Sprawdź się
Przeanalizuj poniższe ilustracje przedstawiające marsz na Rzym i określ, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.


| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Przedstawione na zdjęciach wydarzenia zakończyły się sukcesem z punktu widzenia celów Benita Mussoliniego. | □ | □ |
| W wyniku wydarzeń ukazanych na ilustracjach Mussolini przejął władzę dyktatorską we Włoszech. | □ | □ |
| Król Wiktor Emanuel zdecydował się ustąpić pod presją wydarzeń, ponieważ został opuszczony przez swoje oddziały i miał małe szanse pokonania zwolenników Mussoliniego. | □ | □ |
UWAGA! Pamiętaj, żeby każde słowo zaznaczać osobno. Benito Mussolini (1883-1945) urodził się jako syn nauczycielki i kowala. W czasach swojej nauki szkolnej nie zasłynął jako dobry uczeń. Przed wybuchem I wojny światowej był członkiem partii socjalistycznej i redaktorem naczelnym socjalistycznej gazety “Avanti”. Ideałom socjalistycznym pozostał wierny do końca życia. Został jednak wydalony z partii, po tym jak poparł przystąpienie Włoch do wojny i sam brał udział w walkach. Walczył na froncie alpejskim, gdzie w 1917 r. został ranny. Wojna umocniła w nim wiarę w program walki o równość wszystkich ludzi i lepsze warunki życia dla najuboższych. W 1919 r. utworzył w Mediolanie Związki Kombatanckie, które w 1921 r. zostały przekształcone w Narodową Partię Faszystowską. W 1922 r. dokonał zamachu stanu, dwa lata później ustanowił dyktaturę i przyjął tytuł Il Duce. Od poł. lat 30-tych prowadził ekspansywną politykę zagraniczną. Przystąpił do II wojny światowej po stronie państw centralnych. Został rozstrzelany przez włoskich partyzantów 28 kwietnia 1945 r.
Zapoznaj się z notką biograficzną Benita Mussoliniego i rozstrzygnij, które informacje w niej zawarte są błędne. Podkreśl je na czerwono.
Uwaga! Pamiętaj, żeby każde słowo zaznaczać osobno.
błędne informacje
Benito Mussolini (1883–1945) urodził się jako syn nauczycielki i kowala. W czasach swojej nauki szkolnej nie zasłynął jako dobry uczeń. Przed wybuchem I wojny światowej był członkiem partii socjalistycznej i redaktorem naczelnym socjalistycznej gazety „Avanti”. Ideałom socjalistycznym pozostał wierny do końca życia. Został jednak wydalony z partii po tym, jak poparł przystąpienie Włoch do wojny i sam brał udział w walkach. Walczył na froncie alpejskim, gdzie w 1917 r. został ranny. Wojna umocniła w nim wiarę w program walki o równość wszystkich ludzi i lepsze warunki życia dla najuboższych. W 1919 r. utworzył w Mediolanie Związki Kombatanckie, które w 1921 r. zostały przekształcone w Narodową Partię Faszystowską. W 1922 r. dokonał zamachu stanu, dwa lata później ustanowił dyktaturę i przyjął tytuł Il Duce. Od połowy lat 30. prowadził ekspansywną politykę zagraniczną. Przystąpił do II wojny światowej po stronie państw centralnych. Został rozstrzelany przez włoskich partyzantów 28 kwietnia 1945 r.
Zapoznaj się z fragmentami opracowania naukowego dotyczącymi dziejów ruchu faszystowskiego we Włoszech, a następnie ułóż je we właściwym porządku.
- „[…] we Włoszech rozpoczęła działalność także organizacja faszystowska Benito Mussoliniego – Fasci Italiani di Combattimento, skupiająca kombatantów z wojny. Jej przywódca, wcześniej dziennikarz, a także uczestnik walk na froncie, kierował początkowo swoje hasła do byłych żołnierzy, domagając się poprawy ich losu, a także wzywał do poprawy państwa […]”.
- „W połowie października Mussolini podjął bardziej zdecydowane działania, dążąc do przejęcia władzy. Na spotkaniu przywódców faszystowskich oraz kilku generałów w Mediolanie podjęto decyzje o zbrojnym zajęciu Rzymu i ogólnym powstaniu we Włoszech. W kilka dni później decyzję o marszu na stolicę uchwalił kongres partii faszystowskiej w Neapolu, pod pretekstem załamania się rozmów nad utworzeniem nowego rządu […]”.
- „W wyborach parlamentarnych […] skrajne partie uzyskały małe poparcie społeczne: faszyści wprowadzili 35 posłów, podczas gdy komuniści tylko 15. Natomiast ulice miast zamieniły się w miejsca starć bojówek faszystowskich i komunistycznych. Sukcesy odniesione w walce z lewicą i zamysł walki o władzę przyczyniły się do powołania w listopadzie Partii Narodowo-Faszystowskiej […], której zadaniem miało być zdobycie władzy […]”.
- „Włoski monarcha zdymisjonował rząd. Premier nowego gabinetu zaproponował faszystom objęcie czterech resortów, lecz Mussolini odrzucił ofertę, oczekując znacznie więcej. Król powierzył zatem duce 29 października misję sformowania rządu”.
- „Latem […] [faszyści] zintensyfikowali działania w miastach, atakując i niszcząc lokale partii lewicowych, szczególnie komunistów. Taktyka walki była prosta: bojówki atakowały zwykle w porze nocnej, koncentrycznie i szybko, a po ataku niezwłocznie znikały z pola widzenia. Była to przygrywka do decydującego starcia […]”.
Przeanalizuj podane fragmenty dotyczące życia w faszystowskich Włoszech. Do każdego z nich dopasuj odpowiednie pojęcie.
Parlament został z dnia na dzień rozwiązany, nie mogliśmy już się spotykać i swobodnie wypowiadać się na tematy polityczne, nie wspominając nawet o jawnym krytykowaniu władzy. Ci, którzy nie poddawali się i walczyli przeciw nowemu reżimowi, znikali bez śladu. Potem dochodziły informacje o tym, że zostali aresztowani, w najlepszym razie wydaleni z kraju., Robotnicy stracili prawo do strajków, nie istniały już wolne związki zawodowe, które w razie jakichś naruszeń mogły bronić interesów robotników, domagać się dla nich wyższych pensji czy poprawy warunków pracy. W takich sporach zawsze wygrywał bogatszy i silniejszy., Kawalerzy musieli płacić wysokie podatki, kobiety miały pozostawać w domu i zajmować się rodziną. Te rodziny, które miały mniej niż sześcioro potomstwa, musiały płacić dodatkowy podatek. Duce chciał mieć więcej żołnierzy do swojej armii i więcej osób, które zasiedlałyby jego imperium., Wszystkie dzieci nosiły takie same mundurki, śpiewały te same piosenki, uczono ich tych samych rzeczy. A najważniejsze było, by wierzyć w wodza, walczyć za niego i być mu posłusznym.
| Fragment | Pojęcie |
|---|---|
| Parlament został z dnia na dzień rozwiązany, nie mogliśmy już się spotykać i swobodnie wypowiadać się na tematy polityczne, nie wspominając nawet o jawnym krytykowaniu władzy. Ci, którzy nie poddawali się i walczyli przeciw nowemu reżimowi, znikali bez śladu. Potem dochodziły informacje o tym, że zostali aresztowani, w najlepszym razie wydaleni z kraju. | |
| Robotnicy stracili prawo do strajków, nie istniały już wolne związki zawodowe, które w razie jakichś naruszeń mogły bronić interesów robotników, domagać się dla nich wyższych pensji czy poprawy warunków pracy. W takich sporach zawsze wygrywał bogatszy i silniejszy. | |
| Kawalerzy musieli płacić wysokie podatki, kobiety miały pozostawać w domu i zajmować się rodziną. Te rodziny, które miały mniej niż sześcioro potomstwa, musiały płacić dodatkowy podatek. Duce chciał mieć więcej żołnierzy do swojej armii i więcej osób, które zasiedlałyby jego imperium. | |
| Wszystkie dzieci nosiły takie same mundurki, śpiewały te same piosenki, uczono ich tych samych rzeczy. A najważniejsze było, by wierzyć w wodza, walczyć za niego i być mu posłusznym. |
Przypomnij sobie, jakie są cechy państwa demokratycznego. Następnie udowodnij, że państwa faszystowskiego we Włoszech nie można nazwać państwem demokratycznym, wybierając odpowiednie stwierdzenia spośród niżej podanych.
- Mussolini na stanowisko premiera został mianowany przez króla Wiktora Emanuela II.
- Utworzenie systemu korporacyjnego, którego idea związana była z ideą solidaryzmu społecznego, wywodziła się z nauki Kościoła i występowała przeciwko marksistowskiej teorii walki klas.
- Obywatele nie mieli możliwości wypowiadania się w prasie i organizowania zgromadzeń.
- Na stanowiska w wojsku i policji były powoływane osoby związane z ruchem faszystowskim – albo z nim sympatyzujące, albo wprost członkowie partii.
- Zmiana prawa wyborczego, tak by dawało ono większość w parlamencie partii faszystowskiej.
- Rozwiązanie w 1926 r. wszystkich – poza faszystowską – partii politycznych, a następnie zawieszenie parlamentu.
Przeanalizuj poniższe ilustracje. Określ, w jaki sposób przedstawiały one przywódcę ruchu faszystowskiego i jaką rolę odgrywały w państwie faszystowskim.
Przeanalizuj poniższe mapy ukazujące zakres terytorialny państwa włoskiego i dopasuj do nich odpowiednie tytuły. Uzasadnij swój wybór.
Mapa A

Mapa B

Mapa C

Wyobraź sobie życie nastolatka we Włoszech lat 20. XX w. Jego ojciec był weteranem, który brał udział w większości kampanii wojennych toczonych na frontach I wojny światowej, matka zaś była pracownicą jednej z rzymskich fabryk. Napisz krótki tekst, w którym przedstawisz zagrożenia, jakie stwarzał ruch faszystowski dla młodych ludzi we Włoszech lat 20.




