Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RCQxbpXSz4tuA1
Ćwiczenie 1
Według Henri Bergsona nazwy, których używamy do opisu rzeczywistości... Możliwe odpowiedzi: 1. są wyłącznie naszą fantazją i w żaden sposób nie odnoszą się do świata rzeczywistego., 2. są efektem manipulacji ze strony polityków., 3. są zawsze niepełnym i tylko przelotnym uchwyceniem tego, co się dzieje., 4. tylko w naukach ścisłych są dokładnym odwzorowaniem rzeczywistości.
R3tKACeSdvWxb1
Ćwiczenie 2
W Kratylosie Platona pojawia się sugestia, że... Możliwe odpowiedzi: 1. nazwy powinny być ustalane przez elity polityczne., 2. wszystkie nazwy wywodzą się z pradawnego języka przekazanego ludziom przez bogów., 3. układając nazwy, należy się kierować walorami estetycznymi ich brzmienia, tak żeby mowa przypominała śpiew., 4. istnieją przysługujące każdej rzeczy i wynikające z jej istoty właściwe nazwy.
Zapoznaj się z dwoma poniższymi cytatami z dzieła O dobrodziejstwach Seneki Młodszego i odpowiedz na następujące po nich pytania: 
Zapoznaj się z dwoma poniższymi cytatami z dzieła O dobrodziejstwach Seneki Młodszego i odpowiedz na następujące po nich pytania: 
Seneka O dobrodziejstwach

Jeżeli ten sam człowiek najpierw mi dał dobrodziejstwo, później wyrządził mi krzywdę, czy wtedy i za dobrodziejstwo mam mu się odwdzięczyć, i niezależnie od tego za krzywdę się zemścić, i w ten sposób jakby z dwóch dłużnych tytułów i za jedno, i za drugie mu się odpłacić, czy też powinienem policzyć jedno za drugie i więcej nie troszczyć się o to, skoro dobrodziejstwo zostało unieważnione przez krzywdę, krzywda wyrównana przez dobrodziejstwo?

C3 Źródło: Seneka, O dobrodziejstwach, t. VI. 5, tłum. L. Joachimowicz.
Seneka O dobrodziejstwach

Chcąc się odwdzięczyć za dobrodziejstwo, winienem oczywiście chcieć uczynić to samo, co powinien był chcieć ktoś inny, aby to, co daje, było dobrodziejstwem. Czy jest większa niesprawiedliwość niż gniewać się na człowieka, który by kogoś w tłoku niechcący nadeptał, zabłocił, lub popchnął? Otóż jaka jest inna przyczyna, która uwalnia od zarzutu, chociaż w rzeczywistości wyrządził krzywdę, niż ta, że nie wiedział, co czyni? Ta sama rzecz sprawia, że jeden nie daje dobrodziejstwa, drugi nie czyni krzywdy. Tylko wola czyni z kogoś przyjaciela i wroga.

C4 Źródło: Seneka, O dobrodziejstwach, t. VI. 9, tłum. L. Joachimowicz.
11
Ćwiczenie 3

Wskaż najdłuższą nazwę użytą w którymś z cytatów.

R1cm4mFtCPXMn
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

W obu cytatach Seneka operuje kategorią dobrodziejstwa. Podaj po jednym argumencie za i przeciw wobec tezy z Kratylosa, jakoby była to nazwa wynikająca z istoty rzeczy.

RBCNHMImv599Z
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Stosując się do logiki nazw Arystotelesa, podaj dwa zdania przyporządkowujące byt jednostkowy do jakiejś kategorii i dwa zdania wskazujące na relację między kategoriami. Nie każde zdanie stanowi wykorzystanie którejś z kategorii podanych w cytatach z Seneki. Użyj w sumie co najmniej czterech kategorii z cytatów.

R1FKapv10Osfv
1A (Uzupełnij). 1B (Uzupełnij). 2A (Uzupełnij). 2B (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Podaj odpowiedź na pytanie z pierwszego cytatu z Seneki. Postaraj się, żeby twoja odpowiedź miała postać zdania w sensie logiki zdań, tj. takiego, które stwierdza jakąś sytuację w świecie, nawet jeśli chodzi o sytuację w znaczeniu moralnym.

RlutIdp2Or0ZC
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Skomentuj krótko tezę Seneki Tylko wola czyni z kogoś przyjaciela i wroga. Wypisz następnie wszystkie nazwy, których użyłeś(-aś) w odpowiedzi.

R1dA34gC8fEPC
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeprowadź z kimś rozmowę na temat tezy z poprzedniego zadania, tj. Tylko wola czyni z kogoś przyjaciela i wroga. Rozważcie prawdziwość tej tezy. Podczas rozmowy zbadajcie jednak, jakich nazw używacie do jej przeprowadzenia, i rozważcie razem, w jakim stopniu przylegają one do rzeczywistości. Wyniki tych obserwacji spisz w krótkiej notatce.

R1Z1QEZ2iPHSP
(Uzupełnij).