Sprawdź się
Jak według Kanta sfera moralności różni się od sfery zjawisk? Pogrupuj elementy.
niewidzialna jaźń, zewnętrzny świat zmysłów, sfera doświadczenia, sfera intelektu
| sfera moralności | |
|---|---|
| sfera zjawisk |
Czy według Davida Hume’a człowiek poznaje dobro za pomocą rozumu czy intuicyjnie?
- Człowiek poznaje dobro zarówno za pomocą rozumu jak i intuicji.
- Człowiek poznaje dobro za pomocą rozumu, wiedzę o nim zdobywamy dzięki łańcuchowi rozumowania i indukcji.
- Człowiek poznaje dobro dzięki intuicji i zmysłowi wewnętrznemu.
Oznacz prawdziwe twierdzenia.
- Według Kanta moralność musi zostać ustanowiona przez rozum, a człowiek ma się jej podporządkować.
- Według Hume'a moralność musi zostać ustanowiona przez rozum, a człowiek ma się jej podporządkować.
- Według Hume’a moralność jest cechą właściwą ludzkiemu, więc rozum musi podporządkować się uczuciom moralnym.
- Według Kanta moralność jest cechą właściwą ludzkiemu, więc rozum musi podporządkować się uczuciom moralnym.
Wolność jest własnością przyczynowości istot rozumnych. Wybierz: prawdziwe, fałszywe
Każda istota rozumna, mająca własną świadomość, może ulegać w swych sądach obcemu kierownictwu. Wybierz: prawdziwe, fałszywe.
Wolność może działać niezależnie od obcych przyczyn dzięki woli. Wybierz: prawdziwe, fałszywe.
Istocie rozumnej mającej wolę możemy, lecz nie musimy przyznać ideę wolności. Wybierz: prawdziwe, fałszywe.
Heteronomia jest własnością woli polegającą na tym, że ona sama jest dla siebie prawem. Wybierz: prawdziwe, fałszywe.
Jaki, zdaniem Kanta, jest związek woli z przyczynowością? Oznacz prawdziwe i fałszywe twierdzenia.
Wola jest rodzajem przyczynowości istot rozumnych.{#prawdziwe}{fałszywe}
Wolność jest własnością przyczynowości istot rozumnych.{#prawdziwe}{fałszywe}
Każda istota rozumna, mająca własną świadomość, może ulegać w swych sądach obcemu kierownictwu.{prawdziwe}{#fałszywe}
Wolność może działać niezależnie od obcych przyczyn dzięki woli.{#prawdziwe}{fałszywe}
Istocie rozumnej mającej wolę możemy, lecz nie musimy przyznać ideę wolności.{prawdziwe}{#fałszywe}
Heteronomia jest własnością woli polegającą na tym, że ona sama jest dla siebie prawem.{prawdziwe}{#fałszywe}
Uzupełnij tekst w taki sposób, by przedstawiał stanowisko Kanta.
chęci przeciwstawienia się, jest zniewolony, zdeterminowane, niezdeterminowane, będzie, korzyść jednostkową i grupową, wolą podporządkowania się, prawa moralnego, niemożliwe, szczęście i przyjemność, jest uwalniany, norm społecznych, możliwe, nie będzie
Stanowisko Kanta jest .................................................................... do pogodzenia z utylitaryzmem. Utylitaryzm za kryterium dobra uznawał ..................................................................... Kant wychodzi z założenia, że gdy człowiek podejmuje działanie ze względu na zewnętrzne bodźce .................................................................... przez swoją naturalną, zwierzęcą kondycję. Dlatego to, co zrobimy, aby osiągnąć szczęście, przyjemność czy korzyść .................................................................... z jego punktu widzenia moralne. Działanie jest moralne tylko wtedy, gdy motywowane jest .................................................................... obowiązkowi wynikającemu z ...................................................................., nie zaś wtedy, gdy jest .................................................................... przez zewnętrzne wobec woli przyczyny.
Połącz części zdań w pary w ten sposób, by przedstawiały stanowisko Hume'a i Kanta.
empiryczna, opiera się na obserwacji ludzkich zachowań, na podstawie której dochodzi do ogólnych sądów na temat ludzkiej moralności., racjonalistyczna, ponieważ odrzuca wagę doświadczanie i opiera się na badaniu treści sądów moralnych.
| Metoda Hume’a jest | |
| Metoda Kanta jest |
Odpowiedz na pytanie dlaczego, zdaniem Kanta, moralność przynależy tylko istotom rozumnym?
Napisz esej, w którym, w nawiązaniu do dzisiejszej lekcji, rozwiniesz myśl Kanta: „Postępuj tak, byś człowieczeństwa tak w swej osobie, jako też w osobie każdego innego, używał zawsze zarazem jako celu, nigdy tylko jako środka”.