Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R14FPIAXgRmFO1
Ćwiczenie 1
Utopia to utwór, który opowiada o... Możliwe odpowiedzi: 1. bogach i boginiach., 2. światach z innych planet., 3. historii wybranych krajów., 4. społeczeństwie przyszłości.
RuUAnEGlDnQ6P1
Ćwiczenie 2
Platon zawarł swoją koncepcję państwa... Możliwe odpowiedzi: 1. w dialogach PaństwoPrawa., 2. w dialogu Uczta., 3. w traktacie Polityka., 4. w listach do Sokratesa.
R1HYocfGn0nmv1
Ćwiczenie 3
Według Platona dusza człowieka... Możliwe odpowiedzi: 1. składa się z trzech części., 2. jest niezróżnicowana., 3. składa się z dwóch części., 4. nie istnieje.
R1GmOsoBiME0n1
Ćwiczenie 4
Państwo doskonałe powinno być zbudowane na podobieństwo... Możliwe odpowiedzi: 1. Olimpu., 2. ogrodu., 3. duszy., 4. ciała.
RSrX6zsW1W6DM1
Ćwiczenie 5
Wojowniczej części duszy właściwa powinna być cnota... Możliwe odpowiedzi: 1. umiaru., 2. wstrzemięźliwości., 3. męstwa., 4. twórczości.
R1EuKr4xscP6A1
Ćwiczenie 6
W timokracji władza należy do ludzi... Możliwe odpowiedzi: 1. mądrych., 2. pełnych umiaru., 3. dążących do zaszczytów., 4. dążących do wspólnoty.
R1pHNsdtZ7n371
Ćwiczenie 7
Państwo doskonałe... Możliwe odpowiedzi: 1. jest tworem celowym., 2. ma cel, którym jest zamożność społeczeństwa., 3. ma cel, którym jest prowadzenie wojen., 4. nie ma celu.
Rb3JmaPe98Y5q1
Ćwiczenie 8
Do platońskich czterech cnót nie należy... Możliwe odpowiedzi: 1. umiarkowanie., 2. przyjaźń., 3. męstwo., 4. mądrość.
21
Ćwiczenie 9
R1IaFpS2f7JH4
Czy zdania w tabeli prawdziwie czy fałszywie referują platońską koncepcję państwa? Mądrość powinna kierować całością duszy. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Koncepcja czterech cnót mówi o męstwie, mądrości, przyjaźni i miłości. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Oligarchia to ustrój, w którym rządzą najbogatsi. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. W państwie idealnym rządy powinni sprawować mędrcy. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Timokracja to ustrój, w którym rządzą kapłani. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz.
RcvPqwPwWgrXc2
Ćwiczenie 10
Uzupełnij zdania wybierając odpowiednie słowo z zestawu. W platońskiej koncepcji dobro będące celem państwa rozumiane jest jako 1. autorytaryzm, 2. wstrzemięźliwa, 3. transcendentne, 4. demokracja, 5. immanentne, 6. sprawiedliwa, 7. sprawiedliwa, 8. samowystarczalny, 9. autorytaryzm, 10. mężna, 11. samowystarczalny, 12. transcendentne.
Człowiek musi żyć w społeczności, ponieważ nie jest 1. autorytaryzm, 2. wstrzemięźliwa, 3. transcendentne, 4. demokracja, 5. immanentne, 6. sprawiedliwa, 7. sprawiedliwa, 8. samowystarczalny, 9. autorytaryzm, 10. mężna, 11. samowystarczalny, 12. transcendentne.
Aby człowiek dążył ku dobru, całość jego duszy powinna być 1. autorytaryzm, 2. wstrzemięźliwa, 3. transcendentne, 4. demokracja, 5. immanentne, 6. sprawiedliwa, 7. sprawiedliwa, 8. samowystarczalny, 9. autorytaryzm, 10. mężna, 11. samowystarczalny, 12. transcendentne.
Karl Popper zarzucił platońskiej koncepcji państwa 1. autorytaryzm, 2. wstrzemięźliwa, 3. transcendentne, 4. demokracja, 5. immanentne, 6. sprawiedliwa, 7. sprawiedliwa, 8. samowystarczalny, 9. autorytaryzm, 10. mężna, 11. samowystarczalny, 12. transcendentne.
21
Ćwiczenie 11
R7VeHTE45RfTx
Które z poniższych sądów wynikają z platońskiej koncepcji państwa? Możliwe odpowiedzi: 1. Najlepsze rządy to rządy tych, którzy dobrze znają się na prowadzeniu wojen., 2. Najlepsze rządy to rządy zmierzające do zamożności wszystkich obywateli., 3. Najlepszy władca to ten, który potrafi przekonać do siebie większość mieszkańców państwa., 4. Najlepszy władca to ten, który potrafi podzielić mieszkańców państwa według tego, co dominuje w ich duszach.
31
Ćwiczenie 12

Wyobraź sobie, że zostajesz strażnikiem w doskonałym sprawiedliwym państwie Platona. Odpowiedz na następujące pytania:

RIL4MB7gYmhLb
1. Jaka cecha dominuje w twojej duszy? (Uzupełnij). 2. Jaka cnota powinna być właściwa twojej duszy? (Uzupełnij). 3. Czy powinno ci się powierzyć sprawowanie władzy w tym państwie? Dlaczego tak, dlaczego nie? (Uzupełnij). 4. A gdyby jednak przyszło ci władzę w państwie sprawować, to jak nazywałoby się to państwo? (Uzupełnij). 5. Czy możesz osiągnąć – jako strażnik – szczęście? Dlaczego tak, dlaczego nie? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 13

Na podstawie własnego doświadczenia:

R1F4FSxZqbaXJ
Zanotuj trzy, cztery cele, które twoim zdaniem przyświecają współcześnie politykom. (Uzupełnij) Zanotuj trzy, cztery cechy charakterystyczne, twoim zdaniem, dla współczesnych polityków. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 14

Na podstawie tekstu skonfrontuj swoje rozumienie polityka z Platońskim i odpowiedz w krótkim tekście na pytanie: czy obecność Platońskiego obrazu polityka ma sens w dzisiejszym świecie? Odpowiedź uzasadnij.

Platon Państwo ks. IX

– Nieprawdaż, człowiek, który ma rozum, będzie całe życie wszystkie swoje siły w tym kierunku skupiał; naprzód będzie te nauki szanował, które potrafią tak na jego duszę wpłynąć, a innych nie będzie cenił.
– Jasna rzecz - powiada.
– A potem - dodałem - jeżeli chodzi o stan i odżywianie ciała, to on nie będzie przez całe życie miał tej postawy, żeby folgować przyjemnościom zwierzęcym i bezrozumnym, on nawet w swojej trosce o własne zdrowie tylko o tyle będzie dbał o to, żeby się stać silnym, zdrowym albo pięknym, o ile miałby się przez to stać bardziej opanowanym wewnętrznie; zawsze będzie widać, że on harmonię swego ciała stosuje jako środek do osiągnięcia zgodnej z nią harmonii duchowej.
– Ze wszech miar tak będzie, jeżeliby to miał być człowiek naprawdę muzykalny.
– Nieprawdaż - dodałem - to samo, jeżeli chodzi o gromadzenie majątku, aby i to było odpowiednie i harmonizowało z resztą. I nie będzie nagromadzał pieniędzy bez końca, całymi górami, ulegając sugestii tłumu, który pieniądze za błogosławieństwo boże uważa, choć z nimi się wiąże niezmiernie wiele zła.
– Nie sądzę - powiada.
– Będzie miał na oku - dodałem - swój własny ustrój wewnętrzny i będzie się pilnował, żeby mu się tam coś we wnętrzu duszy nie przesunęło przez nadmiar majątku albo przez niedostatek, więc jak tylko potrafi, w tym duchu będzie sterował dochodami i wydatkami. – Całkowicie tak - powiada.
– A jeśli o zaszczyty chodzi, na to samo będzie patrzał, jedne przyjmie i będzie ich kosztował chętnie, jeżeli będzie uważał, że one go lepszym zrobią, a o których by przypuszczał, że popsują jego strukturę obecną, tych będzie unikał w życiu prywatnym i publicznym. – Więc jeżeli mu będzie na tym zależało, to do polityki nie zechce się garnąć - powiada.
– Na psa - odpowiedziałem - w swoim państwie nawet i bardzo, ale może niekoniecznie w ojczyźnie, chyba że i to zdarzy jakiś los od boga zesłany.
– Ja rozumiem - powiada. - Ty masz na myśli to państwo, o którymeśmy mówili zakładając je. Ono leży w kraju myśli, bo na ziemi, przypuszczam, że nigdzie go nie ma.
– A może w niebie - dodałem - leży jego pierwowzór u stóp bogów; dla tego, który chce patrzeć, a patrząc urządzać samego siebie. A to nie stanowi żadnej różnicy, czy ono gdzieś już jest, czy dopiero będzie. Dość, że tylko w tym jednym państwie on by odgrywał rolę polityczną, a w każdym innym - nie!
– Oczywiście – powiada.

cw8 Źródło: Platon, Państwo ks. IX, tłum. W. Witwicki, s. 591–592.
R1KfSWmN2R5bq
(Uzupełnij).