Sprawdź się
Teksty do ćwiczeń
Chrystus miastaTańczyli na moście,
Tańczyli noc całą.[...]
Tańczyli na moście
Dostojni goście:
Psubraty!Starcy rozpustni, stręczyciele,
Wstydliwi samogwałciciele,
Wzięli się za ręce,
Przytupywali,
Grały harmonie, harmoniki,
Do świtu grali,
Tańczyli swój tan dziki:
Dalej! Dalej!
Żarli. Pili. Tańczyli.[...]
RanyjulekKazimierzowi Wierzyńskiemu
Powinienem z wiatrami po ulicach się włóczyć,
[...]
Od rynsztoka do ściany zygzakami się toczyć,
Ranyjulek! swobodny, bezpański jak pies!
Sińce łapać na słupach, w zbiegowiskach się tłoczyć,
Na parkany wdrapywać się wiosną po bez![...]
Bal w operzeI
Dzisiaj wielki bal w Operze.
Sam Potężny Archikrator
Dał najwyższy protektorat,
Wszelka dziwka majtki pierze
I na kredyt kiecki bierze,
Na ulicach ścisk i zator,
Ustawili się żołnierze,
Błyszczą kaski kirasjerskie,
Błyszczą buty oficerskie,
Konie pienią się i rżą,
Ryczą auta, tłumy prą,
W kordegardzie wojska mrowie,
Wszędzie ostre pogotowie,
Niecierpliwe wina wrą,
U fryzjerów ludzie mdleją,
Czekający za koleją,
Dziwkom łydki słodko drżą.
[...]
Quatorze JuilletJuż jest gotów. Nosi strój odświętny:
Żółte buty, frak naftalinowy,
Krawat lila, „półkoszulek” zmięty
I błyszczący kołnierzyk gumowy.W mętnym lustrze z ramą pozłacaną
Widzi pysk spasiony, tłustą szyję.
„Polsko”, szepce, „łojczyzno kochano!
I ty, Francjo – oto jezdem – niech żyje!”[...]
Z wierszy o Małgorzatce1
„Za górami” to co? „Za lasami” to jak?
Że to góry, myślicie, że lasy?
Za górami - to dzwon,
Zaśpiew pieśni i ton -
Zaraz zagra zagóramizalasmi,
Hołubcami, podkutymi obcasami
W ziemię wyrżnie step‑topot żelazny.
„Tańcowała” to co? Tańcowała, no tak...
Ale tańce cygańcami gędą,
Wywijała od Tater, od Beskid, ku Węgrom,
Zapadała w ramiona tańcującym łazęgom,
Przefruwała cyganiącym od siebie do siebie,
Gwiazdowała ogniem oczu po łące, po niebie,
Za morawą, za madziarą tańcowała
Małgorzatka gorejąca, zagorzała.
[…]
NieprzysiadalnośćNo, proszę sobie wyobrazić:
marzec albo kwiecień...
(mmm... raczej marzec), wieczór.Spotykam JP, jest pijany jak
świnia, a ja jestem trzeźwy
jak świnia. [...][...] a ja mówię: Daj mi
spokój, ja nie mam ochoty.
Ja to pierdolę, dziś jestem w nastroju
nieprzysiadalnym.
[...]
Gdzieś tak początek 1993- Mówiłeś przecież… (zawahał się i
wskazał znacząco
włosy) - To nie ta - stwierdziłem.
- To już nie ta stwierdziłem.
Nie ciągnąłem dalej.
[...]
Z podanych fragmentów wierszy Juliana Tuwima Chrystus miasta, Ranyjulek i poematu Bal w operze wypisz 8 fragmentów, w których pojawia się język potoczny. Następnie przeredaguj je na język ogólnopolski, nienacechowany stylistycznie.
Na podstawie fragmentów wierszy J. Tuwima wypisz cytaty ilustrujące zabiegi stylistyczne i elementy języka oraz określ ich funkcje.
Dialektyzacja polega na celowym wprowadzaniu elementów gwar ludowych (dialektyzmów) do utworu literackiego. W prozie najczęściej służy charakterystyce bohaterów, środowiska społecznego czy odtworzeniu kolorytu lokalnego. Może dotyczyć wszystkich poziomów języka: fonetyki, fleksji, składni, słowotwórstwa, słownictwa, lub tylko wybranych np. tylko słownictwa i wymowy.
Wypisz przykłady naśladowania języka mówionego w wierszach Marcina Świetlickiego i Juliana Tuwima.
Napisz 8‑10 zdaniową historię, która kończyłaby się wierszem Marcina Świetlickiego Nieprzysiadalność.
Piotr Sommer to współczesny polski poeta. Znaczna część jego dorobku to wiersze o tematyce rodzinnej, prywatnej. Wybierz jeden z nich i przeredaguj, dokonując kolokwializacji.