Sprawdź się
Tekst do ćwiczeń
Schyłek wiekuMiał być lepszy od zeszłych nasz XX wiek.
Już tego dowieść nie zdąży,
lata ma policzone,
krok chwiejny,
oddech krótki.Już zbyt wiele się stało,
co się stać nie miało,
a to, co miało nadejść,
nie nadeszło.Miało się mieć ku wiośnie
i szczęściu, między innymi.Strach miał opuścić góry i doliny.
Prawda szybciej od kłamstwa
miała dobiegać do celu.Miało się kilka nieszczęść
nie przydarzać już,
na przykład wojna
i głód, i tak dalej.W poważaniu być miała
bezbronność bezbronnych,
ufność i tym podobne.Kto chciał cieszyć się światem,
ten staje przed zadaniem
nie do wykonania.Głupota nie jest śmieszna.
Mądrość nie jest wesoła.Nadzieja
to już nie jest ta młoda dziewczyna
et cetera, niestety.Bóg miał nareszcie uwierzyć w człowieka
dobrego i silnego,
ale dobry i silny
to ciągle jeszcze dwóch ludzi.Jak żyć - spytał mnie w liście ktoś,
kogo ja zamierzałam spytać
o to samo.Znowu i tak jak zawsze,
co widać powyżej,
nie ma pytań pilniejszych
od pytań naiwnych.
Wyjaśnij, jaki wpływ na kształtowanie nastroju w utworze Wisławy Szymborskiej ma jego budowa.
Scharakteryzuj język w utworze Schyłek wieku.
Wyjaśnij, na czym polega ironia w wierszu Wisławy Szymborskiej Schyłek wieku. Posłuż się co najmniej jednym cytatem.
Napisz, w jaki sposób można interpretować Schyłek wieku z perspektywy aksjologicznej.
Wyjaśnij, dlaczego nie ma pytań pilniejszych od pytań naiwnych
. Twoja wypowiedź powinna liczyć przynajmniej 5 zdań.
Sformułuj hipotezę interpretacyjną wiersza Schyłek wieku Wisławy Szymborskiej.
Wyjaśnij, jak w kontekście utworu Schyłek wieku Wisławy Szymborskiej rozumiesz cytat zawarty w temacie lekcji. Twoja wypowiedź powinna liczyć przynajmniej 5 zdań.