Sprawdź się
Największy wpływ na modernizację społeczeństw miały procesy zachodzące w następujących dziedzinach: Możliwe odpowiedzi: 1. technologii, rolnictwie, przemyśle, układach ekologicznych., 2. technologii, religii, rolnictwie, przemyśle., 3. przemyśle, wartościach rodzinnych, rolnictwie., 4. technologii, rozwarstwieniu społecznym, układach ekologicznych.
Dokończ zdanie.
Największy wpływ na modernizację społeczeństw miały procesy zachodzące w następujących dziedzinach:
- technologii, rolnictwie, przemyśle, układach ekologicznych.
- technologii, religii, rolnictwie, przemyśle.
- przemyśle, wartościach rodzinnych, rolnictwie.
- technologii, rozwarstwieniu społecznym, układach ekologicznych.
Wskaż, jakimi cechami charakteryzowały się społeczeństwa tradycyjne.
- stosunkowo mały rozmiar
- mała mobilność w przestrzeni geograficznej
- generowanie kultury w oparciu o przekaz ustny
- szeroko zakrojona dyfuzja kulturowa
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| W społeczeństwach tradycyjnych role społeczne, w tym płciowe, zawodowe czy wyznaczające podziały władzy, uznawano za przypisane, niepodlegające zmianom. | □ | □ |
| W społeczeństwach tradycyjnych istniał równy dostęp do władzy. | □ | □ |
| Paradygmat religijny w społeczeństwach tradycyjnych stawiał człowieka w roli czynnej wobec porządku świata. | □ | □ |
| W społeczeństwach tradycyjnych wartości kulturowe przejmowane od starszyzny kultywowano w sposób bezdyskusyjny. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Encyklopedia PWN: kopieniactwopierwotny sposób świadomego wytwarzania żywności, zapoczątkowujący uprawę roślin i chów zwierząt;
do uprawy i zbioru służyły proste narzędzia, np. zaostrzony kij, motyka, kam. topór i sierp; wprowadzono nawadnianie i proste sposoby przechowywania ziemiopłodów; w pierwszej fazie kopieniactwa przeważała uprawa roślin trwałych (np. banany, palmy, bambusy, trzcina cukrowa, drzewa cytrusowe), potem wprowadzono też zboża, rośliny strączkowe, włókniste i oleiste (okres kopieniactwa nasiennego); udomowiono psa, kozę, świnię, drób, następnie bydło i owcę; kopieniactwo występowało powszechnie w okresie neolitu; współcześnie uprawę kopieniaczą (za pomocą kija z żelaznym ostrzem) stosują niektóre plemiona afrykańskie, np. pasterskie plemiona Bantu, prowadzące równocześnie hodowlę bydła.
Źródło: Encyklopedia PWN: kopieniactwo, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl [dostęp 1.10.2020 r.].
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Wykłady z powszechnej historii gospodarczejPodstawowym środkiem produkcji w feudalizmie była ziemia, toteż charakter własności ziemi i sposób jej użytkowania określały w decydującym stopniu całokształt stosunków społecznych. Ziemia nie stanowiła w ustroju feudalnym przedmiotu własności we współczesnym naszym pojęciu. Cechą charakterystyczną tego ustroju jest podwójna „własność” ziemi, polegająca na odróżnieniu i oddzieleniu władania (dysponowania) od użytkowania. Kto inny ziemią dysponuje, kto inny ją uprawia. Ziemia może zmienić użytkowników (chłopów), nie zmieniając posiadacza (pana feudalnego); może też zmienić posiadacza razem z użytkownikami. Ten podział na zależne użytkowanie i zwierzchnie prawo władania jest podstawą gospodarki feudalnej.
Źródło: Elżbieta Kaczyńska, Kazimierz Piesowicz, Wykłady z powszechnej historii gospodarczej, Warszawa 1977, s. 17.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Encyklopedia PWN: rewolucja agrarnaRewolucja agrarna obejmowała zasadnicze przemiany społeczno‑ekonomiczne na wsi, polegające na utrwaleniu się stosunków własnościowych oraz na rozpadzie stanowej struktury społeczeństwa wiejskiego i wykształceniu się układu klasowego przy jednoczesnej przemianie większych gospodarstw rolnych w przedsiębiorstwa produkcji towarowej.
Źródło: Encyklopedia PWN: rewolucja agrarna, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl [dostęp 1.10.2020 r.].
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Trzecia falaW ciągu długich tysiącleci niepodzielnego panowania cywilizacji pierwszej fali ludność naszej planety dzieliła się na dwie kategorie – na ludy „prymitywne” i „cywilizowane”. Ludy tak zwane prymitywne, żyjące w niewielkich gromadach i plemionach i utrzymujące się ze zbieractwa, łowiectwa lub rybołówstwa, to te, które ominęła rewolucja agrarna.
W odróżnieniu od nich świat „cywilizowany” obejmował dokładnie te części globu, w których większość mieszkańców zajmowała się uprawą roli. Gdziekolwiek bowiem pojawiało się rolnictwo, tam swe korzenie zapuszczała cywilizacja. Od Chin i Indii po Benin, Meksyk, Grecję i Rzym cywilizacje rozkwitały i upadały, zmagały się w walkach i stapiały w wiecznie zmiennych, barwnych mieszaninach.
Pod powierzchownymi różnicami kryły się jednak zasadnicze podobieństwa. We wszystkich cywilizacjach ziemia była podstawą gospodarki, życia, kultury, struktury rodziny i polityki. We wszystkich życie było zorganizowane wokół wsi. We wszystkich przeważał prosty podział pracy i istniało kilka wyraźnie określonych kast i klas: szlachta, duchowieństwo, wojownicy, niewolnicy lub chłopi pańszczyźniani. Władza miała zawsze charakter dyktatorski. Pozycję życiową określało urodzenie. Wszędzie też gospodarka była zdecentralizowana; w każdej społeczności wytwarzano większość niezbędnych artykułów.
Źródło: Alvin Toffler, Trzecia fala, tłum. Ewa Woydyłło, Warszawa 1997, s. 59–60.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Narody i nacjonalizmW wyższych warstwach społeczeństwa agrarnego z oczywistą korzyścią podkreśla się, uwydatnia i wyolbrzymia wszelkie cechy diakrytyczne, różnicujące, podatne na monopolizację. Zaznacza się silna tendencja do separowania języka liturgii od języka pospólstwa: jak gdyby sama umiejętność czytania i pisania nie tworzyła dostatecznej bariery dla laików, jak gdyby trzeba było pogłębiać tę przepaść nie tylko utrwalając liturgię w tajemniczych znakach, ale czyniąc ją w dodatku nie zrozumiałą w postaci mówionej.
Poziome rozwarstwienia kulturowe nęcą uprzywilejowanych i rządzących, bo służą ich interesom; nietrudno też je przeprowadzić. Wskutek względnej stabilności społeczeństw agrarnych ustanawianie i utrwalanie podziału populacji na odizolowane stany, kasty czy millety przebiega bez szczególnych napięć. Wręcz przeciwnie, uzewnętrzniając, absolutyzując i podkreślając nierówności umacnia się je i czyni znośnymi dzięki klimatowi, który sugeruje, że są nieuchronne, odwieczne i zupełnie naturalne. To, co leży w samej naturze rzeczy, nie zagraża nam osobiście i daje się znieść psychicznie.
Źródło: Ernest Gellner, Narody i nacjonalizm, tłum. Teresa Hołówka, Warszawa 1991, s. 21.