Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1
R7SvDtjA9cVl6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 2

Przypomnij sobie i napisz, co o poetach i sztuce sądził Platon.

RKFZWmf0I9wza
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się obrazowi. Co o miłości mówił Platon? Jak jest ona przedstawiona na obrazie?  Odpowiedz na pytania.

Zapoznaj się z opisem obrazu. Odpowiedz na pytania. Co o miłości mówił Platon? Jak jest ona przedstawiona na obrazie?  Odpowiedz na pytania.

R1E7hzhXdTwJv
Eduardo Zamacois y Zabala, Miłość platoniczna.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1TJ9uswGna1D
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z wierszem Cypriana Kamila Norwida. Odszukaj w nim inspiracje myślą Platona – zarówno w zakresie treści, jak i formy.

Cyprian Kamil Norwid

Plato i Archita

ARCHITA
Geometrycznej nieświadom nauki,
Widziałem prosty lud, kładący bruki,
I, jako kamień jedna się z kamieniem,
Baczyłem, stojąc pod filarów cieniem.
Aż żal mi było bezwiedności gminu,
Mimo, że wieczną on jest wagą czynu,
Więc geometrji myślane promienie
(Rzeknę) gdy z głazem złączę i ożenię,
Sferyczność w drzewie wykłuwszy toporem,
Siłami ramion pchnę bronzowe walce,
Promienne jeśli kołom natknę palce,
To — któż wie..

PLATO
Boskie zmysłowiąc obrysy,
Archito, koturn rzucisz za kulisy,
Języka lotność niebieskiego zgrubisz,
Więc filozofję, Grecję może zgubisz...

ARCHITA
O Plato! Padam przed prawdy bezkońcem.
I nieraz, myśli z drzewa ciosząc, płaczę,
Tak wielce wszystko przesiąkłe jest słońcem,
Któremu nie ty, ni ja biegów znaczę;
Dlatego świętych nie zniżę arkanów,
Ani ojczyzny krągłą tarcz wyszczerbię,
Owszem: z tych, które rażą cię dziś, planów,
Z kres tych na Grecji idealnym herbie,
Z liczebnych równań, w sił zmienionych dźwignie
(Lubo promienność uroku w nich stygnie),
Któż wie, powtarzam, czy lud, w sobie drobny,
Bezsilny ciałem, jak wyspa osobny,
Sykulów, mówię naprzykład, siedziba,
Tą siły ramion zmnożywszy nauką,
Nie zdoła bronić się, jak morska ryba?...

PLATO
Przyjdzie i tobie dzień zwycięstwa, sztuko!...

R1bZ5FADzxwlo
Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Wiersz Norwida pod względem formy przypomina Dialogi Platona., 2. Wiersz przedstawia zainteresowanie Platona geometrią., 3. Wiersz ukazuje konstrukcje platońskie jako wyłącznie doskonałe figury., 4. Wiersz przedstawia wynalazek Platona – cyrkiel., 5. Wiersz ukazuje konsekwencję stosowania matematyki w mechanice i zagadnieniach inżynieryjnych, w których Platon widział upadek czystej nauki.
RTJuOkQMlWXoa2
Ćwiczenie 5
Co sprawiło, że możemy mówić o Platonie jako o artyście? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Platon, będąc filozofem, był równocześnie w jakiś istotny sposób artystą. prawdafałsz
Plato, mimo niechęci do poetów, był znany w calej Grecji ze swoich poematów. prawdafałsz
Uprawiana przez Platona filozofia jest w pewnej mierze literaturą, o czym świadczy sposób pisania jego dzieł. prawdafałsz
Platon stworzył takie środki stylistyczne jak metonimia i synekdocha. prawdafałsz
Literackość filozofii Platona przejawia się w posługiwaniu się poetyckimi metaforami i użyciu konwencji dialogu. prawdafałsz
Artyzm dzieł Platona sprawił, że głoszone przez niego nauki bardzo często znajdowały oddźwięk u artystów, którym nieobce były zagadnienia filozoficzne. prawdafałsz
Platon przedstawił imponującą wizję świata i umiejscowionego w nim człowieka, przeznaczonego do życia w wieczności. prawdafałsz
Platon jako pierwszy przedstawił romantyczny obraz samotnego człowieka – tułacza. prawdafałsz
R1NNBsXW785SA2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst w ten sposób, by wyjaśniał, co łączyło koncepcję sztuki abstrakcyjnej i koncepcję sztuki Platona. Malarstwo niefiguratywne i Platońską koncepcję sztuki łączą te same 1. tylko wrażenie artysty, 2. nie jest celem sztuki, 3. idealistyczne, 4. istotę, funkcję i wartość, 5. poznawcze, 6. fałszywą rzeczywistość, 7. materialna, 8. najbliższą rzeczywistości postać, 9. ponadzmysłowe, 10. doświadczanie, 11. może być sposobem doświadczania świata, 12. idealna, 13. niewidzialną strukturę, 14. co tkwi w duszy artysty założenia. Zarówno Platonowi jak i malarzom abstrakcyjnym zależało na tym, by przedstawić 1. tylko wrażenie artysty, 2. nie jest celem sztuki, 3. idealistyczne, 4. istotę, funkcję i wartość, 5. poznawcze, 6. fałszywą rzeczywistość, 7. materialna, 8. najbliższą rzeczywistości postać, 9. ponadzmysłowe, 10. doświadczanie, 11. może być sposobem doświadczania świata, 12. idealna, 13. niewidzialną strukturę, 14. co tkwi w duszy artysty dzieła. Podobnie też twierdzili, że malarstwo naśladowcze przedstawia 1. tylko wrażenie artysty, 2. nie jest celem sztuki, 3. idealistyczne, 4. istotę, funkcję i wartość, 5. poznawcze, 6. fałszywą rzeczywistość, 7. materialna, 8. najbliższą rzeczywistości postać, 9. ponadzmysłowe, 10. doświadczanie, 11. może być sposobem doświadczania świata, 12. idealna, 13. niewidzialną strukturę, 14. co tkwi w duszy artysty. Platon jak i twórcy malarstwa abstrakcyjnego dowodzili, że naśladownictwo 1. tylko wrażenie artysty, 2. nie jest celem sztuki, 3. idealistyczne, 4. istotę, funkcję i wartość, 5. poznawcze, 6. fałszywą rzeczywistość, 7. materialna, 8. najbliższą rzeczywistości postać, 9. ponadzmysłowe, 10. doświadczanie, 11. może być sposobem doświadczania świata, 12. idealna, 13. niewidzialną strukturę, 14. co tkwi w duszy artysty lecz próbą ukazania innej niż 1. tylko wrażenie artysty, 2. nie jest celem sztuki, 3. idealistyczne, 4. istotę, funkcję i wartość, 5. poznawcze, 6. fałszywą rzeczywistość, 7. materialna, 8. najbliższą rzeczywistości postać, 9. ponadzmysłowe, 10. doświadczanie, 11. może być sposobem doświadczania świata, 12. idealna, 13. niewidzialną strukturę, 14. co tkwi w duszy artysty rzeczywistości. Dowodzili, że sztuka powinna ukazywać 1. tylko wrażenie artysty, 2. nie jest celem sztuki, 3. idealistyczne, 4. istotę, funkcję i wartość, 5. poznawcze, 6. fałszywą rzeczywistość, 7. materialna, 8. najbliższą rzeczywistości postać, 9. ponadzmysłowe, 10. doświadczanie, 11. może być sposobem doświadczania świata, 12. idealna, 13. niewidzialną strukturę, 14. co tkwi w duszy artysty świata poprzez docieranie do tego, co 1. tylko wrażenie artysty, 2. nie jest celem sztuki, 3. idealistyczne, 4. istotę, funkcję i wartość, 5. poznawcze, 6. fałszywą rzeczywistość, 7. materialna, 8. najbliższą rzeczywistości postać, 9. ponadzmysłowe, 10. doświadczanie, 11. może być sposobem doświadczania świata, 12. idealna, 13. niewidzialną strukturę, 14. co tkwi w duszy artysty.
31
Ćwiczenie 7

Odpowiedz na pytanie, co sprawiło, że filozofia Platona była inspiracją dla twórców z kolejnych epok?

RgU34GKID7UZd
(Uzupełnij).
Praca domowa
3
Ćwiczenie 8

Napisz esej, w którym zastanowisz się, co oznaczają w kontekście teorii sztuki, słowa Platona: Celem naszych czynów powinno być czynienie dobra.

R132KuYV51ofA
(Uzupełnij).