Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1EPoUqWpOPnA1
Ćwiczenie 1
Przenieś wymienione sytuacje, które mają miejsce w środowisku atmosferycznym, do właściwej grupy bodźców oddziałujących na człowieka. fizyczne: Możliwe odpowiedzi: 1. fala upałów, 2. reakcje uczuleniowe na skutek wzrostu ilości aerozoli roślinnych (pyłków) w okresie wiosennym, 3. nagła zmiana ciśnienia związana z przejściem frontu, 4. wzrost prędkości wiatru, 5. wzrost zawartości ozonu w troposferze na skutek wyładowań atmosferycznych, 6. wzrost substancji lotnych wydzielanych przez sosnę podczas ciepłego, pogodnego dnia, 7. zagrożenie niedotlenienia organizmu na znacznych wysokościach n.p.m., 8. wzrost zawartości jonów ujemnych w powietrzu w pobliżu wodospadów i brzegu morza, które poprawiają samopoczucie człowieka i zwiększają odporność na infekcje, 9. wzrost zawartości jonów dodatnich w aglomeracji miejskiej, które wywołują uczucie zmęczenia chemiczne: Możliwe odpowiedzi: 1. fala upałów, 2. reakcje uczuleniowe na skutek wzrostu ilości aerozoli roślinnych (pyłków) w okresie wiosennym, 3. nagła zmiana ciśnienia związana z przejściem frontu, 4. wzrost prędkości wiatru, 5. wzrost zawartości ozonu w troposferze na skutek wyładowań atmosferycznych, 6. wzrost substancji lotnych wydzielanych przez sosnę podczas ciepłego, pogodnego dnia, 7. zagrożenie niedotlenienia organizmu na znacznych wysokościach n.p.m., 8. wzrost zawartości jonów ujemnych w powietrzu w pobliżu wodospadów i brzegu morza, które poprawiają samopoczucie człowieka i zwiększają odporność na infekcje, 9. wzrost zawartości jonów dodatnich w aglomeracji miejskiej, które wywołują uczucie zmęczenia biologiczne: Możliwe odpowiedzi: 1. fala upałów, 2. reakcje uczuleniowe na skutek wzrostu ilości aerozoli roślinnych (pyłków) w okresie wiosennym, 3. nagła zmiana ciśnienia związana z przejściem frontu, 4. wzrost prędkości wiatru, 5. wzrost zawartości ozonu w troposferze na skutek wyładowań atmosferycznych, 6. wzrost substancji lotnych wydzielanych przez sosnę podczas ciepłego, pogodnego dnia, 7. zagrożenie niedotlenienia organizmu na znacznych wysokościach n.p.m., 8. wzrost zawartości jonów ujemnych w powietrzu w pobliżu wodospadów i brzegu morza, które poprawiają samopoczucie człowieka i zwiększają odporność na infekcje, 9. wzrost zawartości jonów dodatnich w aglomeracji miejskiej, które wywołują uczucie zmęczenia
2
Ćwiczenie 2
R1Y877Ks9yjDF
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Zakresy promieniowania UV
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/.
RzpYvKSs0PYlW
Dopasuj działanie biologiczne do danego zakresu promieniowania słonecznego. UV-B Możliwe odpowiedzi: 1. działanie na układ nerwowy poprzez narząd wzroku, pobudzanie układu hormonalnego, 2. działanie przeciwkrzywiczne, zaćma, rak skóry, obniżenie odporności, rumień fotochemiczny, 3. leczenie łuszczycy, starzenie skóry, 4. efekt cieplny, wzmożenie przemiany materii UV-A Możliwe odpowiedzi: 1. działanie na układ nerwowy poprzez narząd wzroku, pobudzanie układu hormonalnego, 2. działanie przeciwkrzywiczne, zaćma, rak skóry, obniżenie odporności, rumień fotochemiczny, 3. leczenie łuszczycy, starzenie skóry, 4. efekt cieplny, wzmożenie przemiany materii Promieniowanie widzialne Możliwe odpowiedzi: 1. działanie na układ nerwowy poprzez narząd wzroku, pobudzanie układu hormonalnego, 2. działanie przeciwkrzywiczne, zaćma, rak skóry, obniżenie odporności, rumień fotochemiczny, 3. leczenie łuszczycy, starzenie skóry, 4. efekt cieplny, wzmożenie przemiany materii Promieniowanie podczerwone Możliwe odpowiedzi: 1. działanie na układ nerwowy poprzez narząd wzroku, pobudzanie układu hormonalnego, 2. działanie przeciwkrzywiczne, zaćma, rak skóry, obniżenie odporności, rumień fotochemiczny, 3. leczenie łuszczycy, starzenie skóry, 4. efekt cieplny, wzmożenie przemiany materii
1
Ćwiczenie 3

Odczytaj z wykresu, jaki jest maksymalny czas bezpiecznego przebywania na słońcu turysty o fototypie skóry II, przy wartości indeksu UV = 12.

RBdxSS7poUTFI
Maksymalny czas bezpiecznego przebywania na słońcu (MTSE) dla różnych typów skóry w zależności do wartości UVI
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/.
Rdcvh7aFoyKIO
Możliwe odpowiedzi: 1. 15 min, 2. 20 min, 3. 25 min, 4. 30 min
R19b9MUxZJerJ
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4
RQhKWsT8B2cfL
Oblicz, o ile wzrośnie maksymalny czas bezpiecznego przebywania na słońcu turysty z zadania 3, jeżeli zastosuje tego dnia krem z filtrem SPF = 15. Możliwe odpowiedzi: 1. 150 min, 2. 205 min, 3. 225 min, 4. 250 min
R1A0ClW4j2aBc
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RD0W6eXSa2aBn2
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj odpowiednie dolegliwości z frontami, które przyczyniają się do ich wystąpienia front ciepły Możliwe odpowiedzi: 1. nadciśnienie, 2. depresja, 3. zawał mięśnia sercowego, 4. zatory, 5. zakrzepy, 6. bóle głowy, 7. reumatyzm, 8. astma, 9. kolka front chłodny Możliwe odpowiedzi: 1. nadciśnienie, 2. depresja, 3. zawał mięśnia sercowego, 4. zatory, 5. zakrzepy, 6. bóle głowy, 7. reumatyzm, 8. astma, 9. kolka
RrvMRqvoiY4Dm2
Ćwiczenie 6
Przenieś wybrane zbiorowiska leśne do właściwej grupy. Zbiorowiska o właściwościach uspokajających: Możliwe odpowiedzi: 1. bór mieszany świerkowy, 2. dąbrowa, 3. bór świeży, 4. łęg, 5. buczyna, 6. bór suchy, 7. grąd, 8. bór mieszany sosnowy Zbiorowiska o właściwościach pobudzających: Możliwe odpowiedzi: 1. bór mieszany świerkowy, 2. dąbrowa, 3. bór świeży, 4. łęg, 5. buczyna, 6. bór suchy, 7. grąd, 8. bór mieszany sosnowy
R1ebAWgzxLoEn2
Ćwiczenie 7
Zaznacz, które stwierdzenia dotyczą mikroklimatu miasta. Możliwe odpowiedzi: 1. Wzrost emisji ciepła do atmosfery związany m.in. ze zmianą pokrycia terenu i w konsekwencji jego albedo., 2. Spadek prędkości wiatru., 3. Wzrost dobowej i rocznej amplitudy temperatury w porównaniu do terenów podmiejskich., 4. Niewielkie obciążenie akustyczne., 5. Zanieczyszczenie powietrza m.in. pyłami zawieszonymi PM10 i PM2,5 μm, zwłaszcza w sezonie grzewczym.
3
Ćwiczenie 8

Oceń, korzystając z zamieszczonej tabeli, którego dnia (sytuacja A czy B) warunki pogodowe będą korzystniejsze dla meteoropatów.

R9LUzdTn3sa04
Dolegliwości występujące przy różnych typach pogody
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/.
R7g6B7NhRDjwQ
Możliwe odpowiedzi: 1. A: ciśnienie atmosferyczne na stałym poziomie, z południa napływa ciepłe powietrze, 2. B: zalegający układ wysokiego ciśnienia, napływ chłodnych mas powietrza ze wschodu
R12OqEEDuAYH9
Wskaż spośród wymienionych zbiorowisko roślinne, które ma pozytywny wpływ Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.