Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1G7f5UDXbtZ41
Ćwiczenie 1
Spośród podanych gatunków owadów wybierz te, które nie są prawdziwie społeczne. Możliwe odpowiedzi: 1. Trzmielec czarny (Bombus rupestris), 2. Pluskwiaki (Belostomatidae), 3. Gąsienica namiotu wschodniego (Malacosoma americanum), 4. Mrówka rudnica (Formica rufa)
RWk2RnwNStgsG1
Ćwiczenie 2
Uszereguj klasyfikacje struktur tworzone przez owady społeczne od najmniej zaawansowanych do tych o najwyższym stopniu rozwoju społecznego. Elementy do uszeregowania: 1. Owady prawdziwie społeczne, 2. Owady niemal społeczne, 3. Owady podspołeczne, 4. Owady gromadne, 5. Owady półspołeczne
RdZXF3fpDMLve2
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Oceń i zaznacz czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.. Wszystkie gatunki pszczół są przedstawicielami owadów o wysoko zaawansowanej strukturze socjalnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Termity budują ogromne gniazda, spośród których kopulaste struktury wystające ponad powierzchnię ziemi nazywamy termitierami, których celem jest utrzymanie prawidłowej wilgotności i temperatury wewnątrz ich siedlisk, aby zapewnić prawidłowe warunki produkcji grzybów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W sytuacji niebezpieczeństwa dla mrówki, stosuje ona chemiczną formę obrony- piekący kwas mrówkowy, który odstrasza zagrażający jej organizm.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
REDyBBgrxBtWf1
Ćwiczenie 4
Zaznacz prawidłowe stwierdzenia dotyczące społeczności owadzich. Możliwe odpowiedzi: 1. Precyzyjna komunikacja jest podstawą więzi społecznych., 2. Współpraca w ramach społeczności pozwala osiągać efektywność, jakiej nie osiągnąłby pojedynczy osobnik., 3. Społeczność służy osiągnięciu celów reprodukcyjnych gatunku.
1
R1drgTK944Zrf21
Ćwiczenie 5
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Anna Krzak, Adam Hauner, Olga Ernst, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Ćwiczenie 5
RrbRJtKun6kAW
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 6

Przeczytaj poniższy tekst, a następnie wybierz zdanie, które właściwie opisuje relacje między mszycami i wymienionymi w tekście owadami.

Mszyce są małymi owadami o miękkim i delikatnym ciele, stale narażonymi na wiele niebezpieczeństw. Są żywą spiżarnią dla biedronek, złotooków, bzygów, drapieżnych pluskwiaków i wielu innych owadów, których nie byłoby, gdyby nie… mszyce. Niektóre gatunki mrówek żyją (…) z mszycami, dbając o zapewnienie im wydajnych miejsc żerowania i broniąc ich przed drapieżnikami, niejednokrotnie ginąc podczas tych działań. Nie wystawiają się jednak na takie niebezpieczeństwo za nic…

Indeks górny Ewa Majewska, Niezwykłe pary. Mrówki i mszyce, www.ozoopole.pzd.pl. Indeks górny koniec

RNAkEKnumlkw61
Możliwe odpowiedzi: 1. Relacja mrówek i mszyc w ekosystemie jest przykładem najwyższej formy stworzenia społeczeństwa wśród owadów., 2. O tworzeniu struktur socjalnych i ich zaawansowaniu można mówić w obrębie jednego gatunku owadów, natomiast przytoczona relacja międzygatunkowa ma charakter symbiozy.
31
Ćwiczenie 7

Na poniższych zdjęciach ukazano współpracę mrówek w celu transportu pokarmu do mrowiska.

R2PTeW1naW5b9
Wyjaśnij w jaki sposób wytworzenie społeczności owadziej w ich przypadku usprawnia ich pracę. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Kiedy w pszczelim gnieździe, np. w ulu, pojawia się młoda królowa, ta stara musi się wynieść. Zabiera część rodziny na poszukiwanie nowego miejsca do życia. Rój przysiada wtedy np. na gałęzi, a jego zwiadowczynie fruną na poszukiwanie domu. Zbite w gromadkę pszczoły zachowują się tak, jakby były jednym organizmem. W zależności od zmieniających się warunków, choćby porywu wiatru, który zachwieje konarem, deszczu albo upalnego słońca – dostosowują do nich kształt roju. Często odbywa się to kosztem indywidualnych robotnic.

Indeks górny Tomasz Ulanowski, Oto, jak rój pszczół dostosowuje się do otoczenia, „Gazeta Wyborcza”, 17.09.2018. Indeks górny koniec

R2pkRejOWAC14
Na podstawie podanych informacji i wiedzy własnej, określ 3 role realizowane w ramach hierarchii społeczności pszczół, a także wskaż na tej podstawie, jaki stopień zaawansowania socjalizacji charakteryzuje większość gatunków pszczół. (Uzupełnij).