Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
bg‑azure

Zakres podstawowy

1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z opisem pewnej społeczności etnicznej.

1

Społeczność ta wykazuje silne przywiązanie do swojej kultury i tradycji. Duża jej część wskazuje swoją własną narodowość (obok polskiej). Język, którego używa ta społeczność, jest językiem regionalnym Polski, używa się go w szkołach, tłumaczy się na ten język podręczniki szkolne i można z niego zdawać egzamin dojrzałości.

RmEl37uOOSlno
Zaznacz nazwę społeczności etnicznej w Polsce, której opis przedstawiono powyżej. Możliwe odpowiedzi: 1. Kaszubi, 2. Kociewiacy, 3. Ślązacy, 4. Łowiczanie
RmrLyvkK8mWLi
Dokończ zdanie.

Społeczność ta znajduje się głównie... Możliwe odpowiedzi: 1. na Pomorzu Środkowym., 2. w województwie śląskim., 3. w centrum Polski., 4. na Suwalszczyźnie.
RbdSFIgd8M4GR1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 3

Na fotografiach przedstawiono obiekty sakralne wybranych religii, charakterystyczne dla różnych kręgów kulturowych.

RM9CcSDGN7aDd
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 4

Wymień dwa pozytywne i dwa negatywne skutki zróżnicowania kulturowego na świecie.

R7sY9chT2Jqm8
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj poniższy wykres obrazujący strukturę religijną w wybranych państwach świata w 2020 r., a następnie połącz literę na wykresie z odpowiednią nazwą państwa.

Zapoznaj się z opisem wykresu obrazującego strukturę religijną w wybranych państwach świata w 2020 r., a następnie połącz literę na wykresie z odpowiednią nazwą państwa.

R134u6zky6Yrf
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Pew Research Center, licencja: CC BY-SA 3.0.
R95ezJVfghi9s
A Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola B  Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola C  Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola D  Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola E  Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola F  Możliwe odpowiedzi: 1. Irak, 2. Mjanma, 3. Indonezja, 4. Wietnam, 5. Czechy, 6. Angola
21
Ćwiczenie 6

Poniżej przedstawiono piramidę płci i wieku ludności Kataru w 2019 roku. Wyjaśnij przyczynę bardzo dużej nadwyżki liczby mężczyzn w tym kraju.

R7hIr1OIe2zLD
Piramida płci i wieku ludności Kataru w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie populationpyramid.net, licencja: CC BY-SA 3.0.
RGMqUmic5ZZhk
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Poniżej przedstawiono wykresy obrazujące udziały poszczególnych odmian ludzkich w ogólnej populacji trzech państw południowoamerykańskich. Wykonaj polecenia.

RM4GfTKd1XZQD
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych CIA, licencja: CC BY-SA 3.0.
RS29rv41gd30B
Dopasuj do podanych wykresów odpowiednie nazwy państw. wykres 1 Możliwe odpowiedzi: 1. Argentyna, 2. Brazylia, 3. Peru wykres 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Argentyna, 2. Brazylia, 3. Peru wykres 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Argentyna, 2. Brazylia, 3. Peru

Wyjaśnij przyczyny zróżnicowanej struktury rasowej (odmian ludzkich) we wszystkich trzech państwach.

R10K5F7U6F9nF
(Uzupełnij).
bg‑violet

Zakres rozszerzony

R1Sh7LEOiVjiV1
Ćwiczenie 8
Zaznacz poprawne dokończenie zdania.

Język izolowany to język Możliwe odpowiedzi: 1. nie wykazujący podobieństwa z żadnym istniejącym językiem., 2. powszechny w dużej części świata., 3. uważany wcześniej za martwy lub wegetujący., 4. nieużywany współcześnie w mowie codziennej.
RABMXgo8gJHre1
Ćwiczenie 9
Pogrupuj negatywne i pozytywne skutki małej zwartości socjoetnicznej Pozytywne skutki Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększenie się szacunku dla odmienności, 2. rozpad państw (np. Jugosławia), 3. nauka tolerancji, 4. ruchy separatystyczne, 5. ksenofobia, 6. korzystanie z dorobku innych kultur np. kuchni, 7. zatracanie tożsamości narodowej, 8. ułatwienie współpracy międzynarodowej Negatywne skutki Możliwe odpowiedzi: 1. zwiększenie się szacunku dla odmienności, 2. rozpad państw (np. Jugosławia), 3. nauka tolerancji, 4. ruchy separatystyczne, 5. ksenofobia, 6. korzystanie z dorobku innych kultur np. kuchni, 7. zatracanie tożsamości narodowej, 8. ułatwienie współpracy międzynarodowej
Ćwiczenie 10
R9BlFzBa4r7Eq11
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
REVZd396Otx00
Homo erectus to: Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek wyprostowany, 2. Człowiek zręczny, 3. Neandertalczyk, 4. Człowiek rozumny
21
Ćwiczenie 11

Zapoznaj się z poniższym tekstem. Następnie wskaż przyczynę zagrożenia wymarciem języków w Federacji Rosyjskiej oraz na podstawie dostępnych informacji (np. Atlasu zagrożonych języków świata UNESCO) wymień kilka zagrożonych wyginięciem języków z obszaru tego państwa.

1

Sytuacja w państwach byłego Związku Sowieckiego, szczególnie w Federacji Rosyjskiej, jest całkowicie odmienna. […] Według raportu UNESCO w samej Rosji zagrożonych wyginięciem jest 131 języków. Rosja jest największym pod względem obszaru państwem na świecie, znacznie przewyższającym powierzchniowo kolejne na liście państwa. Na obszarze ponad 17 milionów km² zamieszkuje około 150 milionów mieszkańców. Ludność ta jest rozmieszczona w sposób wyjątkowo nierównomierny: obok obszarów bardzo intensywnie zamieszkałych są też obszary bezludne czy charakteryzujące się niezmiernie niską gęstością zaludnienia. Obecny podział terytorialny Federacji Rosyjskiej ma swe korzenie w organizacji Związku Sowieckiego po objęciu władzy przez komunistów. Zlikwidowano wówczas istniejący podział na gubernie i na podstawie 33 kryteriów narodowościowych utworzono tzw. republiki związkowe. Obecna Federacja Rosyjska jest narodowościowo dość homogeniczna. Jednak choć udział ludności nierosyjskiej dochodzi zaledwie do ok. 20%, to w liczbach bezwzględnych jest to duża populacja: blisko 30 mln obywateli. […] O skomplikowaniu sytuacji języków urzędowych najdobitniej świadczy przykład Dagestanu. Jak przyjęto oficjalnie, językami urzędowymi w republice są «języki narodów Dagestanu», ale brak ich oficjalnej listy. Choć władze dagestańskie podają, że przy ludności 2 mln 910 tys. osób (2010 r.) na terenie republiki istnieją 102 narody i narodowości, z czego 14 jest «obdarzonych politycznymi atrybutami», a 30 to narody i narodowości «rdzenne», to żaden z języków wprost nie został określony jako urzędowy. Innym przykładem może być Republika Karaczajo‑Czerkieska, w której określono jako języki urzędowe obok rosyjskiego również «język abazyński, język karaczajski, język nogajski, język czerkieski». Lingwiści natomiast uznają język kabardyjski za ten sam język, co i język czerkieski. Tak samo język bałkarski i język karaczajski są uznawane przez lingwistów za jeden wspólny język karaczajsko‑bałkarski. Z kolei konstytucja Republiki Ałtaju określa jako język urzędowy, obok rosyjskiego, język ałtajski, lecz w nauce współczesnej przyjęte jest dzielenie go na dwa oddzielne języki: południowoałtajski oraz północnoałtajski.

Indeks dolny Źródło: Kancelaria Senatu, Języki zagrożone wymarciem w wybranych krajach Europy, Federacji Rosyjskiej i w Kanadzie. Opracowanie tematyczne OT‑670, Biuro Analiz, Dokumentacji i Korespondencji, Warszawa 2018. Dostępne w internecie: senat.gov.pl. Indeks dolny koniec

R1ZaxQrrxU12p
Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź B

Przykłady języków zagrożonych wymarciem w Federacji Rosyjskiej

RZQ0lFoeK3vHH
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 12

Uzupełnij tabelę. Przeciągnij w odpowiednie miejsca tabeli numery wykresów obrazujących strukturę narodowościową (bez podania nazwy narodu dominującego) oraz rodzinę językową, z której wywodzi się język urzędowy państwa.

RhBm2DkbBm67z
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 13

Przeanalizuj poniższe wykresy obrazujące strukturę płci i wieku osób ubiegających się o azyl w Europie. Sformułuj i wyjaśnij problem, który wywołał niepokoje społeczne Europejczyków w związku z tą strukturą.

Przeanalizuj opisy poniższych wykresów obrazujących strukturę płci i wieku osób ubiegających się o azyl w Europie. Sformułuj i wyjaśnij problem, który wywołał niepokoje społeczne Europejczyków w związku z tą strukturą.

R11WOTGmFNX2r
(Uzupełnij).