1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz prawidłowe sformułowania w poniższym tekście.

RZhBLXiFcVsYj
Alkohole monohydroksylowe reagują nie reagują z wodorotlenkiem miedzi(II). Alkohole polihydroksylowe, które posiadają przynajmniej dwie trzy grupy hydroksylowe karboksylowe przy sąsiadujących atomach węgla wodoru, reagują z wodorotlenkiem miedzi(II). W wyniku reakcji chemicznej powstaje rozpuszczalny nierozpuszczalny związek kompleksowy o szafirowym zielonym zabarwieniu.
1
111
Ćwiczenie 2

Poniżej przedstawiono wzór półstrukturalny alkoholu, który reaguje z wodorotlenkiem miedzi(II). Zaznacz fragment jego struktury, odpowiedzialny za tę właściwość chemiczną.

R1TqfcnnNYxIS
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Kim7ReHrDeI1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
111
Ćwiczenie 3

Przeprowadzono doświadczenie przedstawione na poniższym schemacie.

R1NpZuJKFZQJQ
Ilustracja do ćwiczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R162kgsS6Ygtn
Reakcja chemiczna zaszła w probówce nr: Możliwe odpowiedzi: 1. 1, 2. 2, 3. 3
211
Ćwiczenie 4

Związek organiczny o nazwie systematycznej 1,2–dichloroetan uległ reakcji chemicznej z wodnym roztworem wodorotlenku potasu. Otrzymany produkt dodano do wodorotlenku miedzi(II).

a) Podaj nazwę systematyczną otrzymanego produktu.

b) Podaj obserwacje dotyczące reakcji z wodorotlenkiem miedzi(II).

RoVQPZhRNmZGj
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RycXcYDI5B5ik
(Uzupełnij).
1
211
Ćwiczenie 5

Na podstawie rysunku podaj przewidywane obserwacje, a następnie podaj numer doświadczenia charakterystycznego dla alkoholi polihydroksylowych.

RonTaJwDklAoK
Rysunek do ćwiczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RAZSBtjKzW60t
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1J0f6Lx2X7OR
Obserwacje wynikające z rekacji numer 1: (Uzupełnij). Obserwacje wynikające z rekacji numer 2: (Uzupełnij).
R1PVe8sV0Hhj72
Ćwiczenie 5
Do jednej probówki z propano-1,2,3-triolem dodano metaliczny sód, a do drugiej świeżo strącony wodorotlenek miedzi(II). Uzupełnij tekst dotyczący obserwacji, wykorzystując odpowiednie sformułowania. Obserwacje wynikające z reakcji numer 1:
Wydziela się 1. bezwonny, bezbarwny gaz, 2. metal się roztwarza, 3. klarowny szafirowy roztwór, 4. ulega roztworzeniu, 1. bezwonny, bezbarwny gaz, 2. metal się roztwarza, 3. klarowny szafirowy roztwór, 4. ulega roztworzeniu.

Obserwacje wynikające z reakcji numer 2:
Niebieski, galaretowaty osad 1. bezwonny, bezbarwny gaz, 2. metal się roztwarza, 3. klarowny szafirowy roztwór, 4. ulega roztworzeniu, powstaje 1. bezwonny, bezbarwny gaz, 2. metal się roztwarza, 3. klarowny szafirowy roztwór, 4. ulega roztworzeniu.
1
211
Ćwiczenie 6

Wpisz w wolne miejsca symbole brakujących atomów, jonów lub wzory związków chemicznych, tak aby uzyskać zapis jonowy reakcji, charakterystycznej dla alkoholi polihydroksylowych zawierających dwie grupy hydroksylowe przy sąsiadujących atomach węgla, na przykładzie propano–1,2,3–triolu (glicerolu).

R1IjtpquKrqR6
Propozycje 2 OH-, Cu2+, Cu(OH)2, O, O, Cu, OH-
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RGdyhwIKjTNJQ2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij poniższy tekst dotyczący zapisu jonowego reakcji polihydroksyalkoholu oraz wodorotlenku miedzi(II) z poprzedniego ćwiczenia. W zapisie jonowym skróconym w równaniu reakcji po stronie substratów znajduje się cząsteczka propano-1,2,3-triolu oraz cząsteczka Tu uzupełnij. Po stronie produktów znajduje się kompleks składający się z pięcioczłonowego pierścienia, który zbudowany jest z grupy CH2 połączonej z grupą CH, obie grupy podstawione są grupami hydroksylowymi, których atomy tlenu łączą się za pomocą wiązań koordynacyjnych z Tu uzupełnij. Grupa CH, która należy do opisanego pierścienia jest ponadto podstawiona grupą CH2 związaną z grupą hydroksylową OH. Dodać dwa Tu uzupełnij.
1
311
Ćwiczenie 7

W laboratorium przeprowadzono serię trzech doświadczeń. W etapie pierwszym doświadczenia do propenu wprowadzono chlor w obecności światła i zastosowano specjalne warunki reakcji, pozwalające na zajście reakcji substytucji. Otrzymany produkt poddano reakcji z wodnym roztworem wodorotlenku sodu w etapie drugim. Podczas przeprowadzania etapu trzeciego, do produktu otrzymanego w drugim etapie dodano nadtlenek wodoru.

a) Uzupełnij schemat doświadczenia, wpisując w wolne miejsca nazwy systematyczne produktów organicznych.

b) Zdecyduj, czy ostateczny produkt będzie reagował z wodorotlenkiem miedzi(II).

c) Odpowiedź z punktu b) uzasadnij, odwołując się do budowy cząsteczki produktu.

d) Zapisz wzory strukturalne poszczególnych produktów reakcji.

RiAxz0Sr8vzz8
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RRjcYBk5fy7yk
Ocena: ostateczny produkt reakcji chemicznych przedstawionych na schemacie reaguje nie reaguje z wodorotlenkiem miedzi(II).
RSOqvXNtbkYMc
Uzasadnienie: (Uzupełnij).
RWNWhufGaE1lG
Wzory zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RKMwcFfpr7gHH3
Ćwiczenie 7
W laboratorium przeprowadzono serię trzech doświadczeń. W etapie pierwszym doświadczenia do propenu wprowadzono chlor w obecności światła i zastosowano specjalne warunki reakcji, pozwalające na zajście reakcji substytucji. Otrzymany produkt poddano reakcji z wodnym roztworem wodorotlenku sodu w etapie drugim. Podczas przeprowadzania etapu trzeciego, do produktu otrzymanego w drugim etapie dodano nadtlenek wodoru. Uzupełnij tekst. Schemat reakcji. Substratem w pierwszym etapie jest propen, który poddany jest działaniu chloru w obecności światła. Produkt pierwszego etapu to Tu uzupełnij, który w kolejnym etapie w reakcji z wodą w środowisku zasadowym, Tu uzupełnij. Produkt drugiego etapu w reakcji z nadtlenkiem wodoru prowadzi do Tu uzupełnij.
31
Ćwiczenie 8

Zaprojektuj doświadczenie chemiczne, dzięki któremu odróżnisz cyklopentanol od cyklopentano‑1,2‑diolu. W tym celu wybierz odczynniki chemiczne spośród zapisanych poniżej oraz zapisz obserwacje.

Etap 1:

R16PiPld5NYPU
Propozycje NaOH(aq), H2SO4, CuSO4(aq), ZnSO4(aq), oranż metylowy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Etap 2:

Zawartość probówki z etapu 1 podziel na dwie części. Do pierwszej probówki dodaj cyklopentanol, do drugiej cyklopentano–1,2–diol.

Rh5jijpJi8aWn
Schemat doświadczenia etapu 2
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RVAFrLwxlke2i
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R12md8DQb3buO3
Ćwiczenie 8
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, dzięki któremu odróżniono cyklopentanol od cyklopentano‑1,2‑diolu. Uzupełnij tekst, dotyczący reakcji które zaszły. Etap 1.
Do probówki z 1. niebieska, 2. szafirowy, 3. siarczanem(VI) miedzi(II), 4. roztworzeniu, 5. wodorotlenek sodu dodano 1. niebieska, 2. szafirowy, 3. siarczanem(VI) miedzi(II), 4. roztworzeniu, 5. wodorotlenek sodu.

Etap 2.
Zawartość probówki z etapu 1 podzielono na dwie części. Do pierwszej probówki dodaj cyklopentanol, do drugiej cyklopentano‑1,2‑diol.

Obserwacje:
Etap 1: wytrąciła się 1. niebieska, 2. szafirowy, 3. siarczanem(VI) miedzi(II), 4. roztworzeniu, 5. wodorotlenek sodu, galaretowata zawiesina

Etap 2:

Probówka 1: brak objawów reakcji.

Probówka 2: niebieski, galaretowaty osad ulega 1. niebieska, 2. szafirowy, 3. siarczanem(VI) miedzi(II), 4. roztworzeniu, 5. wodorotlenek sodu, powstaje klarowny 1. niebieska, 2. szafirowy, 3. siarczanem(VI) miedzi(II), 4. roztworzeniu, 5. wodorotlenek sodu roztwór.