Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1GWX2LX7Omxf1
Ćwiczenie 1
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Filozofia Platońska opiera się na tezie, że jedynym źródłem pojęć jest postrzeganie zmysłowe., 2. Natywizm Platoński opiera się na tezie o nieśmiertelności duszy., 3. Natywizm zawiera pogląd, zgodnie z którym umysł rodzi się jako „niezapisana tablica”., 4. Według N. Chomsky'ego ludzka zdolność językowa ma charakter biologiczny.
R1JagnhrP3nO81
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Leibnizjański pomysł na uporządkowanie ludzkich myśli., 2. Twórca idei gramatyki uniwersalnej., 3. Platońskie pierwowzory pojęć., 4. Jedne z treści umysłu., 5. Twórczyni teorii metajęzyka semantycznego.
R1Umu6l1CiN1t1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdania podanymi wyrażeniami, dobierając właściwą formę gramatyczną. każdy język; przypominanie sobie; wrodzona kompetencja; wspólne dla wszystkich języków; doskonale istniejące; Platon twierdził, że doskonałe poznanie wymaga skierowania się ku czemuś Tu uzupełnij. Według Platona poznanie jest w istocie Tu uzupełnij. Człowiek, według teorii Chomsky`ego, dysponuje Tu uzupełnij do opanowania Tu uzupełnij. Teoria A. Wierzbickiej zakłada możliwość odkrycia systemu znaczeń Tu uzupełnij.
Rx3TfBtguJ5ad1
Ćwiczenie 4
Które z poniższych wyrażeń trafnie oddają charakter teorii Chomsky`ego? Możliwe odpowiedzi: 1. Naturalistyczna., 2. Semantyczna., 3. Biologistyczna., 4. Idealistyczna., 5. Formalistyczna.
RsigcmKsAX63J2
Ćwiczenie 5
"Uczenie się języka matki to nie coś, co dziecko robi, …"
Dokończ cytat z tekstu N. Chomsky`ego przy pomocy sformułowania wybranego z trzech poniższych. Możliwe odpowiedzi: 1. To jest coś, co zachodzi wskutek zachowań naśladowczych dziecka., 2. To jest coś, co się samo dzieje dziecku., 3. To jest coś, co zależy od ilości bodźców zewnętrznych.
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z poniższym tekstem i zrekonstruuj w jednym zdaniu zawartą w nim aporię dotyczącą procesu poznania. Następnie odpowiedz na pytanie: W jaki sposób Platon rozwiązuje aporię?
Zapoznaj się z poniższym tekstem i zrekonstruuj w jednym zdaniu zawartą w nim aporię dotyczącą procesu poznania. Następnie odpowiedz na pytanie: W jaki sposób Platon rozwiązuje aporię?
Platon Menon

MENON. I w jaki sposób będziesz razem szukał, Sokratesie, tego, o czym w ogóle nie wiesz, co to jest? Bo którą z tych rzeczy, o których nic nie wiesz, weźmiesz przed siebie i zaczniesz szukać? Przecież gdybyś nawet w sam raz na nią natrafił, to jak będziesz wiedział, że to jest właśnie to, czegoś nie znał?

SOKRATES. Ja rozumiem, co ty chcesz powiedzieć, Menonie. Widzisz, jaką ty sporną myśl wprowadzasz, że nie może człowiek szukać ani tego, co zna, ani tego, czego nie zna. Bo jak zna, to przecież nie będzie szukał. Już to zna. Takiemu nie trzeba dopiero szukać. Ani tego, czego nie zna. Bo wtedy nie wie tego nawet, czego ma szukać.

C6 Źródło: Platon, Menon, [w:] tegoż, Dialogi, tłum. W. Witwicki, Gdańsk 2000, s. 79.
R1Ns9JQB0Rj8R
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
  1. Wróć do tekstu „Jak poznać równość?”

  2. Na podstawie procesu poznania równości opisz proces poznania innego przedmiotu niż równość – dobra lub piękna.

RZk71eVPIWjwu
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się ze starotestamentową opowieścią o Wieży Babel. Zrekonstruuj historię języka zawartą w tej opowieści. Następnie spróbuj odnaleźć i opisać wspólny motyw biblijnej historii o języku i jednej z dwudziestowiecznych teorii natywistycznych przytoczonych w materiale lekcji.
Zapoznaj się ze starotestamentową opowieścią o Wieży Babel. Zrekonstruuj historię języka zawartą w tej opowieści. Następnie spróbuj odnaleźć i opisać wspólny motyw biblijnej historii o języku i jednej z dwudziestowiecznych teorii natywistycznych przytoczonych w materiale lekcji.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia

Mieszkańcy całej ziemi mieli jedną mowę, czyli jednakowe słowa. A gdy wędrowali ze wschodu, napotkali równinę w kraju Szinear i tam zamieszkali.

I mówili jeden do drugiego: «Chodźcie, wyrabiajmy cegłę i wypalmy ją w ogniu». A gdy już mieli cegłę zamiast kamieni i smołę zamiast zaprawy murarskiej, rzekli: «Chodźcie, zbudujemy sobie miasto i wieżę, której wierzchołek będzie sięgał nieba, i w ten sposób uczynimy sobie znak, abyśmy się nie rozproszyli po całej ziemi».

A Pan zstąpił z nieba, by zobaczyć to miasto i wieżę, które budowali ludzie,  i rzekł: «Są oni jednym ludem i wszyscy mają jedną mowę, i to jest przyczyną, że zaczęli budować. A zatem w przyszłości nic nie będzie dla nich niemożliwe, cokolwiek zamierzą uczynić. Zejdźmy więc i pomieszajmy tam ich język, aby jeden nie rozumiał drugiego!»

W ten sposób Pan rozproszył ich stamtąd po całej powierzchni ziemi, i tak nie dokończyli budowy tego miasta.  Dlatego to nazwano je Babel, tam bowiem Pan pomieszał mowę mieszkańców całej ziemi. Stamtąd też Pan rozproszył ich po całej powierzchni ziemi.

C7 Źródło: Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia, t. Rdz 11, 1-9, tłum. Cz. Jakubiec, Poznań 2003.
RHuQb1HDCBkS1
(Uzupełnij).