bg‑azure

So, have you decided to become a journalist, reporter, or editor of a school newspaper? In this section you are going to learn more about how to set it up and what to do to make it professional and interesting for students.

I jak, czy podjąłbyś się/ podjęłabyś się pracy dziennikarza, reportera lub redaktora gazetki szkolnej? W tym rozdziale dowiesz się, jak zacząć takie przedsięwzięcie oraz co zrobić, aby gazetka była profesjonalna i interesująca dla uczniów.

R1WMXHOMkS62d
Let’s start a school newspaper!
Zacznijmy pisać gazetkę szkolną!
Źródło: dostępny w internecie: https://unsplash.com/ [dostęp 22.03.2022], domena publiczna.
Exercise 1

Match the following words to their translations.

Połącz poniższe wyrazy z właściwymi tłumaczeniami.

R1IxFSaVTTN19
headline Możliwe odpowiedzi: 1. tytuł, 2. nagłówek, 3. wydanie, 4. fotografia, 5. podpis pod zdjęciem, 6. data title Możliwe odpowiedzi: 1. tytuł, 2. nagłówek, 3. wydanie, 4. fotografia, 5. podpis pod zdjęciem, 6. data photograph Możliwe odpowiedzi: 1. tytuł, 2. nagłówek, 3. wydanie, 4. fotografia, 5. podpis pod zdjęciem, 6. data date Możliwe odpowiedzi: 1. tytuł, 2. nagłówek, 3. wydanie, 4. fotografia, 5. podpis pod zdjęciem, 6. data issue Możliwe odpowiedzi: 1. tytuł, 2. nagłówek, 3. wydanie, 4. fotografia, 5. podpis pod zdjęciem, 6. data caption Możliwe odpowiedzi: 1. tytuł, 2. nagłówek, 3. wydanie, 4. fotografia, 5. podpis pod zdjęciem, 6. data
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 1

Match the correct words to the elements of the newspaper.

Połącz odpowiednie słowa z elementami gazety.

R1IYODMPzBvtI
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Watch the film and do the exercises below.

R17QksC5CiJbc
Film nawiązujący do treści materiału
TRANSCRIPTazurewhite
Exercise 2

Based on the film, organise the topics in the order you hear them. 

Zapoznaj się z filmem. Następnie ułóż poniższe elementy zgodnie z kolejnością, w jakiej się w nim pojawiają.

Ry6CrA3LlculG
Elementy do uszeregowania: 1. Objective news, 2. Equipment, 3. Topics, 4. Code of ethics, 5. The team
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Complete the gaps with the English translations of the words in brackets.

Uzupełnij luki angielskimi tłumaczeniami słów w nawiasach.

R14BxgHoHbpPV
1. Make sure that everyone knows that they will have to find some     fTu uzupełnij     time to do it. 2. A code of ethics is a set of rules you should     fTu uzupełnij. 3. Journalists have to be able to know the difference between facts and     fTu uzupełnij     news. 4. Journalists and reporters need basic     eTu uzupełnij     if they’re interviewing students. 5. Decide what you want to     rTu uzupełnij     on and what sections your newspaper will have.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Go back to the film once again and then put the words in the correct order to make sentences.

Wróć do filmu kolejny raz i utwórz zdania, układając poniższe wyrazy we właściwej kolejności.

RMeW3NqkDEsbS
1. 1. what, 2. responsible for, 3. needs to know, 4. they’re, 5. Everyone 1. what, 2. responsible for, 3. needs to know, 4. they’re, 5. Everyone 1. what, 2. responsible for, 3. needs to know, 4. they’re, 5. Everyone 1. what, 2. responsible for, 3. needs to know, 4. they’re, 5. Everyone 1. what, 2. responsible for, 3. needs to know, 4. they’re, 5. Everyone.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RXY5XLhsNTg8S
2. 1. express opinions, 2. They, 3. and, 4. people and events, 5. make judgements, 6. about 1. express opinions, 2. They, 3. and, 4. people and events, 5. make judgements, 6. about 1. express opinions, 2. They, 3. and, 4. people and events, 5. make judgements, 6. about 1. express opinions, 2. They, 3. and, 4. people and events, 5. make judgements, 6. about 1. express opinions, 2. They, 3. and, 4. people and events, 5. make judgements, 6. about 1. express opinions, 2. They, 3. and, 4. people and events, 5. make judgements, 6. about.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R16797cbFsZRC
3. 1. and, 2. double-check, 3. be able to, 4. the information, 5. always have to, 6. Journalists and reporters, 7. use different sources, 8. they use 1. and, 2. double-check, 3. be able to, 4. the information, 5. always have to, 6. Journalists and reporters, 7. use different sources, 8. they use 1. and, 2. double-check, 3. be able to, 4. the information, 5. always have to, 6. Journalists and reporters, 7. use different sources, 8. they use 1. and, 2. double-check, 3. be able to, 4. the information, 5. always have to, 6. Journalists and reporters, 7. use different sources, 8. they use 1. and, 2. double-check, 3. be able to, 4. the information, 5. always have to, 6. Journalists and reporters, 7. use different sources, 8. they use 1. and, 2. double-check, 3. be able to, 4. the information, 5. always have to, 6. Journalists and reporters, 7. use different sources, 8. they use 1. and, 2. double-check, 3. be able to, 4. the information, 5. always have to, 6. Journalists and reporters, 7. use different sources, 8. they use 1. and, 2. double-check, 3. be able to, 4. the information, 5. always have to, 6. Journalists and reporters, 7. use different sources, 8. they use.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R6UXe9fhQYy2g
4. 1. have, 2. as well, 3. need to, 4. Their articles, 5. headlines, 6. short 1. have, 2. as well, 3. need to, 4. Their articles, 5. headlines, 6. short 1. have, 2. as well, 3. need to, 4. Their articles, 5. headlines, 6. short 1. have, 2. as well, 3. need to, 4. Their articles, 5. headlines, 6. short 1. have, 2. as well, 3. need to, 4. Their articles, 5. headlines, 6. short 1. have, 2. as well, 3. need to, 4. Their articles, 5. headlines, 6. short.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Movr5L58GCl
5. 1. to work, 2. will also, 3. Your team, 4. need, 5. some basic equipment 1. to work, 2. will also, 3. Your team, 4. need, 5. some basic equipment 1. to work, 2. will also, 3. Your team, 4. need, 5. some basic equipment 1. to work, 2. will also, 3. Your team, 4. need, 5. some basic equipment 1. to work, 2. will also, 3. Your team, 4. need, 5. some basic equipment.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RhdD7N41NKdUK
6. 1. The newspaper, 2. with parents, 3. may also, 4. the school, 5. or, 6. include interviews, 7. visitors to 1. The newspaper, 2. with parents, 3. may also, 4. the school, 5. or, 6. include interviews, 7. visitors to 1. The newspaper, 2. with parents, 3. may also, 4. the school, 5. or, 6. include interviews, 7. visitors to 1. The newspaper, 2. with parents, 3. may also, 4. the school, 5. or, 6. include interviews, 7. visitors to 1. The newspaper, 2. with parents, 3. may also, 4. the school, 5. or, 6. include interviews, 7. visitors to 1. The newspaper, 2. with parents, 3. may also, 4. the school, 5. or, 6. include interviews, 7. visitors to 1. The newspaper, 2. with parents, 3. may also, 4. the school, 5. or, 6. include interviews, 7. visitors to.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.