1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Akira Kurosawa korzysta z dokonań teatru . Twarz którego bohatera/której bohaterki upodabnia się do maski charakterystycznej dla tej formy teatralnej? Odpowiedź uzasadnij.

RULnEFJ9RxjVs
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Tronie we krwi pojawia się motyw błądzenia, który symbolicznie odzwierciedlać ma człowieczy los. Wskaż scenę, w której błądzenie staje się istotnym elementem świata przedstawionego.

R1cOgKwGYe36P
(Uzupełnij).
RGh5VfCBJRzyK2
Ćwiczenie 3
Ważną przestrzenią symboliczną, która w Tronie we krwi odgrywa olbrzymią rolę, jest las. To właśnie w nim już na początku filmu Washizu i Miki gubią się i spotykają prządkę. Czego symbolem może być filmowy las? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Ekosystemu Japonii, 2. Źródła zła, 3. Śmierci, 4. Zagubienia człowieka
21
Ćwiczenie 4

Oryginalny tytuł Kumonosu‑jô oznacza dosłownie: Zamek Pajęcze GniazdoWashizu został metaforycznie, niczym mucha, złapany w pułapkę. Popatrz na graf i połącz bohaterów tak, by odzwierciedlić zależności między nimi i pokazać pajęczą sieć.

R4EAXntnKCHwn
2
Ćwiczenie 4
R1MBihOvmhYAm
(Uzupełnij).
shintoizm
okres Edo
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentem dotyczącym lojalności w kodeksie Bushidō. Kodeks ten, choć nigdy formalnie nie został spisany, stanowił zespół cech i zachowań, któremu wierni byli japońscy wojownicy. Na podstawie tekstu przedstaw wątpliwości, które targały Washizu przed popełnieniem zbrodni.

1
Dorota Barańska Kodeks samurajski Bushidō a normy moralne i etyka społeczna

Czasem określano Bushidō mianem Drogi Lojalności. Powinnością samuraja było - zgodnie z tytułem - służenie swojemu panu i jego rodzinie. Średniowieczny wojownik składał przysięgę lojalności podczas uroczystej ceremonii. Ścisła więź łącząca pana z poddanymi była dużym problemem dla utrzymania narodowej jedności. Uwypukliło się to po roku 1868, kiedy głównym problemem było przeniesienie więzów lojalności z przywódcy rodu na głowę państwa - cesarza. Obowiązek służenia w Japonii był co prawda znacznie szerzej pojmowany niż w Europie, gdzie obowiązywała zasada „wasal mojego wasala nie jest moim wasalem”. W Japonii było dokładnie na odwrót. Stojący najniżej zobowiązani byli do służenia również przełożonym swoich przełożonych.
Największą zbrodnią w feudalnej Japonii był bunt przeciwko swojemu panu. Był to czyn wręcz niewyobrażalny, karany, zwłaszcza w okresie Edookres Edookresie Edo, najsurowiej, jak to tylko możliwe, a więc śmiercią winnego oraz całej jego rodziny do najdalszych stopni pokrewieństwa. Dążono w ten sposób do wymazania zhańbionego imienia z wszelkich kronik, a docelowo - z historii kraju. Wierność to trudna cnota. Często bowiem wierność stoi w sprzeczności z miłością. Odwiecznym problemem wojowników było: czy być posłusznym rodzicom, czy przełożonym? Dla żon samurajów: słuchać przełożonego czy męża? Bushidō bez wahania wskazuje na obowiązek, a nie miłość. Chwali jednak miłość jako ogromną wartość. W poezji samurajskiej spotykamy więc nieszczęśliwych kochanków czy rozterki matek wychowujących swe dzieci w poczuciu obowiązku wobec pana. Oczywiście najlepiej byłoby, gdyby miłość i obowiązek szły w parze, ale skoro tak nie jest, trzeba wypełnić przyrzeczenie i wybrać wierność. Zdarzało się, że wojownicy pozostający na służbie przez pewien czas nie wstępowali w związki małżeńskie, chcąc uniknąć konieczności wyboru. Ponieważ Bushidō przedkładało społeczeństwo ponad jednostkę, a rodzinę, jako całość, ponad jej poszczególnych członków, wierność osobom uosabiającym państwo była ważniejsza niż miłość do jednostek.
Cnota wierności jest też przyczyną rozterek w kwestii posłuszeństwa tyranowi. Kodeks każe słuchać takiego władcy, żywiąc nadzieję, że zgodnie z shintoizmemshintoizmshintoizmem, władca ten jest świadomy swoich zobowiązań wobec przodków i wobec niebios. Poza tym, wierne służenie tyranowi było uważane za przykład prawdziwej lojalności i poświęcenia.

cw2 Źródło: Dorota Barańska, Kodeks samurajski Bushidō a normy moralne i etyka społeczna, „Krakowskie Studia Międzynarodowe” III. 2006, nr 1, s. 18–19.
R1DNP0Qab0EAp
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zgodnie z tekstem Szekspira wiedźmy mają wygląd androgyniczny i przepowiadają Makbetowi przyszłość. Jednak od samego bohatera zależy, czy ich przepowiednie sprawdzą się. Makbet ma więc wybór. Prządka‑starzec w filmie Tron we krwi przypomina antyczną wyrocznię, która na kołowrotku tka symboliczną nić życia. Jest interpretowana jako uosobienie poznania, wiedzy i ukrytej przed żywymi prawdy. Zastanów się i zanotuj, jaki element antycznej tragedii obalił Szekspir, a przywrócił Kurosawa.

Rj1ZfaaaRokjz
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zgodnie z koncepcją Zygmunta Freuda w człowieku trwa nieustanna walka między id a ego. Id to popęd, instynkt, ego odpowiada natomiast za kontrolę id. Starcie to zostało przedstawione w filmie Kurosawy. Na podstawie zdjęcia wskaż, którego bohatera można utożsamić z id, a którego z ego, i uzasadnij swój wybór. Czym jest dla Washizu zabicie Mikiego?

R1ADnv1u2J6lW
(Uzupełnij).
Ruz174EqX4HTU
Tron we krwi, reż. Akira Kurosawa
Źródło: Dystrybucja: Gutek Film (DVD, Polska), Produkcja: Akira Kurosawa, Sojirō Motoki.
31
Ćwiczenie 8

Wypisz sceny w filmie Tron we krwi, w których dominuje uporczywa cisza, i określ, jaką pełnią funkcję.

RFUINSZ4rg3NG
(Uzupełnij).

Praca domowa

Podaj najważniejszą różnicę w konstrukcji bohaterów: Washizu Akiry Kurosawy i Makbeta Wiliama Szekspira. Co różni obu bohaterów?