Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RmKlJIbCWEPDR1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, do kogo skierowane jest kształcenie ustawiczne. Możliwe odpowiedzi: 1. osoby dorosłe, które zakończyły już edukację szkolną, 2. osoby dorosłe, które studiują dziennie, ale nie pracują, 3. uczniowie szkół kończących się maturą, 4. uczniowie szkół podstawowych
Rl1g69Y3TaT3y1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, jakie formy kształcenia ustawicznego można wyróżnić. Możliwe odpowiedzi: 1. kursy kwalifikacyjne zawodowe, 2. kursy językowe dla dorosłych, 3. kursy przygotowawcze na studia, 4. wolontariat
21
Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się ilustracji i wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj polecenie.

R1cOkcriXebJz
Źródło: domena publiczna.
R1avL8CdOCKsf
Podaj, jaka forma kształcenia ustawicznego została przedstawiona na ilustracji. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4
R1CK5lfPyK79f
Adam skończył w tym roku 37 lat. Ma wykształcenie podstawowe, ale chciałby pójść na studia, by córka mogła być z niego dumna. Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, tak, ale…, nie). Uzasadnienie: (Uzupełnij).
RnNo2fMP0Yy8p21
Ćwiczenie 5
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. E-learning jest formą kształcenia przeznaczoną wyłącznie dla uczniów szkół średnich i studentów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Osoby dorosłe, które przerwały naukę szkolną i nie uzyskały świadectwa dojrzałości lub dyplomu zawodowego, mogą uzupełnić wykształcenie w ramach uniwersytetów trzeciego wieku. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na turnusy dokształcania teoretycznego pracowników młodocianych uczestników typują pracodawcy i/lub szkoły. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kursy umiejętności zawodowych zawsze kończą się egzaminem zewnętrznym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tabelą i wykonaj polecenie.

Wyszczególnienie

Liczba osób (w wieku 18‑69 lat w tys.)Indeks górny a

W tym osoby uczestniczące w Indeks górny b

W tym osoby nieuczestniczące w żadnej formie kształcenia

jakiejkolwiek formie kształcenia

kształceniu formalnym

kształceniu pozaformalnym

kształceniu nieformalnym

w %

Ogółem

22 965

45,1

11,2

20,9

30,7

54,9

Mężczyźni

13 326

44,6

10,2

21,2

30,1

55,4

Kobiety

13 638

45,5

12,0

20,6

31,3

54,5

Miasto

15 171 

50,0

12,2

25,3

34,0

50,0

Wieś

11 794 

38,7

9,9

15,1

26,4

61,3

Indeks górny a Sumy składników mogą być różne niż wielkości podane w pozycji „Ogółem”. Wynika to z zaokrągleń dokonywanych przy uogólnianiu wyników.

Indeks górny b Jedna osoba mogła uczestniczyć jednocześnie w kilku formach kształcenia.

Wyszczególnienie

Liczba osób (w wieku 18 ‑ 69 lat w tysiącach)Indeks górny a

W tym osoby uczestniczące w jakiejkolwiek formie kształcenia w %

W tym osoby uczestniczące w kształceniu formalnym w %

W tym osoby uczestniczące w kształceniu pozaformalnym w %

W tym osoby uczestniczące w kształceniu nieformalnym w %

W tym osoby nieuczestniczące w żadnej formie kształcenia

Ogółem

22 965

45,1

11,2

20,9

30,7

54,9

Mężczyźni

13 326

44,6

10,2

21,2

30,1

55,4

Kobiety

13 638

45,5

12,0

20,6

31,3

54,5

Miasto

15 171 

50,0

12,2

25,3

34,0

50,0

Wieś

11 794 

38,7

9,9

15,1

26,4

61,3

Indeks górny a Sumy składników mogą być różne niż wielkości podane w pozycji „Ogółem”. Wynika to z zaokrągleń dokonywanych przy uogólnianiu wyników.

Indeks górny b Jedna osoba mogła uczestniczyć jednocześnie w kilku formach kształcenia.

RYGxdCIvaCxtI
Przeanalizuj tabelę, a następnie zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Mieszkańcy miast zdecydowanie częściej uczestniczą w różnych formach kształcenia ustawicznego niż mieszkańcy wsi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Najwięcej mieszkańców wsi uczestniczy w kształceniu formalnym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kobiety wolą formy kształcenia nieformalnego niż kształcenia pozaformalnego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mężczyźni częściej niż kobiety uczestniczą w formach kształcenia formalnego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Uniwersytety trzeciego wieku

Sprawny umysł jest równie ważny, jak wyćwiczone ciało. Wiele osób nierzadko dopiero na emeryturze znajduje czas na naukę i poszerzanie swojej wiedzy, często szansa ta została im odebrana w burzliwych czasach ich młodości. Uniwersytety trzeciego wieku (UTW) to miejsca, które taką szansę przywracają. Ale nie tylko o wiedzę chodzi. Uniwersytety trzeciego wieku pobudzają do aktywności, są pretekstem do wyjścia z domu, nawiązania nowych znajomości i spędzenia czasu w miłym towarzystwie.

Uniwersytety trzeciego wieku działają podobnie jak szkoły wyższe, podobnie też jest zorganizowany rok akademicki (podział na dwa semestry z przerwą zimową i letnią). Zazwyczaj w ramach wpisowego słuchaczki i słuchacze uprawnieni są do udziału w wykładach, które – w zależności od uniwersytetu – odbywają się raz lub kilka razy w miesiącu. W ramach opłat dodatkowych słuchacze mogą wybrać dowolną liczbę sekcji tematycznych, w których chcą uczestniczyć. Uniwersytety trzeciego wieku mają też swoje profile, w zależności od uczelni, w ramach której powstają.

3 Źródło: Uniwersytety trzeciego wieku, dostępny w internecie: centrumis.pl [dostęp 3.03.2020 r.].
R1M3DrLqKdr0F
Wyjaśnij popularność uniwersytetów trzeciego wieku, posiłkując się argumentami podanymi w tekście. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj schemat i wykonaj polecenie.

RYqBc1ybDUaAV
Wykres kolumnowy. Dokształcanie w formie kursów i szkoleń wśród osób pracujących w ciągu ostatniego roku (2012). Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • województwo: dolnośląskie
    • dane w procentach: 15
  • 2. zestaw danych:
    • województwo: kujawsko-pomorskie
    • dane w procentach: 15
  • 3. zestaw danych:
    • województwo: lubelskie
    • dane w procentach: 22
  • 4. zestaw danych:
    • województwo: lubuskie
    • dane w procentach: 17
  • 5. zestaw danych:
    • województwo: łódzkie
    • dane w procentach: 18
  • 6. zestaw danych:
    • województwo: małopolskie
    • dane w procentach: 25
  • 7. zestaw danych:
    • województwo: mazowieckie
    • dane w procentach: 16
  • 8. zestaw danych:
    • województwo: opolskie
    • dane w procentach: 5
  • 9. zestaw danych:
    • województwo: podkarpackie
    • dane w procentach: 19
  • 10. zestaw danych:
    • województwo: podlaskie
    • dane w procentach: 28
  • 11. zestaw danych:
    • województwo: pomorskie
    • dane w procentach: 20
  • 12. zestaw danych:
    • województwo: śląskie
    • dane w procentach: 19
  • 13. zestaw danych:
    • województwo: świętokrzyskie
    • dane w procentach: 17
  • 14. zestaw danych:
    • województwo: warmińsko-mazurskie
    • dane w procentach: 21
  • 15. zestaw danych:
    • województwo: wielkopolskie
    • dane w procentach: 15
  • 16. zestaw danych:
    • województwo: zachodniopomorskie
    • dane w procentach: 17
Źródło: oprac. na podst.: Bilans Kapitału Ludzkiego, Kształcenie po szkole 2012, [w]: Kształcenie ustawiczne po polsku, bankier.pl, 28.05.2012 [online, dostęp: 3.03.2020].
R19Q3YjzKmd5b
Podaj, w jakich województwach kształcenie ustawiczne było najpopularniejsze. Wyjaśnij, jakie mogą być tego przyczyny. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
1
Kształcenie ustawiczne i jego rola w rozwoju człowieka

Rzeczywistość otaczająca człowieka XXI w. to świat ciągłych zmian, podyktowanych rozwojem cywilizacyjnym, globalizacją i postępem naukowo‑technicznym. Ten współczesny świat to rosnące wymagania w zakresie elastycznego i szybkiego dostosowywania się do potrzeb rynku pracy, nowych zawodów i nowoczesnych technologii. Tempo postępu i wprowadzania innowacji w każdej dziedzinie życia ludzkiego sprawia, iż zachodzi konieczność uzupełniania posiadanej wiedzy i zdobywania nowej. Uczenie się, nabywanie umiejętności czy kwalifikacji zawodowych to szansa na podtrzymanie zatrudnienia lub na znalezienie lepszej pracy. Przesłanka uzasadniająca nieustanną edukację człowieka to także możliwość zaspokojenia własnych aspiracji i potrzeb oraz realizacja pasji i zainteresowań. Pozyskiwanie wiedzy niezależnie od wieku, poziomu wykształcenia czy doświadczenia zawodowego to najlepsza inwestycja współczesnego człowieka.

4 Źródło: Kształcenie ustawiczne i jego rola w rozwoju człowieka, 29.11.2013 r., dostępny w internecie: uo.sggw.pl [dostęp 3.03.2020 r.].
Rk5m6E0ac6NbG
Wyjaśnij, posługując się argumentami zawartymi w tekście, dlaczego tak ważne jest kształcenie ustawiczne. (Uzupełnij).