Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RbhULx4lkaBCP1
Ćwiczenie 1
Do jakiego mitu nawiązuje opowiadanie Dom Asteriona? Możliwe odpowiedzi: 1. o Syzyfie, 2. o Ikarze, 3. o Minotaurze, 4. o Argonautach, 5. o Odysie
11
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, w czym reinterpretacja Borgesa odbiega od kanonicznej wersji mitu.

RREAU0Viu7eld
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Opisz elementy świata przedstawionego opowiadania.

R3hULjxhCNXWx
czas akcji:. (Uzupełnij). miejsce akcji:. (Uzupełnij). bohaterowie:. (Uzupełnij). narrator:. (Uzupełnij).
R1P1NfGMmHxhz1
Ćwiczenie 4
Zaznacz słowa, które mogą określić temat opowiadania Jose Luisa Borgesa. Możliwe odpowiedzi: 1. samotność, 2. okrucieństwo, 3. rodzina, 4. zagubienie, 5. cierpienie
21
Ćwiczenie 5

Wymień pięć cech tytułowego bohatera.

R1Id1ixANeAP6
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: cechy bohatera
    • Elementy należące do kategorii cechy bohatera
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii cechy bohatera
R7YrJwe9Z4UAU
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, co może oznaczać zabawa w drugiego Asteriona.

R1DdZQFaEmGzj
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Wypisz z tekstu przynajmniej dwa fragmenty ironiczne. Wyjaśnij, na czym polega ironia w wybranych cytatach, oraz jaką funkcję pełni.

RtRJf08m9ImAT
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, jakie znaczenie symboliczne ma labirynt w opowiadaniu Dom Asteriona.

RaEZVMaG3w8Ph
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Rozważ, czy Tezeusza można nazwać wybawicielem Asteriona.

R13E7Nxe3b6tS
(Uzupełnij).
RC2oMdVMjn3fl3
Ćwiczenie 10
Przyporządkuj fragmenty opowiadania Dom Asteriona świadczące o konwencji realizmu magicznego informacjom, jakie mogą one przekazywać o świecie. […] nocna wizja objawiła mi, że mórz i świątyń jest też czternaście [nieskończoność]. Możliwe odpowiedzi: 1. Świat jest nieskończenie wielki i złożony, wymyka się w całości ludzkiemu poznaniu., 2. Świat wygląda inaczej z każdej perspektywy; fikcja także służy poznawaniu świata., 3. Przejście od narracji pierwszoosobowej i od czasu przeszłego do narracji trzecioosobowej i czasu przeszłego przenosi czytelnika ze sfery pozornego realizmu, dziania się tu i teraz, do sfery kreacji literackiej. W realnym świecie również przenosimy się ze świata fikcji do czasu rzeczywistego i na odwrót. Ale ze wszystkiego najbardziej lubię zabawę z drugim Asterionem. Udaję, że odwiedza mnie i że pokazuję mu dom. Możliwe odpowiedzi: 1. Świat jest nieskończenie wielki i złożony, wymyka się w całości ludzkiemu poznaniu., 2. Świat wygląda inaczej z każdej perspektywy; fikcja także służy poznawaniu świata., 3. Przejście od narracji pierwszoosobowej i od czasu przeszłego do narracji trzecioosobowej i czasu przeszłego przenosi czytelnika ze sfery pozornego realizmu, dziania się tu i teraz, do sfery kreacji literackiej. W realnym świecie również przenosimy się ze świata fikcji do czasu rzeczywistego i na odwrót. Zadaję sobie pytanie, jak będzie wyglądał mój zbawca. Czy będzie bykiem, czy człowiekiem? Może będzie bykiem z twarzą człowieka? A może będzie taki jak ja?
Poranne słońce odbijało się od miecza z brązu. Nie pozostał już żaden ślad krwi.
– Czy uwierzysz, Ariadno – powiedział Tezeusz – że Minotaur niemal się nie bronił.
Możliwe odpowiedzi: 1. Świat jest nieskończenie wielki i złożony, wymyka się w całości ludzkiemu poznaniu., 2. Świat wygląda inaczej z każdej perspektywy; fikcja także służy poznawaniu świata., 3. Przejście od narracji pierwszoosobowej i od czasu przeszłego do narracji trzecioosobowej i czasu przeszłego przenosi czytelnika ze sfery pozornego realizmu, dziania się tu i teraz, do sfery kreacji literackiej. W realnym świecie również przenosimy się ze świata fikcji do czasu rzeczywistego i na odwrót.
Praca domowa

Porównaj reinterpretację Jorge Luisa Borgesa z wersją mitu o Minotaurze przedstawioną przez Zbigniewa Herberta w zbiorze Król mrówek. Skorzystaj w tym celu z lekcji Król mrówek, czyli prywatna mitologia Zbigniewa Herbertahttps://zpe.gov.pl/b/krol‑mrowek‑czyli‑prywatna‑mitologia‑zbigniewa‑herberta/PJ3G6fFVI6Król mrówek, czyli prywatna mitologia Zbigniewa Herberta.

R1QUltJp6Li7H
(Uzupełnij).