Sprawdź się
Uczeń przygotował dwa roztwory – roztwór nasycony i roztwór nienasycony azotanu() sodu w wodzie o temperaturze . Zaproponuj, w jaki sposób można rozróżnić te dwa roztwory. Do dyspozycji masz wodę oraz stały azotan() sodu.
Ile potrzebujesz gramów wody, a ile gramów glukozy, aby otrzymać roztworu glukozy o stężeniu ? Czy roztwór glukozy o takim stężeniu jest roztworem nasyconym? Rozpuszczalność glukozy wynosi na wody (w temperaturze ).
Korzystając z wykresu rozpuszczalności, sprawdź, czy roztwór o temperaturze , otrzymany przez rozpuszczenie w wody, jest nasycony.
Jeżeli nie, zaproponuj, co należy zrobić, aby otrzymać roztwór nasycony.
a) Oblicz, ile gramów heksahydratu azotanu() żelaza() należy rozpuścić w wody, aby otrzymać nasycony roztwór hydratu?
Rozpuszczalność azotanu() żelaza() – woda () w temperaturze wynosi .
b) Oblicz stężenie procentowe (soli nieuwodnionej) w tym roztworze. Wynik podaj z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
Masz do dyspozycji po określonych soli.
a) Przeanalizuj dane z tabeli i odpowiedz na pytanie: dla ilu z nich masz możliwość przygotowania roztworów nasyconych w temperaturze w wody? Odpowiedź uzasadnij.
b) Oblicz, jakie jest stężenie procentowe tych roztworów (wynik podaj z dokładnością ).
Wzór | |
---|---|
Indeks górny Źródło: Sawicka J., Janich‑Kilian A., Cejnert‑Mania W., Urbańczyk G. Tablice chemiczne, Gdańsk 2002, s.222. Indeks górny koniecŹródło: Sawicka J., Janich‑Kilian A., Cejnert‑Mania W., Urbańczyk G. Tablice chemiczne, Gdańsk 2002, s.222.