Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1A6B8ziF8CKS1
Ćwiczenie 1
Anarchizm jest różnorodny, na pewno można powiedzieć, że filozofia ta nie zakłada... Możliwe odpowiedzi: 1. podważania legitymizacji władzy państwowej., 2. niechęci do kapitalizmu., 3. nierówności politycznej., 4. konieczności zmiany obecnego systemu politycznego., 5. krytyki wszelkich form przymusu.
RvnIjqnbW80HY1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdanie, wykorzystując poniższe sformułowania. Uwaga: kilka sformułowań jest błędnych. Lew Tołstoj 1. wolność, 2. krytykował, 3. popierał, 4. przemoc, 5. głosowanie, 6. władza idee pierwszych anarchistów. Uważał, że co prawda 1. wolność, 2. krytykował, 3. popierał, 4. przemoc, 5. głosowanie, 6. władza jest najwyższą wartością, ale nie można do niej dochodzić, stosując 1. wolność, 2. krytykował, 3. popierał, 4. przemoc, 5. głosowanie, 6. władza.
R1SCP1EdrEMqI1
Ćwiczenie 3
Wymień różnice w poglądach "ojców" anarchizmu: Michała Bakunina i Pierre'a-Josepha Proudhona.
11
Ćwiczenie 4

Zastanów się, jaki stosunek do demokracji przedstawicielskiej mogli mieć anarchiści.

R1U4o19GDQ48I
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

W filozofii polityki znana jest koncepcja umowy społecznej, która mówi o tym, że ludzie powołali państwo, by to broniło ich przed przemocą. Zwolennicy tej teorii twierdzą bowiem, że w stanie natury człowiek jest z natury zły i agresywny. Pomyśl, jaka mogłaby być anarchistyczna odpowiedź na ten rodzaj argumentacji?

R10dKrz79tI0n
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z poniższym fragmentem, będącym przedmową Jana Hempla do Pomocy wzajemnej - sztandarowej książki rosyjskiego anarchisty, Piotra Kropotkina. Dotyczy on różnic pomiędzy anarchizmem a marksizmem.

Jan Hempel Przedmowa

Z tego oczywiście wynikają również poszukiwane różnice w metodach działania: anarchista nie wierzy w skuteczność siły i przemocy dla osiągnięcia przemian społecznych – on pragnie przemieniać dusze ludzkie. Nawet wyznawcy aktów terrorystycznych – jeśli są anarchistami – bynajmniej nie po to usuwają kogoś władzę dzierżącego, aby samemu – czy samym – na jego miejscu zasiąść i władzę chwycić; jeno akty swe pojmują jako „środek propagandy”, jako sposób zdzierania ludziom z oczu łuski przesądów. Ile w stosowaniu tego rodzaju „środków propagandy” mieści się naiwności, tego wykazywać nie potrzeba; w każdym jednak razie nie jest to walka o władzę. Cały marksizm praktyczny jest walką o władzę – anarchiści przeciwnie – o władzę nie ubiegają się nigdzie, bo im ona zasadniczo niepotrzebna. Anarchista nie tyle zaprowadza ład przez siebie obmyślony, co wyzwala w jednostce i w społeczeństwie to dobro, które tam jeno w warunkach obecnych ujawnić się i działać swobodnie nie może. Toteż marksista ma albo pogardliwą postawę względem człowieka, albo uważa człowieka za beznadziejnie złego i pragnie utrzymać go w ramach właściwych przy pomocy pewnej mniej lub więcej przymusowej organizacji społecznej; anarchista zaś wierzy – serdecznie wierzy – w zasadniczą, podstawową dobroć ludzką i uważa, że nic innego czynić nie potrzeba, jeno wyzwalać, wyzwalać i jeszcze raz wyzwalać.

1 Źródło: Jan Hempel, Przedmowa, [w:] Piotr Kropotkin, Pomoc wzajemna jako czynnik rozwoju, Warszawa 1919.
R1AWd77nkm4Tn
Wymień najważniejsze – zdaniem Hempela – różnice pomiędzy tymi dwoma stanowiskami politycznymi. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Jednym z głównych problemów filozofii społecznej jest spór o naturę sprawiedliwości. Przez wieki była ona definiowana na różne sposoby: każdemu tyle samo, każdemu według jego zasług lub też każdemu według jego potrzeb. Robert Nozick - reprezentant libertarianizmu, czyli jednej ze współczesnych form anarchizmu - definiuje ją według następującej formuły: Od każdego według tego, jak wybiera, każdemu według tego, jak go wybierają. Oceń, jakie konsekwencje wynikają z takiego definiowania sprawiedliwości.

RzwhznbjAZLuc
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Spróbuj wyobrazić sobie szkołę opartą na anarchistycznych ideałach. Jak mogłaby ona wyglądać? Jaka byłaby w niej rola nauczycieli i uczniów?

R1WUph1ygdk55
(Uzupełnij).