1
Pokaż ćwiczenia:
R1ScJLQzrmcoK1
Ćwiczenie 1
Podczas ogrzewania soli uwodnionej: Możliwe odpowiedzi: 1. powstaje sól bezwodna, 2. woda włącza się w sieć krystaliczną soli, 3. zmniejsza się masa próbki, 4. wydziela się ciepło
RQqkPeDTraooW11
Ćwiczenie 2
Dostępne opcje do wyboru: MgCl2·H2O, 500°C, MgCl2·4 H2O, 116,7°C. Polecenie: Wstaw w podany chemograf wzory związków lub wartości temperatur, tak aby przedstawiał on schemat rozkładu soli pod wpływem ogrzewania. MgCl2·6 H2O luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia 181-240°C MgCl2·2 H2O 240-285°C luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia MgO+HCl
R1bMBWd7PvJbk1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst. Chlorek amonu podgrzany do temperatury 338°C rozkłada się na 1. maleje, 2. amoniak, 3. azot, 4. cząsteczek, 5. energii, 6. kationów, 7. temperaturze topnienia, 8. temperatury, 9. absorbancji, 10. termicznej, 11. wody, 12. temperaturze zera bezwzględnego, 13. elektrolitycznej, 14. emituje i chlorowodór. Proces ten nosi miano dysocjacji 1. maleje, 2. amoniak, 3. azot, 4. cząsteczek, 5. energii, 6. kationów, 7. temperaturze topnienia, 8. temperatury, 9. absorbancji, 10. termicznej, 11. wody, 12. temperaturze zera bezwzględnego, 13. elektrolitycznej, 14. emituje i polega na rozpadzie związku na mniejsze fragmenty (np. jony, atomy) pod wpływem podwyższonej 1. maleje, 2. amoniak, 3. azot, 4. cząsteczek, 5. energii, 6. kationów, 7. temperaturze topnienia, 8. temperatury, 9. absorbancji, 10. termicznej, 11. wody, 12. temperaturze zera bezwzględnego, 13. elektrolitycznej, 14. emituje.

Aby stopić sól jonową, należy dostarczyć ogromną ilość 1. maleje, 2. amoniak, 3. azot, 4. cząsteczek, 5. energii, 6. kationów, 7. temperaturze topnienia, 8. temperatury, 9. absorbancji, 10. termicznej, 11. wody, 12. temperaturze zera bezwzględnego, 13. elektrolitycznej, 14. emituje, która umożliwi oddalenie się od siebie 1. maleje, 2. amoniak, 3. azot, 4. cząsteczek, 5. energii, 6. kationów, 7. temperaturze topnienia, 8. temperatury, 9. absorbancji, 10. termicznej, 11. wody, 12. temperaturze zera bezwzględnego, 13. elektrolitycznej, 14. emituje i anionów. W 1. maleje, 2. amoniak, 3. azot, 4. cząsteczek, 5. energii, 6. kationów, 7. temperaturze topnienia, 8. temperatury, 9. absorbancji, 10. termicznej, 11. wody, 12. temperaturze zera bezwzględnego, 13. elektrolitycznej, 14. emituje jony opuszczają swoje miejsca sieciowe, a siła ich wzajemnego oddziaływania 1. maleje, 2. amoniak, 3. azot, 4. cząsteczek, 5. energii, 6. kationów, 7. temperaturze topnienia, 8. temperatury, 9. absorbancji, 10. termicznej, 11. wody, 12. temperaturze zera bezwzględnego, 13. elektrolitycznej, 14. emituje.
2
Ćwiczenie 4

Uzupełnij równania reakcji zachodzących podczas ogrzewania wodorowęglanu potasu oraz węglanu amonu.

....  KHCO3temperatura ........ + ........ + H2O

NH42CO3temperatura ........ +CO2+ ........

R1FpDkTa4LNfa
(Uzupełnij).
RdYeqbufoRE4g
Wstaw odpowiednie współczynniki i wzory sumaryczne w puste pola.
21
Ćwiczenie 5

Odpowiedz na pytanie, dlaczego temperatura topnienia soli kuchennej jest tak wysoka. Do rozwiązania tego zadania skorzystaj również z innych źródeł informacji.

RFeHQeBQqtHar
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Prażenie węglanu wapnia jest jedną z metod otrzymywania wapna palonego. Proces ten można zilustrować równaniem reakcji:

CaCO3temperaturaCaO+CO2

Oblicz, jaka objętość gazu (w dm3, w przeliczeniu na warunki normalne) powstanie, jeżeli do reakcji zostanie użyte 43 g węglanu wapnia. Wynik podaj z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

RTHkghwRVWpFY
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R1H7ZRlUTig2Y
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne zilustrowane poniższym rysunkiem, którego celem było zbadanie wpływu temperatury na zachowanie soli. W tym celu niewielką ilość NaHCO3 przesypano na dno suchej probówki i ogrzewano przez trzy minuty. Jakich obserwacji powinien spodziewać się uczeń wykonujący doświadczenie? Odpowiedź uzasadnij, pisząc odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej.

R13JGGiZbVgB1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RhBp29rfjgbiR
(Uzupełnij).
RZlP4UhEhqHAh
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, którego opis przedstawiono poniżej:

W probówce umieszczono 3 g manganianu(VII) potasu. Następnie zmontowano zestaw zgodnie z rysunkiem zamieszczonym poniżej. Probówka z manganianem(VII) potasu została ogrzana w płomieniu palnika. Po zakończeniu reakcji, cylinder został wyjęty z krystalizatora, a jego wylot zamknięto korkiem. Cylinder został postawiony na stole, a po otwarciu korka wprowadzono do jego wnętrza tlące się łuczywko.

R1OCryrPJddl9
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapisz obserwacje z przeprowadzonego doświadczenia oraz sformułuj wnioski uwzględniające równanie reakcji chemicznej zapisane w formie cząsteczkowej.

R1aYuRblMQKd0
(Uzupełnij).
R7wQ4ouDfmAtN
(Uzupełnij).