Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1XHxV9RtkU5r1
Ćwiczenie 1
Idealizm Platona zawierał w sobie przekonania, iż... Możliwe odpowiedzi: 1. idee są prymarne wobec materii., 2. idee istnieją niezależnie od ludzkiego rozumu., 3. idee są złudzeniami., 4. rzeczywistość zmysłowa jest złudzeniem.
R1PBrEK1kh39v1
Ćwiczenie 2
Wskaż wszystkie poprawne zakończenia zdania. Racjonalizm Platona przyjmował, że jedynie rozumem można dotrzeć do idei/poznanie rozumowe jest pewne/idee są wrodzone/idee są pojęciami rozumu.
11
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, co w poniższym fragmencie Ennead Plotyna przypomina myśl Platona o ideach:

1
Plotyn Enneady V, 4

Albowiem musi być coś przed wszystkimi rzeczami, coś pojedynczego i różnego od wszystkich rzeczy, które są po Nim: musi być Ono dzięki Samemu Sobie, niepomieszane z rzeczami od Siebie pochodzącymi, i z drugiej strony musi znowu mieć moc obecności w rzeczach innych. Ono […] jest nawet ponad substancją – bo jeśli nie będzie pojedyncze, zewnątrz wszelkiego układu i składu i istotnie jedno, to nie będzie początkiem – Ono arcysamowystarczalne, ponieważ jest pojedyncze i najpierwsze, jako że to, co nie jest najpierwsze, potrzebuje rzeczy w nim pojedynczych, ażeby z nich być.

cw3 Źródło: Plotyn, Enneady V, 4, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, tłum. A. Krokiewicz, Warszawa 1988, s. 75.
R1EWI4ES9XSIo
(Uzupełnij).
1
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, na czym polega wpływ Platona na myśl Plotyna:

1
Plotyn Enneady V, 4

Więc w jaki sposób [różne byty pochodzą] od Pierwszego? Zaprawdę, jeżeli doskonałe jest Pierwsze i ze wszystkiego najdoskonalsze i jeżeli jest mocą pierwszą, to musi być najmocniejsze ze wszystkich jestestw i inne moce muszą, ile tylko „mogą”, Je naśladować.

cw4 Źródło: Plotyn, Enneady V, 4, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, tłum. A. Krokiewicz, Warszawa 1988, s. 76.
R44KCtwx76Vyy
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Przeczytaj tekst i pogrupuj elementy na te, które są wspólne dla Platona i Augustyna, oraz na niezgodne lub nieprawdziwe. 

1
Św. Augustyn Solilokwia, 3.8

– Odrzucasz więc w tym wypadku wszelkie świadectwo zmysłów?
– Całkowicie odrzucam.
– A tego przyjaciela, o którym mówisz, że go dotąd nie znasz, chcesz poznać zmysłami, czy rozumem?
– Ta wiedza o nim, którą dały mi zmysły, o ile dają one jakąkolwiek wiedzę, jest licha i już mi nie wystarczy, rozumem natomiast usiłuję sięgnąć do tego, co czyni z niego mego przyjaciela, to jest do samej jego duszy.

cw5 Źródło: Św. Augustyn, Solilokwia, 3.8, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, tłum. W. Kornatowski, Warszawa 1988, s. 81–82.
R108BfrtCkZAf
Elementy wspólne dla Platona i Augustyna. Możliwe odpowiedzi: 1. twierdzenie, że poznanie rozumowe jako jedyne dociera do prawd świata pozazmysłowego, 2. dusza postrzegana jako podstawa dla działania rozumu, 3. odrzucenie poznania zmysłowego, 4. odrzucenie przyjaźni jako niemożliwej do poznania rozumowego, 5. uznanie poznania rozumowego, 6. poznanie zmysłowe jest wystarczające do dotarcia do prawdy. Elementy niezgodne lub nieprawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. twierdzenie, że poznanie rozumowe jako jedyne dociera do prawd świata pozazmysłowego, 2. dusza postrzegana jako podstawa dla działania rozumu, 3. odrzucenie poznania zmysłowego, 4. odrzucenie przyjaźni jako niemożliwej do poznania rozumowego, 5. uznanie poznania rozumowego, 6. poznanie zmysłowe jest wystarczające do dotarcia do prawdy
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, na czym polega wpływ Platona na myśl św. Augustyna w poniższym fragmencie:

1
Św. Augustyn Solilokwia, 2.7

Rozum: Co chcesz zatem poznać? […] – Chcę poznać Boga i duszę. – Czy nic więcej? – Nic zgoła.

cw6 Źródło: Św. Augustyn, Solilokwia, 2.7, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, tłum. W. Kornatowski, Warszawa 1988, s. 81.
R1Gg5adyLqWgK
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, na czym polega podobieństwo racjonalizmu Kartezjusza i Platona na podstawie poniższego fragmentu rozprawy Kartezjusza:

1
Rene Descartes Prawidła kierowania umysłem

Wszelka wiedza jest poznaniem pewnym i oczywistym; a ten, kto o wielu rzeczach wątpi, nie jest bardziej uczony niż ten, kto o nich nigdy nie myślał; a nawet wydaje się on od tegoż ostatniego mniej uczony, jeśli o pewnych z nich fałszywe powziął mniemanie; dlatego lepiej jest nigdy nie badać, niż zajmować się tak trudnymi przedmiotami, iż nie mogąc odróżnić prawdy od fałszu, zmuszeni jesteśmy przyjmować to, co wątpliwe, za pewne, albowiem wówczas, mniejsza jest nadzieja powiększenia wiedzy niźli niebezpieczeństwo jej zmniejszenia. Otóż stosownie do tego prawidła odrzucamy wszelkie owe prawdopodobne tylko poznania i zakładamy, że należy wierzyć jedynie temu, cośmy doskonale poznali i w co nie można wątpić.

cw7 Źródło: Rene Descartes, Prawidła kierowania umysłem, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, t. 2, tłum. L. Chmaj, Warszawa 1988, s. 131–132.
R1YfuLJt5dL44
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wymień przynajmniej trzy przekonania, które wpłynęły na cytowane w bloku testowym poglądy Plotyna, św. Augustyna i Kartezjusza.

R1agHAXH8MBSm
(Uzupełnij).