów oraz odmiany żółtej - Indian.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych CIA, licencja: CC BY-SA 3.0.
RS29rv41gd30B
Dopasuj do podanych wykresów odpowiednie nazwy państw. wykres 1 Możliwe odpowiedzi: 1. Argentyna, 2. Brazylia, 3. Peru wykres 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Argentyna, 2. Brazylia, 3. Peru wykres 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Argentyna, 2. Brazylia, 3. Peru
Dopasuj do podanych wykresów odpowiednie nazwy państw. wykres 1 Możliwe odpowiedzi: 1. Argentyna, 2. Brazylia, 3. Peru wykres 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Argentyna, 2. Brazylia, 3. Peru wykres 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Argentyna, 2. Brazylia, 3. Peru
Wyjaśnij przyczyny zróżnicowanej struktury rasowej (odmian ludzkich) we wszystkich trzech państwach.
R10K5F7U6F9nF
(Uzupełnij).
Weź pod uwagę: wielkie migracje Europejczyków, niewolników i obszary występowania rdzennej ludności indiańskiej.
W Argentynie dominuje odmiana biała w wyniku kolonizacji tego obszaru przez Hiszpanię i eksterminację Indian. W Peru dominują: odmiana żółta (potomkowie Indian) oraz Metysi (potomkowie Indian i Europejczyków). Do obu tych krajów docierało mniej niewolników (położenie w zachodniej i południowej części kontynentu), w związku z tym udział ludności odmiany czarnej jest tam bliski zera. Docierali oni głównie do wschodniej części Ameryki Południowej, zatem w Brazylii występuje duży odsetek ludności odmiany czarnej (potomkowie afrykańskich niewolników) oraz Mulatów (potomkowie Afrykańczyków i Europejczyków). Duży odsetek stanowi także ludność odmiany białej (potomkowie europejskich kolonizatorów).
bg‑violet
Zakres rozszerzony
R1Sh7LEOiVjiV1
Ćwiczenie 8
Zaznacz poprawne dokończenie zdania.
Język izolowany to język Możliwe odpowiedzi: 1. nie wykazujący podobieństwa z żadnym istniejącym językiem., 2. powszechny w dużej części świata., 3. uważany wcześniej za martwy lub wegetujący., 4. nieużywany współcześnie w mowie codziennej.
RABMXgo8gJHre1
Ćwiczenie 9
Pogrupuj negatywne i pozytywne skutki małej zwartości socjoetnicznej Pozytywne skutki Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększenie się szacunku dla odmienności, 2. rozpad państw (np. Jugosławia), 3. nauka tolerancji, 4. ruchy separatystyczne, 5. ksenofobia, 6. korzystanie z dorobku innych kultur np. kuchni, 7. zatracanie tożsamości narodowej, 8. ułatwienie współpracy międzynarodowej Negatywne skutki Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększenie się szacunku dla odmienności, 2. rozpad państw (np. Jugosławia), 3. nauka tolerancji, 4. ruchy separatystyczne, 5. ksenofobia, 6. korzystanie z dorobku innych kultur np. kuchni, 7. zatracanie tożsamości narodowej, 8. ułatwienie współpracy międzynarodowej
Pogrupuj negatywne i pozytywne skutki małej zwartości socjoetnicznej Pozytywne skutki Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększenie się szacunku dla odmienności, 2. rozpad państw (np. Jugosławia), 3. nauka tolerancji, 4. ruchy separatystyczne, 5. ksenofobia, 6. korzystanie z dorobku innych kultur np. kuchni, 7. zatracanie tożsamości narodowej, 8. ułatwienie współpracy międzynarodowej Negatywne skutki Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększenie się szacunku dla odmienności, 2. rozpad państw (np. Jugosławia), 3. nauka tolerancji, 4. ruchy separatystyczne, 5. ksenofobia, 6. korzystanie z dorobku innych kultur np. kuchni, 7. zatracanie tożsamości narodowej, 8. ułatwienie współpracy międzynarodowej
Ćwiczenie 10
R9BlFzBa4r7Eq11
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
REVZd396Otx00
Homo erectus to: Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek wyprostowany, 2. Człowiek zręczny, 3. Neandertalczyk, 4. Człowiek rozumny
21
Ćwiczenie 11
Zapoznaj się z poniższym tekstem. Następnie wskaż przyczynę zagrożenia wymarciem języków w Federacji Rosyjskiej oraz na podstawie dostępnych informacji (np. Atlasu zagrożonych języków świata UNESCO) wymień kilka zagrożonych wyginięciem języków z obszaru tego państwa.
1
Sytuacja w państwach byłego Związku Sowieckiego, szczególnie w Federacji Rosyjskiej, jest całkowicie odmienna. […] Według raportu UNESCO w samej Rosji zagrożonych wyginięciem jest 131 języków. Rosja jest największym pod względem obszaru państwem na świecie, znacznie przewyższającym powierzchniowo kolejne na liście państwa. Na obszarze ponad 17 milionów km² zamieszkuje około 150 milionów mieszkańców. Ludność ta jest rozmieszczona w sposób wyjątkowo nierównomierny: obok obszarów bardzo intensywnie zamieszkałych są też obszary bezludne czy charakteryzujące się niezmiernie niską gęstością zaludnienia. Obecny podział terytorialny Federacji Rosyjskiej ma swe korzenie w organizacji Związku Sowieckiego po objęciu władzy przez komunistów. Zlikwidowano wówczas istniejący podział na gubernie i na podstawie 33 kryteriów narodowościowych utworzono tzw. republiki związkowe. Obecna Federacja Rosyjska jest narodowościowo dość homogeniczna. Jednak choć udział ludności nierosyjskiej dochodzi zaledwie do ok. 20%, to w liczbach bezwzględnych jest to duża populacja: blisko 30 mln obywateli. […] O skomplikowaniu sytuacji języków urzędowych najdobitniej świadczy przykład Dagestanu. Jak przyjęto oficjalnie, językami urzędowymi w republice są «języki narodów Dagestanu», ale brak ich oficjalnej listy. Choć władze dagestańskie podają, że przy ludności 2 mln 910 tys. osób (2010 r.) na terenie republiki istnieją 102 narody i narodowości, z czego 14 jest «obdarzonych politycznymi atrybutami», a 30 to narody i narodowości «rdzenne», to żaden z języków wprost nie został określony jako urzędowy. Innym przykładem może być Republika Karaczajo‑Czerkieska, w której określono jako języki urzędowe obok rosyjskiego również «język abazyński, język karaczajski, język nogajski, język czerkieski». Lingwiści natomiast uznają język kabardyjski za ten sam język, co i język czerkieski. Tak samo język bałkarski i język karaczajski są uznawane przez lingwistów za jeden wspólny język karaczajsko‑bałkarski. Z kolei konstytucja Republiki Ałtaju określa jako język urzędowy, obok rosyjskiego, język ałtajski, lecz w nauce współczesnej przyjęte jest dzielenie go na dwa oddzielne języki: południowoałtajski oraz północnoałtajski.
Indeks dolny Źródło: Kancelaria Senatu, Języki zagrożone wymarciem w wybranych krajach Europy, Federacji Rosyjskiej i w Kanadzie. Opracowanie tematyczne OT‑670, Biuro Analiz, Dokumentacji i Korespondencji, Warszawa 2018. Dostępne w internecie: senat.gov.pl. Indeks dolny koniecŹródło: Kancelaria Senatu, Języki zagrożone wymarciem w wybranych krajach Europy, Federacji Rosyjskiej i w Kanadzie. Opracowanie tematyczne OT‑670, Biuro Analiz, Dokumentacji i Korespondencji, Warszawa 2018. Dostępne w internecie: senat.gov.pl.
R1ZaxQrrxU12p
Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź B
Przykłady języków zagrożonych wymarciem w Federacji Rosyjskiej
Uzupełnij tabelę. Przeciągnij w odpowiednie miejsca tabeli numery wykresów obrazujących strukturę narodowościową (bez podania nazwy narodu dominującego) oraz rodzinę językową, z której wywodzi się język urzędowy państwa.
RvW1I6emuJbsm
Wykres kołowy. 1. Lista elementów:
naród dominujący; Udział procentowy: 84,1%
Polacy; Udział procentowy: 6,6%
Rosjanie; Udział procentowy: 5,8%
Białorusini; Udział procentowy: 1,2%
pozostali; Udział procentowy: 2,3%
Wykres kołowy. 1. Lista elementów:
naród dominujący; Udział procentowy: 84,1%
Polacy; Udział procentowy: 6,6%
Rosjanie; Udział procentowy: 5,8%
Białorusini; Udział procentowy: 1,2%
pozostali; Udział procentowy: 2,3%
R1DOnzeTrEO4J
Wykres kołowy. 2. Lista elementów:
naród dominujący; Udział procentowy: 98,1%
Chińczycy; Udział procentowy: 0,5%
Koreańczycy; Udział procentowy: 0,4%
pozostali; Udział procentowy: 1%
Wykres kołowy. 2. Lista elementów:
naród dominujący; Udział procentowy: 98,1%
Chińczycy; Udział procentowy: 0,5%
Koreańczycy; Udział procentowy: 0,4%
pozostali; Udział procentowy: 1%
R1V2XSMaLO2uO
Wykres kołowy. 3. Lista elementów:
naród dominujący; Udział procentowy: 30,4%
różne narody arabskie; Udział procentowy: 27,4%
Azjaci; Udział procentowy: 40,3%
pozostali; Udział procentowy: 1,9%
Wykres kołowy. 3. Lista elementów:
naród dominujący; Udział procentowy: 30,4%
różne narody arabskie; Udział procentowy: 27,4%
Azjaci; Udział procentowy: 40,3%
pozostali; Udział procentowy: 1,9%
R1OUEYZCnVXYq
Wykres kołowy. 4. Lista elementów:
naród dominujący; Udział procentowy: 74,37%
Malajowie; Udział procentowy: 13,41%
Hindusi; Udział procentowy: 9,01%
pozostali; Udział procentowy: 3,2%
Wykres kołowy. 4. Lista elementów:
naród dominujący; Udział procentowy: 74,37%
Malajowie; Udział procentowy: 13,41%
Hindusi; Udział procentowy: 9,01%
pozostali; Udział procentowy: 3,2%
RKRzgvJCgHFdM
Wykres kołowy. 5. Lista elementów:
naród dominujący; Udział procentowy: 62,2%
Rosjanie; Udział procentowy: 25,2%
Białorusini; Udział procentowy: 3,2%
Ukraińcy; Udział procentowy: 2,2%
Polacy; Udział procentowy: 2,1%
pozostali; Udział procentowy: 5,1%
Wykres kołowy. 5. Lista elementów:
naród dominujący; Udział procentowy: 62,2%
Rosjanie; Udział procentowy: 25,2%
Białorusini; Udział procentowy: 3,2%
Ukraińcy; Udział procentowy: 2,2%
Polacy; Udział procentowy: 2,1%
pozostali; Udział procentowy: 5,1%
R2h5BWcwET4R7
Wykres kołowy. 6. Lista elementów:
naród dominujący; Udział procentowy: 68,7%
Rosjanie; Udział procentowy: 24,8%
Ukraińcy; Udział procentowy: 1,7%
Białorusini; Udział procentowy: 1%
Finowie; Udział procentowy: 0,6%
pozostali; Udział procentowy: 3,2%
Wykres kołowy. 6. Lista elementów:
naród dominujący; Udział procentowy: 68,7%
Rosjanie; Udział procentowy: 24,8%
Ukraińcy; Udział procentowy: 1,7%
Białorusini; Udział procentowy: 1%
Finowie; Udział procentowy: 0,6%
pozostali; Udział procentowy: 3,2%
RhBm2DkbBm67z
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 13
Przeanalizuj poniższe wykresy obrazujące strukturę płci i wieku osób ubiegających się o azyl w Europie. Sformułuj i wyjaśnij problem, który wywołał niepokoje społeczne Europejczyków w związku z tą strukturą.
Przeanalizuj opisy poniższych wykresów obrazujących strukturę płci i wieku osób ubiegających się o azyl w Europie. Sformułuj i wyjaśnij problem, który wywołał niepokoje społeczne Europejczyków w związku z tą strukturą.
RfwdulsiArJpF
Wykres kołowy. Lista elementów:
kobiety; Udział procentowy: 37,62%
mężczyźni; Udział procentowy: 62,38%
Wykres kołowy. Lista elementów:
kobiety; Udział procentowy: 37,62%
mężczyźni; Udział procentowy: 62,38%
Struktura płci osób obiegających się o azyl w Europie w latach 2014–2019
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Eurostatu, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1BuXgIvzmANf
Wykres kołowy. Lista elementów:
0–13 lat; Udział procentowy: 25%
14–17 lat; Udział procentowy: 6%
18–34 lata; Udział procentowy: 47%
35–64 lata; Udział procentowy: 21%
35–64 lata; Udział procentowy: 1%
Wykres kołowy. Lista elementów:
0–13 lat; Udział procentowy: 25%
14–17 lat; Udział procentowy: 6%
18–34 lata; Udział procentowy: 47%
35–64 lata; Udział procentowy: 21%
35–64 lata; Udział procentowy: 1%
Struktura wieku osób obiegających się o azyl w Europie w latach 2014–2019
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Eurostatu, licencja: CC BY-SA 3.0.
R11WOTGmFNX2r
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie, kiedy mówimy o uchodźstwie, a kiedy o innych rodzajach migracji.
Głównym problemem jest to, że wśród osób ubiegających się o azyl dominują mężczyźni w młodym wieku. Obawy budzi fakt, że nie wszystkie te osoby mogą być uchodźcami, lecz migrantami ekonomicznymi, którzy wykorzystują falę uchodźców do bezprawnego osiedlenia się w krajach europejskich.