1
Show exercises:
1
Exercise 1

Match the following words with their translations.

Połącz poniższe wyrazy z ich tłumaczeniami.

RWxnzh0KjCeIq
journalist Możliwe odpowiedzi: 1. columna, 2. wywiad, 3. nagłówek, 4. dziennikarz, 5. pierwsza strona, 6. artykuł article Możliwe odpowiedzi: 1. columna, 2. wywiad, 3. nagłówek, 4. dziennikarz, 5. pierwsza strona, 6. artykuł interview Możliwe odpowiedzi: 1. columna, 2. wywiad, 3. nagłówek, 4. dziennikarz, 5. pierwsza strona, 6. artykuł front page Możliwe odpowiedzi: 1. columna, 2. wywiad, 3. nagłówek, 4. dziennikarz, 5. pierwsza strona, 6. artykuł headline Możliwe odpowiedzi: 1. columna, 2. wywiad, 3. nagłówek, 4. dziennikarz, 5. pierwsza strona, 6. artykuł column Możliwe odpowiedzi: 1. columna, 2. wywiad, 3. nagłówek, 4. dziennikarz, 5. pierwsza strona, 6. artykuł
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 1

Match the English words with the correct pictures.

Dopasuj podane wyrazy/wyrażenia do odpowiednich ilustracji.

R16FW4rRfAEfm
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 9.08.2022], https://www.pexels.com/ [dostęp 9.08.2022], domena publiczna.
2
Exercise 2

Match the word or phrase with the correct ending.

Dobierz odpowiednie opisy do poniższych haseł.

R1E2W4627obYX
An editorial board Możliwe odpowiedzi: 1. collects news and writes articles., 2. includes the most important news., 3. needs to be short., 4. meets regularly., 5. presents the events live and interviews people., 6. manages the work of journalists. An editor Możliwe odpowiedzi: 1. collects news and writes articles., 2. includes the most important news., 3. needs to be short., 4. meets regularly., 5. presents the events live and interviews people., 6. manages the work of journalists. A journalist Możliwe odpowiedzi: 1. collects news and writes articles., 2. includes the most important news., 3. needs to be short., 4. meets regularly., 5. presents the events live and interviews people., 6. manages the work of journalists. A reporter Możliwe odpowiedzi: 1. collects news and writes articles., 2. includes the most important news., 3. needs to be short., 4. meets regularly., 5. presents the events live and interviews people., 6. manages the work of journalists. A front page Możliwe odpowiedzi: 1. collects news and writes articles., 2. includes the most important news., 3. needs to be short., 4. meets regularly., 5. presents the events live and interviews people., 6. manages the work of journalists. A headline Możliwe odpowiedzi: 1. collects news and writes articles., 2. includes the most important news., 3. needs to be short., 4. meets regularly., 5. presents the events live and interviews people., 6. manages the work of journalists.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Read the sentences and choose the correct answer. 

Przeczytaj poniższe zdania i wybierz prawidłowe odpowiedzi. 

R1EQxZXStRzSs
1. The reporter collectedlistened the news for her article.

2. The editorial board is based onis in charge of the newspaper.

3. School newspapers can be displayed responsible on school walls.

4. News can be report fake.

5. School paper columns may include surveys authorities.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Drag the words below to the correct places in the text. There are two extra words which you do not need.

Przeciągnij podane wyrazy w odpowiednie luki. Dwa elementy nie będą ci potrzebne.

R1L2nxsDZvQb1
So you want to be a journalist for a school newspaper? Are you sure you have enough     1. 1. official, 2. follow, 3. responsible, 4. free, 5. equipment, 6. double-check, 7. fake, 8. sources     time for this? Remember! You will need to have a lot of time to do this job. Here are some rules you should     2. 1. official, 2. follow, 3. responsible, 4. free, 5. equipment, 6. double-check, 7. fake, 8. sources.     Remember to     3. 1. official, 2. follow, 3. responsible, 4. free, 5. equipment, 6. double-check, 7. fake, 8. sources     the information when you’re writing an article. Make sure you use different     4. 1. official, 2. follow, 3. responsible, 4. free, 5. equipment, 6. double-check, 7. fake, 8. sources     so that your article contains facts, not     5. 1. official, 2. follow, 3. responsible, 4. free, 5. equipment, 6. double-check, 7. fake, 8. sources     news. If you want to interview someone, you need to have basic     6. 1. official, 2. follow, 3. responsible, 4. free, 5. equipment, 6. double-check, 7. fake, 8. sources     like a notepad and a phone, or a camera. When you finish writing your article, think of an interesting headline to attract readers. Good luck!
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Complete the second sentence so that it has a similar meaning to the first one, using the given word. Do not change the forms of the words. You can use between two to three words.

Uzupełnij luki w zdaniach, zachowując sens zdania wyjściowego. Nie zmieniaj formy podanych wyrazów. Użyj trzech lub czterech wyrazów.

RAbFlt8kC3Lxx
1. Journalists research and find interesting news. COLLECT Journalists usually research and     Tu uzupełnij. 2. You can publish your newspaper online. DIGITAL You can publish your newspaper in a     Tu uzupełnij. 3. Journalists should be able to say what they think. EXPRESS Journalists should be able to     Tu uzupełnij. 4. An editorial board supervises the school newspaper. CHARGE An editorial board is     Tu uzupełnij     the school newspaper. 5. School newspapers can be shown in glass cabinets or printed. DISPLAYED School newspapers can     Tu uzupełnij     in glass cabinets or printed.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 6

Translate the phrases in brackets into English.

Przetłumacz wyrażenia w nawiasach na język angielski. 

RTPOKqraAoiv6
1. You should always     (sprawdzać po raz drugi) Tu uzupełnij     what you write. 2. Newspapers should follow their     (kodeksu postępowania) Tu uzupełnij. 3. Journalists and reporters     (wydają osądy) Tu uzupełnij     about people and events. 4. Did you see the     (wiadomości z ostatniej chwili) Tu uzupełnij     from Italy? 5. I would like to     (relacjonować wiadomości) Tu uzupełnij     on TV.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Answer the questions. Each answer should be one sentence long. 

Odpowiedz jednym zdaniem na każde z poniższych pytań.

  1. What two things does a journalist do?

  2. What two things do journalists have to remember about?

  3. Would you like to start a school newspaper? Why? Why not?

RlA1IWfMoy1Oq
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

You’re the editor of a school newspaper. Your friend from England asked you for advice on how to start a school newspaper. Write an email to your friend. In the email: 

  • write what responsibilities you have in the school newspaper;

  • mention two important steps in starting a school newspaper;

  • explain to your friend why you think he/she would enjoy doing it. 

Sign as XYZ. Your email should be 50‑120 words long.

Wyobraź sobie, że jesteś redaktorem/redaktorką gazetki szkolnej. Twój kolega/ twoja koleżanka z Anglii poprosił/poprosiła cię o wskazówki dotyczące założenia gazetki szkolnej. Napisz do niego/niej e‑mail, w którym:

  • opiszesz swój zakres obowiązków związany z przygotowaniem gazetki szkolnej;

  • wymienisz dwa kroki istotne podczas jej zakładania;

  • wyjaśnisz, dlaczego uważasz, że współpraca tej osoby przy tworzeniu gazetki sprawiłaby jej przyjemność. 

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).

RYmgUE3gJO4H6
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.