Strona główna
Liceum ogólnokształcące i technikum
Matematyka
Długość wektora na osi liczbowej
Sprawdź się
Powrót
Infografika
Dla nauczyciela
Sprawdź się
1
Pokaż ćwiczenia:
R1YK160B13Eut
1
Ćwiczenie
1
Dane są punkty
A
=
(
-
5
)
,
B
=
(
-
3
)
,
C
=
(
1
)
,
D
=
(
6
)
. Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Długość wektora
AB
→
wynosi
2
., 2. Wektor
CD
→
jest krótszy od
CB
→
., 3. Wektor
AD
→
jest dłuższy od
CD
→
., 4. Długość wektora
DB
→
wynosi
3
., 5. Wektory
AC
→
i
CA
→
są sobie równe., 6. Wektory
BC
→
i
DC
→
są sobie równe.
R6ivCd4cpfhh0
1
Ćwiczenie
2
Połącz w pary wektory o równych długościach.
AB
→
,
A
=
1
,
B
=
5
Możliwe odpowiedzi: 1.
CD
→
,
C
=
-
2
3
4
,
D
=
1
1
4
, 2.
CD
→
,
C
=
-
14
,
D
=
-
11
, 3.
CD
→
,
C
=
-
1
,
D
=
6
, 4.
CD
→
,
C
=
-
1
,
5
,
D
=
3
,
5
, 5.
CD
→
,
C
=
7
,
D
=
7
AB
→
,
A
=
-
3
,
B
=
-
3
Możliwe odpowiedzi: 1.
CD
→
,
C
=
-
2
3
4
,
D
=
1
1
4
, 2.
CD
→
,
C
=
-
14
,
D
=
-
11
, 3.
CD
→
,
C
=
-
1
,
D
=
6
, 4.
CD
→
,
C
=
-
1
,
5
,
D
=
3
,
5
, 5.
CD
→
,
C
=
7
,
D
=
7
AB
→
,
A
=
-
5
,
5
,
B
=
1
,
5
Możliwe odpowiedzi: 1.
CD
→
,
C
=
-
2
3
4
,
D
=
1
1
4
, 2.
CD
→
,
C
=
-
14
,
D
=
-
11
, 3.
CD
→
,
C
=
-
1
,
D
=
6
, 4.
CD
→
,
C
=
-
1
,
5
,
D
=
3
,
5
, 5.
CD
→
,
C
=
7
,
D
=
7
AB
→
,
A
=
5
,
B
=
10
Możliwe odpowiedzi: 1.
CD
→
,
C
=
-
2
3
4
,
D
=
1
1
4
, 2.
CD
→
,
C
=
-
14
,
D
=
-
11
, 3.
CD
→
,
C
=
-
1
,
D
=
6
, 4.
CD
→
,
C
=
-
1
,
5
,
D
=
3
,
5
, 5.
CD
→
,
C
=
7
,
D
=
7
AB
→
,
A
=
-
2
2
3
,
B
=
1
3
Możliwe odpowiedzi: 1.
CD
→
,
C
=
-
2
3
4
,
D
=
1
1
4
, 2.
CD
→
,
C
=
-
14
,
D
=
-
11
, 3.
CD
→
,
C
=
-
1
,
D
=
6
, 4.
CD
→
,
C
=
-
1
,
5
,
D
=
3
,
5
, 5.
CD
→
,
C
=
7
,
D
=
7
Połącz w pary wektory o równych długościach.
AB
→
,
A
=
1
,
B
=
5
Możliwe odpowiedzi: 1.
CD
→
,
C
=
-
2
3
4
,
D
=
1
1
4
, 2.
CD
→
,
C
=
-
14
,
D
=
-
11
, 3.
CD
→
,
C
=
-
1
,
D
=
6
, 4.
CD
→
,
C
=
-
1
,
5
,
D
=
3
,
5
, 5.
CD
→
,
C
=
7
,
D
=
7
AB
→
,
A
=
-
3
,
B
=
-
3
Możliwe odpowiedzi: 1.
CD
→
,
C
=
-
2
3
4
,
D
=
1
1
4
, 2.
CD
→
,
C
=
-
14
,
D
=
-
11
, 3.
CD
→
,
C
=
-
1
,
D
=
6
, 4.
CD
→
,
C
=
-
1
,
5
,
D
=
3
,
5
, 5.
CD
→
,
C
=
7
,
D
=
7
AB
→
,
A
=
-
5
,
5
,
B
=
1
,
5
Możliwe odpowiedzi: 1.
CD
→
,
C
=
-
2
3
4
,
D
=
1
1
4
, 2.
CD
→
,
C
=
-
14
,
D
=
-
11
, 3.
CD
→
,
C
=
-
1
,
D
=
6
, 4.
CD
→
,
C
=
-
1
,
5
,
D
=
3
,
5
, 5.
CD
→
,
C
=
7
,
D
=
7
AB
→
,
A
=
5
,
B
=
10
Możliwe odpowiedzi: 1.
CD
→
,
C
=
-
2
3
4
,
D
=
1
1
4
, 2.
CD
→
,
C
=
-
14
,
D
=
-
11
, 3.
CD
→
,
C
=
-
1
,
D
=
6
, 4.
CD
→
,
C
=
-
1
,
5
,
D
=
3
,
5
, 5.
CD
→
,
C
=
7
,
D
=
7
AB
→
,
A
=
-
2
2
3
,
B
=
1
3
Możliwe odpowiedzi: 1.
CD
→
,
C
=
-
2
3
4
,
D
=
1
1
4
, 2.
CD
→
,
C
=
-
14
,
D
=
-
11
, 3.
CD
→
,
C
=
-
1
,
D
=
6
, 4.
CD
→
,
C
=
-
1
,
5
,
D
=
3
,
5
, 5.
CD
→
,
C
=
7
,
D
=
7
R1aWFLSkBboqP
2
Ćwiczenie
3
Wybierz wartość parametru
m
tak, aby długość wektora
u
→
była równa wskazanej liczbie. Wektor
u
→
wynosi
u
→
=
m
-
1
. Długość wektora
u
→
wynosi 2. Wartość parametru
m
wynosi więc. Możliwe odpowiedzi: 1.
17
., 2.
3
lub
-1
., 3.
-2
,
-
2
,
2
lub
2
. Wektor
u
→
wynosi
u
→
=
m
2
-
3
. Długość werktora
u
→
wynosi 1. Wartość parametru
m
wynosi więc. Możliwe odpowiedzi: 1.
17
., 2.
3
lub
-1
., 3.
-2
,
-
2
,
2
lub
2
. Wektor
u
→
wynosi
u
→
=
m
-
1
. Długość werktora
u
→
wynosi 4. Wartość parametru
m
wynosi więc. Możliwe odpowiedzi: 1.
17
., 2.
3
lub
-1
., 3.
-2
,
-
2
,
2
lub
2
.
Wybierz wartość parametru
m
tak, aby długość wektora
u
→
była równa wskazanej liczbie. Wektor
u
→
wynosi
u
→
=
m
-
1
. Długość wektora
u
→
wynosi 2. Wartość parametru
m
wynosi więc. Możliwe odpowiedzi: 1.
17
., 2.
3
lub
-1
., 3.
-2
,
-
2
,
2
lub
2
. Wektor
u
→
wynosi
u
→
=
m
2
-
3
. Długość werktora
u
→
wynosi 1. Wartość parametru
m
wynosi więc. Możliwe odpowiedzi: 1.
17
., 2.
3
lub
-1
., 3.
-2
,
-
2
,
2
lub
2
. Wektor
u
→
wynosi
u
→
=
m
-
1
. Długość werktora
u
→
wynosi 4. Wartość parametru
m
wynosi więc. Możliwe odpowiedzi: 1.
17
., 2.
3
lub
-1
., 3.
-2
,
-
2
,
2
lub
2
.
RTjVse9uvue9I
2
Ćwiczenie
4
Mając podane współrzędne punktu
A
oraz długość wektora, wybierz współrzędne punktu
B
. Wariant pierwszy: Punkt
A
ma współrzędne:
A
=
3
, długość wektora wynosi
4
. Punkt
B
ma współrzędne. Możliwe odpowiedzi: a)
B
=
-
1
lub
B
=
7
; b)
B
=
-
7
lub
B
=
7
; c)
B
=
-
17
lub
B
=
5
; d)
B
=
-
7
lub
B
=
3
. Wariant drugi: Punkt
A
ma współrzędne:
A
=
-
3
, długość wektora wynosi
5
. Punkt
B
ma współrzędne. Możliwe odpowiedzi: a)
B
=
-
1
lub
B
=
7
; b)
B
=
-
7
lub
B
=
7
; c)
B
=
-
17
lub
B
=
5
; d)
B
=
-
7
lub
B
=
3
. Wariant trzeci: Punkt
A
ma współrzędne:
A
=
0
, długość wektora wynosi
7
. Punkt
B
ma współrzędne. Możliwe odpowiedzi: a)
B
=
-
1
lub
B
=
7
; b)
B
=
-
7
lub
B
=
7
; c)
B
=
-
17
lub
B
=
5
; d)
B
=
-
7
lub
B
=
3
. Wariant czwarty: Punkt
A
ma współrzędne:
A
=
-
6
, długość wektora wynosi
11
. Punkt
B
ma współrzędne. Możliwe odpowiedzi: a)
B
=
-
1
lub
B
=
7
; b)
B
=
-
7
lub
B
=
7
; c)
B
=
-
17
lub
B
=
5
; d)
B
=
-
7
lub
B
=
3
.
Mając podane współrzędne punktu
A
oraz długość wektora, wybierz współrzędne punktu
B
. Wariant pierwszy: Punkt
A
ma współrzędne:
A
=
3
, długość wektora wynosi
4
. Punkt
B
ma współrzędne. Możliwe odpowiedzi: a)
B
=
-
1
lub
B
=
7
; b)
B
=
-
7
lub
B
=
7
; c)
B
=
-
17
lub
B
=
5
; d)
B
=
-
7
lub
B
=
3
. Wariant drugi: Punkt
A
ma współrzędne:
A
=
-
3
, długość wektora wynosi
5
. Punkt
B
ma współrzędne. Możliwe odpowiedzi: a)
B
=
-
1
lub
B
=
7
; b)
B
=
-
7
lub
B
=
7
; c)
B
=
-
17
lub
B
=
5
; d)
B
=
-
7
lub
B
=
3
. Wariant trzeci: Punkt
A
ma współrzędne:
A
=
0
, długość wektora wynosi
7
. Punkt
B
ma współrzędne. Możliwe odpowiedzi: a)
B
=
-
1
lub
B
=
7
; b)
B
=
-
7
lub
B
=
7
; c)
B
=
-
17
lub
B
=
5
; d)
B
=
-
7
lub
B
=
3
. Wariant czwarty: Punkt
A
ma współrzędne:
A
=
-
6
, długość wektora wynosi
11
. Punkt
B
ma współrzędne. Możliwe odpowiedzi: a)
B
=
-
1
lub
B
=
7
; b)
B
=
-
7
lub
B
=
7
; c)
B
=
-
17
lub
B
=
5
; d)
B
=
-
7
lub
B
=
3
.
R1MRGcxSTPgYo
2
Ćwiczenie
5
Mając podane współrzędne punktów
A
i
B
oraz długość wektora
A
B
→
, określ wartość parametru
m
. Wariant pierwszy: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
m
,
B
=
3
, długość wektora
A
B
→
wynosi
4
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
6
,
2
,
-
2
,
6
; b)
2
,
-
2
; c)
16
,
100
; d)
4
; e)
-
1
,
7
. Wariant drugi: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
m
2
,
B
=
5
, długość wektora
A
B
→
wynosi
1
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
6
,
2
,
-
2
,
6
; b)
2
,
-
2
; c)
16
,
100
; d)
4
; e)
-
1
,
7
. Wariant trzeci: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
m
,
B
=
7
, długość wektora
A
B
→
wynosi
3
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
6
,
2
,
-
2
,
6
; b)
2
,
-
2
; c)
16
,
100
; d)
4
; e)
-
1
,
7
.
Mając podane współrzędne punktów
A
i
B
oraz długość wektora
A
B
→
, określ wartość parametru
m
. Wariant pierwszy: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
m
,
B
=
3
, długość wektora
A
B
→
wynosi
4
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
6
,
2
,
-
2
,
6
; b)
2
,
-
2
; c)
16
,
100
; d)
4
; e)
-
1
,
7
. Wariant drugi: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
m
2
,
B
=
5
, długość wektora
A
B
→
wynosi
1
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
6
,
2
,
-
2
,
6
; b)
2
,
-
2
; c)
16
,
100
; d)
4
; e)
-
1
,
7
. Wariant trzeci: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
m
,
B
=
7
, długość wektora
A
B
→
wynosi
3
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
6
,
2
,
-
2
,
6
; b)
2
,
-
2
; c)
16
,
100
; d)
4
; e)
-
1
,
7
.
RZRPb6OMxWOSt
2
Ćwiczenie
6
Mając podane współrzędne punktów
A
i
B
oraz długość wektora
A
B
→
, określ wartość parametru
m
. Wariant pierwszy: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
2
m
-
1
,
B
=
m
, długość wektora
A
B
→
wynosi
4
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
2
,
0
; b)
5
,
-
3
; c)
9
; Wariant drugi: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
m
2
,
B
=
-
2
m
-
1
, długość wektora
A
B
→
wynosi
1
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
2
,
0
; b)
5
,
-
3
; c)
9
; Wariant trzeci: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
m
,
B
=
2
m
, długość wektora
A
B
→
wynosi
3
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
2
,
0
; b)
5
,
-
3
; c)
9
;
Mając podane współrzędne punktów
A
i
B
oraz długość wektora
A
B
→
, określ wartość parametru
m
. Wariant pierwszy: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
2
m
-
1
,
B
=
m
, długość wektora
A
B
→
wynosi
4
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
2
,
0
; b)
5
,
-
3
; c)
9
; Wariant drugi: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
m
2
,
B
=
-
2
m
-
1
, długość wektora
A
B
→
wynosi
1
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
2
,
0
; b)
5
,
-
3
; c)
9
; Wariant trzeci: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
m
,
B
=
2
m
, długość wektora
A
B
→
wynosi
3
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
2
,
0
; b)
5
,
-
3
; c)
9
;
RITeLJgLZy9vU
3
Ćwiczenie
7
Mając podane współrzędne punktów
A
i
B
oraz długość wektora
A
B
→
, określ wartość parametru
m
. Wariant pierwszy: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
3
m
-
2
,
B
=
3
długość wektora
A
B
→
wynosi
m
+
1
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
2
,
2
; b)
1
,
3
; c)
25
. Wariant drugi: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
2
m
2
,
B
=
2
, długość wektora
A
B
→
wynosi
3
m
2
-
6
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
2
,
2
; b)
1
,
3
; c)
25
. Wariant trzeci: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
-
2
m
,
B
=
-
2
, długość wektora
A
B
→
wynosi
m
+
3
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
2
,
2
; b)
1
,
3
; c)
25
.
Mając podane współrzędne punktów
A
i
B
oraz długość wektora
A
B
→
, określ wartość parametru
m
. Wariant pierwszy: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
3
m
-
2
,
B
=
3
długość wektora
A
B
→
wynosi
m
+
1
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
2
,
2
; b)
1
,
3
; c)
25
. Wariant drugi: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
2
m
2
,
B
=
2
, długość wektora
A
B
→
wynosi
3
m
2
-
6
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
2
,
2
; b)
1
,
3
; c)
25
. Wariant trzeci: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
-
2
m
,
B
=
-
2
, długość wektora
A
B
→
wynosi
m
+
3
, wartość parametru
m
może wynosić. Możliwe odpowiedzi: a)
-
2
,
2
; b)
1
,
3
; c)
25
.
R9TiDwCMjgrRj
3
Ćwiczenie
8
Mając podane współrzędne punktów
A
i
B
oraz długość wektora
A
B
→
, określ wartość parametru
m
. Wariant pierwszy: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
3
m
-
1
,
B
=
2
m
+
3
, długość wektora
A
B
→
wynosi
2
m
-
1
, wartość parametru
m
może wynosić. Tu uzupełnij. Wariant drugi: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
m
2
-
2
,
B
=
3
m
-
1
, długość wektora
A
B
→
wynosi
5
m
+
8
, wartość parametru
m
może wynosić. Tu uzupełnij. Wariant trzeci: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
3
m
-
2
,
B
=
2
m
-
1
, długość wektora
A
B
→
wynosi
2
m
-
5
, wartość parametru
m
może wynosić. Tu uzupełnij.
Mając podane współrzędne punktów
A
i
B
oraz długość wektora
A
B
→
, określ wartość parametru
m
. Wariant pierwszy: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
3
m
-
1
,
B
=
2
m
+
3
, długość wektora
A
B
→
wynosi
2
m
-
1
, wartość parametru
m
może wynosić. Tu uzupełnij. Wariant drugi: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
m
2
-
2
,
B
=
3
m
-
1
, długość wektora
A
B
→
wynosi
5
m
+
8
, wartość parametru
m
może wynosić. Tu uzupełnij. Wariant trzeci: Punkty
A
i
B
mają współrzędne:
A
=
3
m
-
2
,
B
=
2
m
-
1
, długość wektora
A
B
→
wynosi
2
m
-
5
, wartość parametru
m
może wynosić. Tu uzupełnij.