Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Lk4JWwoIeJJ1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie. Anaksymenes jest przedstawicielem szkoły... Możliwe odpowiedzi: 1. milezyjskiej., 2. eleackiej., 3. platońskiej., 4. megarejskiej.
RaPB98m75IYCM1
Ćwiczenie 2
Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Do szkoły milezyjskiej zaliczamy... Możliwe odpowiedzi: 1. Platona., 2. Anaksymandra., 3. Parmenidesa., 4. Talesa., 5. Anaksymenesa.
RUJAKCN6gJyxo1
Ćwiczenie 3
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Za twórcę szkoły milezyjskiej uznajemy Talesa., 2. Anaksymenes za pierwszą zasadę uznawał ogień, z którego wszystko powstaje., 3. Twórcą pojęcia arché jest Anaksymander, który uważał, że wszystko pochodzi z bezkresu.
RkRpq57mu7VQf11
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst podanymi wyrazami i wyrażeniami. Anaksymenes, przedstawiciel 1. Anaksymandra, 2. idei, 3. szkoły platońskiej, 4. zmienności zjawisk i rzeczy, 5. Talesa, 6. atomów, 7. powietrze, 8. Demokryta, 9. pitagoreizmu, 10. jońskiej filozofii przyrody, 11. wodę, 12. ogień, zajmował się obserwacją 1. Anaksymandra, 2. idei, 3. szkoły platońskiej, 4. zmienności zjawisk i rzeczy, 5. Talesa, 6. atomów, 7. powietrze, 8. Demokryta, 9. pitagoreizmu, 10. jońskiej filozofii przyrody, 11. wodę, 12. ogień, aby na jej podstawie ustalić, czym jest pierwsza zasada. Jako uczeń 1. Anaksymandra, 2. idei, 3. szkoły platońskiej, 4. zmienności zjawisk i rzeczy, 5. Talesa, 6. atomów, 7. powietrze, 8. Demokryta, 9. pitagoreizmu, 10. jońskiej filozofii przyrody, 11. wodę, 12. ogień zgodził się, że pierwsza zasada jest nieskończona, lecz odrzucił jej nieokreśloność. Za arché uznał 1. Anaksymandra, 2. idei, 3. szkoły platońskiej, 4. zmienności zjawisk i rzeczy, 5. Talesa, 6. atomów, 7. powietrze, 8. Demokryta, 9. pitagoreizmu, 10. jońskiej filozofii przyrody, 11. wodę, 12. ogień, z którego rzeczy wyłaniają się w procesie zagęszczania i rozrzedzania.
RwYSkvp9WxYqU2
Ćwiczenie 5
Połącz ze sobą pojęcia i pasujące do nich określenia. arché Możliwe odpowiedzi: 1. arché Anaksymandra, 2. arché Talesa, 3. arché Anaksymenesa, 4. pierwsza zasada, 5. przedstawiciele nurtu jońskiej filozofii przyrody jończycy Możliwe odpowiedzi: 1. arché Anaksymandra, 2. arché Talesa, 3. arché Anaksymenesa, 4. pierwsza zasada, 5. przedstawiciele nurtu jońskiej filozofii przyrody woda Możliwe odpowiedzi: 1. arché Anaksymandra, 2. arché Talesa, 3. arché Anaksymenesa, 4. pierwsza zasada, 5. przedstawiciele nurtu jońskiej filozofii przyrody apeiron Możliwe odpowiedzi: 1. arché Anaksymandra, 2. arché Talesa, 3. arché Anaksymenesa, 4. pierwsza zasada, 5. przedstawiciele nurtu jońskiej filozofii przyrody powietrze Możliwe odpowiedzi: 1. arché Anaksymandra, 2. arché Talesa, 3. arché Anaksymenesa, 4. pierwsza zasada, 5. przedstawiciele nurtu jońskiej filozofii przyrody
R1Dcb2uxPW5H52
Ćwiczenie 6
Za pomocą koloru zielonego oznacza w tekście te właściwości pierwszej zasady Anaksymenesa, którą są prawdziwe, natomiast kolorem czerwonym fałszywe. Anaksymenes uznając powietrze za arché wskazywał na jego konkretne właściwości. Zdaniem filozofa do głównych cech prezentowanej przez niego pierwszej zasady należą nieskończoność i nieokreśloność. Rzeczy, zjawiska wyłaniają się z powietrza za sprawą procesów zagęszczania oraz rozrzedzania, a także akumulacji ciepła.
Ćwiczenie 6
R1O9VqJWhxkY6
Anaksymenes uznając powietrze za arché wskazywał na jego konkretne właściwości. Zdaniem filozofa do głównych cech prezentowanej przez niego pierwszej zasady należą nieskończoność i nieokreśloność. Rzeczy, zjawiska wyłaniają się z powietrza za sprawą procesów zagęszczania oraz rozrzedzania, a także akumulacji ciepła. (Uzupełnij).
R1GfU2BbAcMZN31
Ćwiczenie 7
Przypomnij sobie tytuł abstraktu, wysłuchaj nagrania i spróbuj zaproponować własny temat dla dzisiejszej lekcji.
Ćwiczenie 7
R1IFDEy2kOS7F
1. Prekursor jońskiej filozofii przyrody. 2. Twórca szkoły eleackiej. 3. Autor pojęcia arché. 4. Uważał, że arché charakteryzuje się nieskończonością, lecz negował jej nieokreśloność. 5. Uznawał bezkres za pierwszą zasadę. 6. Uznawał powietrze za pierwszą zasadę. 7. Uznawał wodę za pierwszą zasadę. 8. Uznawał ogień za pierwszą zasadę. 9. Twierdził, że zmiany w rzeczach zachodzą poprzez rozrzedzanie i zagęszczanie powietrza. 10. Twierdził, że pierwszą zasadę tworzą cztery żywioły. 11. Twierdził, że istnieje tylko jeden byt. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj tekst główny oraz zapoznaj się z prezentacją. Rozważ i zapisz drogę rozwoju myśli przedstawicieli szkoły milezyjskiej.

Ri6SRvsNWw6DG
(Uzupełnij).