Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Zaznacz, które z poniższych zdań są prawdziwe, a które fałszywe:

R1ak6DUAGLVOE
Religia rzymska była religią mistyczną, w której najważniejszy był osobisty kontakt człowieka z wyznawanym bóstwem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na stan kapłański w starożytnym Rzymie składali się członkowie specjalnych kolegiów (m.in. pontyfikowie i augurzy) oraz piętnastu flaminów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Auspicjami nazywano rytuał przyglądania się zachowaniu ptaków w celu odgadnięcia woli bogów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Panteon swoich bogów Rzymianie w całości zapożyczyli od starożytnych Greków. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Początkowo rzymskie bóstwa nie posiadały ludzkiej postaci, były bezosobowymi potęgami zwanymi numina. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Penaty i lary stanowiły bóstwa opiekuńcze całego Rzymu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 2

Na poniższej ilustracji przedstawiono fragment procesji świątecznej z czasów Oktawiana Augusta. Biorą w niej udział kapłani zwani flaminami. Zaznacz na ilustracji te jej elementy, które o tym świadczą.

RFt4dHw0FKO2e
Powiedz kim byli kapłani flaminowie.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Cl8Dsdth5su
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Przyporządkuj definicje do wymienionych urzędów kapłańskich.

R59WTFhpnZKnB
Dopasuj definicje do pojęć: Kolegium kapłańskie zajmujące się sprawami kultu, Kolegium kapłańskie sprawujące nadzór nad auspicjami, Piętnastu kapłanów, z których każdy zajmował się całokształtem kultu jednego z bóstw rzymskich. Możliwe odpowiedzi: Flaminowie, Augurowie, Pontyfikowie.
R10uzceD1vBTZ
1. Pontyfikowie — (tu wybierz) 1. Piętnastu kapłanów, z których każdy zajmował się całokształtem kultu jednego z bóstw rzymskich, 2. Kolegium kapłańskie zajmujące się sprawami kultu, 3. Kolegium kapłańskie sprawujące nadzór nad auspicjami.

2. Augurowie — (tu wybierz) 1. Piętnastu kapłanów, z których każdy zajmował się całokształtem kultu jednego z bóstw rzymskich, 2. Kolegium kapłańskie zajmujące się sprawami kultu, 3. Kolegium kapłańskie sprawujące nadzór nad auspicjami.

3. Flaminowie — (tu wybierz) 1. Piętnastu kapłanów, z których każdy zajmował się całokształtem kultu jednego z bóstw rzymskich, 2. Kolegium kapłańskie zajmujące się sprawami kultu, 3. Kolegium kapłańskie sprawujące nadzór nad auspicjami.
211
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z przytoczonym niżej tekstem źródłowym i na podstawie wiedzy wyniesionej z treści lekcji wyjaśnij, jaki aspekt rzymskiej religii pozwalał Rzymianom przypisywać właśnie swojej pobożności sukcesy w budowaniu światowego imperium.

Tak to władza i moc Rzymian sięgnęły aż po krańce ziemi, tak też i ich państwo rozciągnęło się hen, gdzie wschodzi słońce, z drugiej zaś strony do brzegów Oceanu, gdyż na wojnie praktykują męstwo i religijność.

cMinucjusz Feliks, Oktawiusz, cyt. za Jaczynowska M., Religie świata rzymskiego, Warszawa 1987, s. 11
R1MahbwoGBzI5
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Odwołując się do informacji zawartych w medium interaktywnym, uzasadnij twierdzenie historyka Adama Ziółkowskiego, że walka o kontrolę nad komunikacją ze światem boskim była jedną z głównych form walki politycznej w starożytnym Rzymie.

R11ttwMCQmN4Y
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przyjrzyj się poniższym ilustracjom i wykonaj polecenie.

Źródło A

RhqPzVNAYWTe7
Rzymska kopia greckiej rzeźby przedstawiającej boga Aresa.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródło B

R1XGaWXGCWiMe
Rzymski posąg Marsa z Forum Nerwy pochodzący z II w. n.e. Pierwotnie bój wojny dzierżył oszczep w prawej dłoni.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
R198zWqMxHvV1
Na pewnym etapie rozwoju rzymskiego systemu wierzeń bóg wojny Mars został utożsamiony z greckim Aresem. Mimo tego przedstawienia tych bogów w obu kulturach znacznie się od siebie różnią. Porównaj oba zamieszczone wyżej posągi i wyciągnij wnioski dotyczące różnic w postrzeganiu przez Greków i Rzymian swoich bóstw. (Uzupełnij).
RjcNZkXGA6iea
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z przedstawionym niżej fragmentem traktatu Marka Tulliusza Cycerona pt. O naturze bogów, a następnie wyjaśnij, na czym zdaniem autora polegała różnica między zabobonem a religią. Jak sądzisz, czy powstałe kilka dekad po śmierci Cycerona chrześcijaństwo nazwałby on religią czy zabobonem? Odpowiedź uzasadnij.

Wszak nie tylko filozofowie, ale i przodkowie nasi odróżniali zabobon od religii. Tych mianowicie, którzy po całych dniach modlili się i składali ofiary prosząc, by ich dzieci mogły ich przeżyć (sibi superstites essent), nazwali zabobonnymi (superstitiosi), przy czym wyraz ten otrzymał później szersze znaczenie. Natomiast tym, którzy zawsze dokładnie przestrzegali i jak gdyby na nowo powtarzali (relegerent) wszystko, co dotyczy kultu bogów, nadali miano ludzi religijnych (religiosi) właśnie od częstego spełniania obrządków religijnych (ex religendo). Podobnie ludzie wyborni czy eleganccy otrzymali tę nazwę od wyrazu eligere, czyli wybierać, ludzie pilni, czyli diligentes – od wyrazu diligere, czyli pilnie coś wybierać, a ludzie rozumni, czyli inteligentni – od wyrazu intelligere, czyli rozumieć. W treści wszystkich tych określeń, pochodzących od wyrazu legere, zawiera się możność wybierania czy rozróżniania taka sama, jak w określeniu „religijny”. W ten sposób stało się, że z dwóch wyrazów – „zabobonny” i „religijny” – pierwszy oznacza rzecz naganną, a drugi chwalebną.

c6 Źródło: Cyceron Marek Tulliusz, O naturze bogów, 72.
R1Pvrqw2WBTaI
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Na podstawie przytoczonych niżej źródeł oceń, czy religijność Oktawiana miała podłoże filozoficzne, czy raczej polityczne. Odpowiedź uzasadnij.

Źródło A

Oficjalnie August uczynił odnowę religijną jednym z centralnych elementów „restytucji republiki” (…) Pierwszy princeps według własnych słów odrestaurował 82 świątynie, dla obsadzenia starożytnych kapłaństw uzyskał prawo mianowania nowych patrycjuszy, przywracał zapomniane ceremonie, kolegia kapłańskie i święta: m.in. w 17 r. przed Chr., 30 lat po terminie, wyprawił z wielkim przepychem ludi saeculares (święta na odnowienie wieku).

c1 Źródło: Adam Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność., Warszawa 2010, s.792.

Źródło B

R13MSmTRpPZjS
Oktawian August, pierwszy cesarz rzymski, jako pontifex maximus – najwyższy kapłan. Poczynając od niego tytuł ten nosił każdy cesarz aż do czasów Gracjana (IV w. p.n.e.).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło C

Słownik kultury antycznej

Augustus łac. (Wywyższony przez Bóstwo), przydomek o charakterze religijnym, nadany Oktawianowi przez senat w 27 r. p.n.e. Na późniejszych cesarzy przydomek ten przeszedł jako tytuł.

c2 Źródło: Słownik kultury antycznej, red. Ryszard Kulesza, Warszawa 2012, s. 85.
R1UnrtkaCtFRT
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).