1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Które z poniższych równań reakcji chemicznych wyjaśnia odczyn roztworu wodnego odczynu metanoaminy? Zaznacz poprawną odpowiedź.

  1. H3NH2+H2OH3C NH2-+H3O+

  2. H3C NH2+H3O+H3C NH3+

  3. H3C NH2+H2OH3CNH3++OH-

  4. CH32NH+H2OCH32NH2++OH-

R1DQ3ICHiBIET
Możliwe odpowiedzi: 1. Równanie nr 1., 2. Równanie nr 2., 3. Równanie nr 3., 4. Równanie nr 4.
RMUSDvuyBUpNR1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj nazwy systematyczne amin do ich rzędowości. I-rzędowe Możliwe odpowiedzi: 1. element 1 grupy 2, 2. element 2 grupy 1, 3. element 3 grupy 2, 4. element 2 grupy 2, 5. element 4 grupy 1, 6. element 1 grupy 1, 7. element 2 grupy 2, 8. element 1 grupy 2, 9. element 3 grupy 2, 10. element 3 grupy 1 II-rzędowe Możliwe odpowiedzi: 1. element 1 grupy 2, 2. element 2 grupy 1, 3. element 3 grupy 2, 4. element 2 grupy 2, 5. element 4 grupy 1, 6. element 1 grupy 1, 7. element 2 grupy 2, 8. element 1 grupy 2, 9. element 3 grupy 2, 10. element 3 grupy 1 III-rzędowe Możliwe odpowiedzi: 1. element 1 grupy 2, 2. element 2 grupy 1, 3. element 3 grupy 2, 4. element 2 grupy 2, 5. element 4 grupy 1, 6. element 1 grupy 1, 7. element 2 grupy 2, 8. element 1 grupy 2, 9. element 3 grupy 2, 10. element 3 grupy 1
11
Ćwiczenie 3

W czterech probówkach znajduje się po 2 cm3 roztworu wodnego N-metylometanoaminy o stężeniu 0,1 moldm3. Do pierwszej probówki dodano 2 cm3 kwasu chlorowodorowego o stężeniu 0,1 moldm3, do drugiej 2 cm3 wodnego roztworu wodorotlenku potasu o stężeniu 0,1 moldm3, do trzeciej 2 cm3 wody, a do czwartej dodano 2 cm3 wodnego roztworu N-metylometanoaminy o stężeniu 0,1 moldm3. Określ, jak zmieniło się (zmalało, wzrosło, pozostało bez zmian) pH wyjściowego roztworu.

R15kwv2UVBgZq
Odpowiedź: (Uzupełnij).
RuGD2eJSUpFss1
Ćwiczenie 4
Łączenie par. . Zasadowy odczyn wszystkich amin wynika z obecności wolnej pary elektronowej na atomie azotu.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna, Niepoprawna. Aminy mają odczyn zasadowy, czyli ich roztwory charakteryzują się pH<7.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna, Niepoprawna. Dimetyloamina jest silniejszą zasadą niż metyloamina.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna, Niepoprawna. Anilina jako amina aromatyczna to jeszcze słabsza zasada niż aminy alifatyczne.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna, Niepoprawna. W wyniku reakcji amin z kwasami otrzymuje się sole.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna, Niepoprawna
2
Ćwiczenie 5

Uszereguj podane związki chemiczne wg malejącego charakteru zasadowego ich wodnych roztworów (na górze umieść związek o najsilniejszym charakterze zasadowym).

Rbp72cZy0Wgbe
Elementy do uszeregowania: 1. (CH3)2NH, 2. CH3NH2, 3. NH3, 4. (CH3)3N, 5. CH3CH2NH2, 6. CH3CH2CH2NH2
21
Ćwiczenie 6

Oblicz pH wodnego roztworu etanoaminy o stężeniu 0,1 moldm3, jeżeli stała dysocjacji w temperaturze 25°C wynosi Kb=4,47·10-4.

R101AwPUtTnoy
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

W laboratorium chemicznym uczniowie mieli za zadanie wykazać, że anilina jest słabą zasadą. W tym celu przeprowadzili doświadczenie chemiczne składające się z dwóch etapów. W pierwszym z nich, działając stężonym kwasem chlorowodorowym na mieszaninę dwufazową aniliny z wodą destylowaną, otrzymali roztwór o kremowym zabarwieniu i doszło do zaniku faz. Następnie dodali do probówki roztwór wodorotlenku sodu i otrzymali ponownie mieszaninę dwufazową.

A. Zapisz równania przeprowadzonych przez uczniów reakcji chemicznych.

B. Zapisz wniosek, jaki można wysunąć po przeprowadzeniu obu doświadczeń.

Rd6GrZQ9INIzk
Równania reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
31
Ćwiczenie 7

W laboratorium chemicznym uczniowie mieli za zadanie wykazać, że anilina jest słabą zasadą. W tym celu przeprowadzili doświadczenie chemiczne składające się z dwóch etapów. W pierwszym z nich, działając stężonym kwasem chlorowodorowym na mieszaninę dwufazową aniliny z wodą destylowaną, otrzymali roztwór o kremowym zabarwieniu i doszło do zaniku faz. Następnie dodali do probówki roztwór wodorotlenku sodu i otrzymali ponownie mieszaninę dwufazową.

A. Zapisz równania przeprowadzonych przez uczniów reakcji chemicznych. Zastosuj zapis C6H5 do oznaczenia pierścienia fenylowego.

B. Zapisz wniosek, jaki można wysunąć po przeprowadzeniu obu doświadczeń.

R1RUUlONQACt0
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 8

Pewna nasycona, I-rzędowa amina alifatyczna reaguje z kwasem bromowodorowym z utworzeniem soli, zawierającej 57,1% bromu (procent masowy).

A. W oparciu o odpowiednie obliczenia ustal wzory półstrukturalne oraz nazwy amin spełniających warunki zadania.

RISKtd1XFQ6mJ
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1zgjoqskgvZq

B. Napisz równanie reakcji wybranej aminy spełniającej warunki zadania z kwasem bromowodorowym. Zapisz nazwę powstającej soli.

R17uzbB1sPP9e
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1eJDydz9JWLu

C. Określ, jaki będzie odczyn wodnego roztworu tej z amin spełniającej warunki zadania, w cząsteczce której grupa aminowa znajduje się przy pierwszym atomie węgla. Odpowiedź uzasadnij, pisząc równanie odpowiedniej reakcji chemicznej.

R1cCnKIWq8zTi
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1Z9k5SFMNdhC