Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1H9gDG4Ataxw1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.
Na etapie socjalizacji wtórnej jednostka uczy się… Możliwe odpowiedzi: 1. odczytywania wzorów i odgrywania ról., 2. elementarnych zachowań., 3. wyznaczania nowych wartości., 4. wymazywania wzorców.
11
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
1
Marcin Skinder Teoretyczne uwarunkowania i zastosowanie komunikowania w społeczeństwie informacyjnym

Komunikowanie interpersonalne jest kształtowane w 35% przez język, natomiast pozostałą część zabierają sygnały (…). Komunikowanie takie jest wzmocnieniem i uzupełnieniem bezpośredniego (ustnego) komunikowania (…), z którym jest nierozerwalnie związane (jego występowanie warunkowane jest przez odbieranie bodźców wzrokowych).

2 Źródło: Marcin Skinder, Teoretyczne uwarunkowania i zastosowanie komunikowania w społeczeństwie informacyjnym, „Studia z Zakresu Prawa, Administracji i Zarządzania” 2013 r., nr 3, dostępny w internecie: repozytorium.ukw.edu.pl [dostęp 20.04.2020 r.].
RjxSnmz7qyGgi
Podaj, jakie symbole komunikowania interpersonalnego opisuje tekst. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Lidia Jakubowska Rola socjalizacji i wychowania w życiu człowieka

Różnica pomiędzy dwoma przedstawionymi powyżej rodzajami socjalizacji polega na tym, że uspołecznianie pierwotne rozpoczyna się od najwcześniejszych chwil życia i rozwoju dziecka za pośrednictwem pierwotnego środowiska wychowawczego (…). Pod wpływem interakcji ze swymi opiekunami, a następnie innymi kręgami osób, dziecko w drodze naśladownictwa, identyfikacji, później zaś w drodze przyjmowania ról innych ludzi ze swego otoczenia, a przede wszystkim tzw. znaczących innych (…) uczy się wzorów zachowań oraz wartościowania i oceniania. Natomiast socjalizacja wtórna dokonuje się znacznie później za pośrednictwem tak zwanego uogólnionego innego (…). Ponadto musi dokonywać się ona w drodze interakcji, oddziaływania ze strony innych podmiotów życia społecznego.

1 Źródło: Lidia Jakubowska, Rola socjalizacji i wychowania w życiu człowieka, dostępny w internecie: dknuwnazwa.wordpress.com [dostęp 23.11.2019 r.].
R18kV8zFAGDTQ
Na podstawie tekstu zaznacz przykłady tych, którzy mogą pełnić rolę tzw. znaczącego innego. Możliwe odpowiedzi: 1. rodzice, 2. rodzeństwo, 3. nauczyciele, 4. przyjaciele, 5. pracodawca, 6. wykładowca
21
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z tekstem żródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z tekstem żródłowym i wykonaj ćwiczenie.
1
Matki naśladują konsumenckie zachowania córek

W jakim stopniu dzieci wpływają na zachowania konsumpcyjne rodziców? W większym, niż można by sądzić. Nastoletnie dziewczęta mają niemały wpływ na to, jakie produkty osobistego użytku, np. ubrania czy kosmetyki, kupują ich matki. Co więcej, rodzicielki częściej naśladują w tym zakresie swoje dorastające pociechy, niż vice versa – ogłosili badacze z amerykańskiej Fox School of Business na Temple University.

3 Źródło: Matki naśladują konsumenckie zachowania córek, 27.02.2018 r., dostępny w internecie: newsweek.pl [dostęp 23.12.2019 r.].
RMhbwbwRhv7rw
Wyjaśnij, na czym polega socjalizacja odwrotna. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Adam Koperek Socjalizacja jako społeczno-wychowawczy proces integracji jednostki ze społeczeństwem

W procesie socjalizacji można wyróżnić dwa wymiary: obiektywny i subiektywny. Socjalizacja w wymiarze obiektywnym jest procesem, w którym społeczeństwo przekazuje jednostkom ludzkim swoją kulturę, przystosowując je w ten sposób do postępowania zgodnego z obyczajami i wzorami tej kultury. Socjalizacja zaś w wymiarze subiektywnym jest procesem, który przebiega w jednostce ludzkiej, a jego celem jest ukształtowanie osobowości społecznej tejże jednostki.

4 Źródło: Adam Koperek, Socjalizacja jako społeczno-wychowawczy proces integracji jednostki ze społeczeństwem, dostępny w internecie: pedkat.pl [dostęp 23.12.2019 r.].
RmC1VOdvW6mtP
Rozstrzygnij, które informacje dotyczące wymiarów socjalizacji są prawdziwe, a które fałszywe. Uwarunkowania i wpływy makrospołeczne oddziałują w ramach obiektywnego wymiaru socjalizacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wpływ grup rówieśniczych czy koleżeńskich to subiektywny wymiar socjalizacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cechy osobowościowe jednostki mają znaczenie dla przebiegu obiektywnego wymiaru socjalizacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
1
Agnieszka Zduniak Socjalizacja w kontekście nowoczesnego społeczeństwa

Zdaniem B. Bernsteina istnieje ścisły związek między statusem społecznym a przyjętym modelem socjalizacji, przy czym rolę zasadniczego ogniwa pośredniczącego odgrywają kody językowe – specyficzne sposoby komunikacji mające zasadniczy wpływ na sposób myślenia, sferę emocjonalną i nastawienia społeczne dzieci (tzw. socjolingwistyczne ujęcie socjalizacji). Poszczególne klasy i środowiska społeczne wytwarzają właściwe sobie systemy komunikacji, charakteryzujące się specyficzną składnią i słownictwem, będące odzwierciedleniem stosunków społecznych zachodzących w ramach tych środowisk. Różnice między nimi dotyczą nie tylko formy, ale i treści: środki i sposoby komunikacji będą uwypuklać te aspekty rzeczywistości, które w określonym środowisku są szczególnie istotne, pomijać natomiast te elementy, które w życiu danego środowiska nie odgrywają większej roli.

5 Źródło: Agnieszka Zduniak, Socjalizacja w kontekście nowoczesnego społeczeństwa, „Zeszyty Naukowe KUL 56” 2013 r., nr 1 (221), dostępny w internecie: kul.pl [dostęp 23.12.2019 r.].
Rr0m96bCV2q1K
Wyjaśnij, na czym polega socjolingwistyczne ujęcie socjalizacji. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Agnieszka Zduniak Socjalizacja w kontekście nowoczesnego społeczeństwa

Socjalizacja w społecznościach tradycyjnych miała charakter linearny i przebiegała na ogół według z góry określonego modelu, wyznaczonego poprzez przynależność jednostki do określonego stanu, klasy czy warstwy społecznej. W jej wyniku człowiek stawał się niepodlegającą wyobcowaniu jednostką, bezpiecznie ukrytą i podtrzymywaną przy życiu w kokonie zwyczajów od chwili urodzenia aż do śmierci. Tak rozumiana socjalizacja miała więc charakter w dużej mierze przewidywalny: jednostka na poszczególnych etapach swojego życia przejmowała określone role społeczne, do których przygotowywała się niejednokrotnie przez bardzo długi okres czasu. Momentami wyznaczającymi symboliczne granice etapów przynależności do określonej grupy wiekowej lub społecznej były tzw. obrzędy przejścia (rites de passage). Tego rodzaju rytuały umożliwiały jednostce (oraz społeczności, do której należała) upewnienie się co do jej nowej tożsamości, nowej roli i związanych z nią praw i obowiązków, nie pozostawiając miejsca na pytania o tożsamość, sens istnienia i rodzaj relacji, w jakie należy wchodzić z innymi. (…) We współczesnym, pluralistycznym społeczeństwie socjalizacja nie ma już charakteru linearnego, lecz wielokierunkowy.

5 Źródło: Agnieszka Zduniak, Socjalizacja w kontekście nowoczesnego społeczeństwa, „Zeszyty Naukowe KUL 56” 2013 r., nr 1 (221), dostępny w internecie: kul.pl [dostęp 23.12.2019 r.].
R1PjZZx7NO5Us
1. (Uzupełnij). 2. (Uzupełnij). 3. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z mapą i wykonaj zadanie.

Analiza obszarów zagrożonych trwałą marginalizacją

RNKoCYpTVbCPm
Źródło: oprac. na podst. Analiza obszarów zagrożonych trwałą marginalizacją, euroreg.uw.edu.pl [dostęp: 23.12.2019].
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RV0YIuq2ujXfG
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie). Uzasadnienie: (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj ćwiczenie.

RC33mxpsdVWX9
Wykres kolumnowy. Wykluczenie finansowe. Lista elementów: 1. zestaw danych:region: Europa Wschodnia i Azja Centralnaliczba osób w mln – 2014 r.: 1542. zestaw danych:region: Ameryka Łacińskaliczba osób w mln – 2014 r.: 2143. zestaw danych:region: Chinyliczba osób w mln – 2014 r.: 2384. zestaw danych:region: Azja Południowo-Wschodnialiczba osób w mln – 2014 r.: 2665. zestaw danych:region: Afryka i Bliski Wschódliczba osób w mln – 2014 r.: 4676. zestaw danych:region: Azja Południowaliczba osób w mln – 2014 r.: 642
Oprac. na podst.: M. Ciesielski, Smartfon w walce z finansowym wykluczeniem, obserwatorfinansowy.pl [dostęp: 23.12.2019].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Mirosław Ciesielski Smartfon w walce z finansowym wykluczeniem

Ponad 2 miliardy ludzi – prawie 40% dorosłej ludności świata – uznaje się za finansowo wykluczonych, co oznacza brak dostępu do podstawowej usługi, jaką jest rachunek bankowy. Według Banku Światowego i Międzynarodowej Korporacji Finansowej ponad 200 milionów małych i średnich przedsiębiorstw również nie może korzystać z usług finansowych.

6 Źródło: Mirosław Ciesielski, Smartfon w walce z finansowym wykluczeniem, dostępny w internecie: obserwatorfinansowy.pl [dostęp 23.12.2019 r.].
R8gHjQ23bylLq
Rejon świata: (Uzupełnij). 1. (Uzupełnij). 2. (Uzupełnij).