Sprawdź się
Tekst do ćwiczeń
Pod koniec dwudziestego wiekuPod koniec dwudziestego wieku, urodzony na jego początku,
po napisaniu książek, złych czy dobrych, ale pracowitych,
po zdobywaniu, traceniu i odzyskiwaniu,Jestem tutaj z nadzieją, że można zaczynać na nowo
i własne życie uleczyć myśląc mocno o rzeczach poznanych,
tak mocno, że miejsc i ludzi nie odejmie czas
i wszystko będzie trwało prawdziwiej niż było.Nie rozumiejąc skąd lata ekstazy i razem udręki,
przyjmując swój los i błagając o inny,
nie pobłażałem sobie, zaciskałem usta.Dumny z jednej tylko, mnie wiadomej, cnoty:
smagania się wieloramienną dyscypliną.Ciągle zaczynam na nowo, ponieważ co złożę w opowieść
okazuje się fikcją, dla innych, nie dla mnie, czytelną,
i oplątuje mnie, i zakrywa mnie,
i z pożądania prawdy jestem nieuczciwy.Wtedy myślę o prawidłach wysokiego stylu
i o ludziach, którym nigdy nie były potrzebne.
Jak i o tym, że całe życie zwodzi mnie nadzieja.
Uzupełnij tabelę o cechy i określenia, jakimi można opisać podmiot liryczny i sytuację liryczną w utworze Pod koniec dwudziestego wieku.
Postaw tezę interpretacyjną, która wyjaśniałaby niedosłowne sensy wiersza.
Wyjaśnij sens wersu: po zdobywaniu, traceniu i odzyskiwaniu
.
Uzupełnij mapę myśli, wskazując cechy stylu wysokiego w utworze Czesława Miłosza i posługując się cytatami.
Określ zadania, jakie stawiał Miłosz przed sobą jako poetą i scharakteryzuj je.
Wyjaśnij, z jaką filozofią starożytną można łączyć postawę Czesława Miłosza. W odpowiedzi wykorzystaj stosowne cytaty.
Napisz, jakie zadania, według ciebie, stoją dziś przed twórcą poezji. Twoja wypowiedź powinna liczyć przynajmniej osiem zdań.
Sporządź notatkę na temat, jakie zadania, według ciebie, stoją dziś przed twórcą poezji. Twoja wypowiedź powinna liczyć przynajmniej osiem zdań.
Napisz rozprawkę na temat: „Kim powinien być poeta w dzisiejszym świecie? Odwołaj się do wiersza Pod koniec dwudziestego wieku i innych tekstów kultury”. Twoja praca powinna zawierać co najmniej 400 słów.