Wskaż elementy typowe dla literatury podróżniczej: Możliwe odpowiedzi: 1. motyw podróży, 2. motyw miłości, 3. motyw konfliktu, 4. opisy odwiedzanych miejsc, innych kultur, obyczajów, 5. opis wrażeń podróżnika, 6. elementy tragizmu, 7. elementy komizmu, 8. budowanie kolorytu lokalnego poprzez opis
RV2q7MQO730w81
Ćwiczenie 2
Wskaż gatunki najczęściej wykorzystywane w literaturze podróżniczej: Możliwe odpowiedzi: 1. pamiętnik, 2. nowela, 3. tren, 4. dziennik, 5. fraszka, 6. list, 7. reportaż
R1Dv6ZshpVDnG11
Ćwiczenie 3
Mickiewicz zawarł opis podróży na Krym w cyklu sonetów. Uzupełnij poniższy tekst, będący definicją sonetu. Sonet to utwór poetycki zbudowany z czterech 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof. Dwie pierwsze są 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof, a dwie kolejne 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof. W klasycznej formie gatunku dwie pierwsze strofy mają charakter 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof, a dwie ostatnie – 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof. W ostatniej strofie wyraźna jest dobitna 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof. W sonetach podejmowano najczęściej tematykę 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof i 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof. W literaturze polskiej sonety tworzył m.in. 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof.
Mickiewicz zawarł opis podróży na Krym w cyklu sonetów. Uzupełnij poniższy tekst, będący definicją sonetu. Sonet to utwór poetycki zbudowany z czterech 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof. Dwie pierwsze są 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof, a dwie kolejne 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof. W klasycznej formie gatunku dwie pierwsze strofy mają charakter 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof, a dwie ostatnie – 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof. W ostatniej strofie wyraźna jest dobitna 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof. W sonetach podejmowano najczęściej tematykę 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof i 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof. W literaturze polskiej sonety tworzył m.in. 1. puenta, 2. Ignacy Krasicki, 3. dwuwersowe, 4. miłosną, 5. Mikołaj Sęp-Szarzyński, 6. patriotyczną, 7. czterowersowe, 8. filozoficzną, 9. charakterystyka, 10. refleksyjny, 11. wersów, 12. Mikołaj Rej, 13. opisowy, 14. trzywersowe, 15. strof.
R1MXEICiguWvy21
Ćwiczenie 4
Zastanów się, jakie ograniczenia i możliwości stworzył Mickiewiczowi wybór formy wypowiedzi. Następnie oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Forma sonetu umożliwia drobiazgowy opis prezentowanego tematu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tworząc cykl utworów, należy je urozmaicić, by forma nie stała się monotonna dla odbiorcy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nieprzekraczalna liczba 14 wersów wymusza zwięzłość wypowiedzi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zastanów się, jakie ograniczenia i możliwości stworzył Mickiewiczowi wybór formy wypowiedzi. Następnie oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Forma sonetu umożliwia drobiazgowy opis prezentowanego tematu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tworząc cykl utworów, należy je urozmaicić, by forma nie stała się monotonna dla odbiorcy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nieprzekraczalna liczba 14 wersów wymusza zwięzłość wypowiedzi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1EP8rBdXPs9k21
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie: w których sonetach pojawiają się następujące przestrzenie: morze, step, góry, miasto, w jakich kontekstach.
Odpowiedz na pytanie: w których sonetach pojawiają się następujące przestrzenie: morze, step, góry, miasto, w jakich kontekstach.
2
Ćwiczenie 5
R1VSPtvFhCldB
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6
Przeredaguj treść wybranego sonetu na kartkę pamiętnika z podróży.
RoWCwhbLevlYc
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Przypomnij sobie, jakie obowiązkowe części ma pamiętnik.
Sprawdź, czy w twojej wypowiedzi znalazły się takie elementy, jak: data, opis przeżyć, opis przyrody, narracja w 1. osobie.
31
Ćwiczenie 7
Na podstawie analizy wybranego sonetu odpowiedz na pytania:
O czym jest mowa w części opisowej sonetu (dwie pierwsze strofy)?
Czego dotyczy część refleksyjna (dwie kolejne tercyny)?
Na czym polega romantyczna mowa uczuć w całym sonecie?
R2Y8JvNyVPLit
(Uzupełnij).
Wypisz elementy świata przedstawionego. Co widzi podmiot liryczny? Powiąż wypisane elementy z miejscami przedstawionymi na mapie podróży Adama Mickiewicza.
Zastanów się, jakie przeżycia podmiotu lirycznego są związane z opisem miejsc i sytuacji z pierwszej części sonetu.
Zastanów się, w jaki sposób podmiot liryczny przekazuje swoje emocje. Co mu w tym pomaga?
Czy w odpowiedzi udało ci się zidentyfikować opisane miejsce oraz prawdopodobny czas i okoliczności wydarzeń?
Czy udało ci się rozpoznać emocje podmiotu lirycznego? Czy wskazałeś (wskazałaś) związek między opisaną sytuacją a częścią refleksyjną sonetu?
Czy zwróciłeś (zwróciłaś) uwagę na język, w jakim podmiot liryczny wyraża emocje? Czy wskazałeś (wskazałaś) przykłady metafor, epitetów, porównań?
31
Ćwiczenie 8
Rozważ sens sformułowania Aliny Witkowskiej o tym, że Adam Mickiewicz w Sonetach krymskich ukazuje zmienne nastroje bohatera, od zachwytu nad bogactwem orientalnych pejzaży (stepowego, morskiego, górskiego) do pełnego tęsknoty nadsłuchiwania głosów z ojczyzny, melancholijnej refleksji nad przemijaniem, powstrzymywanej rozpaczy, ukrywanego samotnego bólu. Sformułuj argumenty, którymi uzasadnisz swoje stanowisko w wypracowaniu.
RTI21p6iw2KFT
(Uzupełnij).
Do analizy wybierz sonety o zróżnicowanej wymowie emocjonalnej, tak by pokazać zmienne nastroje bohatera.
Sprawdź, czy w twojej odpowiedzi pojawiły się odpowiednie cytaty potwierdzające słuszność twoich argumentów.