Sprawdź się
Przeanalizuj poniższe ilustracje przedstawiające marsz na Rzym i określ, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Przedstawione na zdjęciach wydarzenia zakończyły się sukcesem z punktu widzenia celów Benita Mussoliniego. | □ | □ |
W wyniku wydarzeń ukazanych na ilustracjach Mussolini przejął władzę dyktatorską we Włoszech. | □ | □ |
Król Wiktor Emanuel zdecydował się ustąpić pod presją wydarzeń, ponieważ został opuszczony przez swoje oddziały i miał małe szanse pokonania zwolenników Mussoliniego. | □ | □ |
Przeanalizuj podane fragmenty dotyczące życia w faszystowskich Włoszech. Do każdego z nich dopasuj odpowiednie pojęcie.
Parlament został z dnia na dzień rozwiązany, nie mogliśmy już się spotykać i swobodnie wypowiadać się na tematy polityczne, nie wspominając nawet o jawnym krytykowaniu władzy. Ci, którzy nie poddawali się i walczyli przeciw nowemu reżimowi, znikali bez śladu. Potem dochodziły informacje o tym, że zostali aresztowani, w najlepszym razie wydaleni z kraju., Robotnicy stracili prawo do strajków, nie istniały już wolne związki zawodowe, które w razie jakichś naruszeń mogły bronić interesów robotników, domagać się dla nich wyższych pensji czy poprawy warunków pracy. W takich sporach zawsze wygrywał bogatszy i silniejszy., Kawalerzy musieli płacić wysokie podatki, kobiety miały pozostawać w domu i zajmować się rodziną. Te rodziny, które miały mniej niż sześcioro potomstwa, musiały płacić dodatkowy podatek. Duce chciał mieć więcej żołnierzy do swojej armii i więcej osób, które zasiedlałyby jego imperium., Wszystkie dzieci nosiły takie same mundurki, śpiewały te same piosenki, uczono ich tych samych rzeczy. A najważniejsze było, by wierzyć w wodza, walczyć za niego i być mu posłusznym.
Fragment | Pojęcie |
---|---|
Parlament został z dnia na dzień rozwiązany, nie mogliśmy już się spotykać i swobodnie wypowiadać się na tematy polityczne, nie wspominając nawet o jawnym krytykowaniu władzy. Ci, którzy nie poddawali się i walczyli przeciw nowemu reżimowi, znikali bez śladu. Potem dochodziły informacje o tym, że zostali aresztowani, w najlepszym razie wydaleni z kraju. | |
Robotnicy stracili prawo do strajków, nie istniały już wolne związki zawodowe, które w razie jakichś naruszeń mogły bronić interesów robotników, domagać się dla nich wyższych pensji czy poprawy warunków pracy. W takich sporach zawsze wygrywał bogatszy i silniejszy. | |
Kawalerzy musieli płacić wysokie podatki, kobiety miały pozostawać w domu i zajmować się rodziną. Te rodziny, które miały mniej niż sześcioro potomstwa, musiały płacić dodatkowy podatek. Duce chciał mieć więcej żołnierzy do swojej armii i więcej osób, które zasiedlałyby jego imperium. | |
Wszystkie dzieci nosiły takie same mundurki, śpiewały te same piosenki, uczono ich tych samych rzeczy. A najważniejsze było, by wierzyć w wodza, walczyć za niego i być mu posłusznym. |
Przeanalizuj poniższe ilustracje. Określ, w jaki sposób przedstawiały one przywódcę ruchu faszystowskiego i jaką rolę odgrywały w państwie faszystowskim.
Przeanalizuj poniższe mapy ukazujące zakres terytorialny państwa włoskiego i dopasuj do nich odpowiednie tytuły. Uzasadnij swój wybór.
Mapa A
Mapa B
Mapa C
Wyobraź sobie życie nastolatka we Włoszech lat 20. XX w. Jego ojciec był weteranem, który brał udział w większości kampanii wojennych toczonych na frontach I wojny światowej, matka zaś była pracownicą jednej z rzymskich fabryk. Napisz krótki tekst, w którym przedstawisz zagrożenia, jakie stwarzał ruch faszystowski dla młodych ludzi we Włoszech lat 20.