Pewna firma utrzymuje centrum danych, w którym znajduje się kilkaset pracujących komputerów. Specjalny zespół pracowników odpowiada za wykrywanie i usuwanie awarii komputerów.
Pliki komputery.txt, awarie.txt oraz naprawy.txt zawierają dane niezbędne do wykonania zadania.
Pliki potrzebne do rozwiązania tego zadania znajdują się w załączniku:
RKhlTdkWzTSdn
Zadanie zostało opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki w maju 2018 r. (poziom rozszerzony). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej CKE.
Plik komputery.txt zawiera opisy maszyn znajdujących się w centrum w 2015 roku, każdy wiersz tego pliku zawiera kolejno:
numer komputera (unikatową liczbę całkowitą) - Numer_komputera,
sekcję, w której znajduje się komputer (sekcje oznaczone są wielkimi literami alfabetu łacińskiego: A, B, C, ...) - Sekcja,
pojemność dysku twardego (liczoną w gigabajtach, liczba całkowita) - Pojemnosc_dysku.
Przykład komputery.txt:
Linia 1. Numer podkreślnik komputera Sekcja Pojemnosc podkreślnik dysku.
Linia 2. 1 R 700.
Linia 3. 2 N 130.
Linia 4. 3 E 300.
Plik awarie.txt zawiera informację o awariach komputerów w 2015 roku. Każdy wiersz tego pliku zawiera kolejno:
unikatowy numer zgłoszenia awarii - Numer_zgloszenia,
numer komputera, który uległ awarii - Numer_komputera,
datę i godzinę wystąpienia awarii z dokładnością do sekundy - Czas_awarii,
priorytet zgłoszenia - liczbę całkowitą określającą w skali od 1 do 10, jak krytyczna jest awaria - Priorytet.
Przykład awaria.txt:
Linia 1. Numer podkreślnik zgloszenia Numer podkreślnik komputera Czas podkreślnik awarii Priorytet.
Linia 2. 1 365 2015 minus 01 minus 01 04 dwukropek 40 dwukropek 55 8.
Linia 3. 2 249 2015 minus 01 minus 01 06 dwukropek 08 dwukropek 24 3.
Linia 4. 3 312 2015 minus 01 minus 01 06 dwukropek 33 dwukropek 43 4.
W pliku naprawy.txt zapisane zostały raporty z prac, jakie wykonał zespół w 2015 roku. Każdy wiersz tego pliku zawiera kolejno:
numer zgłoszenia, którego dotyczyła naprawa (mogło zdarzyć się, że jedno zgłoszenie awarii wymagało kilku napraw) - Numer_zgloszenia,
datę i godzinę zakończenia naprawy z dokładnością do sekundy - Czas_naprawy,
rodzaj naprawy (słowo restart oznacza ponowne uruchomienie komputera, wymiana - wymianę jednego z podzespołów komputera) - Rodzaj.
Przykład naprawy.txt:
Linia 1. Numer podkreślnik zgloszenia Czas podkreślnik naprawy Rodzaj.
Linia 2. 2 2015 minus 01 minus 01 20 dwukropek 08 dwukropek 15 restart.
Linia 3. 7 2015 minus 01 minus 02 16 dwukropek 30 dwukropek 15 restart.
Linia 4. 4 2015 minus 01 minus 02 19 dwukropek 37 dwukropek 03 wymiana.
Dane w wierszach plików są oddzielone znakami tabulacji, pierwszy wiersz pliku jest wierszem nagłówkowym.
Odpowiedź poprzedzoną numerem ćwiczenia zapisz w pliku wyniki2.txt.
9.1
Znajdź 10 najczęstszych rodzajów dysków (czyli 10 najczęściej występujących pojemności) wśród komputerów w centrum. Dla każdej ze znalezionych pojemności podaj liczbę komputerów z takim dyskiem. Posortuj zestawienie nierosnąco względem liczby komputerów z dyskiem o danej pojemności.
Pokaż odpowiedźazurewhite
Pojemność
Liczba
300
173
200
31
500
31
800
29
700
28
600
26
400
20
290
11
220
10
160
10
Schemat oceniania:
2 pkt – za podanie poprawnej odpowiedzi, w tym:
1 pkt – za prawidłowe zestawienie danych
1 pkt – za prawidłowe posortowanie
0 pkt – za błędą odpowiedź albo brak odpowiedzi
9.2
Znajdź wszystkie komputery w sekcji A, w których trzeba było przynajmniej dziesięciokrotnie wymieniać podzespoły. Podaj ich numery, a także liczbę wymian podzespołów dla każdego z nich. Posortuj wyniki nierosnąco wedle numeru komputera.
Pokaż odpowiedźazurewhite
Komputer
Liczba wymian podzespołów
Komputer 202
12
Komputer 171
12
Komputer 123
11
Komputer 42
11
Schemat oceniania:
2 pkt – za podanie poprawnej odpowiedzi.
1 pkt – za podanie prawidłowych numerów komputerów, ale bez liczby wymian ich podzespołów albo za podanie numerów komputerów z sekcji A i poprawnej liczby wymian ich podzespołów, bez uwzględnienia warunku, że liczba wymian jest
0 pkt – za błędą odpowiedź albo brak odpowiedzi
9.3
Pewnego dnia nastąpiła awaria wszystkich komputerów w jednej z sekcji. Podaj datę awarii oraz symbol sekcji, w której nastąpiła awaria.
Pokaż odpowiedźazurewhite
Data: 2015‑12‑23, sekcja Q
Schemat oceniania:
3 pkt – za podanie poprawnej odpowiedzi, w tym:
2 pkt – za podanie prawidłowej daty
1 pkt – za podanie prawidłowe nazwy sekcji
0 pkt – za błędą odpowiedź albo brak odpowiedzi
9.4
Znajdź awarię, której usunięcie trwało najdłużej (czas liczymy od wystąpienia awarii do momentu zakończenia ostatniej z napraw, jakiej ta awaria wymagała). Podaj numer zgłoszenia, czas wystąpienia awarii i czas zakończenia ostatniej naprawy.
Pokaż odpowiedźazurewhite
Numer zgłoszenia: 2087
Czas wystąpienia awarii: 2015‑11‑06 12:38:46
Czas zakończenia ostatniej naprawy 2015‑11‑13 12:38:32
Schemat oceniania:
3 pkt – za podanie poprawnej odpowiedzi, w tym:
1 pkt – za podanie prawidłowego numeru zgłoszenia
1 pkt – za podanie czasu wystąpienia awarii
1 pkt – za podanie czasu zakończenia ostatniej naprawy
0 pkt – za błędą odpowiedź albo brak odpowiedzi
9.5
Podaj liczbę komputerów, które nie uległy żadnej awarii o priorytecie większym lub równym 8 (wliczamy w to też komputery, które w ogóle nie uległy awarii).
Pokaż odpowiedźazurewhite
Poprawna odpowiedź: 149
Schemat oceniania:
2 pkt – za podanie poprawnej odpowiedzi (uwzględniającej awarie o priorytecie większym lub równym 8)
1 pkt – za podanie odpowiedzi uwzględniającej tylko awarie o priorytecie większym od 8 (wynik 221)
0 pkt – za inną błędą odpowiedź albo brak odpowiedzi