Sprawdź się
Zaznacz prawidłowe sformułowania w poniższym tekście.
Alkohole monohydroksylowe {reagują} {#nie reagują} z wodorotlenkiem miedzi(II). Alkohole polihydroksylowe, które posiadają przynajmniej {#dwie} {trzy} grupy {#hydroksylowe} {karboksylowe} przy sąsiadujących atomach {#węgla} {wodoru}, reagują z wodorotlenkiem miedzi(II). W wyniku reakcji chemicznej powstaje {#rozpuszczalny} {nierozpuszczalny} związek kompleksowy o {#szafirowym} {zielonym} zabarwieniu.
Poniżej przedstawiono wzór półstrukturalny alkoholu, który reaguje z wodorotlenkiem miedzi(). Zaznacz fragment jego struktury, odpowiedzialny za tę właściwość chemiczną.
Przeprowadzono doświadczenie przedstawione na poniższym schemacie.

Reakcja chemiczna zaszła w probówce nr:
- 1
- 2
- 3
Związek organiczny o nazwie systematycznej 1,2–dichloroetan uległ reakcji chemicznej z wodnym roztworem wodorotlenku potasu. Otrzymany produkt dodano do wodorotlenku miedzi().
a) Podaj nazwę systematyczną otrzymanego produktu.
b) Podaj obserwacje dotyczące reakcji z wodorotlenkiem miedzi().
Na podstawie rysunku podaj przewidywane obserwacje, a następnie podaj numer doświadczenia charakterystycznego dla alkoholi polihydroksylowych.

Wydziela się 1. bezwonny, bezbarwny gaz, 2. metal się roztwarza, 3. klarowny szafirowy roztwór, 4. ulega roztworzeniu, 1. bezwonny, bezbarwny gaz, 2. metal się roztwarza, 3. klarowny szafirowy roztwór, 4. ulega roztworzeniu.
Obserwacje wynikające z reakcji numer 2:
Niebieski, galaretowaty osad 1. bezwonny, bezbarwny gaz, 2. metal się roztwarza, 3. klarowny szafirowy roztwór, 4. ulega roztworzeniu, powstaje 1. bezwonny, bezbarwny gaz, 2. metal się roztwarza, 3. klarowny szafirowy roztwór, 4. ulega roztworzeniu.
Wpisz w wolne miejsca symbole brakujących atomów, jonów lub wzory związków chemicznych, tak aby uzyskać zapis jonowy reakcji, charakterystycznej dla alkoholi polihydroksylowych zawierających dwie grupy hydroksylowe przy sąsiadujących atomach węgla, na przykładzie propano–1,2,3–triolu (glicerolu).
W laboratorium przeprowadzono serię trzech doświadczeń. W etapie pierwszym doświadczenia do propenu wprowadzono chlor w obecności światła i zastosowano specjalne warunki reakcji, pozwalające na zajście reakcji substytucji. Otrzymany produkt poddano reakcji z wodnym roztworem wodorotlenku sodu w etapie drugim. Podczas przeprowadzania etapu trzeciego, do produktu otrzymanego w drugim etapie dodano nadtlenek wodoru.
a) Uzupełnij schemat doświadczenia, wpisując w wolne miejsca nazwy systematyczne produktów organicznych.
b) Zdecyduj, czy ostateczny produkt będzie reagował z wodorotlenkiem miedzi().
c) Odpowiedź z punktu b) uzasadnij, odwołując się do budowy cząsteczki produktu.
d) Zapisz wzory strukturalne poszczególnych produktów reakcji.
b)
Ocena: ostateczny produkt reakcji chemicznych, przedstawionych na schemacie, {#reaguje} {nie reaguje} z wodorotlenkiem miedzi(II).
Zaprojektuj doświadczenie chemiczne, dzięki któremu odróżnisz cyklopentanol od cyklopentano‑1,2‑diolu. W tym celu wybierz odczynniki chemiczne spośród zapisanych poniżej oraz zapisz obserwacje.
Etap 1:
- oranż metylowy
Etap 2:
Zawartość probówki z etapu 1 podziel na dwie części. Do pierwszej probówki dodaj cyklopentanol, do drugiej cyklopentano–1,2–diol.

Do probówki z 1. niebieska, 2. szafirowy, 3. siarczanem(VI) miedzi(II), 4. roztworzeniu, 5. wodorotlenek sodu dodano 1. niebieska, 2. szafirowy, 3. siarczanem(VI) miedzi(II), 4. roztworzeniu, 5. wodorotlenek sodu.
Etap 2.
Zawartość probówki z etapu 1 podzielono na dwie części. Do pierwszej probówki dodaj cyklopentanol, do drugiej cyklopentano‑1,2‑diol.
Obserwacje:
Etap 1: wytrąciła się 1. niebieska, 2. szafirowy, 3. siarczanem(VI) miedzi(II), 4. roztworzeniu, 5. wodorotlenek sodu, galaretowata zawiesina
Etap 2:
Probówka 1: brak objawów reakcji.
Probówka 2: niebieski, galaretowaty osad ulega 1. niebieska, 2. szafirowy, 3. siarczanem(VI) miedzi(II), 4. roztworzeniu, 5. wodorotlenek sodu, powstaje klarowny 1. niebieska, 2. szafirowy, 3. siarczanem(VI) miedzi(II), 4. roztworzeniu, 5. wodorotlenek sodu roztwór.







