Sprawdź się
Sprawdź swoją wiedzę, poprawnie uzupełniając zdania.
Poezja tworzona z wykorzystaniem narzędzi i technologii cyfrowych nosi nazwę…
- poezji neofuturystycznej.
- poezja cyfrowej.
- poezji cybernetycznej.
- poezji IT.
Wymień główne cechy poezji awangardowej.
Uzupełnij tekst właściwymi wyrażeniami
W 2002 roku został ogłoszony manifest programowy {#neolingwizmu} / {}. Trzy lata później, w 2005 roku, projekt został oficjalnie rozwiązany. W tym samym roku powstała grupa {Andrzeja Sosnowskiego} / {#Perfokarta}, związana z nurtem poezji {#cybernetycznej} / {neolingwistycznej}. W 2011 roku swój manifest ogłosiła grupa {#Rozdzielczość Chleba} / {Perfokarta}, która funkcjonowała aż do 2018 roku.
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe.
| Zdanie | Prawda | Fałsz |
| Andrzej Sosnowski jest przedstawicielem poetyckiego nurtu zwanego neolingwizmem. | □ | □ |
| Neolingwizm jest dominującym trendem w najnowszej poezji polskiej. | □ | □ |
| Joanna Mueller była sygnatariuszką Manifestu Neolingwistycznego. | □ | □ |
| Poeci cybernetyczni czerpią z tradycji międzywojennego futuryzmu. | □ | □ |
| Rozdzielczość Chleba powstała ze sprzeciwu wobec przekonań i działalności Perfokarty. | □ | □ |
| Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba rozwiązał swoją działalność. | □ | □ |
| Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba jest księgarnią internetową. | □ | □ |
| Przedrostek neo- w terminie neolingwizm oznacza nawiązywanie tego nurtu do tradycji lingwizmu. | □ | □ |
Zaznacz odpowiednimi kolorami te fragmenty Manifestu neolingwistycznego, w których zostały wyrażone:
MANIFEST NEOLINGWISTYCZNY V. 1.1
{stosunek autorów wobec tradycji literackiej}Mleko wykipiało, sztandar wyłopotał. Nie jesteśmy poetami. Zsyłamy do piekła wiersze różniące się od życia tylko biegunką enterów, wiersze pamiętniki i wiersze piosenki. Czas po raz kolejny uwolnić słowa. Zsyłamy do piekła wiersze. Jest tekst.
{/stosunek autorów wobec tradycji literackiej}
{poglądy autorów na język}Przestrzeń Wittgensteina ważniejsza od Przestrzeni Graffenberga. Nie będziemy się pastwić nad językiem. Będziemy się nim paść […].
{/poglądy autorów na język}
{poglądy autorów na język}Nie ma innych tekstów niż językowe, nie ma innego świata niż językowy. Rzeczywistość jest konstruktem intelektualnym, co nie znaczy że jej nie ma.
{/poglądy autorów na język}
[…]
{postulat wolnego dostępu do informacji}Informacja chce być wolna. Informacja chce się przytulać z innymi informacjami. Pragnie kontaktu i wymiany. Na słowa nie ma copyrightu. Używamy tych samych słów co wszyscy. Jesteśmy wtórni, jesteśmy po recyklingu, jesteśmy ponad.
{/postulat wolnego dostępu do informacji}
{stosunek autorów wobec tradycji literackiej}Ogłaszamy śmierć kartki papieru, ale nie boimy się grzebać w trupach. Wybieramy ekran, na którym słowa pojawiają się i gasną jakby ich nigdy nie było. Wybieramy zmianę, modyfikację i kolejne wersje systemu. Nic nie zostało powiedziane raz na zawsze. Należy skracać i dopisywać słowa Kochanowskim, Mickiewiczom, Miłoszom. Nie ma oryginału. Oryginały nie istnieją i nigdy nie istniały. Są tylko kopie. Każda inna. Wybieramy dialog zamiast dekalogu. Katalog zamiast nekrologu.
{/stosunek autorów wobec tradycji literackiej}
{poglądy autorów na język}Jedyne normy jakie znamy to językowe. Inni piszą inaczej. My piszemy tak. Każdy po swojemu. Żaden z naszych języków nie jest przekładalny. Osobność nie boli, osobowość niszczy.
{/poglądy autorów na język}
{poglądy autorów na język}Słowa są widoczne. Obraz może być naszym rymem tak samo jak brzmienie. Brzmienie jest brzemienne w sens. […]
{/poglądy autorów na język}
{stosunek autorów wobec tradycji literackiej}Teksty umierają tak samo jak ludzie. Rękopisy puściły się z dymem, ciągi zer i jedynek roztopią się w magnetycznym szumie. Wyprodukowaliśmy sobie taki świat, na jaki nas nie stać. Jesteśmy przerażeni i zachwyceni. Wrzeszczymy dopóki wrzemy. Wiemy za dużo. Z każdym dniem jest coraz gorzej.
{/stosunek autorów wobec tradycji literackiej}
{poglądy autorów na język}Nie chcemy obnażać języka totalitaryzmu, reklamy, ulicy. Chcemy obnażać język.[…]
{/poglądy autorów na język}
Źródło: https://pl.wikisource.org/wiki/Manifest_Neolingwistyczny
Porównaj fragment utworu Tytusa Czyżewskiego z 1921 roku z wierszem Romana Bromboszcza, autora związanego z poezją cybernetyczną. Czy na podstawie tych dwóch tekstów dostrzegasz podobieństwa między poezją futurystyczną a poezją cybernetyczną? Zapisz swoje wnioski.
transcendentalne panopticum[…]
elektryczny genjusz panoptyczny (tańczy)
: ja tańczę menueta wspomńeń
łez i kręconyh kręgosłupuw
elektryczny napoleon (nakręcony tańczy)
: genjalny jestem zagładca
grający na mandolińe wiekuw
mickiewicz panoptyczny : objąłem wszystek elektroglob
tańczą ze mną nakręcane gwiazdy
medjum zahypnotyzowane (śpiąc tańczy)
: widzę złotego węża
na dńe kieszeńi alcybjadesa
widzę instyktowe zwieżęta
pażące śę z błyskawicami elektronuw
(whodźi)[…]
Źródło: Tytus Czyżewski, transcendentalne panopticum, [w:] Nuż w bżuhu. Jednodńuwka futurystuw: wydanie nadzwyczajne, Krakuw–Warszawa 1921.
Lukizegary przeliczające in
ne z e g a r y precesja da
t t ego miejsca w inne e
migotanie cyfr % %%%
przeszedł na drugą stro
nę tarczy i uderzył w s
łup światła ~~~~~~~~~
w egzosferze burza neu
ronów nakładające się
na siebie siatki grafów
o które potyka się kal
eka &&&&&&&&&&&&
wyciek biomasy docie
ra pod buty oficera wy
wiadu który spogląda
na zrzuconą przez cyb
ernetyczne zwierzę sk
órę ******************
ciepłe błyszczące fałdy
z drgającym e wibrując
ym g i potężnym niski
m o gdzie się skryłeśŹródło: Roman Bromboszcz, Luki, [w:] Awangarda jest rewolucyjna albo nie ma jej wcale, red. A. Sosnowski, J. Orska, Poznań 2019, s. 568.
Zapoznaj się z fragmentem Manifestu Rozdzielczości Chleba (2011) i odpowiedz na pytanie: Czy cytowany postulat twórców manifestu się spełnił? Uzasadnij odpowiedź.
Manifest Rozdzielczości ChlebaPapier się kończy, nie warto nawijać kolejnej rolki! Zdigitalizujmy trzewia bibliotek i podpalmy je, by w cieple ogniska wysiadywać jaja nowych procedur i cyfrowych mutantów żywiących się kodem, a popioły rozsypmy po systemowych folderach lub wciągnijmy do nosa!
Źródło: Manifest Rozdzielczości Chleba, „Rozdzielczość Chleba: niepowszedni nośnik kultury”, nr 1/2011.