Sprawdź się
Przyjrzyj się ilustracji i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z tabelą i wykonaj polecenie.
Wyszczególnienie | Liczba osób (w wieku 18‑69 lat w tys.)Indeks górny aa | W tym osoby uczestniczące w Indeks górny bb | W tym osoby nieuczestniczące w żadnej formie kształcenia | |||
jakiejkolwiek formie kształcenia | kształceniu formalnym | kształceniu pozaformalnym | kształceniu nieformalnym | |||
w % | ||||||
Ogółem | 22 965 | 45,1 | 11,2 | 20,9 | 30,7 | 54,9 |
Mężczyźni | 13 326 | 44,6 | 10,2 | 21,2 | 30,1 | 55,4 |
Kobiety | 13 638 | 45,5 | 12,0 | 20,6 | 31,3 | 54,5 |
Miasto | 15 171 | 50,0 | 12,2 | 25,3 | 34,0 | 50,0 |
Wieś | 11 794 | 38,7 | 9,9 | 15,1 | 26,4 | 61,3 |
Indeks górny aa Sumy składników mogą być różne niż wielkości podane w pozycji „Ogółem”. Wynika to z zaokrągleń dokonywanych przy uogólnianiu wyników.
Indeks górny bb Jedna osoba mogła uczestniczyć jednocześnie w kilku formach kształcenia.
Wyszczególnienie | Liczba osób (w wieku 18 ‑ 69 lat w tysiącach)Indeks górny aa | W tym osoby uczestniczące w jakiejkolwiek formie kształcenia w % | W tym osoby uczestniczące w kształceniu formalnym w % | W tym osoby uczestniczące w kształceniu pozaformalnym w % | W tym osoby uczestniczące w kształceniu nieformalnym w % | W tym osoby nieuczestniczące w żadnej formie kształcenia |
Ogółem | 22 965 | 45,1 | 11,2 | 20,9 | 30,7 | 54,9 |
Mężczyźni | 13 326 | 44,6 | 10,2 | 21,2 | 30,1 | 55,4 |
Kobiety | 13 638 | 45,5 | 12,0 | 20,6 | 31,3 | 54,5 |
Miasto | 15 171 | 50,0 | 12,2 | 25,3 | 34,0 | 50,0 |
Wieś | 11 794 | 38,7 | 9,9 | 15,1 | 26,4 | 61,3 |
Indeks górny aa Sumy składników mogą być różne niż wielkości podane w pozycji „Ogółem”. Wynika to z zaokrągleń dokonywanych przy uogólnianiu wyników.
Indeks górny bb Jedna osoba mogła uczestniczyć jednocześnie w kilku formach kształcenia.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
Uniwersytety trzeciego wiekuSprawny umysł jest równie ważny, jak wyćwiczone ciało. Wiele osób nierzadko dopiero na emeryturze znajduje czas na naukę i poszerzanie swojej wiedzy, często szansa ta została im odebrana w burzliwych czasach ich młodości. Uniwersytety trzeciego wieku (UTW) to miejsca, które taką szansę przywracają. Ale nie tylko o wiedzę chodzi. Uniwersytety trzeciego wieku pobudzają do aktywności, są pretekstem do wyjścia z domu, nawiązania nowych znajomości i spędzenia czasu w miłym towarzystwie.
Uniwersytety trzeciego wieku działają podobnie jak szkoły wyższe, podobnie też jest zorganizowany rok akademicki (podział na dwa semestry z przerwą zimową i letnią). Zazwyczaj w ramach wpisowego słuchaczki i słuchacze uprawnieni są do udziału w wykładach, które – w zależności od uniwersytetu – odbywają się raz lub kilka razy w miesiącu. W ramach opłat dodatkowych słuchacze mogą wybrać dowolną liczbę sekcji tematycznych, w których chcą uczestniczyć. Uniwersytety trzeciego wieku mają też swoje profile, w zależności od uczelni, w ramach której powstają.
Przeanalizuj schemat i wykonaj polecenie.
Kształcenie ustawiczne i jego rola w rozwoju człowiekaRzeczywistość otaczająca człowieka XXI w. to świat ciągłych zmian, podyktowanych rozwojem cywilizacyjnym, globalizacją i postępem naukowo‑technicznym. Ten współczesny świat to rosnące wymagania w zakresie elastycznego i szybkiego dostosowywania się do potrzeb rynku pracy, nowych zawodów i nowoczesnych technologii. Tempo postępu i wprowadzania innowacji w każdej dziedzinie życia ludzkiego sprawia, iż zachodzi konieczność uzupełniania posiadanej wiedzy i zdobywania nowej. Uczenie się, nabywanie umiejętności czy kwalifikacji zawodowych to szansa na podtrzymanie zatrudnienia lub na znalezienie lepszej pracy. Przesłanka uzasadniająca nieustanną edukację człowieka to także możliwość zaspokojenia własnych aspiracji i potrzeb oraz realizacja pasji i zainteresowań. Pozyskiwanie wiedzy niezależnie od wieku, poziomu wykształcenia czy doświadczenia zawodowego to najlepsza inwestycja współczesnego człowieka.