Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tekst do ćwiczeń

Czesław Miłosz Pod koniec dwudziestego wieku

Pod koniec dwudziestego wieku, urodzony na jego początku,
po napisaniu książek, złych czy dobrych, ale pracowitych,
po zdobywaniu, traceniu i odzyskiwaniu,

Jestem tutaj z nadzieją, że można zaczynać na nowo
i własne życie uleczyć myśląc mocno o rzeczach poznanych,
tak mocno, że miejsc i ludzi nie odejmie czas
i wszystko będzie trwało prawdziwiej niż było.

Nie rozumiejąc skąd lata ekstazy i razem udręki,
przyjmując swój los i błagając o inny,
nie pobłażałem sobie, zaciskałem usta.

Dumny z jednej tylko, mnie wiadomej, cnoty:
smagania się wieloramienną dyscypliną.

Ciągle zaczynam na nowo, ponieważ co złożę w opowieść
okazuje się fikcją, dla innych, nie dla mnie, czytelną,
i oplątuje mnie, i zakrywa mnie,
i z pożądania prawdy jestem nieuczciwy.

Wtedy myślę o prawidłach wysokiego stylu
i o ludziach, którym nigdy nie były potrzebne.
Jak i o tym, że całe życie zwodzi mnie nadzieja.

7 Źródło: Czesław Miłosz, Pod koniec dwudziestego wieku, [w:] tegoż, To, co pisałem, Warszawa 1998.
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Vfd0elitJNo11
Ćwiczenie 1
Wybierz poprawne zakończenia zdania. Wiersz Czesława Miłosza Pod koniec dwudziestego wieku reprezentuje lirykę... Możliwe odpowiedzi: 1. pośrednią, 2. bezpośrednią, 3. inwokacyjną, 4. refleksyjno-filozoficzną, 5. autotematyczną
11
Ćwiczenie 2

Uzupełnij tabelę o cechy i określenia, jakimi można opisać podmiot liryczny i sytuację liryczną w utworze Pod koniec dwudziestego wieku.

RuH22Gl1WGJoU
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RLmPZhVBsWiE6
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Postaw tezę interpretacyjną, która wyjaśniałaby niedosłowne sensy wiersza.

R1KBBHi4ood9v
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij sens wersu: po zdobywaniu, traceniu i odzyskiwaniu.

Reilev3wo3iKF
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5
Rtl5JkRIeo160
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Uzupełnij mapę myśli, wskazując cechy stylu wysokiego w utworze Czesława Miłosza i posługując się cytatami.

RIPv3spCiFWio
21
Ćwiczenie 6

Określ zadania, jakie stawiał Miłosz przed sobą jako poetą i scharakteryzuj je.

RAXuInTd1ECBw
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, z jaką filozofią starożytną można łączyć postawę Czesława Miłosza. W odpowiedzi wykorzystaj stosowne cytaty.

RMqDGWHB6teaZ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Napisz, jakie zadania, według ciebie, stoją dziś przed twórcą poezji. Twoja wypowiedź powinna liczyć przynajmniej osiem zdań.

Sporządź notatkę na temat, jakie zadania, według ciebie, stoją dziś przed twórcą poezji. Twoja wypowiedź powinna liczyć przynajmniej osiem zdań.

R10CjyUC1ENSq
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz rozprawkę na temat: „Kim powinien być poeta w dzisiejszym świecie? Odwołaj się do wiersza Pod koniec dwudziestego wieku i innych tekstów kultury”. Twoja praca powinna zawierać co najmniej 400 słów.