1
Pokaż ćwiczenia:
R194h8QsTY6Zn1
Ćwiczenie 1
Na podstawie zacytowanego artykułu Konstytucji RP uzupełnij tekst dotyczący organizacji wyborów parlamentarnych.

Artykuł 98
2. Wybory do Sejmu i Senatu zarządza Prezydent Rzeczypospolitej nie później niż na 90 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu, wyznaczając wybory na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu. Załóżmy, że pierwsze posiedzenie Sejmu odbyło się 12 listopada 2015 roku. Oznacza to, że Prezydent RP najpóźniej w 1. października, 2. lipcu, 3. listopada, 4. powszedni, 5. sierpniu, 6. wolny od pracy 2019 roku ogłosi termin kolejnych wyborów, które odbędą się w dzień 1. października, 2. lipcu, 3. listopada, 4. powszedni, 5. sierpniu, 6. wolny od pracy, nie później niż w pierwszej połowie 1. października, 2. lipcu, 3. listopada, 4. powszedni, 5. sierpniu, 6. wolny od pracy 2019 roku.
1
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj wpis senatora Marka Borowskiego na Tweeterze i odpowiedz na pytanie.

RPYx3L71c1SYL
Rsu21V5Ih1Zef
Co stanie się, jeśli Sejm nie przedstawi Prezydentowi RP w wyznaczonym terminie ustawy budżetowej do podpisu? (Uzupełnij).
R18efQSetrYRn
Zaznacz odpowiedź, która jest najbliższa twojej. Przekonaj się, czy jest poprawna. Możliwe odpowiedzi: 1. Prezydent RP musi skrócić kadencję Sejmu i zarządzić wybory., 2. Prezydent RP może skrócić kadencję Sejmu i zarządzić wybory., 3. Prezydent RP nie ma możliwości skrócenia kadencji Sejmu.
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z fragmentem Konstytucji RP i wykonaj ćwiczenie.

Art. 122

  1. Po zakończeniu postępowania określonego w art. 121 Marszałek Sejmu przedstawia uchwaloną ustawę do podpisu Prezydentowi Rzeczypospolitej.

  2. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje ustawę w ciągu 21 dni od dnia przedstawienia i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.

  3. Przed podpisaniem ustawy Prezydent Rzeczypospolitej może wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją. Prezydent Rzeczypospolitej nie może odmówić podpisania ustawy, którą Trybunał Konstytucyjny uznał za zgodną z Konstytucją.

  4. Prezydent Rzeczypospolitej odmawia podpisania ustawy, którą Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodną z Konstytucją. Jeżeli jednak niezgodność z Konstytucją dotyczy poszczególnych przepisów ustawy, a Trybunał Konstytucyjny nie orzeknie, że są one nierozerwalnie związane z całą ustawą, Prezydent Rzeczypospolitej, po zasięgnięciu opinii Marszałka Sejmu, podpisuje ustawę z pominięciem przepisów uznanych za niezgodne z Konstytucją albo zwraca ustawę Sejmowi w celu usunięcia niezgodności.

  5. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie wystąpił z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego w trybie ust. 3, może z umotywowanym wnioskiem przekazać ustawę Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. Po ponownym uchwaleniu ustawy przez Sejm większością 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów Prezydent Rzeczypospolitej w ciągu 7 dni podpisuje ustawę i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. W razie ponownego uchwalenia ustawy przez Sejm Prezydentowi Rzeczypospolitej nie przysługuje prawo wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego w trybie ust. 3.

  6. Wystąpienie Prezydenta Rzeczypospolitej do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją lub z wnioskiem do Sejmu o ponowne rozpatrzenie ustawy wstrzymuje bieg, określonego w ust. 2, terminu do podpisania ustawy.

R1HJyYGmVRNga2
Ćwiczenie 4
Opisz rolę Prezydenta RP w procesie legislacyjnym w odpowiedniej kolejności. Możliwe odpowiedzi: W ciągu 21 dni podpisuje ustawę i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Przekazuje ustawę Sejmowi do ponownego rozpatrzenia Sejm ponownie uchwala ustawę większością 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. W ciągu 7 dni Prezydent RP podpisuje ustawę i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw RP. Ustawa nie uzyskuje wymaganej większości do ponownego uchwalenia w Sejmie i upada. Występuje do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją RP. Trybunał Konstytucyjny uznaje ustawę w całości za niezgodną z Konstytucją RP. Prezydent RP odmawia podpisania ustawy, ustawa upada. Trybunał Konstytucyjny uznaje ustawę za zgodną z Konstytucją RP. Prezydent RP nie może odmówić podpisania ustawy - podpisuje ją i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw RP.
2
Ćwiczenie 4
RgppBoe2iXoZO
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z przytoczonym fragmentem Konstytucji RP i wykonaj zadanie.

Art. 122

5. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie wystąpił z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego w trybie ust. 3, może z umotywowanym wnioskiem przekazać ustawę Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. Po ponownym uchwaleniu ustawy przez Sejm większością 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów Prezydent Rzeczypospolitej w ciągu 7 dni podpisuje ustawę i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. W razie ponownego uchwalenia ustawy przez Sejm Prezydentowi Rzeczypospolitej nie przysługuje prawo wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego w trybie ust. 3.

Art. 131

2. Marszałek Sejmu tymczasowo, do czasu wyboru nowego Prezydenta Rzeczypospolitej, wykonuje obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej w razie:

1) śmierci Prezydenta Rzeczypospolitej,

2) zrzeczenia się urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej,

3) stwierdzenia nieważności wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej lub innych przyczyn nieobjęcia urzędu po wyborze,

4) uznania przez Zgromadzenie Narodowe trwałej niezdolności Prezydenta Rzeczypospolitej do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia, uchwałą podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego,

5) złożenia Prezydenta Rzeczypospolitej z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu.

3. Jeżeli Marszałek Sejmu nie może wykonywać obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej, obowiązki te przejmuje Marszałek Senatu.

4. Osoba wykonująca obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej nie może postanowić o skróceniu kadencji Sejmu.

Art. 224

1. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje w ciągu 7 dni ustawę budżetową albo ustawę o prowizorium budżetowym przedstawioną przez Marszałka Sejmu. Do ustawy budżetowej i ustawy o prowizorium budżetowym nie stosuje się przepisu art. 122 ust. 5.

2. W przypadku zwrócenia się Prezydenta Rzeczypospolitej do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy budżetowej albo ustawy o prowizorium budżetowym przed jej podpisaniem, Trybunał orzeka w tej sprawie nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku w Trybunale.

Art. 235

1. Projekt ustawy o zmianie Konstytucji może przedłożyć co najmniej 1/5 ustawowej liczby posłów, Senat lub Prezydent Rzeczypospolitej.

7. Po zakończeniu postępowania określonego w ust. 4 i 6 Marszałek Sejmu przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej uchwaloną ustawę do podpisu. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje ustawę w ciągu 21 dni od dnia przedstawienia i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.

RH0sUFsE8PPUI
Rozstrzygnij, które ze stwierdzeń na temat uprawnień Prezydenta RP wobec Sejmu i Senatu są prawdziwe, a które fałszywe. Prezydent RP nie może zawetować ani ustawy budżetowej, ani ustawy o zmianie Konstytucji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Osoba zastępująca Prezydenta RP np. w przypadku jego śmierci (Marszałek Sejmu lub Senatu) przejmuje wszystkie uprawnienia Prezydenta RP - może m.in. skracać kadencję Sejmu w określonych w Konstytucji przypadkach. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W przypadku ponownego uchwalenia zawetowanej przez Prezydenta RP ustawy przez Sejm Prezydentowi wciąż przysługuje prawo wystąpienia z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności tej ustawy z Konstytucją przed jej podpisaniem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R8RK6VYF1g3uM2
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj wymienione kompetencje Prezydenta RP do odpowiedniej z dwóch kategorii. Uprawnienia wobec władzy ustawodawczej . Możliwe odpowiedzi: 1. Podpisywanie albo odmowa podpisania ustawy, 2. Zwoływanie pierwszego posiedzenia nowo wybranych Sejmu i Senatu, 3. Zarządzanie ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw RP, 4. Zarządzanie wyborów do Sejmu i Senatu, 5. Inicjatywa ustawodawcza, 6. Skracanie kadencji Sejmu w przypadkach określonych w Konstytucji. Uprawnienia w procesie legislacyjnym. Możliwe odpowiedzi: 1. Podpisywanie albo odmowa podpisania ustawy, 2. Zwoływanie pierwszego posiedzenia nowo wybranych Sejmu i Senatu, 3. Zarządzanie ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw RP, 4. Zarządzanie wyborów do Sejmu i Senatu, 5. Inicjatywa ustawodawcza, 6. Skracanie kadencji Sejmu w przypadkach określonych w Konstytucji.
R1OvRQqpoXgfX3
Ćwiczenie 7
Dopasuj odpowiednie pojęcia do opisów uprawnień Prezydenta RP. kontrola prewencyjna Możliwe odpowiedzi: 1. uprawnienie Prezydenta RP do zwrócenia się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie konstytucyjności obowiązującej ustawy, umowy międzynarodowej lub rozporządzenia, 2. do tego pojęcia nie pasuje żaden opis, 3. uprawnienie Prezydenta RP do zwrócenia się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie konstytucyjności ustawy przed jej podpisaniem, 4. uprawnienie Prezydenta RP, które nie wymaga kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów, 5. uprawnienie Prezydenta RP do odmowy podpisania uchwalonej przez Sejm ustawy, która jednak może zostać ponownie uchwalona większością ⅗ głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów kontrola następcza Możliwe odpowiedzi: 1. uprawnienie Prezydenta RP do zwrócenia się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie konstytucyjności obowiązującej ustawy, umowy międzynarodowej lub rozporządzenia, 2. do tego pojęcia nie pasuje żaden opis, 3. uprawnienie Prezydenta RP do zwrócenia się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie konstytucyjności ustawy przed jej podpisaniem, 4. uprawnienie Prezydenta RP, które nie wymaga kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów, 5. uprawnienie Prezydenta RP do odmowy podpisania uchwalonej przez Sejm ustawy, która jednak może zostać ponownie uchwalona większością ⅗ głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów weto zawieszające Możliwe odpowiedzi: 1. uprawnienie Prezydenta RP do zwrócenia się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie konstytucyjności obowiązującej ustawy, umowy międzynarodowej lub rozporządzenia, 2. do tego pojęcia nie pasuje żaden opis, 3. uprawnienie Prezydenta RP do zwrócenia się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie konstytucyjności ustawy przed jej podpisaniem, 4. uprawnienie Prezydenta RP, które nie wymaga kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów, 5. uprawnienie Prezydenta RP do odmowy podpisania uchwalonej przez Sejm ustawy, która jednak może zostać ponownie uchwalona większością ⅗ głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów prerogatywa Możliwe odpowiedzi: 1. uprawnienie Prezydenta RP do zwrócenia się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie konstytucyjności obowiązującej ustawy, umowy międzynarodowej lub rozporządzenia, 2. do tego pojęcia nie pasuje żaden opis, 3. uprawnienie Prezydenta RP do zwrócenia się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie konstytucyjności ustawy przed jej podpisaniem, 4. uprawnienie Prezydenta RP, które nie wymaga kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów, 5. uprawnienie Prezydenta RP do odmowy podpisania uchwalonej przez Sejm ustawy, która jednak może zostać ponownie uchwalona większością ⅗ głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów inicjatywa ustawodawcza Możliwe odpowiedzi: 1. uprawnienie Prezydenta RP do zwrócenia się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie konstytucyjności obowiązującej ustawy, umowy międzynarodowej lub rozporządzenia, 2. do tego pojęcia nie pasuje żaden opis, 3. uprawnienie Prezydenta RP do zwrócenia się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie konstytucyjności ustawy przed jej podpisaniem, 4. uprawnienie Prezydenta RP, które nie wymaga kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów, 5. uprawnienie Prezydenta RP do odmowy podpisania uchwalonej przez Sejm ustawy, która jednak może zostać ponownie uchwalona większością ⅗ głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów
31
Ćwiczenie 8

Zgodnie z art. 140 Konstytucji prezydenckiego orędzia do Sejmu, Senatu lub Zgromadzenia Narodowego nie czyni się przedmiotem debaty. Podaj przynajmniej jedną wadę i jedną zaletę takiego rozwiązania.

RmgeoFPEgSWFp
Wady (Uzupełnij). Zalety (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z fragmentem Konstytucji marcowej z 1921 roku. Następnie rozstrzygnij, czy pozycja ustrojowa głowy państwa wynikająca z przedstawionych fragmentów aktu prawnego była bardziej znacząca niż w obecnie obowiązującej Konstytucji RP. Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do przytoczonych przepisów prawnych i obecnych uregulowań w tym zakresie.

Konstytucja marcowa z 1921 roku

Art. 2. Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu. Organami Narodu w zakresie ustawodawstwa są Sejm i Senat, w zakresie władzy wykonawczej – Prezydent Rzeczypospolitej łącznie z odpowiedzialnymi ministrami, w zakresie wymiaru sprawiedliwości – niezawisłe Sądy.

Art. 10. Prawo inicjatywy ustawodawczej przysługuje Rządowi i Sejmowi. […]

Art. 35. Każdy projekt ustawy, przez Sejm uchwalony, będzie przekazany Senatowi do rozpatrzenia. Jeżeli Senat nie podniesie w ciągu 30 dni od dnia doręczenia mu uchwalonego projektu ustawy żadnych przeciwko niemu zarzutów – Prezydent Rzeczypospolitej zarządzi ogłoszenie ustawy. […] Jeżeli Sejm zmiany, przez Senat proponowane, uchwali zwykłą większością, albo odrzuci większością 11/20 głosujących – Prezydent Rzeczypospolitej zarządzi ogłoszenie ustawy w brzmieniu, ustalonem ponowną uchwałą Sejmu.

Art. 39. Prezydenta Rzeczypospolitej wybierają na lat sied[e]m bezwzględną większością głosów Sejm i Senat, połączone w Zgromadzenie Narodowe. […]

Dz.U. […], nr 44, poz. 267 [pisownia oryginalna].

km Źródło: Konstytucja marcowa z 1921 roku.
RBS0JAF6EQuiC
Rozstrzygnięcie (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie (Uzupełnij).