Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj poniższe ilustracje i przyporządkuj do nich opisy. Wskaż, która z nich przedstawia życie mieszkańców wsi, a która – mieszkańców miasta. Następnie uzasadnij swoją odpowiedź.

R9ZM8Kc1k7BuD
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Rb2Hc9qOJMKxX
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RWWXZ2nvDrkUl
Opisz czym zajmowali się mieszkańcy wsi, a czym mieszkańcy miasta? (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższą definicją oraz przeanalizuj średniowieczne malowidło. Rozstrzygnij, czy przedstawiony w definicji sposób uprawy roli w średniowieczu został przedstawiony na ilustracji. Uzasadnij odpowiedź.

Źródło A

Jest to naprzemienna uprawa roli w średniowieczu. Jedno pole jest obsiewane zbożem jarym lub ozimym, a drugie zostaje pozostawione ugorem. Ten system uprawy roli rozwinął się w następstwie uprawy żarowej i w Polsce stopniowo zaczął zanikać dopiero ok. XIII w.

Indeks dolny Definicja na podstawie wikipedia.org Indeks dolny koniec

Źródło B

REFeCilTnn9ye
Uprawa roli.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RTTbXIoGzVQty
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R1Xafe1CdNkN1
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Zaznacz przedstawiony na ilustracjach przedmiot i określ, w jaki sposób jego upowszechnienie zrewolucjonizowało rolnictwo w XI–XIII wieku.

R18kE1bDH7S8m
Możliwe odpowiedzi: 1. chomąto, 2. pług koleśny, 3. radło, 4. socha
RTVVXt84rTbq5
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R1EmxC6IFvYFI
Ćwiczenie 3
Wskaż właściwą odpowiedź w tekście. 1. Uzda, 2. Chomąto. Rozkładało ono ciężar równomiernie wokół karku zwierzęcia, np. wołu, co pozwalało na większe wykorzystanie siły pociągowej i orkę większego areału ziemi.
1
Ćwiczenie 4

Do poniższych definicji dopisz właściwe pojęcia.

RhBgC4gnnHr8h
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj poniższą ilustrację oraz wykres. Wskaż, jaki związek przyczynowo‑skutkowy zachodzi między narzędziem rolniczym ukazanym na średniowiecznej ilustracji a zjawiskiem zilustrowanym na wykresie.

Zapoznaj się z opisem ilustracji oraz wykresu. Wskaż, jaki związek przyczynowo‑skutkowy zachodzi między narzędziem rolniczym ukazanym na średniowiecznej ilustracji a zjawiskiem zilustrowanym na wykresie.

Źródło A

RaaUMJhxAKA2B
Chłop orzący pole.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło B

Rn2JZd0In5nPm
Wykres skumulowany. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • rok: 1000
    • ludność w milionach: 42
  • 2. zestaw danych:
    • rok: 1100
    • ludność w milionach: 48
  • 3. zestaw danych:
    • rok: 1200
    • ludność w milionach: 60
  • 4. zestaw danych:
    • rok: 1300
    • ludność w milionach: 69
  • 5. zestaw danych:
    • rok: 1340
    • ludność w milionach: 65
RECclvTrt8db0
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z poniższymi tekstami. Wyobraź sobie, że są to fragmenty wywiadu prowadzonego na temat ożywienia gospodarczego‑społecznego w Europie w XI–XIII wieku. Dopasuj do odpowiednich fragmentów propozycje pytań, na które zawarte w poszczególnych tekstach informacje stanowią odpowiedź.

Fragment A

Najazdy zewnętrzne, które trapiły Europę Zachodnią w IX‑X w., ustały i dzięki temu wojna jako czynnik obniżający liczebność populacji straciła na znaczeniu. Konflikty zbrojne w świecie zachodnim toczyły się się wprawdzie nieustannie, ale na ogół nie przynosiły wielkiego zniszczenia. […] ludzie odżywiali się lepiej niż w dawniejszych stuleciach. Wiemy, że spożywano więcej białka zwierzęcego. Badania cmentarzysk dowodzą, że populacja miała solidniejszą budowę kości niż w poprzednich pokoleniach. Informacje o klęskach głodu stają się w pełnym średniowieczu dość rzadkie.

Fragment B

Na skutek przeludnienia chłopi szukali lepszych warunków życia w mieście, gdzie znajdowali zatrudnienie w rzemiośle i handlu. Możliwości działania w tych sektorach stały się znaczne, ponieważ wieś, bogatsza jak niegdyś, wiele kupowała. Chodziło o wyroby i surowce potrzebne do produkcji rolnej (np. części żelaznego pługa, elementy konstrukcyjne młyna wodnego i wiatraka), a także o towary mniej lub bardziej luksusowe (np. tkaniny lepszego gatunku). […] Jeszcze jedną okolicznością z pewnością o podstawowym znaczeniu jest to, że ludność miejska nie zajmowała się produkcją rolną albo zajmowała się nią jedynie ubocznie […].

Fragment C

O ile w czasach karolińskich z jednego zasianego ziarna otrzymywano zaledwie dwa, o tyle w XII w. uzyskiwano od 4 do 7, a w stuleciu następnym ok. 10 […]. Trójpolówka, pług i młyn wodny to techniki, którym rolnictwo w pierwszym rzędzie zawdzięczało wzrost wydajności. Były już znane w epoce karolińskiej, ale stosowano je wówczas w niewielkim zakresie. Teraz się upowszechniły. Dodać również należy, że w pełnym średniowieczu z większą niż uprzednio starannością nawożono glebę. […] na ówczesne rolnictwo pozytywny wpływ miały zmiany klimatyczne. Klimat – przynajmniej w północnej części kontynentu europejskiego, w Anglii, w północnej Francji i w Niemczech – stał się bardziej suchy i ciepły.

Indeks dolny Cytat za: Roman Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, PWN, Warszawa 2012, s. 280‑283. Indeks dolny koniec

Rx6Yx0lsT4jSj
Fragment A  Możliwe odpowiedzi: 1. Jakie były przyczyny wzrostu demograficznego w Europie okresu pełnego średniowiecza?, 2. Z jakich powodów nastąpił wzrost wydajności w rolnictwie?, 3. Jakie były przyczyny urbanizacji/powstawania miast? Fragment B  Możliwe odpowiedzi: 1. Jakie były przyczyny wzrostu demograficznego w Europie okresu pełnego średniowiecza?, 2. Z jakich powodów nastąpił wzrost wydajności w rolnictwie?, 3. Jakie były przyczyny urbanizacji/powstawania miast? Fragment C  Możliwe odpowiedzi: 1. Jakie były przyczyny wzrostu demograficznego w Europie okresu pełnego średniowiecza?, 2. Z jakich powodów nastąpił wzrost wydajności w rolnictwie?, 3. Jakie były przyczyny urbanizacji/powstawania miast?
311
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj plan miasta średniowiecznego i wskaż trzy jego funkcje, odwołując się do elementów graficznych ilustracji.

R1RFSLoKXOLZY
Plan Londynu ok. 1300 r. W legendzie wyszczególnione są przede wszystkim kościoły, ale także różne targi.
Źródło: William R. Shepherd, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1Ln8MnJfVepA
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Rcl5BbuN8W9FT
Ćwiczenie 7
Połącz w pary funkcje z budynkami rozmieszczonymi na planie miasta. Funkcja ekonomiczna Możliwe odpowiedzi: 1. na planie miasta jest zaznaczona wieża więzienna, 2. na planie miasta są zaznaczone budynki klasztorów i kościołów, 3. na planie miasta jest zaznaczony rynek Funkcja polityczna Możliwe odpowiedzi: 1. na planie miasta jest zaznaczona wieża więzienna, 2. na planie miasta są zaznaczone budynki klasztorów i kościołów, 3. na planie miasta jest zaznaczony rynek Funkcja religijna Możliwe odpowiedzi: 1. na planie miasta jest zaznaczona wieża więzienna, 2. na planie miasta są zaznaczone budynki klasztorów i kościołów, 3. na planie miasta jest zaznaczony rynek
311
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj poniższy tekst, a następnie wykonaj polecenia.

To są postanowienia. Po pierwsze nikt nie ma rzemiosła wykonywać, kto by nie uzyskał prawa miejskiego i nie przyniósł dokumentu na wykonywanie swego zawodu. Raz na kwartał ma każdy towarzysz cechowy dawać jeden grosz do kasy. Kto się zapisuje do nauki, ma dać cechowi 6 groszy. Kto idzie na ranne zgromadzenie ze sztyletem albo inną bronią, ten ma cechowi zapłacić jeden grosz. Kto złośliwie mówi na rannym zgromadzeniu, ten od takiego złośliwego słowa ma dawać jeden grosz. Jeżeli jakiś czeladnik u swego mistrza się zapożyczy, ma mu to według prawa odsłużyć i żaden inny mistrz nie może go u siebie trzymać ani go wesprzeć pieniędzmi pod najwyższą karą. Kto drugiemu jego czeladnika świadomie odbierze, ten ma miastu dać 6 groszy a cechowi łut. Nie ma także żaden wielki kowal ani żaden inny człowiek, który nie umie ciągnąć drutu, robić igieł swoimi narzędziami. Kto natomiast ciągnie drut, ten może robić igły swoim narzędziem. Jeżeli czeladnik odchodzi od swego mistrza i jest mu winien pieniądze, ma mu się prawo zająć suknie albo inne sprzęty i żaden mistrz nie może go u siebie trzymać, dopóki się z tamtym nie ugodzi. Żonatego czeladnika żaden mistrz nie ma trzymać. Także żaden igielnik, różańcarz nie ma mieć więcej czeladników jak trzech, dwóch, którzy biorą od niego zapłatę, i jednego ucznia, tak aby więcej nie miał razem jak trzech czeladników. Żelaza na stal nikt pod karą nie ma prawa obrabiać. Także nikt nie ma prawa rzeczy żelaznych jako stalowe sprzedawać. Także jeżeli syn mistrza chce wstąpić do cechu, ma dać połowę stawki cechowej, miastu sześć groszy i cechowi sześć groszy.

c1 Cytat za: Ze statutów cechów wrocławskich w XIII w., w: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, oprac. R. Heck, nr 8, Miasta i mieszczaństwo średniowiecza (do schyłku XV w.), Warszawa 1959.
R1TYwWsIfxRwW
twoja odpowiedź (Uzupełnij).