Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RhGqpUPRgUotA1
Ćwiczenie 1
Narządy homologiczne Możliwe odpowiedzi: 1. kopyto konia – skrzydło nietoperza, 2. kwiat tulipana – kłos zarodnionośny widliczki, 3. skrzydło motyla – skrzydło ptaka, 4. chwytniki mchów – korzenie paproci Narządy analogiczne Możliwe odpowiedzi: 1. kopyto konia – skrzydło nietoperza, 2. kwiat tulipana – kłos zarodnionośny widliczki, 3. skrzydło motyla – skrzydło ptaka, 4. chwytniki mchów – korzenie paproci
R1YwBfWrisow51
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Teoria ewolucji, która została sformułowana przez Karola Darwina w połowie XIX wieku oparta jest na koncepcji punktualizmu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W teorii przerywanej równowagi postuluje się, że powstanie organizmu, który należy zaliczyć do nowego gatunku, może być wynikiem pojedynczej mutacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zgodnie z aktualną wiedzą przyjmuje się, że tempo ewolucji utrzymuje się na stałym, wolnym poziomie, dlatego dostrzegalne zmiany możemy dostrzec dopiero po upływie kilku lub kilkunastu tysięcy lat.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RnUsFSHuuo3F41
Ćwiczenie 3
Do poniższych terminów przyporządkuj pasujące do nich opisy. Ewolucja Możliwe odpowiedzi: 1. koncepcja zakładająca, że zmiany gatunkowe zachodzą w bardzo krótkim czasie, a następnie nie ulegają już szybkim przemianom, 2. koncepcja opierająca się na przekonaniu, że wszystkie przemiany ewolucyjne są efektem akumulacji niewielkich zmian na przestrzeni czasu, 3. proces polegający na stopniowym, nieodwracalnym przekształcaniu się organizmów, który prowadzi do powstania nowych gatunków Gradualizm Możliwe odpowiedzi: 1. koncepcja zakładająca, że zmiany gatunkowe zachodzą w bardzo krótkim czasie, a następnie nie ulegają już szybkim przemianom, 2. koncepcja opierająca się na przekonaniu, że wszystkie przemiany ewolucyjne są efektem akumulacji niewielkich zmian na przestrzeni czasu, 3. proces polegający na stopniowym, nieodwracalnym przekształcaniu się organizmów, który prowadzi do powstania nowych gatunków Punktualizm Możliwe odpowiedzi: 1. koncepcja zakładająca, że zmiany gatunkowe zachodzą w bardzo krótkim czasie, a następnie nie ulegają już szybkim przemianom, 2. koncepcja opierająca się na przekonaniu, że wszystkie przemiany ewolucyjne są efektem akumulacji niewielkich zmian na przestrzeni czasu, 3. proces polegający na stopniowym, nieodwracalnym przekształcaniu się organizmów, który prowadzi do powstania nowych gatunków
R1CWGZ39qlp2H2
Ćwiczenie 4
Możliwe odpowiedzi: 1. Samiec ten szybko ucieka; samiec ten nie posiada atrakcyjnego dla samicy ubarwienia., 2. Samiec ten skutecznie wabi samicę; samiec ten ma grubsze futro chroniące przed zimnem., 3. Samica ta ma takie ubarwienie, które czyni ją niewidoczną dla drapieżnika w trawie; samica ta jest mało atrakcyjna dla samca., 4. Samiec ten jest mniejszy od innych samców; samiec ten wykonuje bardzo atrakcyjny dla samicy taniec godowy.
R1V5i98VS8qGD2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst, zaznaczając prawidłowe sformułowania. Według Karola Darwina ewolucja była procesem bardzo szybkim/powolnym, z czym zgadzało się później wielu naukowców. Tempo ewolucji jest zmienne u rozmaitych grup organizmów oraz może/nie może zmieniać się w różnych okresach. Czynniki, które mają na nie wpływ to warunki środowiska, struktura genetyczna populacji czy wielkość populacji. Zmiany mikroewolucyjne/makroewolucyjne możemy dostrzec dzięki obserwowaniu kilkunastu pokoleń danej populacji, za to o zmianach mikroewolucyjnych/makroewolucyjnych dowiadujemy się na podstawie badań paleontologicznych.
R1QIw9BqnDCOO2
Ćwiczenie 6
Uporządkuj podane poniżej teorie zgodnie z kolejnością w jakiej się powstawały, zaczynając od najstarszej. Elementy do uszeregowania: 1. Katastrofizm, 2. Teoria ewolucji Darwina, 3. Lamarkizm, 4. Punktualizm, 5. Gradualizm
RF56ulhzCNGfq2
Ćwiczenie 7
Możliwe odpowiedzi: 1. jest procesem dość szybkim i nieodwracalnym, 2. jest procesem dość szybkim i odwracalnym, 3. jest procesem powolnym i nieodwracalnym., 4. jest procesem powolnym i odwracalnym
31
Ćwiczenie 8

Tempo ewolucji, czyli szybkość zachodzenia zmian ewolucyjnych, jest nierównomierne. Obserwuje się zarówno zmiany mikroewolucyjne, jak też można pozyskać dane na temat zmian makroewolucyjnych.

RI8rFYzNrBTlW
Dryf genetyczny zmniejsza różnorodność genetyczną. Uzasadnij to stwierdzenie, podając jeden argument. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

W 1971 roku dwaj paleontolodzy, Niles EldredgeStephen Jay Gould, na sympozjum na temat „Modeli w paleobiologii”, przedstawili artykuł, który dał początek nowemu spojrzeniu na teorię ewolucji. Konwencjonalna, darwinowska teoria ewolucji zakłada gradualizm, czyli powolne i stopniowe zmiany w organizmach danej populacji, które doprowadzają do powstania nowego gatunku. Według tej teorii, proces przejścia od jednego do drugiego gatunku trwa setki tysięcy, bądź miliony lat, i przebiega, mniej więcej, w stałym tempie. Natomiast, według Eldredge’aGoulda, dane paleontologiczne wskazują, że przekształcanie gatunków zachodzi relatywnie szybko, a następnie przez większość czasu ich trwania gatunki nie zmieniają się. Zatem tempo ewolucyjnych zmian jest zróżnicowane i zmienne. Tak więc główna teza teorii przerywanej równowagi mówi, że większość gatunków pojawiła się w krótkich momentach geologicznych, a następnie gatunki te utrzymywały się w niezmienionej postaci przez długi okres swojego trwania.

Indeks górny Źródło: „Teoria przerwanej równowagi – główne założenia i pojęcia”; Autorka: Joanna Najder Indeks górny koniec

RQVa4MfWWhaL6
Wymień pięć warunków, które muszą być spełnione, byśmy mogli uznać, że populacja znajduje się w równowadze genetycznej. (Uzupełnij).