Juliusz Słowacki Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony…

Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony,
Gdzie w cieniu, Bożym strzeżone napisemBożym strzeżone napisemBożym strzeżone napisem,
Stoją ciche szaletyszaletszalety, wiązane cyprysemcypryscyprysem;
Gdzie smutnie biją w łąkach trzód zbłąkanych dzwony;
Gdzie się nad wodospady jasna tęcza pali,
Gdzie na zwalonych sosnach czarne kraczą wrony ‒ 
Tam byli razem ‒ kiedyś ‒ i tam się rozstali…

A po latach… wróconym ojczyźnie pielgrzymom
Bławatkami gwiaździste kłaniały się żytaBławatkami gwiaździste kłaniały się żytaBławatkami gwiaździste kłaniały się żyta.
Jechali ‒ chat wieśniaczych błogosławiąc dymom.
Zajeżdżają przed ganek; matka ‒ siostra wita 
Synów, braci, przyjaciół. – Są wszyscy! są wszyscy!
Przy jednym siedzą stole, przy czarach nalanych.
A wczoraj tak dalecy – a dzisiaj tak bliscy
I nikogo nie braknie ‒ oprócz zapomnianych.

Młoda Maria do tańcu każe stroić lutnie,
I usiadła – spoczywa. ‒ Nagle do sąsiada
Rzekła: „Ach! kogoś braknie?” Tu podkówka utnie
W takt mazurkamazurekmazurka. „On umarł!” – sąsiad odpowiada.
‒ „Cichoż na jego grobie?” –

– „Słowików gromada
Śpiewa na srebrnej brzozie cmentarza tak smutnie,
Że brzoza płacze” –

q4 Źródło: Juliusz Słowacki, Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony…, [w:] tegoż, Wiersze. Nowe wydanie krytyczne, oprac. Jacek Brzozowski, Zbigniew Przychodniak, Poznań 2005, s. 93–94.
wiszeń 
Bożym strzeżone napisem
szalet
cyprys
Bławatkami gwiaździste kłaniały się żyta
mazurek
1
Pokaż ćwiczenia:
RPyZlSkowkVFQ1
Ćwiczenie 1
Wskaż, jaki rodzaj zdania złożonego występuje w wypowiedzeniu Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony. Możliwe odpowiedzi: 1. Zdanie współrzędne przeciwstawne., 2. Zdanie współrzędne synonimiczne., 3. Zdanie podrzędne okolicznikowe., 4. Zdanie podrzędne dopełnieniowe., 5. Zdanie podrzędne przydawkowe.
11
Ćwiczenie 2
Jak Słowacki przedstawiał pejzaże górskie? Podaj co najmniej dwa przykłady utworów, w których poeta je opisywał i wskaż co wyróżniało te opisy.
Jak Słowacki przedstawiał pejzaże górskie? Podaj co najmniej dwa przykłady utworów, w których poeta je opisywał i wskaż co wyróżniało te opisy.
R6vuoXvlVjUCk
Heinrich Rieter, Kaskada w Giessbach (1751‒1818)
Źródło: domena publiczna.
RBwF1tGfBQpre
(Uzupełnij).
R1YfPxhaHtKxJ1
Ćwiczenie 3
W pierwszej strofie wiersza Juliusza Słowackiego wskaż wszystkie epitety. Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony, Gdzie w cieniu wiszeń, Bożym strzeżone napisem, Stoją ciche szalety, wiązane cyprysem; Gdzie smutnie biją w łąkach trzód zbłąkanych dzwony; Gdzie się nad wodospady jasna tęcza pali, Gdzie na zwalonych sosnach czarne kraczą wrony ‒ Tam byli razem ‒ kiedyś ‒ i tam się rozstali…
1
Ćwiczenie 3
RkDsSGtd23iIv
Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony, Gdzie w cieniu wiszeń, Bożym strzeżone napisem, Stoją ciche szalety, wiązane cyprysem; Gdzie smutnie biją w łąkach trzód zbłąkanych dzwony; Gdzie się nad wodospady jasna tęcza pali, Gdzie na zwalonych sosnach czarne kraczą wrony ‒ Tam byli razem ‒ kiedyś ‒ i tam się rozstali…. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Policz w wierszu strofy, wersy i epitety. Jaka jest proporcja między tymi elementami wiersza? Zwróć uwagę na to, co określają epitety, i na tej podstawie sformułuj wniosek. Zapisz swoje spostrzeżenia.

RN5zTKhzH6jjk
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4
R1aFEc87TiqpQ
(Uzupełnij).
R1QPrURUccW4l21
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj nazwy środków stylistycznych do odpowiednich cytatów z wiersza Juliusza Słowackiego Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony… anafora Możliwe odpowiedzi: 1. „Gdzie smutnie biją w łąkach trzód zbłąkanych dzwony; Gdzie się nad wodospady jasna tęcza pali,Gdzie na zwalonych sosnach czarne kraczą wrony”, 2. „Bławatkami gwiaździste kłaniały się żyta.”, 3. „Zajeżdżają przed ganek; matka ‒ siostra wita Synów, braci, przyjaciół.”, 4. „Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony, […] Tam byli razem – kiedyś – i tam się rozstali…”, 5. „Są wszyscy! są wszyscy!” przerzutnia Możliwe odpowiedzi: 1. „Gdzie smutnie biją w łąkach trzód zbłąkanych dzwony; Gdzie się nad wodospady jasna tęcza pali,Gdzie na zwalonych sosnach czarne kraczą wrony”, 2. „Bławatkami gwiaździste kłaniały się żyta.”, 3. „Zajeżdżają przed ganek; matka ‒ siostra wita Synów, braci, przyjaciół.”, 4. „Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony, […] Tam byli razem – kiedyś – i tam się rozstali…”, 5. „Są wszyscy! są wszyscy!” paralelizm składniowy Możliwe odpowiedzi: 1. „Gdzie smutnie biją w łąkach trzód zbłąkanych dzwony; Gdzie się nad wodospady jasna tęcza pali,Gdzie na zwalonych sosnach czarne kraczą wrony”, 2. „Bławatkami gwiaździste kłaniały się żyta.”, 3. „Zajeżdżają przed ganek; matka ‒ siostra wita Synów, braci, przyjaciół.”, 4. „Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony, […] Tam byli razem – kiedyś – i tam się rozstali…”, 5. „Są wszyscy! są wszyscy!” inwersja Możliwe odpowiedzi: 1. „Gdzie smutnie biją w łąkach trzód zbłąkanych dzwony; Gdzie się nad wodospady jasna tęcza pali,Gdzie na zwalonych sosnach czarne kraczą wrony”, 2. „Bławatkami gwiaździste kłaniały się żyta.”, 3. „Zajeżdżają przed ganek; matka ‒ siostra wita Synów, braci, przyjaciół.”, 4. „Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony, […] Tam byli razem – kiedyś – i tam się rozstali…”, 5. „Są wszyscy! są wszyscy!” wykrzyknienie (eksklamacja) Możliwe odpowiedzi: 1. „Gdzie smutnie biją w łąkach trzód zbłąkanych dzwony; Gdzie się nad wodospady jasna tęcza pali,Gdzie na zwalonych sosnach czarne kraczą wrony”, 2. „Bławatkami gwiaździste kłaniały się żyta.”, 3. „Zajeżdżają przed ganek; matka ‒ siostra wita Synów, braci, przyjaciół.”, 4. „Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony, […] Tam byli razem – kiedyś – i tam się rozstali…”, 5. „Są wszyscy! są wszyscy!”
1
211
Ćwiczenie 6
RbstTbGxj1SSk1
Wyjaśnij znaczenie metafor pojawiających się w pierwszej strofie wiersza Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony: 1. „Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony”, 2. „Gdzie się nad wodospady jasna tęcza pali”.
2
Ćwiczenie 6
R1Ca8g8ZRSkxx
1. Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony. 2. Gdzie się nad wodospady jasna tęcza pali. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Obejrzyj galerię rysunków malarza szwajcarskich krajobrazów – Charles’a Louisa Guigona (1807‒1882), a następnie wyjaśnij, dlaczego Juliusz Słowacki w wierszu [Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony…] odwołuje się do konwencji sentymentalnej. W swojej odpowiedzi użyj sformułowania „topos arkadyjski”.

Zapoznaj się z opisami obrazów z galerii rysunków malarza szwajcarskich krajobrazów – Obejrzyj galerię rysunków malarza szwajcarskich krajobrazów –  Charles’a Louisa Guigona (1807‒1882), a następnie wyjaśnij, dlaczego Juliusz Słowacki w wierszu [Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony…] odwołuje się do konwencji sentymentalnej. W swojej odpowiedzi użyj sformułowania „topos arkadyjski”.

RxSz4emmUUQw7
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Uzasadnij, że  utworze [Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony…] Juliusz Słowacki oddał dynamikę piętrzących się zdarzeń. Wskaż wersy, które potwierdzają twoją odpowiedź.
Uzasadnij, że  utworze [Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony…] Juliusz Słowacki oddał dynamikę piętrzących się zdarzeń. Wskaż wersy, które potwierdzają twoją odpowiedź.
RID7CR45kAIPI
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, czy zgadzasz się z opinią Wiesława Pusza, który pisał, że:

Wiesław Pusz Sztambuchowe arcydzieło Słowackiego,

Cisza i majestat gór mają wiele wspólnego z ciszą i dostojeństwem cmentarza.

q5 Źródło: Wiesław Pusz, Sztambuchowe arcydzieło Słowackiego,, „Studia Polonistyczne” 1997, nr 52, s. 25.

W swojej odpowiedzi uwzględnij znane ci cechy romantycznego przeżywania oraz ostatnią strofę wiersza dedykowanego Marii Wodzińskiej.

RUcHhOMmisoGt
(Uzupełnij).
Praca domowa

Jaką rolę w życiu człowieka mogą odgrywać wspomnienia? Odpowiedz na pytanie na podstawie wiersza Juliusza Słowackiego [Tam byli, kędy śnieżnych gór błyszczą korony…] oraz wbranych tekstów kultury.