Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, czym jest cykl ozonowo‑tlenowy.

R1DRpFUWQm1JG
Odpowiedź: (Uzupełnij).
RxY9He7Xu8Mlx1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RMH5Lp9NMlInb1
Ćwiczenie 2
Uporządkuj warstwy atmosfery zaczynając od tej znajdującej się najwyżej. Elementy do uszeregowania: 1. stratosfera, 2. ozonosfera, 3. egzosfera, 4. termosfera, 5. troposfera, 6. mezosfera
R1RGuDVGPrCtX1
Ćwiczenie 3
Wybierz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Ozon troposferyczny jest zanieczyszczeniem wtórnym, co oznacza, że nie jest emitowany do atmosfery, lecz tworzy się w powietrzu w wyniku reakcji tlenków azotu (NO i  NO 2 ) i lotnych związków organicznych (LZO) pod wpływem promieniowania., 2. Ozon troposferyczny jest zanieczyszczeniem wtórnym, co oznacza, że jest emitowany do atmosfery, co oznacza, że nie tworzy się w powietrzu w wyniku reakcji., 3. Ozon troposferyczny jest zanieczyszczeniem wtórnym, co oznacza, że nie jest emitowany do atmosfery, lecz tworzy się w powietrzu w wyniku reakcji tlenków azotu (NO i  NO 2 ) i lotnych związków organicznych (LZO) pod wpływem promieniowania., 4. Ozon troposferyczny jest zanieczyszczeniem pierwotnym, co oznacza, że nie jest emitowany do atmosfery.
2
Ćwiczenie 4

Wybierz poprawne odpowiedzi.

R1CSVR4iHhSWw
Jakie związki są prekursorami powstawania ozonu troposferycznego? Możliwe odpowiedzi: 1. lotne związki organiczne, 2. wodór, 3. CO2, 4. azotany, 5. H2S
2
Ćwiczenie 5

Zaznacz, czy poniższe zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

RzJ8emOcxW4Zr
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 6

Połącz pojęcia z ich definicjami.

RKjGHeLoaxR2s
fotosmog/smog fotochemiczny Możliwe odpowiedzi: 1. typ smogu powstający w słoneczne dni przy dużym ruchu ulicznym, 2. reakcja fotochemiczna, której wynikiem jest rozkład cząsteczek związków chemicznych pod wpływem działania światła, 3. warstwa zwiększonej koncentracji ozonu w stratosferze, 4. zespół powiązanych reakcji chemicznych przedstawiających przemiany jakim podlega ozon stratosferyczny z czym związana jest przemiana promieniowania ultrafioletowego w energię cieplną fotoliza Możliwe odpowiedzi: 1. typ smogu powstający w słoneczne dni przy dużym ruchu ulicznym, 2. reakcja fotochemiczna, której wynikiem jest rozkład cząsteczek związków chemicznych pod wpływem działania światła, 3. warstwa zwiększonej koncentracji ozonu w stratosferze, 4. zespół powiązanych reakcji chemicznych przedstawiających przemiany jakim podlega ozon stratosferyczny z czym związana jest przemiana promieniowania ultrafioletowego w energię cieplną ozonosfera Możliwe odpowiedzi: 1. typ smogu powstający w słoneczne dni przy dużym ruchu ulicznym, 2. reakcja fotochemiczna, której wynikiem jest rozkład cząsteczek związków chemicznych pod wpływem działania światła, 3. warstwa zwiększonej koncentracji ozonu w stratosferze, 4. zespół powiązanych reakcji chemicznych przedstawiających przemiany jakim podlega ozon stratosferyczny z czym związana jest przemiana promieniowania ultrafioletowego w energię cieplną cykl Chapmana Możliwe odpowiedzi: 1. typ smogu powstający w słoneczne dni przy dużym ruchu ulicznym, 2. reakcja fotochemiczna, której wynikiem jest rozkład cząsteczek związków chemicznych pod wpływem działania światła, 3. warstwa zwiększonej koncentracji ozonu w stratosferze, 4. zespół powiązanych reakcji chemicznych przedstawiających przemiany jakim podlega ozon stratosferyczny z czym związana jest przemiana promieniowania ultrafioletowego w energię cieplną
3
Ćwiczenie 7

Przyporządkuj skutki oddziaływania O 3 na człowieka do stężenia, w jakim występują.

RkzvJnvccJaAy
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 8

Wykorzystując informacje z lekcji oraz dane z poniższego wykresu, przygotuj notatkę z radami dla ludzi uprawiających sport na otwartym powietrzu. Doradź im w sprawie aktywności ruchowej w okresie wysokiego stężenia ozonu. Wskaż, w jakich godzinach najbezpieczniej uprawiać sport.

Rbs7xIwn20ohK
Źródło: GroMar Sp. z o.o. (na podstawie Rozbicka K., Michalak M., Charakterystyka stężeń wybranych zanieczyszczeń powietrza na obszarze Warszawy (Poland)„Prz. Nauk. Inż. Kszt. Środ.” 2015, nr 68., licencja: CC BY-SA 3.0.
RiwRA8OfyqRa6
Odpowiedź: (Uzupełnij).