1
Pokaż ćwiczenia:
RP3rvxiluvBRZ2
Ćwiczenie 1
Oceń prawdziwość poniższych zdań. Klasyczna koncepcja prawdy ma swoje początki w starożytności. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Optymista poznawczy zakłada, że nie można dociec prawdy, posługując się wyłącznie rozumem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sąd absolutnie prawdziwy zachowuje prawdziwość niezależnie od okoliczności. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Relatywista zakłada, że możemy zdobyć jedynie prawdy względne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Rdbmkiy8wbC2M2
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdania poniższymi propozycjami. Formuła Tomasza z Akwinu brzmi: prawda to zgodność intelektu i 1. prawda, 2. byt, 3. spójność, 4. rzeczy.
Wedle redundancyjnej koncepcji prawdy słowo 1. prawda, 2. byt, 3. spójność, 4. rzeczy nie powinno być używane.
Kryterium prawdziwości w przypadku koncepcji koherencyjnej jest 1. prawda, 2. byt, 3. spójność, 4. rzeczy.
Wedle ontologicznego ujęcia prawdy tym, czemu przysługuje ona przede wszystkim, jest 1. prawda, 2. byt, 3. spójność, 4. rzeczy.
RvU5CngpS6v881
Ćwiczenie 3
Poznawczym aspektem prawdy zajmuje się... Możliwe odpowiedzi: 1. epistemologia., 2. etyka., 3. estetyka., 4. mereologia.
RjMjvVWjL2JAs1
Ćwiczenie 3
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. Poznawczym aspektem prawdy zajmuje się... Możliwe odpowiedzi: 1. epistemologia., 2. etyka., 3. estetyka., 4. mereologia.
R1XAMuwLbvFt41
Ćwiczenie 4
Moralnym aspektem prawdy zajmuje się... Możliwe odpowiedzi: 1. estetyka., 2. epistemologia., 3. mereologia., 4. etyka.
R1MRoNnvLTZzy1
Ćwiczenie 4
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. Moralnym aspektem prawdy zajmuje się... Możliwe odpowiedzi: 1. estetyka., 2. epistemologia., 3. mereologia., 4. etyka.
RjQqbmphUdsGx1
Ćwiczenie 5
Sceptyk twierdzi, że... Możliwe odpowiedzi: 1. poznanie jest w pełni możliwe., 2. poznajemy wyłącznie przy pomocy zmysłów., 3. poznanie nie jest w pełni możliwe., 4. prawdę zdobywamy w aktach intuicji.
R1YYxQpx4TLx21
Ćwiczenie 5
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. Sceptyk twierdzi, że... Możliwe odpowiedzi: 1. poznanie jest w pełni możliwe., 2. poznajemy wyłącznie przy pomocy zmysłów., 3. poznanie nie jest w pełni możliwe., 4. prawdę zdobywamy w aktach intuicji.
Rgq0V5SL0nI891
Ćwiczenie 6
Pierwsze sformułowanie prowadzące do klasycznej definicji prawdy zawdzięczamy... Możliwe odpowiedzi: 1. Arystotelesowi., 2. Platonowi., 3. Russellowi., 4. Talesowi.
R1aG2hPLMCWrf1
Ćwiczenie 6
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. Pierwsze sformułowanie prowadzące do klasycznej definicji prawdy zawdzięczamy... Możliwe odpowiedzi: 1. Arystotelesowi., 2. Platonowi., 3. Russellowi., 4. Talesowi.
R1DHsWLGPRgdU1
Ćwiczenie 7
Do kryterium spójności sądów odwołuje się definicja prawdy... Możliwe odpowiedzi: 1. klasyczna., 2. pragmatystyczna., 3. koherencyjna., 4. deflacyjna.
RLKnNdsDubdSe1
Ćwiczenie 7
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. Do kryterium spójności sądów odwołuje się definicja prawdy... Możliwe odpowiedzi: 1. klasyczna., 2. pragmatystyczna., 3. koherencyjna., 4. deflacyjna.
RcsXtdIfy7pD01
Ćwiczenie 8
Unikanie w twierdzeniach pojęcia prawdy postulują zwolennicy koncepcji prawdy... Możliwe odpowiedzi: 1. redundancyjnej., 2. oczywistościowej., 3. koherencyjnej., 4. klasycznej.
RkkXZBMO5QA4Y1
Ćwiczenie 8
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. Unikanie w twierdzeniach pojęcia prawdy postulują zwolennicy koncepcji prawdy... Możliwe odpowiedzi: 1. redundancyjnej., 2. oczywistościowej., 3. koherencyjnej., 4. klasycznej.
RtVcc8Mu2yWJ31
Ćwiczenie 9
Twórcą semantycznej koncepcji prawdy był... Możliwe odpowiedzi: 1. K. Ajdukiewicz., 2. B. Russell., 3. Tomasz z Akwinu., 4. A. Tarski.
RV3D47MDXew2C1
Ćwiczenie 9
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. Twórcą semantycznej koncepcji prawdy był... Możliwe odpowiedzi: 1. K. Ajdukiewicz., 2. B. Russell., 3. Tomasz z Akwinu., 4. A. Tarski.
31
Ćwiczenie 10
Zapoznaj się z fragmentem książki Karla Raimunda Poppera. Odpowiedz na pytanie: jakie rodzaje rozumienia prawdy są wskazane przez sędziego jako niepożądane dla świadka?
Zapoznaj się z fragmentem książki Karla Raimunda Poppera. Odpowiedz na pytanie: jakie rodzaje rozumienia prawdy są wskazane przez sędziego jako niepożądane dla świadka?
1
Karl Raimund Popper Wiedza obiektywna

Sędzia nakazujący świadkowi mówić prawdę nie każe mu mówić tego, co on uważa za użyteczne dla siebie czy dla kogoś innego. Sędzia nakazuje świadkowi mówić prawdę i tylko prawdę, ale nie mówi: Żądamy od ciebie, abyś tylko nie popadł w sprzeczność (…)

krp Źródło: Karl Raimund Popper, Wiedza obiektywna, tłum. A. Chmielewski, Warszawa 1992, s. 404.
R1Elp0Sk25oyg
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11
Zapoznaj się z tekstem Arystotelesa. Odpowiedz na pytanie: dlaczego według Arystotelesa jedne sądy mogą być raz prawdziwe, a raz fałszywe, natomiast inne są zawsze albo prawdziwe, albo fałszywe?
Zapoznaj się z tekstem Arystotelesa. Odpowiedz na pytanie: dlaczego według Arystotelesa jedne sądy mogą być raz prawdziwe, a raz fałszywe, natomiast inne są zawsze albo prawdziwe, albo fałszywe?
1
Arystoteles Metafizyka

Co się tyczy rzeczy przypadkowych, to ta sama opinia czy to samo twierdzenie staje się fałszywe i prawdziwe i jest możliwe, że raz będzie prawdziwe, to znowu fałszywe. Natomiast co do rzeczy, które nie mogą być inne (niż są), to sądy o nich nie będą raz prawdziwe, to znowu fałszywe, lecz te same sądy będą zawsze prawdziwe albo zawsze fałszywe.

arys Źródło: Arystoteles, Metafizyka.
Rx9iYTHKeTObh
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 12

Wielkim krytykiem klasycznego rozumienia prawdy był Fryderyk Nietzsche. Krytyka jego nie polegała jednak na zastąpieniu definicji klasycznej np. którąś z definicji nieklasycznych, tylko na zaproponowaniu radykalnie innego rozumienia ludzkiego poznania i prawdy.

  • Przeczytaj tekst F. Nietzschego.

  • Znajdź założenia definicji klasycznej, które Nietzsche odrzuca.

1. Zapoznaj się z tekstem Fryderyka Nietzschego.

2. Znajdź i podaj założenia definicji klasycznej, które Nietzsche odrzuca.

1
F. Nietzsche Teoriopoznawcze wprowadzenie o prawdzie i kłamstwie w sensie pozamoralnym

Ustalone mianowicie zostaje przy tym, co ma odtąd być «prawdą», tzn. wynalezione zostaje wszędzie po równi ważne i zobowiązujące określanie rzeczy i prawodawstwo języka ustanawia zarazem pierwsze prawa prawdy (…). Jeśli ktoś schowa rzecz jakąś za krzakiem i tam też jej potem poszuka i znajdzie, to niewiele jest w takim szukaniu i znalezieniu do pochwały: otóż tak jest właśnie z tym szukaniem i znajdowaniem «prawdy» w obrębie strefy rozumu.

niet Źródło: F. Nietzsche, Teoriopoznawcze wprowadzenie o prawdzie i kłamstwie w sensie pozamoralnym, [w:] Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja, t. nr 3 (51), tłum. K. Wolicki, s. 165–184.
Rn3uFgHUPgWcD
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 13

W ostatnich latach upowszechniło się pojęcie postprawda. Przedrostek post oznacza późniejszą formę czegoś, w tym przypadku prawdy w jej klasycznej formule.

  • Krótko opisz różnicę między prawdą w klasycznym sensie i postprawdą.

  • Odpowiedz na pytanie: Czy jest trafny pogląd, że źródłem postprawdy są przede wszystkim media społecznościowe? Rozważ zdanie współczesnego socjologa:

1
Zygmunt Bauman

Ludzie korzystają z mediów społecznościowych nie po to, by się jednoczyć, nie po to, by poszerzać swoje horyzonty, lecz przeciwnie – aby utworzyć sobie pewną strefę komfortu, w której jedyną rzeczą, którą słyszą, to echo własnego głosu, odbicie własnej twarzy.

ost Źródło: Zygmunt Bauman.
1
Mały leksykon postprawdy

(…) odnosi się do lub opisuje sytuację, w której obiektywne fakty mają mniejsze znaczenie w kształtowaniu opinii publicznej niż odwołania do emocji i osobistych przekonań.

leks Źródło: Mały leksykon postprawdy, s. 77.
R1eA32sKDdFMc
(Uzupełnij).