Sprawdź się
Zapoznaj się z wykresem i wykonaj ćwiczenie.
Przeanalizuj przytoczone dane statystyczne i rozstrzygnij, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Zdecydowana większość respondentów popiera polską przynależność do Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego. | □ | □ |
W latach objętych badaniem poparcie dla członkostwa Polski w NATO systematycznie rosło. | □ | □ |
W latach objętych badaniem ponad dwukrotnie spadł odsetek przeciwników polskiego członkostwa w Sojuszu Północnoatlantyckim. | □ | □ |
Zapoznaj się z tabelą i wykonaj ćwiczenie.
Czy osobiście popiera Pan(i) przynależność Polski do NATO, czy też jest Pan(i) temu przeciwny(a)? | Jak określił(a)by Pan(i) swoje zainteresowanie polityką: | |||
bardzo duże lub duże – uważnie śledzi Pan(i) to, co się dzieje w polityce | średnie – śledzi Pan(i) jedynie główne wydarzenia | nikłe, niewielkie – często umykają Pana(i) uwadze nawet ważne wydarzenia | żadne – praktycznie Pana(i) to nie interesuje | |
procentowanie w kolumnach | ||||
Zdecydowanie popieram | 78 | 55 | 41 | 30 |
Raczej popieram | 19 | 33 | 34 | 31 |
Jest mi to obojętne | 2 | 6 | 16 | 19 |
Jestem (raczej lub zdecydowanie) przeciwny(a) | 1 | 1 | 4 | 6 |
Trudno powiedzieć | 1 | 4 | 6 | 14 |
Indeks górny Źródło: Postrzeganie bezpieczeństwa państwa i stosunek do NATO, „Komunikat z badań”, nr 28/2020, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 18.11.2020 r.]. Indeks górny koniec Źródło: Postrzeganie bezpieczeństwa państwa i stosunek do NATO, „Komunikat z badań”, nr 28/2020, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 18.11.2020 r.].
Zapoznaj się z tabelą i wykonaj ćwiczenie.
Bezpieczeństwo Polski oparte jest na przynależności do Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO). Czy, Pana(i) zdaniem, w tej chwili Polska może być pewna zaangażowania sojuszników w ewentualną obronę naszych granic czy też nie? | Czy Pan(i) osobiście popiera przynależność Polski do NATO, czy też jest temu przeciwny(a)? | ||||
Zdecydowanie popieram | Raczej popieram | Jest mi to obojętne | Jestem przeciwny(a)* | Trudno powiedzieć | |
procentowanie w kolumnach | |||||
Zdecydowanie może być pewna | 24 | 3 | 1 | 9 | 0 |
Raczej może być pewna | 55 | 67 | 33 | 20 | 34 |
Raczej nie może być pewna | 17 | 20 | 32 | 53 | 7 |
Zdecydowanie nie może być pewna | 2 | 2 | 14 | 13 | 1 |
Trudno powiedzieć | 3 | 8 | 21 | 5 | 58 |
* Połączono odpowiedzi „Jestem raczej przeciwny(a)” i „Jestem zdecydowanie przeciwny(a)”.
Indeks górny Źródło: Postrzeganie bezpieczeństwa państwa i stosunek do NATO, „Komunikat z badań”, nr 28/2020, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 18.11.2020 r.]. Indeks górny koniecŹródło: Postrzeganie bezpieczeństwa państwa i stosunek do NATO, „Komunikat z badań”, nr 28/2020, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 18.11.2020 r.].
Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj ćwiczenie.
Tekst A
Czy USA stoczyłyby wojnę nuklearną, aby ratować państwa bałtyckie?Z kilku raportów ponadpartyjnego ośrodka RAND Corporation wynika, że możliwość eskalacji nuklearnej w konflikcie pomiędzy państwami NATO a Rosją w regionie Morza Bałtyckiego jest większa niż można się spodziewać. Jaki jest najlepszy sposób na uniknięcie takiego scenariusza? Inwestowanie w konwencjonalne możliwości obronne Sojuszu.
Tekst B
RAND Corporation: Jeśli Rosja zaatakuje kraje bałtyckie, to będzie miała przewagę nad NATOPo aneksji Krymu i rozpoczęciu konfliktu na wschodzie Ukrainy Rosja nadal stanowi zagrożenie dla krajów bałtyckich. Dlatego w lipcu 2016 r. na szczycie NATO w Warszawie podjęto decyzję o wzmocnieniu wschodniej flanki NATO. Postanowiono, że na terenie Polski i trzech państw bałtyckich rozmieszczone zostaną cztery grupy batalionowe. Ich dowództwo będzie miało charakter dywizji, co oznacza, że każda z czterech grup batalionowych w razie potrzeby jest z góry przygotowana na przyjęcie większej liczby żołnierzy.
Materiał źródłowy do ćwiczeń 6–8.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Zdolni do samodzielnej obronyNadzieja, że jeśli my będziemy postępować szlachetnie, inni będą postępować tak samo, jest złudna. Polsce potrzebny jest realizm strategiczny w dziedzinie bezpieczeństwa, a to oznacza przede wszystkim kierowanie się własnymi interesami – zauważa były zastępca szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego [generał Leon Komornicki – dop. red.].
Strategiczne środowisko bezpieczeństwa międzynarodowego podlega dynamicznym zmianom. Słabną fundamenty gospodarcze bezpieczeństwa. Znaczenia nabierają zaś nowe wyzwania i zagrożenia – imperializm Rosji, globalny terroryzm, masowa migracja ludzi z Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu do Europy, zagrożenia cybernetyczne, wojny hybrydowe i asymetryzacja bezpieczeństwa nuklearnego.
Ponieważ ryzyka się nasilają, pojawia się naturalny odruch zamykania się przez poszczególne państwa NATO w skorupie własnych obaw. Widoczna jest tendencja do chowania „głowy w piasek”. Jednym z głównych problemów staje się zmniejszający się poziom zaufania między państwami i pojawiać się może zjawisko renacjonalizacji polityki bezpieczeństwa poszczególnych krajów. W tej sytuacji, aby skutecznie zapewnić sobie bezpieczeństwo, Polska musi oprzeć je na swojej wiarygodnej sile obronnej oraz na wspólnych interesach w ramach bezpieczeństwa sojuszniczego, wspólnotowego i partnerskiego. (…)
Naszą strategię opracowano na podstawie koncepcji strategicznej NATO. Taka kolejność okazała się z gruntu błędna. Sojusze postrzegano wedle wzorców Układu Warszawskiego, czyli uznano, że strategia sojusznicza jest nadrzędna w stosunku do strategii narodowej. Tak było w Układzie Warszawskim, ale w NATO nadrzędne są strategie narodowe: jasno zdefiniowane interesy i cele oraz środki, jakie państwo przeznacza na ich osiągnięcie. Dopiero później ze zderzenia narodowych strategii wyłonić się powinna – w drodze negocjacji i przyjmowania w drodze consensusu – wspólna strategia sojusznicza.
Wnioski, z analizy charakteru współczesnego środowiska bezpieczeństwa i determinowanego przez niego charakteru nowego NATO, wskazują, że w polskiej strategii priorytetem muszą być narodowe zdolności do skutecznego, i w razie potrzeby, samodzielnego reagowania na mogące wystąpić nagle zagrożenia selektywne, stwarzające problemy decyzyjne dla Sojuszu, oraz podjęcia skutecznej obrony własnego terytorium w początkowej fazie wojny na dużą skalę w wypadku jej rozpoczęcia z zaskoczenia, do czasu przystąpienia do działań wojsk sojuszu. Zdolności sił zbrojnych RP – przeciwzaskoczeniowe, winne być naszą specjalnością w ramach NATO, jako państwa granicznego. Osiągnięcie tych zdolności powinno było być priorytetem transformacyjnym sił zbrojnych RP. (…)
Takie podejście nie oznacza marginalizowania znaczenia NATO, w tym jego siły i spójności. Oznacza tylko, że najważniejszym gwarantem bezpieczeństwa jest własny potencjał, mądrze dostosowany do potrzeb i możliwości.