Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R15EH0wFgo7041
Ćwiczenie 1
Zaznacz, które stwierdzenie nie pasuje do charakterystyki roli prezydenta w systemie politycznym III Republiki. Możliwe odpowiedzi: 1. Sprawował władzę wykonawczą., 2. Był wybierany na dziewięć lat., 3. Swoje zadania realizował przy pomocy mianowanych przez siebie ministrów., 4. Przewodniczył obradom Rady Ministrów.
RlzncSiAEpo561
Ćwiczenie 2
Zaznacz, które stwierdzenia charakteryzują Izbę Deputowanych z czasów III Republiki. Możliwe odpowiedzi: 1. Była wybierana na czteroletnią kadencję., 2. Była wybierana na podstawie zdemokratyzowanego prawa wyborczego (wybory równe, tajne, bezpośrednie i powszechne) z niskim cenzusem wieku — 21 lat., 3. Liczyła 300 członków., 4. Część członków pełniła funkcję dożywotnio, reszta zaś wybierana była na dziewięcioletnią kadencję.
RXBV8tyKmYiZL2
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. W systemie politycznym III Republiki funkcjonowało Zgromadzenie Narodowe. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Instytucjami władzy ustawodawczej w okresie III Republiki były dwa kolegialne organy: Izba Deputowanych i Senat. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W praktyce politycznej III Republiki pozycja prezydenta uległa wzmocnieniu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prezydent w systemie politycznym III Republiki odpowiadał przed parlamentem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Iwo Jaworski Konstytucja Jakobińska z 1793 roku

Art. 4‑6 określają, kto może wykonywać prawa obywatela francuskiego. (…) Według tego art. może wykonywać prawa obywatela francuskiego każdy mężczyzna (…) urodzony i zamieszkały we Francji (…).

1 Źródło: Iwo Jaworski, Konstytucja Jakobińska z 1793 roku, dostępny w internecie: bibliotekacyfrowa.pl [dostęp 1.12.2020 r.].
RkiCzDVZh7p1U
Wyjaśnij, czy postrzeganie obywatela przedstawione w Konstytucji jakobińskiej pokrywa się ze współczesnym rozumieniem tego pojęcia. Podaj trzy argumenty. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Marta Maj Historia narodowa jako element wsparcia republikanizmu francuskiego w XIX wieku (J. Michelet, E. Quinet, E. Lavisse)

Konstytucja z 1848 r. zadeklarowała, że (…) władza wykonawcza ma być sprawowana przez prezydenta, który z urodzenia musi być Francuzem, musi mieć też ukończone 30 lat (artykuł 44). Jeżeli żaden z kandydatów ubiegających się o stanowisko Prezydenta Republiki nie uzyska ponad 50% głosów, wówczas prezydent zostaje wybrany przez Zgromadzenie Narodowe (artykuł 45).

2 Źródło: Marta Maj, Historia narodowa jako element wsparcia republikanizmu francuskiego w XIX wieku (J. Michelet, E. Quinet, E. Lavisse), dostępny w internecie: repozytorium.amu.edu.pl [dostęp 1.12.2020 r.].
R1S7yrOoEz8Kg
Podaj nazwę systemu wyborczego, który zastosowano we francuskiej Konstytucji II Republiki w wyborach prezydenckich. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Konstytucja marcowa. Zgoda w trudnym czasie

Konstytucja składała się z 7 rozdziałów i 126 artykułów. Zapisano w niej, że władza zwierzchnia Rzeczpospolitej Polskiej należy do Narodu, a w jego imieniu sprawować ją miały wybrane demokratycznie - Sejm i Senat. Jako władza ustawodawcza posłowie i senatorowie stanowili prawo i kontrolowali pracę rządu. Zgromadzenie Narodowe, czyli połączone obie izby parlamentu, wybierały też na 7‑letnią kadencję prezydenta. Władzę sądowniczą sprawowały niezawisłe sądy i nieusuwalni sędziowie.

3 Źródło: Konstytucja marcowa. Zgoda w trudnym czasie, 17.03.2020 r., dostępny w internecie: polskieradio.pl [dostęp 1.12.2020 r.].
RpcyHKDAt8G9I
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: II Republiki, III Republiki). Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Marta Maj Historia narodowa jako element wsparcia republikanizmu francuskiego w XIX wieku

Republikanizm jest jednym z najbardziej kluczowych pojęć we francuskiej myśli politycznej. To nie tylko filozofia, doktryna czy ideologia, ale cały kanon haseł i pojęć nadających specyfikę francuskiej myśli, kulturze i tradycji politycznej, od momentu proklamowania I Republiki aż po czasy nam współczesne. Jeżeli przyjrzymy się burzliwym dziejom Francji z ostatnich 250 lat, uderza zmienność ustrojów i niestabilność rządów. Nie bez przyczyny Francja nazywana jest laboratorium polityczno–ustrojowym.

historia Źródło: Marta Maj, Historia narodowa jako element wsparcia republikanizmu francuskiego w XIX wieku, Poznań 2016, s. 17.
Rfp9esX5vjydn
Odnosząc się do tekstu, udowodnij tezę: „Francja jest laboratorium polityczno–ustrojowym”. W swojej wypowiedzi odwołaj się do konkretnych przykładów z dziejów państwa francuskiego. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Konstytucja Republiki Francuskiej (…)

Artykuł 8

Prezydent Republiki powołuje premiera. Decyzję o odwołaniu go z funkcji podejmuje w wyniku złożenia przez premiera dymisji rządu.
Na wniosek premiera powołuje innych członków rządu i ich odwołuje.

Artykuł 9

Prezydent Republiki przewodniczy Radzie Ministrów.

konst Źródło: Konstytucja Republiki Francuskiej (…), dostępny w internecie: libr.sejm.gov.pl [dostęp 4.05.2021 r.].
RYwcCsL7lCrsh
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie). Uzasadnienie: (Uzupełnij).