Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rc4QpiUnXMknj11
Ćwiczenie 1
Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz P (prawda), jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F (fałsz), jeśli zdanie jest fałszywe Okres greckiej filozofii klasycznej rozpoczyna się w II połowie V wieku przed naszą erą. Możliwe odpowiedzi: P, F. Przypadek oznacza, że coś powstało poza porządkiem wyznaczonym przez zasady. Możliwe odpowiedzi: P, F. Najlepszą aktywnością rozumu jest uprawianie wiedzy praktycznej. Możliwe odpowiedzi: P, F.
R1MA0lFtNNi2U1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdania zgodnie z poglądami Arystotelesa. Rzeczy powstają wskutek działania natury, ludzkiego zamysłu lub Tu uzupełnij. Sztuka polega na naśladowaniu Tu uzupełnij. Sztuka oznacza umiejętność wytwarzania wedle Tu uzupełnij. Kryterium oddzielającym dobro i zło jest Tu uzupełnij. Rozum jest najlepszą częścią Tu uzupełnij.
R1ANiigd9l0vY11
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Zaznacz poprawną odpowiedź.. 2. Teza Arystotelesa, że wszystko istnieje ze względu na rozum:. Możliwe odpowiedzi: nie ma w niej miejsca na przypadkowość, jest miejsce na przypadkowość, wszystko dzieje się z przypadku. 3. Działalność rozumu Arystoteles porównuje do:. Możliwe odpowiedzi: nie ma w niej miejsca na przypadkowość, jest miejsce na przypadkowość, wszystko dzieje się z przypadku. 4. Wedle Arystotelesa:. Możliwe odpowiedzi: nie ma w niej miejsca na przypadkowość, jest miejsce na przypadkowość, wszystko dzieje się z przypadku. 5. Poznanie, które Arystoteles zwie teoretyczną kontemplacją:. Możliwe odpowiedzi: nie ma w niej miejsca na przypadkowość, jest miejsce na przypadkowość, wszystko dzieje się z przypadku
RPHEvqOd4Gz1J1
Ćwiczenie 4
Zaznacz te określenia, które opisują charakterystyczne cechy pytań filozoficznych. Możliwe odpowiedzi: 1. Pytanie ma odpowiedź., 2. Pytanie nie jest rozstrzygalne., 3. Pytanie jest ogólne., 4. Pytanie dotyczy zachowania w konkretnej sytuacji., 5. Pytanie dotyczy wszystkich rzeczy., 6. Pytanie zawiera w sobie odpowiedź., 7. Pytanie ma charakter retoryczny., 8. Pytanie ma charakter fundamentalny., 9. Pytanie wynika z potrzeby zrobienia jakiejś rzeczy.
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z Pitagorejską anegdotą o filozofach. Następnie ułóż po dwa pytania wyrażające troski i zainteresowania charakterystyczne dla każdej grupy ludzi uczestniczących w igrzyskach.
Zapoznaj się z Pitagorejską anegdotą o filozofach. Następnie ułóż po dwa pytania wyrażające troski i zainteresowania charakterystyczne dla każdej grupy ludzi uczestniczących w igrzyskach.
1
Cyceron Pisma filozoficzne

Pitagoras mówił podobno, że życie ludzkie przypomina zjazd, który się odbywa z największą okazałością podczas uroczystych igrzysk całej Grecji. Albowiem podobnie jak jedni ubiegają się tam o sławę i zaszczytny wieniec, innych zaś sprowadza chęć zarobku i zysku na kupnie lub sprzedaży, a są też tacy, i to chyba najbardziej szlachetni, którzy nie szukają ani poklasku, ani zysku, lecz przybyli po to, żeby zobaczyć i pilnie się przypatrzyć, co i w jaki sposób się tam odbywa, tak samo i my przyszliśmy do tego życia z innego życia i świata jak gdyby z jakiegoś miasta na jakiś uroczysty zjazd, jedni, by służyć sławie, inni pieniądzom, a rzadko zdarzają się tacy, co za nic mając wszystko, gorliwie dociekają istoty rzeczy: tych on nazywa miłośnikami mądrości, to jest właśnie filozofami. I tak jak tam najbardziej szlachetnie jest tylko przyglądać się, niczego dla siebie nie zyskując, podobnie i w życiu oglądanie i poznawanie istoty rzeczy znacznie przewyższa wszelkie inne zainteresowania.

cyceron1 Źródło: Cyceron, Pisma filozoficzne, [w:] tegoż, Rozmowy tuskulańskie, t. III, tłum. Józef Śmigaj, Warszawa 1961, s. 686–687.
RHpWypqcLySMM
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Do poniższego fragmentu Protreptikosu napisz komentarz w formie dialogu, w którym jedna osoba będzie tłumaczyć drugiej, co to są myśli wolne oraz myśli niewolne i jaka jest różnica między nimi.

1
Arystoteles Zachęta do filozofii

Frg. 25. Spośród myśli te są wolne, które mogą być wybierane dla nich samych, natomiast te, które prowadzą do wiedzy dotyczącej czegoś innego, są podobne do niewolnic. To, co ma cel w sobie, przewyższa zawsze to, co służy jako środek do czegoś innego, a to, co jest wolne, przewyższa to, co nie jest wolne.

aryst2 Źródło: Arystoteles, Zachęta do filozofii, tłum. K. Leśniak, Warszawa 1988.
RB7VXvXSdWERj
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Na podstawie poniższego fragmentu z Protreptikosu napisz krótki tekst, w którym porównasz rozumienie wolności Arystotelesa i współczesne rozumienie wolności.

1
Arystoteles Zachęta do filozofii

Frg. 43. Najlepiej ze wszystkich poznałby, że mówimy prawdę, ten, kto by nas w myśli zaprowadził na Wyspy Szczęśliwe. Tam bowiem nie byłoby żadnych potrzeb ani żadnej korzyści z niczego; pozostałoby tylko myślenie i dociekanie filozoficzne, co nawet teraz nazywamy wolnym życiem.

aryst2 Źródło: Arystoteles, Zachęta do filozofii, tłum. K. Leśniak, Warszawa 1988.
RieiUubauzzR7
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z poniższym tekstem. Sformułuj trzy pytania należące do trzech różnych dyscyplin nauki a następnie sformułuj trzy pytania filozoficzne, na które odpowiedź jest założona w tych pytaniach. Posłuż się schematem użytego w tekście przykładu dotyczącego globalnego ocieplenia.
Zapoznaj się z poniższym tekstem. Sformułuj trzy pytania należące do trzech różnych dyscyplin nauki a następnie sformułuj trzy pytania filozoficzne, na które odpowiedź jest założona w tych pytaniach. Posłuż się schematem użytego w tekście przykładu dotyczącego globalnego ocieplenia.
1
Anna Brożek O pytaniach filozoficznych i ich rozstrzygalności

Po pierwsze, do siatki pojęciowej filozofii należą pojęcia, które stanowią bazę terminologiczną wielu dyscyplin szczegółowych. Są to np. pojęcia ontologiczne (takie np. jak istota czy przyczyna), epistemologiczne (takie jak wiedza czy prawda), czy logiczne (takie jak sprzeczność czy wynikanie). Jest sporo racji w poglądzie, że pojęcia filozoficzne odróżnia od pojęć charakteryzujących inne dyscypliny ich ogólność. Filozof nie zajmuje się przyczyną globalnego ocieplenia, lecz – pojęciem przyczyny w ogóle. Nie zajmuje się budową i mechanizmem działania ludzkiego oka, lecz – pojęciem poznania w ogóle (...) rozstrzygalność niektórych pytań filozoficznych jest wręcz nieodzownym warunkiem rozstrzygalności pytań naukowych: rozstrzygnięcie pytania „Co to jest przyczyna?” jest mianowicie warunkiem rozstrzygalności pytania „Co jest przyczyną x‑a”?

brożek1 Źródło: Anna Brożek, O pytaniach filozoficznych i ich rozstrzygalności, [w:] Studia Philosophiae Christianae 45/1, s. 9.
R1CW9EoWDsidu
(Uzupełnij).