Sprawdź się
Pokaż ćwiczenia:
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie 5
Wiersze Juliana Przybosia pochodzą kolejno z: 1938, 1958 oraz 1966 r. Odszukaj w utworach informacji wskazujących na taką sekwencję ich powstawania. Zapisz swoje ustalenia.
Ćwiczenie 6
We wstępie do lekcji nazwano katedrę „górą kamieni”. Wiktor Hugo użył innego metaforycznego określenia: wielka symfonia kamienna
. Wyjaśnij trafność zastosowania każdego z trzech wyrazów.
Ćwiczenie 7
Ćwiczenie 7
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9
Przedstawiając katedrę Notre‑Dame w Paryżu, poeta koncentrował się na doznaniach jednego ze zmysłów. Zapoznaj się z trzema wierszami J. Przybosia, odszukaj w nich te fragmenty, które wskazują na obecność najmocniej zaangażowanego ze zmysłów, a następnie przygotuj wypowiedź na temat „Zmysłowy Przyboś… Który ze zmysłów odgrywa szczególną rolę w wierszach o katedrze Notre‑Dame?” (uwzględnij co najmniej dwa cytaty z wybranych utworów).
Ćwiczenie 10
Ćwiczenie 10
Praca domowa
Wiersz Widok z wieży Notre‑Dame Juliana Przybosia jest wyraźnie inny od pozostałych trzech, choć także ma w tytule nazwę paryskiej świątyni. Odnajdź ten tekst w dostępnych źródłach, zapoznaj się z nim, a następnie wyjaśnij, na czym polega owa odmienność. W swojej wypowiedzi uwzględnij i treść, i formę wiersza.