Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RpdX7EJsQHqrk11
Ćwiczenie 1
Omów pojęcia: homozygota dominująca, homozygota recesywna, heterozygota.
Źródło: Englishsquare Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1
R14TWCoMpvH5m
Połącz pojęcie z właściwą definicją. Heterozygota Możliwe odpowiedzi: 1. diploidalny organizm, mający dwa różne allele danego genu (przykładowy genotyp: Aa - zapisane wielką i małą literą), a więc powstały w wyniku połączenia gamet, z których każda zawierała inny allel., 2. diploidalny organizm zawierający dwa identyczne allele danego genu (przykładowy genotyp: AA - zapisany wielkimi literami, aa - zapisany małymi literami), a więc powstały w wyniku połączenia gamet, z których każda zawierała ten sam allel. Homozygota Możliwe odpowiedzi: 1. diploidalny organizm, mający dwa różne allele danego genu (przykładowy genotyp: Aa - zapisane wielką i małą literą), a więc powstały w wyniku połączenia gamet, z których każda zawierała inny allel., 2. diploidalny organizm zawierający dwa identyczne allele danego genu (przykładowy genotyp: AA - zapisany wielkimi literami, aa - zapisany małymi literami), a więc powstały w wyniku połączenia gamet, z których każda zawierała ten sam allel.
R1GZXx3erGTPF1
Ćwiczenie 2
Skrzyżowano ze sobą dwa heterozygotyczne pod względem barwy kwiatów osobniki. Zgodnie z pierwszym prawem Mendla wśród potomstwa rozkład fenotypów powinien wynosić: Możliwe odpowiedzi: 1. 1:2:1, 2. 3:1, 3. 1:1, 4. 1:1:1:1
1
Ćwiczenie 3

Skrzyżowano ze sobą rośliny grochu: osobnika o nasionach żółtych z rośliną o nasionach zielonych. 100% osobników potomnych miało żółte nasiona. Następnie skrzyżowano ze sobą dwa osobniki z pokolenia FIndeks dolny 1. W pokoleniu FIndeks dolny 2 75% stanowiły osobniki z żółtymi nasionami, a 25% osobniki z zielonymi nasionami.

R1bz3B9vU9Lss
Wybierz poprawną odpowiedź: Możliwe odpowiedzi: 1. Barwa nasion jest warunkowana przez dwa różne geny., 2. Żółta barwa nasion jest warunkowana przez allel dominujący, a zielona barwa nasion – przez allel recesywny., 3. Żółta barwa nasion jest warunkowana przez allel recesywny, a zielona barwa nasion – przez allel dominujący.
RCmtdjkDzS3GB2
Ćwiczenie 4
Pewien organizm ma genotyp AABbCc. Poniżej podano genotypy gamet wytwarzanych przez ten organizm. Wskaż genotyp gamety niezgodny z prawami Mendla. Możliwe odpowiedzi: 1. ABC, 2. ABc, 3. ABb, 4. Abc
Ćwiczenie 4
R14itfTwOtV9A
Pewien organizm ma genotyp AABbCc (zapisane dwoma wielkimi literami A, wielką literą B i mała literą b, wielką literą C i małą literą c). Poniżej podano genotypy gamet wytwarzanych przez ten organizm. Wskaż genotyp gamety niezgodny z prawami Mendla. Możliwe odpowiedzi: 1. ABC (zapisane wielkimi literami), 2. Abc (zapisane wielką literą A i małymi literami b i c), 3. ABb (zapisane wielką literą A i B oraz małą literą b), 4. Abc (zapisane wielką literą A i małymi literami b i c)
RIq4o0VLBTlx22
Ćwiczenie 5
Dopasuj pojęcia do odpowiadających im opisów. genotyp Możliwe odpowiedzi: 1. Zespół cech danego organizmu, który obejmuje nie tylko cechy morfologiczne, ale także cechy fizjologiczne., 2. Fragment DNA, który koduje informacje o budowie białka lub kwasu nukleinowego; jest podstawową jednostką dziedziczenia., 3. Zespół genów danego organizmu, który w dużej mierze determinuje jego cechy., 4. Obszar na chromosomie, który jest zajmowany przez jeden gen. gen Możliwe odpowiedzi: 1. Zespół cech danego organizmu, który obejmuje nie tylko cechy morfologiczne, ale także cechy fizjologiczne., 2. Fragment DNA, który koduje informacje o budowie białka lub kwasu nukleinowego; jest podstawową jednostką dziedziczenia., 3. Zespół genów danego organizmu, który w dużej mierze determinuje jego cechy., 4. Obszar na chromosomie, który jest zajmowany przez jeden gen. fenotyp Możliwe odpowiedzi: 1. Zespół cech danego organizmu, który obejmuje nie tylko cechy morfologiczne, ale także cechy fizjologiczne., 2. Fragment DNA, który koduje informacje o budowie białka lub kwasu nukleinowego; jest podstawową jednostką dziedziczenia., 3. Zespół genów danego organizmu, który w dużej mierze determinuje jego cechy., 4. Obszar na chromosomie, który jest zajmowany przez jeden gen. locus Możliwe odpowiedzi: 1. Zespół cech danego organizmu, który obejmuje nie tylko cechy morfologiczne, ale także cechy fizjologiczne., 2. Fragment DNA, który koduje informacje o budowie białka lub kwasu nukleinowego; jest podstawową jednostką dziedziczenia., 3. Zespół genów danego organizmu, który w dużej mierze determinuje jego cechy., 4. Obszar na chromosomie, który jest zajmowany przez jeden gen.
RneHJQxn9q7qC2
Ćwiczenie 6
Wybierz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.
Drugie prawo Mendla (prawo niezależnej segregacji cech) nie dotyczy: Możliwe odpowiedzi: 1. genów sprzężonych, 2. genów leżących na różnych chromosomach, 3. genów leżących na tych samych chromosomach, 4. genów dziedziczących się niezależnie od siebie
31
Ćwiczenie 7

Skrzyżowano ze sobą dwie podwójne homozygoty, których cechy nasion (żółte, gładkie oraz zielone, pomarszczone) zaprezentowano na schemacie.

RGZJVLvzsw31Q
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R17zmdGDXLgGW
Opisz, jakie genotypy i fenotypy mogą mieć osobniki potomne? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Skrzyżowano ze sobą dwie podwójne homozygoty, których cechy nasion (żółte, gładkie oraz zielone, pomarszczone) zaprezentowano na schemacie. Dziedziczenie cech u grochu odbywa się zgodnie z drugim prawem Mendla.

R3QVUwalBNMhU
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NMMJziie85M
Wypisz wszystkie możliwe genotypy gamet tworzonych przez osobniki z pokolenia F1. (Uzupełnij).