Zastanów się, jakie ograniczenia i możliwości stworzył Mickiewiczowi wybór formy wypowiedzi. Następnie oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Forma sonetu umożliwia drobiazgowy opis prezentowanego tematu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tworząc cykl utworów, należy je urozmaicić, by forma nie stała się monotonna dla odbiorcy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nieprzekraczalna liczba 14 wersów wymusza zwięzłość wypowiedzi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zastanów się, jakie ograniczenia i możliwości stworzył Mickiewiczowi wybór formy wypowiedzi. Następnie oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Forma sonetu umożliwia drobiazgowy opis prezentowanego tematu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tworząc cykl utworów, należy je urozmaicić, by forma nie stała się monotonna dla odbiorcy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nieprzekraczalna liczba 14 wersów wymusza zwięzłość wypowiedzi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zastanów się, jakie ograniczenia i możliwości stworzył Mickiewiczowi wybór formy wypowiedzi. Następnie oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń.
Stwierdzenie
Prawda
Fałsz
Forma sonetu umożliwia drobiazgowy opis prezentowanego tematu.
□
□
Tworząc cykl utworów, należy je urozmaicić, by forma nie stała się monotonna dla odbiorcy.
□
□
Nieprzekraczalna liczba 14 wersów wymusza zwięzłość wypowiedzi.
□
□
R1EP8rBdXPs9k21
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie: w których sonetach pojawiają się następujące przestrzenie: morze, step, góry, miasto, w jakich kontekstach.
Odpowiedz na pytanie: w których sonetach pojawiają się następujące przestrzenie: morze, step, góry, miasto, w jakich kontekstach.
Uzupełnij tabelę przedstawiającą różne typy przestrzeni poetyckiej w Sonetach krymskich.
morze, step, góry, miasto, Już góra z piersi mgliste otrząsa chylaty..., Spojrzyj w przepaść — niebiosa leżące na dole, To jest morze..., Szum większy, gęściej morskie snują się straszydła...
Typ przestrzeni
Tytuł utworu
Cytat
morze
step
góry
miasto
2
Ćwiczenie 5
R1VSPtvFhCldB
31
Ćwiczenie 6
Przeredaguj treść wybranego sonetu na kartkę pamiętnika z podróży.
RoWCwhbLevlYc
Przypomnij sobie, jakie obowiązkowe części ma pamiętnik.
Sprawdź, czy w twojej wypowiedzi znalazły się takie elementy, jak: data, opis przeżyć, opis przyrody, narracja w 1. osobie.
31
Ćwiczenie 7
Na podstawie analizy wybranego sonetu odpowiedz na pytania:
O czym jest mowa w części opisowej sonetu (dwie pierwsze strofy)?
Czego dotyczy część refleksyjna (dwie kolejne tercyny)?
Na czym polega romantyczna mowa uczuć w całym sonecie?
R2Y8JvNyVPLit
Wypisz elementy świata przedstawionego. Co widzi podmiot liryczny? Powiąż wypisane elementy z miejscami przedstawionymi na mapie podróży Adama Mickiewicza.
Zastanów się, jakie przeżycia podmiotu lirycznego są związane z opisem miejsc i sytuacji z pierwszej części sonetu.
Zastanów się, w jaki sposób podmiot liryczny przekazuje swoje emocje. Co mu w tym pomaga?
Czy w odpowiedzi udało ci się zidentyfikować opisane miejsce oraz prawdopodobny czas i okoliczności wydarzeń?
Czy udało ci się rozpoznać emocje podmiotu lirycznego? Czy wskazałeś (wskazałaś) związek między opisaną sytuacją a częścią refleksyjną sonetu?
Czy zwróciłeś (zwróciłaś) uwagę na język, w jakim podmiot liryczny wyraża emocje? Czy wskazałeś (wskazałaś) przykłady metafor, epitetów, porównań?
31
Ćwiczenie 8
Rozważ sens sformułowania Aliny Witkowskiej o tym, że Adam Mickiewicz w Sonetach krymskich ukazuje zmienne nastroje bohatera, od zachwytu nad bogactwem orientalnych pejzaży (stepowego, morskiego, górskiego) do pełnego tęsknoty nadsłuchiwania głosów z ojczyzny, melancholijnej refleksji nad przemijaniem, powstrzymywanej rozpaczy, ukrywanego samotnego bólu. Sformułuj argumenty, którymi uzasadnisz swoje stanowisko w wypracowaniu.
RTI21p6iw2KFT
Do analizy wybierz sonety o zróżnicowanej wymowie emocjonalnej, tak by pokazać zmienne nastroje bohatera.
Sprawdź, czy w twojej odpowiedzi pojawiły się odpowiednie cytaty potwierdzające słuszność twoich argumentów.