Sprawdź się
Utopia to utwór, który opowiada o...
- bogach i boginiach.
- światach z innych planet.
- historii wybranych krajów.
- społeczeństwie przyszłości.
Platon zawarł swoją koncepcję państwa...
- w dialogach Państwo i Prawa.
- w dialogu Uczta.
- w traktacie Polityka.
- w listach do Sokratesa.
Według Platona dusza człowieka...
- składa się z trzech części.
- jest niezróżnicowana.
- składa się z dwóch części.
- nie istnieje.
Państwo doskonałe powinno być zbudowane na podobieństwo...
- Olimpu.
- ogrodu.
- duszy.
- ciała.
Wojowniczej części duszy właściwa powinna być cnota...
- umiaru.
- wstrzemięźliwości.
- męstwa.
- twórczości.
W timokracji władza należy do ludzi...
- mądrych.
- pełnych umiaru.
- dążących do zaszczytów.
- dążących do wspólnoty.
Państwo doskonałe...
- jest tworem celowym.
- ma cel, którym jest zamożność społeczeństwa.
- ma cel, którym jest prowadzenie wojen.
- nie ma celu.
Do platońskich czterech cnót nie należy...
- umiarkowanie.
- przyjaźń.
- męstwo.
- mądrość.
Czy zdania w tabeli prawdziwie czy fałszywie referują platońską koncepcję państwa?
| prawda | fałsz | |
| Mądrość powinna kierować całością duszy. | □ | □ |
| Koncepcja czterech cnót mówi o męstwie, mądrości, przyjaźni i miłości. | □ | □ |
| Oligarchia to ustrój, w którym rządzą najbogatsi. | □ | □ |
| W państwie idealnym rządy powinni sprawować mędrcy. | □ | □ |
| Timokracja to ustrój, w którym rządzą kapłani. | □ | □ |
Człowiek musi żyć w społeczności, ponieważ nie jest 1. autorytaryzm, 2. wstrzemięźliwa, 3. transcendentne, 4. demokracja, 5. immanentne, 6. sprawiedliwa, 7. sprawiedliwa, 8. samowystarczalny, 9. autorytaryzm, 10. mężna, 11. samowystarczalny, 12. transcendentne.
Aby człowiek dążył ku dobru, całość jego duszy powinna być 1. autorytaryzm, 2. wstrzemięźliwa, 3. transcendentne, 4. demokracja, 5. immanentne, 6. sprawiedliwa, 7. sprawiedliwa, 8. samowystarczalny, 9. autorytaryzm, 10. mężna, 11. samowystarczalny, 12. transcendentne.
Karl Popper zarzucił platońskiej koncepcji państwa 1. autorytaryzm, 2. wstrzemięźliwa, 3. transcendentne, 4. demokracja, 5. immanentne, 6. sprawiedliwa, 7. sprawiedliwa, 8. samowystarczalny, 9. autorytaryzm, 10. mężna, 11. samowystarczalny, 12. transcendentne.
Uzupełnij zdania wybierając odpowiednie słowo z zestawu.
sprawiedliwa, wstrzemięźliwa, autorytaryzm, autorytaryzm, transcendentne, samowystarczalny, transcendentne, samowystarczalny, immanentne, demokracja, sprawiedliwa, mężna
W platońskiej koncepcji dobro będące celem państwa rozumiane jest jako .................................
Człowiek musi żyć w społeczności, ponieważ nie jest .................................
Aby człowiek dążył ku dobru, całość jego duszy powinna być .................................
Karl Popper zarzucił platońskiej koncepcji państwa .................................
Które z poniższych sądów wynikają z platońskiej koncepcji państwa?
- Najlepsze rządy to rządy tych, którzy dobrze znają się na prowadzeniu wojen.
- Najlepsze rządy to rządy zmierzające do zamożności wszystkich obywateli.
- Najlepszy władca to ten, który potrafi przekonać do siebie większość mieszkańców państwa.
- Najlepszy władca to ten, który potrafi podzielić mieszkańców państwa według tego, co dominuje w ich duszach.
Wyobraź sobie, że zostajesz strażnikiem w doskonałym sprawiedliwym państwie Platona. Odpowiedz na następujące pytania:
Na podstawie własnego doświadczenia:
Na podstawie tekstu skonfrontuj swoje rozumienie polityka z Platońskim i odpowiedz w krótkim tekście na pytanie: czy obecność Platońskiego obrazu polityka ma sens w dzisiejszym świecie? Odpowiedź uzasadnij.
Państwo ks. IX– Nieprawdaż, człowiek, który ma rozum, będzie całe życie wszystkie swoje siły w tym kierunku skupiał; naprzód będzie te nauki szanował, które potrafią tak na jego duszę wpłynąć, a innych nie będzie cenił.
– Jasna rzecz - powiada.
– A potem - dodałem - jeżeli chodzi o stan i odżywianie ciała, to on nie będzie przez całe życie miał tej postawy, żeby folgować przyjemnościom zwierzęcym i bezrozumnym, on nawet w swojej trosce o własne zdrowie tylko o tyle będzie dbał o to, żeby się stać silnym, zdrowym albo pięknym, o ile miałby się przez to stać bardziej opanowanym wewnętrznie; zawsze będzie widać, że on harmonię swego ciała stosuje jako środek do osiągnięcia zgodnej z nią harmonii duchowej.
– Ze wszech miar tak będzie, jeżeliby to miał być człowiek naprawdę muzykalny.
– Nieprawdaż - dodałem - to samo, jeżeli chodzi o gromadzenie majątku, aby i to było odpowiednie i harmonizowało z resztą. I nie będzie nagromadzał pieniędzy bez końca, całymi górami, ulegając sugestii tłumu, który pieniądze za błogosławieństwo boże uważa, choć z nimi się wiąże niezmiernie wiele zła.
– Nie sądzę - powiada.
– Będzie miał na oku - dodałem - swój własny ustrój wewnętrzny i będzie się pilnował, żeby mu się tam coś we wnętrzu duszy nie przesunęło przez nadmiar majątku albo przez niedostatek, więc jak tylko potrafi, w tym duchu będzie sterował dochodami i wydatkami. – Całkowicie tak - powiada.
– A jeśli o zaszczyty chodzi, na to samo będzie patrzał, jedne przyjmie i będzie ich kosztował chętnie, jeżeli będzie uważał, że one go lepszym zrobią, a o których by przypuszczał, że popsują jego strukturę obecną, tych będzie unikał w życiu prywatnym i publicznym. – Więc jeżeli mu będzie na tym zależało, to do polityki nie zechce się garnąć - powiada.
– Na psa - odpowiedziałem - w swoim państwie nawet i bardzo, ale może niekoniecznie w ojczyźnie, chyba że i to zdarzy jakiś los od boga zesłany.
– Ja rozumiem - powiada. - Ty masz na myśli to państwo, o którymeśmy mówili zakładając je. Ono leży w kraju myśli, bo na ziemi, przypuszczam, że nigdzie go nie ma.
– A może w niebie - dodałem - leży jego pierwowzór u stóp bogów; dla tego, który chce patrzeć, a patrząc urządzać samego siebie. A to nie stanowi żadnej różnicy, czy ono gdzieś już jest, czy dopiero będzie. Dość, że tylko w tym jednym państwie on by odgrywał rolę polityczną, a w każdym innym - nie!
– Oczywiście – powiada.Źródło: Platon, Państwo ks. IX, tłum. W. Witwicki, s. 591–592.