Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R5lJtEH7k8xQZ1
Ćwiczenie 1
Wybierz poprawne zakończenie zdania. Nowoczesna proza psychologiczna ukształtowała się w... Możliwe odpowiedzi: 1. średniowieczu., 2. XVII wieku., 3. starożytności, 4. XIX wieku.
R1U6hZEAtJaTd1
Ćwiczenie 2
Zaznacz zdania, które odnoszą się do gatunku powieści psychologicznej. Możliwe odpowiedzi: 1. Występuje mowa pozornie zależna., 2. Tematyka dotyczy człowieka, jego wyborów i ich konsekwencji., 3. Fabuła nie ma postaci skojarzeniowej., 4. Proza psychologiczna XIX w. utrzymana jest w konwencji realistycznej.
R1W0zckzs8JNv11
Ćwiczenie 3
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz w tabeli Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe. Początków prozy psychologicznej można dopatrywać się na przełomie starożytności i średniowiecza. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Inspiracją dla nowoczesnych powieści psychologicznych był na przykład nurt psychoanalizy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Uczuciowa pustka, powszechność zdrady i zakłamanie społeczeństwa to jedne z wielu tematów poruszanych w prozie psychologicznej Tołstoja. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
1
Ćwiczenie 4
R1Iblo1bhCFKl
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
11
Ćwiczenie 4
RBgMQhPdRo6qG
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 5
R61GaFTCoLdAw
„– Ach, dajcie mi spokój! Dajcie spokój! – rzekła i wróciwszy do sypialni, usiadła na tym samym miejscu, gdzie niedawno rozmawiała z mężem, mocno zacisnęła ręce tak wychudzone, że z kościstych palców zsuwały się pierścionki, i zaczęła powtarzać w myśli całą niedawną rozmowę. «Pojechał! Ale jak zakończył sprawę z t a m t ą ? Czyżby się z nią nadal widywał? Czemu go o to nie zapytałam? Nie, nie, nie możemy się pojednać. Choćbyśmy nawet mieszkali w jednym domu, będziemy sobie obcy. Na zawsze obcy! – powtórzyła, nadając temu strasznemu dla niej słowu specjalne znaczenie. – A ja go tak kochałam, mój Boże, jak ja go kochałam!… Jak kochałam! A i teraz – czyż go nie kocham? Czyż nie kocham go bardziej niż poprzednio? To straszne, a zwłaszcza że…» Nie dokończyła swej myśli, w progu bowiem stanęła Matriona”. (Uzupełnij).
R1XOHnl44JVuz2
Ćwiczenie 5
„– Ach, dajcie mi spokój! Dajcie spokój! – rzekła i wróciwszy do sypialni, usiadła na tym samym miejscu, gdzie niedawno rozmawiała z mężem, mocno zacisnęła ręce tak wychudzone, że z kościstych palców zsuwały się pierścionki, i zaczęła powtarzać w myśli całą niedawną rozmowę. „Pojechał! Ale jak zakończył sprawę z t a m t ą ? Czyżby się z nią nadal widywał? Czemu go o to nie zapytałam? Nie, nie, nie możemy się pojednać. Choćbyśmy nawet mieszkali w jednym domu, będziemy sobie obcy. Na zawsze obcy! – powtórzyła, nadając temu strasznemu dla niej słowu specjalne znaczenie. – A ja go tak kochałam, mój Boże, jak ja go kochałam!… Jak kochałam! A i teraz – czyż go nie kocham? Czyż nie kocham go bardziej niż poprzednio? To straszne, a zwłaszcza że…” Nie dokończyła swej myśli, w progu bowiem stanęła Matriona”. [Lew Tołstoj, Anna Karenina]
21
Ćwiczenie 6

Powieść Anna Karenina obfituje w opisy przeżyć wewnętrznych bohaterów. W poniższym fragmencie znajdź i scharakteryzuj emocje, jakie towarzyszą Lewinowi.

1
Lew Tołstoj Anna Karenina

Strach i radość, które ogarnęły jego serce, zwiastowały mu jej obecność. Kitty stała na przeciwległym końcu ślizgawki, rozmawiając z jakąś panią. Zdawało się, że nie było nic szczególnego ani w jej stroju, ani w postawie, Lewin wszakże rozpoznał ją w tym tłumie z taką łatwością, jak poznaje się różę wśród pokrzyw… Oświetlała wszystko. Była uśmiechem, który opromieniał wszystko dokoła. „Czyż doprawdy wolno mi zejść tam, na lód, zbliżyć się do niej?” – pomyślał. Miejsce, gdzie stała, wydawało się Lewinowi niedostępne i święte i była chwila, że omal nie odszedł, taki ogarnął go lęk. Musiał się opanować i wytłumaczyć sobie, że przecie Kitty otaczają rozmaitego rodzaju ludzie, że przecie i on mógł przyjść tutaj tylko po to, żeby się ślizgać. Zeszedł na dół, starając się nie patrzeć na nią zbyt długo, jak nie patrzy się na słońce. Ale nawet nie patrząc na nią, widział ją, jak widzi się słońce.

1 Źródło: Lew Tołstoj, Anna Karenina, Kraków 2012.
RbDnqofAHVPMP
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

We wskazanym poniżej fragmencie powieści Wojna i pokój Lew Tołstoj opisuje cechy fizyczne jednego z bohaterów. Spróbuj wyjaśnić, jak opis fizjonomii wpływa na kreację osobowości Hipcia.

1
Lew Tołstoj Wojna i pokój

(…) Czarujący Hipcio był uderzająco podobny do siostry „piękniejszej od najpiękniejszych”, pomimo że był uderzająco brzydki. Rysy były prawie te same, tylko u siostry przeistoczone i opromienione uśmiechem rozkosznym, młodzieńczym, pełnym zadowolenia, i klasyczną doskonałością tak linii w twarzyczce, jak i w całej budowie ciała. Przeciwnie, w fizjonomii brata odbijał się prawie idiotyzm, połączony z humorem wiecznie kwaśnym i nadąsanym. Postać jego była wątła i chuda jak szczapa; oczy, nos, usta zdawały się łączyć w jedno skrzywienie, nieokreślone i znudzone, podczas gdy jego długie nogi i jeszcze dłuższe ręce skręcały się, przybierając kształty iście niemożliwe. (…)

2 Źródło: Lew Tołstoj, Wojna i pokój, Poznań 2016.
RH64MdSOKOOwv
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem artykułu, a następnie wyjaśnij, jak na kształt i wymowę dzieła wpływa fakt jego przynależności do gatunku powieści psychologicznej.

Anna Głąb Siła problematyczności moralnej w „Annie Kareninie" Lwa Tołstoja

Anna Karenina nie zawiera wykładu norm i skodyfikowanych zasad moralnych, ukazuje raczej ich działanie (ich obecność lub brak, sposób przejawiania się oraz konsekwencje) w konkretnych okolicznościach. [...] Tołstoj miał tego świadomość, pisząc swą powieść, ponieważ w punkcie wyjścia zakładał, że chce ukazać problem zdrady małżeńskiej oraz jej konsekwencje w jednoznaczny sposób, opisując je przez pryzmat czarno‑białych kategorii moralnych. Tymczasem w trakcie pracy nad powieścią okazało się, że problem ów kryje więcej ambiwalencji, niż przypuszczał, a ukazanie sprawczej aktywności podmiotów moralnych przeżywających swe powinności i odpowiadających na nie pewnym rodzajem działań albo ich zaniechaniem, okazało się być [...] „nieskończonym labiryntem sprzężeń”, zaś dla czytelników doświadczeniem zastępczym, oferującym możliwość konfrontacji moralnych dylematów.

5 Źródło: Anna Głąb, Siła problematyczności moralnej w „Annie Kareninie" Lwa Tołstoja, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 2014, nr 3 (91), s. 213–214.
RH64MdSOKOOwv
(Uzupełnij).