Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RJ9kO27N5ILHz
Połącz pojęcia z odpowiednimi definicjami. Roztwór nienasycony Możliwe odpowiedzi: 1. roztwór o maksymalnym stężeniu w danej temperaturze, pozostający w równowadze z osadem., 2. maksymalna ilość substancji, jaką można rozpuścić w 100 g wody w określonej temperaturze., 3. liczba moli substancji rozpuszczona w 1 dm3 roztworu., 4. roztwór, w którym w określonej temperaturze można rozpuścić jeszcze dodatkową ilość danej substancji. Roztwór nasycony Możliwe odpowiedzi: 1. roztwór o maksymalnym stężeniu w danej temperaturze, pozostający w równowadze z osadem., 2. maksymalna ilość substancji, jaką można rozpuścić w 100 g wody w określonej temperaturze., 3. liczba moli substancji rozpuszczona w 1 dm3 roztworu., 4. roztwór, w którym w określonej temperaturze można rozpuścić jeszcze dodatkową ilość danej substancji. Stężenie molowe Możliwe odpowiedzi: 1. roztwór o maksymalnym stężeniu w danej temperaturze, pozostający w równowadze z osadem., 2. maksymalna ilość substancji, jaką można rozpuścić w 100 g wody w określonej temperaturze., 3. liczba moli substancji rozpuszczona w 1 dm3 roztworu., 4. roztwór, w którym w określonej temperaturze można rozpuścić jeszcze dodatkową ilość danej substancji. Rozpuszczalność Możliwe odpowiedzi: 1. roztwór o maksymalnym stężeniu w danej temperaturze, pozostający w równowadze z osadem., 2. maksymalna ilość substancji, jaką można rozpuścić w 100 g wody w określonej temperaturze., 3. liczba moli substancji rozpuszczona w 1 dm3 roztworu., 4. roztwór, w którym w określonej temperaturze można rozpuścić jeszcze dodatkową ilość danej substancji.
R1DWsqagKNwVb1
Ćwiczenie 2
Wskaż te pary, w których zestawiono zjawiska i pojęcia przeciwne (antonimy). Możliwe odpowiedzi: 1. rozpuszczalny w wodzie / nierozpuszczalny w wodzie, 2. rozpuszczanie/ wytrącanie, 3. roztwór rozcieńczony/ roztwór stężony, 4. roztwór nasycony/ roztwór nienasycony, 5. rozpuszczalnik/ woda, 6. rozpuszczanie/ rozcieńczanie, 7. roztwór/ mieszanina
R1T57GTfhdgNv1
Ćwiczenie 3
Przygotowano roztwór nienasycony pewnej soli w temperaturze 40°C. Jakie wartości ulegną zmianie w miarę obniżania temperatury? Wskaż poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. rozpuszczalność, 2. stężenie procentowe, 3. objętość, 4. masa roztworu
21
Ćwiczenie 4

Uczeń przygotował dwa roztwory – roztwór nasycony i roztwór nienasycony azotanu(V) sodu w wodzie o temperaturze 25°C. Zaproponuj, w jaki sposób można rozróżnić te dwa roztwory. Do dyspozycji masz wodę oraz stały azotan(V) sodu.

R1FovBUpm3CHs
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Ile potrzebujesz gramów wody, a ile gramów glukozy, aby otrzymać 200 g roztworu glukozy o stężeniu 20%? Czy roztwór glukozy o takim stężeniu jest roztworem nasyconym? Rozpuszczalność glukozy wynosi 120 g na 100 g wody (w temperaturze 25°C).

RD8MkSr6iVu1g
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1MDaIZlqQWeK
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Korzystając z wykresu rozpuszczalności, sprawdź, czy roztwór o temperaturze 40°C, otrzymany przez rozpuszczenie 26 g KNO3150 g wody, jest nasycony.
Jeżeli nie, zaproponuj, co należy zrobić, aby otrzymać roztwór nasycony.

R1L8D8Z6GGwjt
Źródło: GroMar Sp. z o.o. opracowano na podstawie: Litwin M., Styka-Wlazło Sz., Szymońska J., To jest chemia 1, Warszawa 2013, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1CdWOyg90Xti
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1IIsQJDC2usV
Ćwiczenie 6
Aby roztwór KNO3 był nasycony, w 100 gramach wody powinno się rozpuścić 66 gramów soli. Oblicz więc i zaznacz prawidłową odpowiedź, jaką masę soli należałoby rozpuścić w 150 gramach wody, aby otrzymać roztwór nasycony. Możliwe odpowiedzi: 1. Aby uzyskać roztwór nasycony, należy rozpuścić w roztworze jeszcze azotanu(V) potasu.
31
Ćwiczenie 7

a) Oblicz, ile gramów heksahydratu azotanu(V) żelaza(II) należy rozpuścić w 200 g wody, aby otrzymać nasycony roztwór hydratu?

Rozpuszczalność azotanu(V) żelaza(II) – woda (1/6) w temperaturze 25°C wynosi 83,5 g.

b) Oblicz stężenie procentowe FeNO32 (soli nieuwodnionej) w tym roztworze. Wynik podaj z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

MFeNO32· 6 H2O=287,95 gmol

MFeNO32=179,86 gmol

R1D8C46t3ymAO
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RbloyDG1AKFQ3
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Masz do dyspozycji po 20 g określonych soli.

a) Przeanalizuj dane z tabeli i odpowiedz na pytanie: dla ilu z nich masz możliwość przygotowania roztworów nasyconych w temperaturze 25°C50 cm3 wody? Odpowiedź uzasadnij.

b) Oblicz, jakie jest stężenie procentowe tych roztworów (wynik podaj z dokładnością 0,1%).

Tabela 1. Rozpuszczalność wybranych soli w temperaturze 25°C

Wzór

g100 g H2O

AgNO3

234,45

CuSO4

21,95

NaNO3

91,20

NaCl

35,96

NiCl2

67,50

PbCl2

1,08

ZnCl2

407,60

Indeks górny Źródło: Sawicka J., Janich‑Kilian A., Cejnert‑Mania W., Urbańczyk G. Tablice chemiczne, Gdańsk 2002, s.222. Indeks górny koniec

R14vekDTTKj4Y
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RdrIzDtPloSon
(Uzupełnij).