Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1eIpisDhxvpy1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawną odpowiedź na pytanie. Które stwierdzenie, zdaniem Hume'a, w sposób bezsprzeczny odnosi się do faktów? Możliwe odpowiedzi: 1. Piłka uderzyła dziecko, które następnie zaczęło płakać, 2. Dziecko zaczęło płakać, ponieważ uderzyła je piłka, 3. Dziecko zaczęło płakać, ponieważ zabolała je noga, 4. Piłka była przyczyną bólu nogi
R18p0CGPh01Hi1
Ćwiczenie 2
Czym według Hume’a jest przyczyna? Możliwe odpowiedzi: 1. przyzwyczajeniem umysłu, 2. realnym związkiem między zjawiskami, 3. koniecznym związkiem między zjawiskami, 4. prawdopodobnym związkiem między zjawiskami
RHMTgWkSjes641
Ćwiczenie 3
Zaznacz poprawne odpowiedzi na pytanie. Zdaniem Hume’a, kategoria przyczyny: Możliwe odpowiedzi: 1. nie ma oparcia w doświadczeniu, 2. ma swoje źródło w doświadczeniu, 3. może być faktem, 4. nie może być faktem
Rp9dQPp8jDvGF11
Ćwiczenie 4
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Zdaniem Hume’a, jeśli wielokrotnie powtórzony eksperyment daje zawsze ten sam wynik, możemy być pewni, że wynik ten jest prawdziwy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według Hume’a, idee powstają na podstawie impresji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Hume był przedstawicielem empiryzmu genetycznego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Krytyka pojęcia przyczynowości doprowadziła Hume’a do przezwyciężenia sceptycyzmu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 5

Przeczytaj fragment Badań dotyczących rozumu ludzkiego Davida Hume’a i odwołując się do podanego w nim przykładu wyjaśnij, jak proponuje on rozumieć kategorię przyczyny.

Zapoznaj się z fragmentem Badań dotyczących rozumu ludzkiego Davida Hume’a i odwołując się do podanego w nim przykładu wyjaśnij, jak proponuje on rozumieć kategorię przyczyny.

David Hume Badanie dotyczące rozumu ludzkiego

Mówimy np., że drganie tej oto struny jest przyczyną tego oto dźwięku. Cóż jednak mamy na myśli, wypowiadając to twierdzenie? Albo to, że po określonym drganiu następuje określony dźwięk i że po wszystkich podobnych drganiach następowały podobne dźwięki, albo że po określonym drganiu następuje określony dźwięk i że w momencie pojawienia się pierwszego zjawiska umysł wyprzedza zmysły, tworząc natychmiast ideę zjawiska drugiego.

1 Źródło: David Hume, Badanie dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. J. Łukasiewicz, K. Twardowski, Warszawa 1977, s. 94.
RL4knGJXmRVFs
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przeczytaj konkluzje pewnego badania, a następnie odpowiedz na pytania.

Zapoznaj się z konkluzjami pewnego badania, a następnie odpowiedz na pytania.

Kiedy w Internecie pojawiło się przypuszczenie, że nowy Preparat X wywołuje ból głowy, jego producent postanowił ustalić, czy jest tak w istocie. Przeprowadzono eksperyment: preparat podano 100 badanym. 97 z nich nie zgłosiło bólu głowy w ciągu 4 godzin po przyjęciu leku. Na tej podstawie badacze doszli do wniosku, że preparat nie był przyczyną bólu głowy. 

R1EieiKfubFJs
1. Rozpoznaj i opisz typ rozumowania, który zastosowali badacze. (Uzupełnij). 2. Wyjaśnij, dlaczego Hume miałby zastrzeżenia do konkluzji badania? (Uzupełnij).
Rw0WW75z9q6fv3
Ćwiczenie 7
Zrekonstruuj rozumowanie Hume’a, które doprowadziło go do sceptycyzmu. Elementy do uszeregowania: 1. Jednym źródłem wiedzy pewnej i wiarygodnej jest doświadczenie., 2. W doświadczeniu uchwytujemy fakty., 3. Sceptycyzm, 4. Twierdzenia o związkach przyczynowo-skutkowych wykraczają poza fakty, czyli poza doświadczenie., 5. Przyrodoznawstwo poszukuje związków istniejących w przyrodzie, np. związków przyczynowo-skutkowych., 6. Twierdzenia przyrodoznawstwa o związkach przyczynowo-skutkowych nie są wiedzą pewną i wiarygodną., 7. Przyczyna, ani żaden tego rodzaju związek, nie może być przedmiotem doświadczenia, ponieważ nie jest faktem.
31
Ćwiczenie 8

Stwórz własny przykład, który zilustruje krytykę związku przyczynowo‑skutkowego Hume’a.

RjawNSwLeQYsC
(Uzupełnij).