Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Który z portretów przedstawiających króla Zygmunta III Wazę stanowi najbardziej wiarygodne źródło do analizy jego stroju? Uzasadnij odpowiedź. Wskaż podobieństwa i różnice między portretami i sformułuj na tej podstawie wniosek.

Który z portretów przedstawiających króla Zygmunta III Wazę stanowi najbardziej wiarygodne źródło do analizy jego stroju? Zapoznaj się z ich opisami. Uzasadnij odpowiedź. Wskaż podobieństwa i różnice między portretami i sformułuj na tej podstawie wniosek.

R17lf70RZ7OPD
Możliwe odpowiedzi: 1. Zygmunt III Waza, portret Piotra Rubensa, lata 20. XVIII w., 2. Zygmunt III Waza, portret Marcello Bacciarellego, XVIII w., 3. Zygmunt III Waza z Pocztu królów i książąt polskich Jana Matejki
ROJJgHb1zuSBP
Uzasadnienie: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 2

W czasach Zygmunta III Wazy w obiegu było wiele monet o różnych nominałach. Panowanie tego władcy uznaje się nawet za najbardziej bujny okres w rozwoju polskiego pieniądza. Przyjrzyj się dwóm monetom wybijanym od końca lat 90. XVII w. i rozstrzygnij, która z nich weszła do obiegu wcześniej. Uzasadnij odpowiedź. Wyznacz daty graniczne wybijania obu monet.

W czasach Zygmunta III Wazy w obiegu było wiele monet o różnych nominałach. Panowanie tego władcy uznaje się nawet za najbardziej bujny okres w rozwoju polskiego pieniądza. Zapoznaj się z opisami dwóch monet wybijanych od końca lat 90. XVII w. i rozstrzygnij, która z nich weszła do obiegu wcześniej. Uzasadnij odpowiedź. Wyznacz daty graniczne wybijania obu monet.

RFVaFgxnUCzcl
Lubelski szóstak koronny.
Źródło: Wikimedia Commons/Gabinet Numizmatyczny Damian Marciniak, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1EDf7t0ZYz7U
Krakowski półtorak.
Źródło: Wikimedia Commons/Gabinet Numizmatyczny Damian Marciniak, licencja: CC BY-SA 4.0.
RVe67XTlQbx9e
Chronologicznie wcześniej w obiegu była moneta (Wybierz: Lubelski szóstak koronny, Krakowski półtorak) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj mapę i wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z opisem mapy i wykonaj polecenia.

RqwzhrGqe6dEL
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Maciej Szczepańczyk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1l8s3k3R6070
Wybierz odpowiedni tytuł do mapy: Możliwe odpowiedzi: 1. Straty terytorialne Rzeczypospolitej na pocz. XVII w., 2. Unia polsko-szwedzka w czasach panowania Zygmunta III Wazy, 3. Obszary najbardziej zurbanizowane w Rzeczypospolitej, 4. Latyfundia magnackie, 5. Królewszczyzny, 6. Dobra dziedziczne magnaterii
RQyACBWGhjSwI
Wybierz odpowiedni proces, dla którego ilustrację stanowi poniższa mapa: Możliwe odpowiedzi: 1. rozrost posiadłości magnaterii koronnej, 2. zagospodarowywanie ziem w Wielkim Księstwie Litewskim, 3. przenikanie szlachty koronnej na ziemie litewskie, 4. przenikanie magnaterii litewsko-ruskiej na ziemie Korony
1
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj poniższą mapę przedstawiającą Rzeczpospolitą na początku XVII w. i ułóż podane niżej nazwy państw sąsiadujących z Rzeczpospolitą najpierw w kolejności od północnego zachodu zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a potem według długości linii granicznej (od najdłuższej do najkrótszej).

RCBM1hqF4ieKe
Źródło: ContentPlus.sp. z o.o. na podstawie Maciej Szczepańczyk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RcW3TEknexhCv
Ułóż państwa sąsiadujące z Rzeczpospolitą najpierw w kolejności od północnego-zachodu zgodnie z ruchem wskazówek zegara: Elementy do uszeregowania: 1. Mołdawia, 2. Imperium Osmańskie, 3. Szwecja, 4. Saksonia, 5. Carstwo Rosyjskie, 6. Transylwania, 7. Imperium Habsburgów, 8. Brandenburgia
R8SIgzMmlM2HB
Ułóż państwa sąsiadujące z Rzeczpospolitą od najdłuższej do najkrótszej linii granicznej: Elementy do uszeregowania: 1. Imperium Osmańskie, 2. Imperium Habsburskie, 3. Szwecja, 4. Saksonia, 5. Transylwania, 6. Brandenburgia, 7. Mołdawia, 8. Rosja
RIEodXOtbFkmz
Możliwe odpowiedzi: 1. Szwecja, Carstwo Rosyjskie, imperium osmańskie, Mołdawia, Transylwania, imperium Habsburgów, Saksonia, Brandenburgia.
211
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z drzewem genealogicznym i wykonaj polecenia.

RQ6C6wezfgDtI
Jakie dwie dynastie zasiadające na tronie Polski przedstawia drzewo genealogiczne? (Uzupełnij) 1: (Uzupełnij) 2: (Uzupełnij).
RH4pNp8s2HSXo
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
RuEkuPaGikozn
Określ, w jakim stosunku pokrewieństwa pozostawali ostatni przedstawiciele na tronie polskim dynastii wymienionych w pytaniu 1. (Uzupełnij) Wybierz dwóch władców zasiadających na tronie Rzeczypospolitej, a pochodzących spoza dynastii wymienionych w odpowiedzi 1. (Uzupełnij) Dlaczego Zygmunt III Waza poślubiając Annę Habsburżankę, córkę Karola Stryjeńskiego musiał wystarać się od papieża o dyspensę? (Uzupełnij).
R1Y4aZLf3wt71
Ćwiczenie 5
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
311
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem kazania Piotra Skargi i jako przedstawiciel szlachty napisz polemikę z wygłoszonymi przez królewskiego kaznodzieję tezami.

1
Piotr Skarga Kazanie szóste. O monarchijej i Królestwie, abo o czwartej chorobie rzeczypospolitej, która jest z osłabienia królewskiej dostojności i władzej

Jeden mądry polityk, pogański filozof, mówi: „Jednego panowanie, dobrymi prawy opatrzone, nade wszystko najlepsze. A tam, gdzie ich niewiele rozkazuje, jest przednie [lepsze], a gdzie wiele, tam rząd we wszystkim słaby”. […]

Nasza polska monarchija […] stoi już blisko lat 700, o żadnym inszym rządzie, jedno królewskim pod jednym panem, nigdy nie wiedząc. Przed stem [stu] laty naznaczniej poczęła się nachylać do innych, królestwu przeciwnych, rządów ta Rzeczpospolita Polska. Z jakim pożytkiem naszym, sami na tych sejmach doznawamy. Słabieje dostojność i władza królewska tymi boleściami: wolnością przebraną [nadmierną] i zbytnią, z której idzie nieposłuszeństwo poddanych, rozproszeniem dochodów i imion stołu królewskiego [majątków przeznaczonych na utrzymanie monarchy], i koła poselskiego wykraczaniem z porządku zamierzonego. […]

Pokazują to statuta wasze i przysięgi senatorów i marszałków, i innych urzędników, w jakiej czci, i w onej po bogu najwyższej, przodkowie waszy królewski stan mieć chcieli i uważali. Wiedząc, co im samym na tym należy [zależy], a jako z królów cześć wszystka i podwyższenie i na ich dobre [dla ich dobra], jako z głowy na członki, spływało. […]

Potem z miłości ku poddanym za wysługą i dobrym zachowaniem ich [królowie] nadali ludziom rycerskim prze męstwo ich i życzliwość – wolności od podatków, od podwód [od dostarczania wozów i koni], od zagranicznych wojen i od innych, które były in absoluto dominio [pod władzą pana absolutnego] ciężarów. Które wolności dalej się pod interregna [bezkrólewia] wytargowały i rozszerzały, i tak się wysoko podniosły, iż wpadły w wielką pychę i nieposłuszeństwo, i lekkie królewskiego majestatu uważanie, i praw dobrych podeptanie […]. I stąd one słowa bystre i głupie: urodziłem się wolnym ślachcicem, nie boję się nikogoż, i króla samego, który mi nic nad prawo czynić nie może. I któż się tak wolnym rodzi, żeby nikogoż się bać nie miał? I syn królewski bać się ojca i pedagogów musi. I sam król Boga się boi i praw jego przestępować nie śmie, a tej wolności nie ma, aby się zwierzchności Boskiej nie bał. I patrzymy, jako na takie harde śmieszna wolność padła.

c1 Źródło: Piotr Skarga, Kazanie szóste. O monarchijej i Królestwie, abo o czwartej chorobie rzeczypospolitej, która jest z osłabienia królewskiej dostojności i władzej, tekst dostępny online literat.edu.pl.
RcXFIM7nhykfe
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z opisami w tabeli dotyczącymi dynastii zasiadających na tronach państw, z którymi sąsiadowała Rzeczpospolita na początku XVII w. Dopasuj do nich odpowiednie cyfry, którymi oznaczono na mapie te państwa.

Zapoznaj się z opisami w tabeli dotyczącymi dynastii zasiadających na tronach państw, z którymi sąsiadowała Rzeczpospolita na początku XVII w. Dopasuj do nich odpowiednie cyfry, którymi oznaczono na mapie te państwa. Zapoznaj się z opisem mapy.

RBfnoqpyeIEq2
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Maciej Szczepańczyk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RKZrohCO9BHzZ
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
311
Ćwiczenie 8

Przedstaw szanse i zagrożenia dla rozwoju Rzeczypospolitej wg podanych kryteriów. Następnie sformułuj wnioski.

Zachowajcie swoje prognozy i porównajcie je z rzeczywistym rozwojem sytuacji w okresie późniejszym, np. przy okazji lekcji o czasach saskich.

REZFu6dvYLb81
Stosunki z Rosją Wersja optymistyczna: (Uzupełnij) Wersja pesymistyczna: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij). Stosunki z Turcją Wersja optymistyczna: (Uzupełnij) Wersja pesymistyczna: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij). Stosunki ze Szwecją Wersja optymistyczna: (Uzupełnij) Wersja pesymistyczna: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij). Stosunki z Prusami Wersja optymistyczna: (Uzupełnij) Wersja pesymistyczna: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij). Rozwój gospodarczy Wersja optymistyczna: (Uzupełnij) Wersja pesymistyczna: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij). Relacje króla z pozostałymi stanami Wersja optymistyczna: (Uzupełnij) Wersja pesymistyczna: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij). Pozycja chłopów Wersja optymistyczna: (Uzupełnij) Wersja pesymistyczna: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).