1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Sprawdź swoją wiedzę, poprawnie uzupełniając zdania.

RJissVQkAiIeA1
Ćwiczenie 2
Zaznacz odpowiedzi. Poezja tworzona z wykorzystaniem narzędzi i technologii cyfrowych nosi nazwę… Możliwe odpowiedzi: 1. poezji neofuturystycznej., 2. poezja cyfrowej., 3. poezji cybernetycznej., 4. poezji IT.
11
Ćwiczenie 3

Wymień główne cechy poezji awangardowej.

RR7qrkM7Il0CL
(Uzupełnij).
RNNv05ygCsoEJ1
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst właściwymi wyrażeniami W 2002 roku został ogłoszony manifest programowy neolingwizmu / }. Trzy lata później, w 2005 roku, projekt został oficjalnie rozwiązany. W tym samym roku powstała grupa {Andrzeja Sosnowskiego / Perfokarta, związana z nurtem poezji cybernetycznej / neolingwistycznej. W 2011 roku swój manifest ogłosiła grupa Rozdzielczość Chleba / Perfokarty, która funkcjonowała aż do 2018 roku.
RbVVySXQ6aq2K21
Ćwiczenie 5
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe. Andrzej Sosnowski jest przedstawicielem poetyckiego nurtu zwanego neolingwizmem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Neolingwizm jest dominującym trendem w najnowszej poezji polskiej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Joanna Mueller była sygnatariuszką Manifestu Neolingwistycznego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Poeci cybernetyczni czerpią z tradycji międzywojennego futuryzmu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rozdzielczość Chleba powstała ze sprzeciwu wobec przekonań i działalności Perfokarty. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba rozwiązał swoją działalność. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba jest księgarnią internetową. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przedrostek neo- w terminie neolingwizm oznacza nawiązywanie tego nurtu do tradycji lingwizmu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Rl8L8MAwoQXi22
Ćwiczenie 6
MANIFEST NEOLINGWISTYCZNY V. 1.1 >Mleko wykipiało, sztandar wyłopotał. Nie jesteśmy poetami. Zsyłamy do piekła wiersze różniące się od życia tylko biegunką enterów, wiersze pamiętniki i wiersze piosenki. Czas po raz kolejny uwolnić słowa. Zsyłamy do piekła wiersze. Jest tekst. >Przestrzeń Wittgensteina ważniejsza od Przestrzeni Graffenberga. Nie będziemy się pastwić nad językiem. Będziemy się nim paść […]. >Nie ma innych tekstów niż językowe, nie ma innego świata niż językowy. Rzeczywistość jest konstruktem intelektualnym, co nie znaczy że jej nie ma. […] >Informacja chce być wolna. Informacja chce się przytulać z innymi informacjami. Pragnie kontaktu i wymiany. Na słowa nie ma copyrightu. Używamy tych samych słów co wszyscy. Jesteśmy wtórni, jesteśmy po recyklingu, jesteśmy ponad. >Ogłaszamy śmierć kartki papieru, ale nie boimy się grzebać w trupach. Wybieramy ekran, na którym słowa pojawiają się i gasną jakby ich nigdy nie było. Wybieramy zmianę, modyfikację i kolejne wersje systemu. Nic nie zostało powiedziane raz na zawsze. Należy skracać i dopisywać słowa Kochanowskim, Mickiewiczom, Miłoszom. Nie ma oryginału. Oryginały nie istnieją i nigdy nie istniały. Są tylko kopie. Każda inna. Wybieramy dialog zamiast dekalogu. Katalog zamiast nekrologu. >Jedyne normy jakie znamy to językowe. Inni piszą inaczej. My piszemy tak. Każdy po swojemu. Żaden z naszych języków nie jest przekładalny. Osobność nie boli, osobowość niszczy. >Słowa są widoczne. Obraz może być naszym rymem tak samo jak brzmienie. Brzmienie jest brzemienne w sens. […] >Teksty umierają tak samo jak ludzie. Rękopisy puściły się z dymem, ciągi zer i jedynek roztopią się w magnetycznym szumie. Wyprodukowaliśmy sobie taki świat, na jaki nas nie stać. Jesteśmy przerażeni i zachwyceni. Wrzeszczymy dopóki wrzemy. Wiemy za dużo. Z każdym dniem jest coraz gorzej. >Nie chcemy obnażać języka totalitaryzmu, reklamy, ulicy. Chcemy obnażać język.[…] [Źródło: Internet] [Źródło: https://pl.wikisource.org/wiki/Manifest_Neolingwistyczny]
2
Ćwiczenie 6
Rdn6VcBcPQbY2
MANIFEST NEOLINGWISTYCZNY V. 1.1 1. Mleko wykipiało, sztandar wyłopotał. Nie jesteśmy poetami. Zsyłamy do piekła wiersze różniące się od życia tylko biegunką enterów, wiersze pamiętniki i wiersze piosenki. Czas po raz kolejny uwolnić słowa. Zsyłamy do piekła wiersze. Jest tekst. 2. Przestrzeń Wittgensteina ważniejsza od Przestrzeni Graffenberga. Nie będziemy się pastwić nad językiem. Będziemy się nim paść […]. Nie ma innych tekstów niż językowe, nie ma innego świata niż językowy. Rzeczywistość jest konstruktem intelektualnym, co nie znaczy że jej nie ma. […] 3. Informacja chce być wolna. Informacja chce się przytulać z innymi informacjami. Pragnie kontaktu i wymiany. Na słowa nie ma copyrightu. Używamy tych samych słów co wszyscy. Jesteśmy wtórni, jesteśmy po recyklingu, jesteśmy ponad. 4. Ogłaszamy śmierć kartki papieru, ale nie boimy się grzebać w trupach. Wybieramy ekran, na którym słowa pojawiają się i gasną jakby ich nigdy nie było. Wybieramy zmianę, modyfikację i kolejne wersje systemu. Nic nie zostało powiedziane raz na zawsze. Należy skracać i dopisywać słowa Kochanowskim, Mickiewiczom, Miłoszom. Nie ma oryginału. Oryginały nie istnieją i nigdy nie istniały. Są tylko kopie. Każda inna. Wybieramy dialog zamiast dekalogu. Katalog zamiast nekrologu. 5. Jedyne normy jakie znamy to językowe. Inni piszą inaczej. My piszemy tak. Każdy po swojemu. Żaden z naszych języków nie jest przekładalny. Osobność nie boli, osobowość niszczy. 6. Słowa są widoczne. Obraz może być naszym rymem tak samo jak brzmienie. Brzmienie jest brzemienne w sens. […] 7. Teksty umierają tak samo jak ludzie. Rękopisy puściły się z dymem, ciągi zer i jedynek roztopią się w magnetycznym szumie. Wyprodukowaliśmy sobie taki świat, na jaki nas nie stać. Jesteśmy przerażeni i zachwyceni. Wrzeszczymy dopóki wrzemy. Wiemy za dużo. Z każdym dniem jest coraz gorzej. 8. Nie chcemy obnażać języka totalitaryzmu, reklamy, ulicy. Chcemy obnażać język.[…] Źródło: https://pl.wikisource.org/wiki/Manifest_Neolingwistyczny. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Porównaj fragment utworu Tytusa Czyżewskiego z 1921 roku z wierszem Romana Bromboszcza, autora związanego z poezją cybernetyczną. Czy na podstawie tych dwóch tekstów dostrzegasz podobieństwa między poezją futurystyczną a poezją cybernetyczną? Zapisz swoje wnioski.

Tytus Czyżewski transcendentalne panopticum

[…]

elektryczny genjusz panoptyczny (tańczy)
:   ja tańczę menueta wspomńeń
łez i kręconyh kręgosłupuw
elektryczny napoleon (nakręcony tańczy)
:   genjalny jestem zagładca
grający na mandolińe wiekuw
mickiewicz panoptyczny :    objąłem wszystek elektroglob
tańczą ze mną nakręcane gwiazdy
medjum zahypnotyzowane (śpiąc tańczy)
:    widzę złotego węża
na dńe kieszeńi alcybjadesa
widzę instyktowe zwieżęta
pażące śę z błyskawicami elektronuw
 (whodźi)

[…]

6 Źródło: Tytus Czyżewski, transcendentalne panopticum, [w:] Nuż w bżuhu. Jednodńuwka futurystuw: wydanie nadzwyczajne, Krakuw–Warszawa 1921.
Roman Bromboszcz Luki

zegary przeliczające in
ne z e g a r y precesja da
t t ego miejsca w inne e
migotanie cyfr % %%%
przeszedł na drugą stro
nę tarczy i uderzył w s
łup światła ~~~~~~~~~
w egzosferze burza neu
ronów nakładające się
na siebie siatki grafów
o które potyka się kal
eka &&&&&&&&&&&&
wyciek biomasy docie
ra pod buty oficera wy
wiadu który spogląda
na zrzuconą przez cyb
ernetyczne zwierzę sk
órę ******************
ciepłe błyszczące fałdy 
z drgającym e wibrując
ym g i potężnym niski
m o gdzie się skryłeś

7 Źródło: Roman Bromboszcz, Luki, [w:] Awangarda jest rewolucyjna albo nie ma jej wcale, red. A. Sosnowski, J. Orska, Poznań 2019, s. 568.
RBTY8Gg0vLTcN
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem Manifestu Rozdzielczości Chleba (2011) i odpowiedz na pytanie: Czy cytowany postulat twórców manifestu się spełnił? Uzasadnij odpowiedź.

Manifest Rozdzielczości Chleba

Papier się kończy, nie warto nawijać kolejnej rolki! Zdigitalizujmy trzewia bibliotek i podpalmy je, by w cieple ogniska wysiadywać jaja nowych procedur i cyfrowych mutantów żywiących się kodem, a popioły rozsypmy po systemowych folderach lub wciągnijmy do nosa!

8 Źródło: Manifest Rozdzielczości Chleba, „Rozdzielczość Chleba: niepowszedni nośnik kultury”, nr 1/2011.
RKEoXZf5q0Uz6
(Uzupełnij).