1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Scharakteryzuj podmiot liryczny i adresata lirycznego w wierszu Czesława Miłosza Przedmowa. Określ typ liryki.

R15kqwojYh5v7
podmiot liryczny (Uzupełnij). adresat liryczny (Uzupełnij). typ liryki (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Udowodnij, że wiersz Przedmowa ma charakter programowy. Posłuż się funkcjonalnymi cytatami.

RH0y2f64OkmzW
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Uzupełnij tabelę, która zawiera środki stylistyczne, służące emocjonalnemu nacechowaniu wiersza Miłosza.

R2O96Y6GE0XyU
środki stylistyczne i zabiegi retoryczne (Uzupełnij). cytat (Uzupełnij). funkcja (Uzupełnij).
RrhbhEdzF2SNJ1
Ćwiczenie 4
Zaznacz te elementy wiersza Miłosza Przedmowa, które świadczą o tym, że poeta posłużył się stylem wysokim. Możliwe odpowiedzi: 1. poruszenie kwestii doniosłych z punktu widzenia ludzkości, 2. wyszukane słownictwo, 3. apostrofa, 4. zdania wielokrotnie złożone, 5. zastosowanie trybu rozkazującego
RZRtUYbTCYu962
Ćwiczenie 5
Połącz w pary podane fragmenty wiersza Miłosza z tematem, którego każdy z nich dotyczy. Mówię do ciebie milcząc, jak obłok czy drzewo. Możliwe odpowiedzi: 1. doświadczenie wojny, 2. forma komunikacji, 3. rozrywka bez głębszego sensu, 4. program poetycki To, co wzmacniało mnie, dla ciebie było śmiertelne. Możliwe odpowiedzi: 1. doświadczenie wojny, 2. forma komunikacji, 3. rozrywka bez głębszego sensu, 4. program poetycki Wspólnictwem urzędowych kłamstw,
Piosenką pijaków, którym ktoś za chwilę poderżnie gardła,
Czytanką z panieńskiego pokoju
. Możliwe odpowiedzi: 1. doświadczenie wojny, 2. forma komunikacji, 3. rozrywka bez głębszego sensu, 4. program poetycki Tę książkę kładę tu dla ciebie, o dawny,
Abyś nas odtąd nie nawiedzał więcej
. Możliwe odpowiedzi: 1. doświadczenie wojny, 2. forma komunikacji, 3. rozrywka bez głębszego sensu, 4. program poetycki
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, w jaki sposób Czesław Miłosz zrywa z tradycją romantyczną i awangardą wileńską.

RVvF3BOolUdO7
Napisz, w jaki sposób Czesław Miłosz zrywa z tradycją romantyczną i awangardą wileńską. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Na podstawie wiersza Przedmowa wyjaśnij, jaka - według Czesława Miłosza - jest funkcja poezji. Napisz, czy zgadzasz się z koncepcją poety. Twoja wypowiedź powinna liczyć przynajmniej 8 zdań.

R1FyDiiKwOoC9
Na podstawie wiersza Przedmowa wyjaśnij, jaka - według Czesława Miłosza - jest funkcja poezji. Napisz, czy zgadzasz się z koncepcją poety. Twoja wypowiedź powinna liczyć przynajmniej 8 zdań. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Napisz wstęp analizy i interpretacji wiersza Czesława Miłosza Przedmowa. Postaw tezę interpretacyjną, czyli propozycję odczytania utworu, wyjaśniając sensy niedosłowne w dziele.

ROB5cjAn3NN3S
Napisz wstęp analizy i interpretacji wiersza Czesława Miłosza Przedmowa. Postaw tezę interpretacyjną, wyjaśniając sensy niedosłowne w utworze. Uwzględnij kontekst historyczny i biograficzny. (Uzupełnij).
Praca domowa

Zapoznaj się z wierszem Czesława Miłosza Na moje 88 urodziny. Napisz, czy moralna postawa poety wobec odbiorców jego twórczości różni się od tej ukazanej w Przedmowie? Swoją odpowiedź uzasadnij. Twoja wypowiedź powinna liczyć przynajmniej 8 zdań.

Na moje 88 urodziny

Miasto gęste od krytych pasaży, wąskich
placyków, arkad,
schodzące tarasami ku morskiej zatoce.

I ja, zapatrzony w młode piękno,
cielesne i nietrwałe,
jego ruch taneczny wśród starych kamieni.

Kolory sukien według letniej mody,
stuk pantofelka na dallach sprzed stuleci,
cieszą mnie swoim obrzędem powrotu.

Dawno zostawiłem za sobą
zwiedzania katedr i wież warownych.
Jestem jak ten, kto widzi, a jednak sam nie przemija,
duch lotny mimo siwizny i chorób starości.

Ocalony, bo z nim wieczne i boskie zdziwienie.

cytat 3 Źródło: Na moje 88 urodziny, [w:] Czesław Miłosz, Wiersze wszystkie, Kraków 2011, s. 1151.