Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RX58MI1pMMM0b1
Ćwiczenie 1
Łączenie par. Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Dzięki prostym kluczom dychotomicznym możliwa jest identyfikacja napotkanych organizmów nawet dla uczniów szkoły podstawowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Klucze dychotomiczne są bardzo szczegółowe, przez co zmniejszają ryzyko pomyłki w trakcie klasyfikowania danego organizmu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przez to, że klucz politomiczny zawiera kilka możliwych odpowiedzi na każde pytanie, jest on trudniejszy w użytkowaniu, a korzystając z niego łatwiej o pomyłkę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1QBf67XFxR2K1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj podane informacje dotyczące kluczy do oznaczania organizmów do rodzaju klucza, który opisują. Klucz dychotomiczny Możliwe odpowiedzi: 1. Posiada dwa warianty odpowiedzi na pytanie, 2. Jest prostszy w użyciu, 3. Często używany, 4. Posiada więcej niż dwa warianty odpowiedzi na pytanie, 5. Bardziej dokładny, 6. Może być trudniejszy do opanowania, 7. Mniej dokładny, 8. Występuje sporadycznie Klucz politomiczny Możliwe odpowiedzi: 1. Posiada dwa warianty odpowiedzi na pytanie, 2. Jest prostszy w użyciu, 3. Często używany, 4. Posiada więcej niż dwa warianty odpowiedzi na pytanie, 5. Bardziej dokładny, 6. Może być trudniejszy do opanowania, 7. Mniej dokładny, 8. Występuje sporadycznie
RhzwOjXNo0uOZ1
Ćwiczenie 3
Zaznacz te elementy, które mogą być oceniane w kluczu dychotomicznym. Możliwe odpowiedzi: 1. Kolor upierzenia, 2. Kształt dzioba, 3. Metabolizm, 4. Rodzaj pobieranego pokarmu, 5. Sposób rozmnażania się, 6. Budowa kręgosłupa
R1MlXY6F7UEL72
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Określ, czy podane pytania mogłyby występować w kluczu dychotomicznym, zaznaczając odpowiednie miejsca tabeli.. Czy posiada ogon?. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie. Czy ma dziób płaski, zakrzywiony, czy spiczasty?. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie. Czy jego łapy są czarne, czy białe?. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie. Czy jego muszla jest gładka, czy promieniście żłobkowana?. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie
Rq7rb6yb8xJ8u2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst, zaznaczając prawidłowe sformułowania spośród podanych propozycji. Klucze dychotomiczne/politomiczne są najczęściej stosowanymi kluczami do klasyfikowania organizmów. Jest to związane z ich skomplikowaną/prostą konstrukcją. Mogą być przedstawiane w postaci kluczy numerycznych i graficznych/strukturalnych, choć w tej drugiej formie znacznie rzadziej. W kluczu dychotomicznym/politomicznym pytania zbudowane są tak, że odpowiedzi na nie wykluczają się nawzajem, natomiast dla klucza dychotomicznego/politomicznego charakterystyczna jest obecność więcej niż dwóch odpowiedzi na zadane pytanie.
RgrN1Y6cvtsE42
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj podanym pojęciom odpowiadające im opisy. Klucz dychotomiczny Możliwe odpowiedzi: 1. klucz służący do oznaczania organizmów, w którym w każdym pytaniu występują tylko dwie odpowiedzi, 2. jedna z metod przedstawiania kluczy do oznaczania organizmów, 3. klucz służący do oznaczania organizmów, w którym w każdym pytaniu występuje więcej niż dwie odpowiedzi Klucz politomiczny Możliwe odpowiedzi: 1. klucz służący do oznaczania organizmów, w którym w każdym pytaniu występują tylko dwie odpowiedzi, 2. jedna z metod przedstawiania kluczy do oznaczania organizmów, 3. klucz służący do oznaczania organizmów, w którym w każdym pytaniu występuje więcej niż dwie odpowiedzi Klucz numeryczny Możliwe odpowiedzi: 1. klucz służący do oznaczania organizmów, w którym w każdym pytaniu występują tylko dwie odpowiedzi, 2. jedna z metod przedstawiania kluczy do oznaczania organizmów, 3. klucz służący do oznaczania organizmów, w którym w każdym pytaniu występuje więcej niż dwie odpowiedzi
Ćwiczenie 6
RYNvYzepewOTC
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Tekst do ćwiczeń nr 7 i 8

Metoda podziału logicznego klucza jest wykorzystywana przy konstruowaniu kluczy do oznaczania gatunków. Są one zwykle zbudowane w sposób dwudzielny, tzn. zestawia się ze sobą cechy przeciwstawne, wykluczające się. Oznacza to, że organizm, który próbujemy zidentyfikować, może mieć tylko jedną z cech. W ten sposób jedna grupa obejmuje organizmy, u których dana cecha występuje, druga zaś – organizmy, które jej nie mają. Z tego powodu klucze te nazywane są kluczami dychotomicznymi (dwudzielnymi). Zamieszczone w nich opisy cech dotyczą najpierw cech charakterystycznych dla dużych grup organizmów, a na końcu – cech charakterystycznych dla danego gatunku.

Indeks górny Źródło: Marek Guzik, Ewa Jastrzębska, Ryszard Kozik, Renata Matuszewska, Ewa Pyłka‑Gutowska, Władysław Zamachowski, Biologia na czasie 1, Nowa Era. Indeks górny koniec

31
Ćwiczenie 7
RFkeJXYknKSPt
Wyjaśnij, dlaczego informacje otrzymane na podstawie klucza dychotomicznego należy zawsze weryfikować. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Rrtx0vZxpiJbt
Oceń poprawność stwierdzenia: „Klucz politomiczny pozwala na dokładniejsze oznaczenie organizmu niż klucz dychotomiczny”. Swoją odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).