Sprawdź się
Akira Kurosawa korzysta z dokonań teatru nō. Twarz którego bohatera/której bohaterki upodabnia się do maski charakterystycznej dla tej formy teatralnej? Odpowiedź uzasadnij.
W Tronie we krwi pojawia się motyw błądzenia, który symbolicznie odzwierciedlać ma człowieczy los. Wskaż scenę, w której błądzenie staje się istotnym elementem świata przedstawionego.
Ważną przestrzenią symboliczną, która w Tronie we krwi odgrywa olbrzymią rolę, jest las. To właśnie w nim już na początku filmu Washizu i Miki gubią się i spotykają prządkę. Czego symbolem może być filmowy las? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi.
- Ekosystemu Japonii
- Źródła zła
- Śmierci
- Zagubienia człowieka
Oryginalny tytuł Kumonosu‑jô oznacza dosłownie: Zamek Pajęcze Gniazdo. Washizu został metaforycznie, niczym mucha, złapany w pułapkę. Popatrz na graf i połącz bohaterów tak, by odzwierciedlić zależności między nimi i pokazać pajęczą sieć.
Zapoznaj się z fragmentem dotyczącym lojalności w kodeksie Bushidō. Kodeks ten, choć nigdy formalnie nie został spisany, stanowił zespół cech i zachowań, któremu wierni byli japońscy wojownicy. Na podstawie tekstu przedstaw wątpliwości, które targały Washizu przed popełnieniem zbrodni.
Kodeks samurajski Bushidō a normy moralne i etyka społecznaCzasem określano Bushidō mianem Drogi Lojalności. Powinnością samuraja było - zgodnie z tytułem - służenie swojemu panu i jego rodzinie. Średniowieczny wojownik składał przysięgę lojalności podczas uroczystej ceremonii. Ścisła więź łącząca pana z poddanymi była dużym problemem dla utrzymania narodowej jedności. Uwypukliło się to po roku 1868, kiedy głównym problemem było przeniesienie więzów lojalności z przywódcy rodu na głowę państwa - cesarza. Obowiązek służenia w Japonii był co prawda znacznie szerzej pojmowany niż w Europie, gdzie obowiązywała zasada „wasal mojego wasala nie jest moim wasalem”. W Japonii było dokładnie na odwrót. Stojący najniżej zobowiązani byli do służenia również przełożonym swoich przełożonych.
Największą zbrodnią w feudalnej Japonii był bunt przeciwko swojemu panu. Był to czyn wręcz niewyobrażalny, karany, zwłaszcza w okresie Edookresie Edo, najsurowiej, jak to tylko możliwe, a więc śmiercią winnego oraz całej jego rodziny do najdalszych stopni pokrewieństwa. Dążono w ten sposób do wymazania zhańbionego imienia z wszelkich kronik, a docelowo - z historii kraju. Wierność to trudna cnota. Często bowiem wierność stoi w sprzeczności z miłością. Odwiecznym problemem wojowników było: czy być posłusznym rodzicom, czy przełożonym? Dla żon samurajów: słuchać przełożonego czy męża? Bushidō bez wahania wskazuje na obowiązek, a nie miłość. Chwali jednak miłość jako ogromną wartość. W poezji samurajskiej spotykamy więc nieszczęśliwych kochanków czy rozterki matek wychowujących swe dzieci w poczuciu obowiązku wobec pana. Oczywiście najlepiej byłoby, gdyby miłość i obowiązek szły w parze, ale skoro tak nie jest, trzeba wypełnić przyrzeczenie i wybrać wierność. Zdarzało się, że wojownicy pozostający na służbie przez pewien czas nie wstępowali w związki małżeńskie, chcąc uniknąć konieczności wyboru. Ponieważ Bushidō przedkładało społeczeństwo ponad jednostkę, a rodzinę, jako całość, ponad jej poszczególnych członków, wierność osobom uosabiającym państwo była ważniejsza niż miłość do jednostek.
Cnota wierności jest też przyczyną rozterek w kwestii posłuszeństwa tyranowi. Kodeks każe słuchać takiego władcy, żywiąc nadzieję, że zgodnie z shintoizmemshintoizmem, władca ten jest świadomy swoich zobowiązań wobec przodków i wobec niebios. Poza tym, wierne służenie tyranowi było uważane za przykład prawdziwej lojalności i poświęcenia.Źródło: Dorota Barańska, Kodeks samurajski Bushidō a normy moralne i etyka społeczna, „Krakowskie Studia Międzynarodowe” III. 2006, nr 1, s. 18–19.
Zgodnie z tekstem Szekspira wiedźmy mają wygląd androgyniczny i przepowiadają Makbetowi przyszłość. Jednak od samego bohatera zależy, czy ich przepowiednie sprawdzą się. Makbet ma więc wybór. Prządka‑starzec w filmie Tron we krwi przypomina antyczną wyrocznię, która na kołowrotku tka symboliczną nić życia. Jest interpretowana jako uosobienie poznania, wiedzy i ukrytej przed żywymi prawdy. Zastanów się i zanotuj, jaki element antycznej tragedii obalił Szekspir, a przywrócił Kurosawa.
Zgodnie z koncepcją Zygmunta Freuda w człowieku trwa nieustanna walka między id a ego. Id to popęd, instynkt, ego odpowiada natomiast za kontrolę id. Starcie to zostało przedstawione w filmie Kurosawy. Na podstawie zdjęcia wskaż, którego bohatera można utożsamić z id, a którego z ego, i uzasadnij swój wybór. Czym jest dla Washizu zabicie Mikiego?

Wypisz sceny w filmie Tron we krwi, w których dominuje uporczywa cisza, i określ, jaką pełnią funkcję.
Praca domowa
Podaj najważniejszą różnicę w konstrukcji bohaterów: Washizu Akiry Kurosawy i Makbeta Wiliama Szekspira. Co różni obu bohaterów?


